Mistä styroksia akvaarion alle?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
AnnaEm
Starting Member
Starting Member

Mistä styroksia akvaarion alle?

Viesti Kirjoittaja AnnaEm »

Onko styrox levyissä jotain eroja? mitkä sopii akvaarion alle? ja mistä saa edullisimmin ostettua?
Teemu Salonen

Re: Mistä styroksia akvaarion alle?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Rautakaupoistahan sitä saa. Jos hyvä mäihä käy niin pikku pala ei maksa mitään, mutta tiettyyn muotoon leikattu levy voi joitakin euroja maksaa.

Kannattaa kuitenkin ensin selvittää a:) saako akvaarion ja jalustan väliin ylipäätään laittaa mitään pehmustemateriaaleja ja b) tarvitsetko edes sellaista? Ei siinä muuten, mut se styroks levy on ihan hiton ruman näkönen siellä altaan ja jalustan välissä ja loppumetreillä harvoin siitä mitään hyötyäkään on.
AnnaEm
Starting Member
Starting Member

Kerrostaloasunnoksi meillä on suhteellisen vinot ja epätasaiset lattiat, betoni alla ja muovimatto siinä päällä.. jossain kohdissa asuntoa koiranpennun pissakin lähtee hirveetä vauhtia valumaan että on ihan kiire siivoamaan ennen kuin pisaa ehtii raubalistoille asti 8O siksi olen siis miettinyt että jos tulee akvaario jossa ei ole säädettäviä jalkoja ja on esim kaapisto akvaarion alla voisi siihen akvaarion ja kaapiston vläiin olla hyvä laittaa vielä jokin joka voisi hieman tasata painoa jos ei alusta ole ihan täysin tasassa..
KimmoP
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja KimmoP »

Styroxi on aika pehmeätä ja murenevaista. Finnfoam olisi huomattavasti jämäkämpää ja tiiviimpää materiaalia, mutta jos lattia on noin pahasti vino, niin en ole varma, auttaako kumpikaan.
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Akvaarion jalustan tulee olla vaaterissa jo ennen altaan asentamista sen päälle. Styroksi ei kovin suuria vääntöjä tasaa.
Finnfoamia olen käyttänyt itse rakentamassani alustassa. Paikallisesta rautakaupasta ostin levyllisen.
Teemu Salonen

Minkä kokoista allasta sä oot laittamassa?

Se altaan kokokin nimittäin vaikuttaa siihen pehmusteen tarpeellisuuteen. Mun yhdessä entisessä työpaikassa, akvaarioliikkeessä, joka sijaitsi vanhassa raumassa ikivanhassa puutalossa ainoastaan yli 120cm pitkät akvaariot oli jonkun sortin pehmusteen kanssa. Lattiat oli hauskoja ku olivat kallellaan millon mihinkin ja välillä juurikin noi 120 cm pitkät altaat oli keskeltä tyhjän päällä. Altaan pohjakehyksen ja räkin profiilin välissä oli sormen mentävä kolo :)
AnnaEm
Starting Member
Starting Member

about 250-300l mutta kapeena ja korkeena eli 100-110cm leveenä.. tuossa huoneessa lattia ei onneksi ole yhtä vino kuin makuuhuoneessa jossa se koiranpennun pissa oikeesti karkaa :P meinaan jättää altaan ja seinän väliin reilun raon koska seinän vierustan mun mielestä vähän nousee.. huoh, jos olis oma kämppä niin laittasin eka lattiat uusiksi mut vuokrakämppään ei viitti :roll:
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Millainen kaapisto sinulla on tulossa akvaarion alle? Minulle tuli mieleen sellainen (en tiedä onko käyttökelpoinen idea sinulle), että voisit ruuvata säädettävät jalat kaapiston alle. Minä piirsin ja teetätin kylpyhuoneisiin allaskaapit ja niiden jaloiksi ostin ruuvaamalla säädettävät metalliset jalat, ihan muistaakseni Tarjoustalosta, eikä montaa euroa sellaiset maksaneet. Luulisi sellaisten jalkojen kestävän isompaakin painoa ja ne saisi kaikki erikseen säätää lattian kaltevuuden mukaan niin, että itse tason saisi vaateriin. Tämä on vain idea ja saa paremmin tietävät korjata, jos ei ole toimiva ratkaisu :D
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
AnnaEm
Starting Member
Starting Member

nyt on allas ostettu, 250l ja mitoiltaan 100x50x50.. alumiinijalusta ja sain sen vatupassilla n. 1-2mm tarkuudella suoraksi.. vaatiikohan se tuohon vielä sen levyn ja pehmusteen vai uskaltaako jättää noin?
Teemu Salonen

Eikös se ollu ihan betonilattia? Sen puolesta et kyllä tarvii. Toki voit hankkia, ei siitä mitään haittaakaan ole, mutta musta se kyllä pilaa kokonaisuuden.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”