Nostalgian lyhyt oppimäärä

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Kevis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Kevis »

:roll: Kehtaanko täällä edes kertoa. Tuo mun "haaveissa/suunnitelmissa" ollut Aasia-geotooppi... jonka piti tulla aikaisintaan joulukuussa.

Saatoin tässä juuri laittaa n. 340 litraisen akvaarion varaukseen, haku ylihuomenna. Ja saatoin kysellä olisiko mahdollista laittaa Sewellia lineolata-parvi ja Sahyadria denisonii-parvi myös varaukseen, haku olisi 7. tai 14.6. Oon ihan kamala, mutta kun. Suunnittelin, että se allas olisi 200-300 litrainen. Ja sellainen tuli vastaan (sis. valaisin ja jalusta) ihan mielettömän hyvään hintaan. Ja juovaperhosnuoliainen on se DAS/THE KALA, jonka ympärille haluan altaan rakentaa. Ja tulijuovabarbi sopii hyvin samanlaisiin oloihin (hapekas, virtaava vesi), joten se on kiinnostanut myös minua tovin. Sain tietää vasta ihan pari viikkoa sitten, että tulijuovabarbi on melko uhanalainen laji ja sen maahantuonnin olevan melko kiistanalaista ja herättävän syystäkin kovasti keskustelua. Tämän takia olin pohtinut kuusiraitabarbeja ja seeprakaloja nuoliaisten kaverikis, mutta jos/kun tulijuovabarbit löytyvät toiselta harrastajalta, en koe huonoa omatuntoa (tulevasta) hankinnastani. 5 yksilön parvi lienee liian pieni, että voisin elätellä toiveita niiden lisääntymisen suhteen, mutta pyrin luomaan niille hyvät olosuhteet ja kasvattamaan parven kokoa jos niitä vielä muilta harrastajilta löytyisi. Lukemani perusteella tulijuovabarbit harrastaisivat ns. massalisääntymistä, joten viiden yksilön kanssa en usko pystyväni vielä parantamaan lajin kotikasvatettujen määrää. Aasia-geotoopista tulee kahden lajin akvaario. Kasveiksi melalehteä, jaavansaniaista ja jaavansammalta ja ehkä vielä jotain kaislamaista, virtauksen kestävää. Nyt on kiire hankkia suodatin ja saada akvaario pystyyn ennen kuin herkät, happirikasta vettä vaativat rakkaani saapuvat. 340 litraa + Eheim 2252, OK? Pyrin myös pikaisesti (mutten tästä palkasta...) hankkimaan Eheim Powerhead 650 tai AS Newave varmistaakseni erittäin hapekkaan veden. Onko kokemuksia kummastakaan noista?

Sitten takaisin nykyisiin altaisiin. Romminokkalan uudet asukit erotti tänään hyvin, koska ne surffasivat riemuissaan koko aamupäivän suodattimen virtauksessa, kun taas vanhemmat söivät kesäkurpitsaa tai parveilivat kansilasin "ruokinta-aukolla", kun huomasivat minun katselevan allasta. Iltapäivällä uudet tetrat tutustuivat partikseen, joka söi kesäkurpitsaa. Partis uhitteli niille evät levällään ja nämä hömelöt yrittivät maistella sen päätä/selkää. Pakko se on todeta, vaikka kuinka paljon tykkäänkin noista punapäätetroista, niin ne eivät ole kyllä ole kalalajien älykkäimmästä päästä. Taitavat itse asiassa olla sen toisen ääripään top kympissä. :mrgreen:

En saanut niiden surffailun takia ollenkaan kunnon kuvia, enkä osaa lisätä videopätkää tänne. Yksi kannoista, jonka alla partis tykkää päivisin lymyillä on ihan hirveä, siihen liimaamani tripartita oli kuollut/syöty reissumme aikana täysin. Kiinnitän jossain välissä siihen jotain sammalta piilottaakseni tuon hirveän liimajäljen.
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Epistä! Mäkin olen himoinnut ikuisuuden noita sewellia lineolatoja. Mutta kun ei sovi mihinkään nykyisistä altaista. Ehkä siihen ihan isoon sitten. Kun taistojen kanssa eivät oikeen sovi samaan asumukseen. Pöh. Mutta onnea vaan sulle uudesta altaasta ja sen tulevista uusista hienoista asukeista :)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Eikös tuohon jo tiikeribarbejakin menisi?
Kevis
Junior Member
Junior Member

mirauria: :mrgreen: Mäkin olen himoinnut noita nuoliaisia siitä lähtien kun näin ekan kuvan niistä. Hassuja pikku rusettiotuksia! Mutta sulla on niitä taistelukaloja useampi kappale ja ihanissa väreissä! Että voisin itsekin huudella täällä epistä. Nuo sewellia lineolatan vaatimat lämpötila ja kova virtaus ovat sellaiset seikat, että piti useampana iltana ottaa aikaa ja pohtia, minkä parven niiden kaveriksi laittaisi. Mieluiten tietenkin sellaisen, joka on samanlaisista olosuhteista lähtöisin.

kerttu: Taitaisihan tuonne mahtua tiikeribarbiparvi... Mutta kun! :D Mua pelottaa, että ne jahtaisivat/ahdistelisivat altaan muita kaloja. Olen tainnut lukea liian monta tekstiä missä tiikeribarbien kanssa on ollut sellaisia ongelmia. Ehkä niissä tilanteissa niiden parvi on ollut liian pieni tai altaan oloissa on ollut muuta korjattavaa, ei voi tietää. Mutta niiden takia tiikeribarbit hirvittää mua vähän. Ne on kyllä tosi komeannäköisiä, joten ehkä mä rohkaistun jossain välissä. Ylipäätään barbit on mulle ihan uusi tuttavuus. Jännittävää!

Laitoin tänään aamusta tilaukseen Eheim 2252 ja Eheim Powerhead 650. Töiden jälkeen käytiin hakemassa uusi allas kotiin. Altaan hakureissun jälkeen kiirehdin lenkkipolulle keräilemään pienen kasan sileitä kiviä akvaariota varten. Tänään (ja ennen torstaita) en muuta enää kerkeäkään tehdä. Altaan ja kivien pesu jäivät siis odottamaan torstaita. Katselin mielettömän siistejä sewellia lineolata-videoita youtubesta ja niiden pohjalta päädyin pohjamateriaalivalinnassa (jälleen!) pyöristetty reunaiseen soraan. Hiekka näyttäisi lentelevän ikävästi kovassa virtauksessa. Nuoliaiset saattaisivat ehkä tykätä vähän kuopsutella hiekkaa, mutta tärkeimmäthän niille pohjan suhteen ovat isot, sileät kivet. Joten sora. Pari päivää haaveilin peittäväni pohjan sileillä kivillä ja jättäväni muut pohjamateriaalit sikseen. Sitten muistin, että kasvit pitäisi kuitenkin istuttaa johonkin. Tosin jos kasveiksi tulisi vain jaavansaniaista ja jaavansammalta niin... Noh mutta siis pyöristetty reunaista soraa.

Kuva
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

No joooo. Onhan noita taistoja ja lisää sitä mukaa kun saan jotenkin keksittyä niille asumuksia :mrgreen: Mutta kun olen onnistunut innostumaan enempikin niiden sielunelämässä ja havittelen ainakin pienimuotoista kasvatusta 8-) Tässä olis hiukan tarvikehankintoja sitä varten. Ja paaaaaljon opiskeltavaa. Ja kyseltävää. Kiitokset vaan nastamuumiolle, kun jaksaa mua opastaa :)
Kevis
Junior Member
Junior Member

Tänään oli aikaa jatkaa 340 litraisen projektin parissa. Kerkesin keskiviikkona pestä sorat ja pyyhkäistä akvaarion reunasta vanhan lämpömittarin pois. Sain tiistaina isomman kasvilähetyksen, josta osan laitoin 140 litraiseen romminokkalaan ja osan kippasin lillumaan 63 litraiseen, odottamaan 340 litraisen täyttämistä. Tänään aloitin hommat laittamalla soran (15kg) pohjalle. Se oli tarkoitettu 63 litraiseen, mutta maailmanloppuprojekti voinee odottaa vielä hetken. Tilasin torstaina 30kg lisää soraa, sen pitäisi saapua ensi viikon puolessa välissä. 15kg siitä 63 litraiseen ja 15kg 340 litraiseen.

Kuva

Seuraavaksi mallailin altaaseen kivet.

Kuva

Sitten vedet, suodatin ja powerhead altaaseen. Ja lopuksi vielä kasvit (vallisneriaa ja jaavansaniaista).

Kuva

Näyttää vähän tyhjältä. Mutta ostin täältä aquawebistä juuri vitamelalehteä ja tummamelalehteä, ne saapunevat ensi viikolla. Niiden lisäksi laitan altaaseen ehkä vielä pari liuskekiveä tuohon eteen. Tai sitten käyn lenkkeilemässä vielä pari tuollaista isompaa kiveä. Katsellaan. Mahtuisihan tuonne vähän puutakin. Ensi lauantaina haen kalaset, jee! Jos kerkeän, yritän käydä samalla reissulla vielä Helsingin Akvaariokeskuksessa ostamassa keltakääpiöahvenia 140 litraiseen. Tuplajee!
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Iso jee! :mrgreen: Hyvältä näyttää ja varmasti vielä paremmalta, kun tulee lisää kasveja ja kaikki kasvaa. :) Mulla niin syyhyäisi sormet päästä laittelemaan itse jotain...
Kevis
Junior Member
Junior Member

mirauria: Kiitos, suunnitelmissa on tosiaan lisätä kasveja ja vielä hieman kiveä.

Jouduinpa nyt ekaa kertaa korkkaamaan "hermosiiderin" akvaarioharrastuksen takia. [}:)] 340 litrainen saattaa vuotaa yhdestä kulmasta. Läträsin tänään kyllä aiemmin päivällä sen parissa ja vettä päätyi maahan saakka, mutta pyyhin mielestäni altaan kupeet ja lattian sen jälkeen hyvin, koska meillä on laminaattilattia. Äsken käydessäni tutkailemassa allasta, altaan alla oleva vaneri oli yhdestä kulmasta kostunut ja lattialle oli siihen kohtaa valunut jalustaa myöten n. ruokalusikallisen verran vettä. Mielessäni huusin blip blup blap ja hinkkasin lattian kuivaksi. Nyt ei auta muu kuin ottaa pari hermoja rauhoittavaa siideriä ja lähteä pois täältä asiaa vatvomasta. Käydään varmaan kohta leffassa ja leffan jälkeen (ja huomenna aamulla ja illalla ja varmaan koko ensi viikon ajan...) syynään altaan ympäristöä, altaan reunat, vanerin. No, se vaneri on varmasti tämän päivän ajan kostea, sille ei voi mitään. Kuivaa kun kuivaa, jos kuivaa. Hieman ärsyttää se, että varmistin myyjältä ostotilanteessa, että pitäähän allas vettä. Ja vastaus oli "juu juu ja silikonit on vaihdettu 2008". Ottaahan siinä itse tietoisen riskin kun ostaa käytetyn altaan. Mutta aika possu homma olisi valehdella vedenpitävyydestä kun toinen sen vielä kasvotusten varmistaa. Mutta katsellaan. Onhan tässä vielä pieni mahdollisuus, että se ei vuoda. Mutta jos vuotaa... Altaan tyhjennys ja silikonien vaihto, ugh. En halua edes ajatella sellaista, kun vielä ei ole ihan pakko. Ja kalat on pakko hakea ensi lauantaina, olen sen sopinut ja junaliputkin jo ostanut. Pitänee sijoittaa ne väliaikaisesti tuohon 140 litraiseen ja 63 litraiseen, jos tässä huonosti käy. Höh!
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Ouuuuh :s Kyllä on tosissaan huono tuuri ja kelju homma, jos kippo vuotaa :/ Pidän peukut ja vielä isovarpaatkin pystyssä, että olis ollu vaan sitä läikkynyttä vettä eikä allas vuotaisi!
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Huonoa tuuria jos vuotaa. Toivottavasti ei. Eikä se välttämättä edes ole vuotanut edellisessäkään paikassa, jos noin vähän nytkin vuotaa. Onhan se voinut ottaa nokkiinsa kuljetuksestakin. Mutta jos siihen on itse vaihdettu silikonit jossain vaiheessa, niin kuinka ylös sitä silikonia on laitettu? Joskus huomaa miten yläkulmissa silikoni loppuu ennen lasin reunaa, vesi voisi ehkä tulla sellisestakin paikasta.

Mutta tosiaan toivon ettei vuoda!
Kevis
Junior Member
Junior Member

Riveriana osui nappiin, eli olin täyttänyt altaan aamupäiväisen läträykseni jälkeen himpun verran liian täyteen ja kun olin laittanut Eheim 2252 taas päälle posottamaan vettä, niin vettä oli ruennut valumaan oikeasta yläkulmasta. Olin kerennyt tyhjentää altaan eilen illalla jo puolilleen ennen kuin huomasin, että vanerissa näkynyt vuotojälki kuivui, vaikka altaassa oli yhä n. 170 litraa vettä. Rupesin taskulampun ja sormen avulla tutkimaan tarkemmin ongelmakulmaa ja huomasin, että silikoni jää hieman vaille yläkulmasta verrattuna muihin altaan kulmiin. Tästä motivoituneena täytin altaan uudelleen siten, että jätin veden pinnan nyt kolmisen senttiä alumiinireunan alapuolelle. Tänään töistä palatessani olin sormet ja varpaat ristissä ja toivoin, että lattia ja altaan kupeet olisivat kuivat - ja niin ne olivatkin!

Tukin varmaan tuon kohdan varmuuden vuoksi jossain vaiheessa silikonilla, ettei ihan niin helposti tule ikäviä yllätyksiä vedenvaihtojen yhteydessä. Jee, ei tarvitse ruveta silikonin vaihtohommiin! Aion kyllä pitää allasta vielä pari viikkoa / kuukauden päivät extrasyynissä, koska en ihan vielä luota 100% onneeni. Mutta jee! Ja kiitokset vielä miraurialle ja RIverianalle tsemppikommenteista!
KatjaB
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Kevis kirjoitti: Saatoin tässä juuri laittaa n. 340 litraisen akvaarion varaukseen, haku ylihuomenna.
:D onnea hankinnasta, siitä tulee varmasti upea! (toivottavasti vuoto-ongelmat ratkesi jo)
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Onnea perheenlisäyksen johdosta! :mrgreen: Näin se homma etenee... Ethän silti unohda sitä maailmanlopun allasta!? Niitä päivityksiä odottelen joka päivä. [;)] Jotain erilaista 8-)
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Kevis
Junior Member
Junior Member

KatjaB: Kiitoksia :) Vuoto-ongelma on toistaiseksi ratkaistu pelkällä vedenpinnan laskulla. Tutkin loppuviikosta ehkäiseekö eilen yläkulmaan laittamani silikoni vuoto-ongelman siten, että vedenpinnan saisi korotettua kehykseen saakka.

Siltsu: Kiitos, näin se homma eskaloituu :mrgreen: Ei ole pelkoa, että unohdan maailmanlopun altaan; sen suurin fani asuu mun kanssa. Vaikka kyseisessä altaassa ei ole pariin viikkoon tapahtunut (juuri) mitään, mieheni pysähtelee tuijottamaan sitä jatkuvasti ja paljon useammin kuin näitä kahta muuta allasta. :mrgreen: Tilasin tänään kasvikaupasta kääpiökeihäslehteä, hentonaularuohoa ja suikerolehteä maailmanloppulaa varten.

Zooplus meinaa tehdä mulle räkäset [}:)] Tilasin viime viikolla sitä soraa 30kg (osa tulisi jatkoksi 340l altaaseen ja osa menisi 63l altaaseen). Ilmoittivat tänään, että "ei oo". Ja sitten ilmoittivat yhteydenottopyyntöni jälkeen että on sitä heillä sittenkin. Ja kaksi tuntia siitä, että ei ookaan. Tiedustelin, että missä vaiheessa sitä saa. Lähettivät 5% (aika kämänen!) alennuskupongin eivätkä vastanneet. Lähetin saman kysymyksen uudelleen, mutta niin yksinkertaisesti kirjoitettuna ja pelkästään sen, ettei sitä voi enää jättää huomiotta. Mutta kiva. Jos sitä ei saa pitkään aikaan/koskaan enää, niin mihinkäs istutan ne ensi viikolla saapuvat maailmanloppulan kasvit? (Pitänee alkaa taas etsimään kivannäköistä soraa. :roll: ) Onneksi 340l pärjää kyllä tovin tuolla säälittävällä 15 kilolla soraa. Eniten mua ehkä risoo se, että zooplussan sivuilla voisi vieläkin tilata sitä soraa, sinne ei ole siis päivitetty, että sitä ei ole ollut ainakaan viikkoon saatavissa. Ja olen ne sorat jo viikko sitten maksanutkin. Toivottavasti saavat sitä vielä varastoonsa (ja pian), inhoan reklamointia.

Mutta sitten kysymys: mikä kasvi tämä on?
Kuva
Sain tätä melalehtilähetyksen mukana. Se on aika siistiä. Mutta en löydä Cryptocoryne -haulla mitään. Voisko siis viisaammat jelpata. Laitoin myyjällekin kyselyn, mutta mikäs harmi sitä on kysellä samaa juttua monta kertaa. :D
Kevis
Junior Member
Junior Member

Myyjä vastasi mysteerikasvin olevan salviniaa. En keksinyt sille vielä käyttöä niin laitoin sen kellumaan 63 litraiseen. Lopetin juuri melalehtien istuttamisen 340l altaaseen, siirtelin hieman kasvien ja kivien paikkoja ja lisäsinkin pari kiveä. Laitan huomenna kuvaa altaasta kun tuo sameus on taas laskeutunut ja toivon mukaan myös kuulumiset miten sen kvartsisoran suhteen kävi. Huomenna pitäisi myös siivoilla tuota romminokkalaa, voisin samalla päivittää tänne kuvaa siitäkin.
rantajaranta
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja rantajaranta »

Siun "löytö" on Salvinia natans eli Kellussaniainen.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

No johan on taas vastoinkäymistä, kun vielä soraongelmaakin. Höh. Toivottavasti saat ne sorat kuitenkin. Tai edes rahat takaisin. Kurjaa tuommonen. Pöh. Täällä mennään peukut pystyssä ja odotellaan kuvia. Innolla seurailen projektia, kun omat on hiukan jäissä rahoitusonkelmien takia. Pläh. Mut toivottavasti siellä kaikki kääntyy nopsaan hyväksi ^^
Kevis
Junior Member
Junior Member

rantajatanta: Kiitos kasvin nimestä!

mirauria: Vähän pikkusia pomppuja tiessä... :| Mutta karavaani kulkee vaan! [;)] :mrgreen:

Siivoilin tänään 140l allasta ja annoin kamuille vähän viileää vettä, kun altaan lämmöt olivat 26-27 töistä saapuessani.

Kuva

Sitten 340l allas. Tajusin ottaa kuvan vasta kun olin kipannut Seran BioNitrivecin altaaseen. Himppasen hämyisää siis...
Misty Mountains! :mrgreen:

Kuva

Sitten kun/jos saan tuota soraa lisää niin tuo näyttää paremmalta, kun nuo kivet uppoavat luonnollisemmin pohjamatskuun. Sitten kun saan sitä soraa niin lisään tuohon eteen vielä pari liuskekiveä. Ja toivottavasti/luultavasti lisään tuohon oikealle suodattimen ja kiertovesipumpun eteen vanhemmillani odottelevan kannon (jota en ole kyllä nähnyt edes kuvissa). Mut sahaillaan se tuonne sopivaksi! :mrgreen: Ylihuomenna hakemaan fisusia! Jeejeejee!
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Siitä on tulossa selvästi oikeen hyvä! Ja 140 näyttää kanssa vallan kivalta.
Haha :D Mun altaissa se 26-27 on normaali lämpötila. Huolestun vasta, kun menee jonnekin 30 tienoille :mrgreen:
Kyllä se karavaani vaan jyrää etiä päin, vaikka mitä pomppuja osuis matkaan. Hyvä hyvä ^^
Kevis
Junior Member
Junior Member

Eilinen oli hieman pitkä päivä. Lähdin aamulla klo 8.30 kotoa ja olin takaisin kotona klo 20.45. Reissu oli menestys! Päästyäni Helsinkiin hyppäsin metroon ja käväisin pikaisesti (ennen sovittua tapaamista) Helsingin Akvaariokeskuksessa. Siellä olisi viihtynyt kyllä pitempäänkin, kaloja oli pikkuisen enemmän kuin täällä meidän liikkeissä... Niitä sieltä varta vasten hakemaan menneitä keltakääpiöahvenia lähti mukaan kolme kappaletta. Katselin jo liikkeessä, että taitavat olla kaikki tyttöjä, eikä ainakaan toistaiseksi ole ollut syytä muuta epäillä. Käppänät ovat tutkineet 140l allasta tänään varovaisesti ja yksi niistä osoittaa muita altaan asukkeja suurempia (tai ehkä pienempiä) älyllistä lahjoja ja katsoo akvaarion kulmasta telkkaria (tai kuuntelee hyvin haltioissaan telkkarin ääniä..). Toistaiseksi ovat hakeneet toisistaan turvaa, odottelen mielenkiinnolla milloin toisille uhittelu alkaa. Vai alkaako ollenkaan? Kääpiöahvenet ovat mulle ihan uusi tuttavuus.
Helsingin Akvaariokeskukselta lähdin kohti kanssa-Aqua-webiläisen asumusta ja sieltä mukaani lähti 14 tulijuovabarbia ja 6 juovaperhosnuoliaista sekä pari vesimiekkaa että yksi lumme. Tulijuovabarbit ovat kyllä niin...wow. Ne eivät tänään vielä suostuneet syömään, mutta sain ne niin hyvässä ja pulskassa kunnossa, että vielä ei ole mitään hätää. Juovaperhosnuoliaisia ostin 3 aikuista ja 3 poikasta. Nostan hattua teille kaikille, jotka olette saaneet niitä menestyksekkäästi metsästettyä haavilla. Mulla rupesi huumori eilen illalla loppumaan, kun kello lähenteli puolta kahtatoista ja nuoliaisia oli vielä pari ämpärissä. Tulijuovabarbit ja nuoliaiset olivat aiemmalla omistajalla eri altaissa, joten nyt saa hieman jännittää, että päätyvätkö 1cm-2cm poikaset tulijuovabarbien ruuaksi. Iii.
Saamani kasvit ovat vieläkin lillumassa ämpärissä. Aion laittaa ne kaikki tuohon Etelä-Amerikkalaan. Tuntuisi vähän epäreilulta häiritä käppänöiden ekaa päivää uudessa kodissa, joten istutan ne varmaan vasta huomenissa.
Loppuun kuvia uusista kamuista. Tuo 340l on vieläkin samea :? Varmaankin sorasta irronnutta tavaraa, vaikka pesin ne niin uskollisesti.

Kuva
Sewellia lineolata-babyistä babyin.

Kuva
Amerikkalainen lempinimi roseline shark on kyllä erittäin osuva. Mahtavia vilistelijöitä. Nyt vaan pikaisesti kantoja altaaseen, että on kavereilla virikkeitä. ...ja viimeistään loppuvuodesta 2m pituinen allas hankintaan, nämä kaverit tykkäävät uida. [Mua itkettää jo valmiiksi, että pitää haavia sitten ne nuoliaisetkin tuosta altaasta siihen isompaan.]

Kuva
Telkkahaukka. Kaverit piilossa.
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Kevis kirjoitti:Mua itkettää jo valmiiksi, että pitää haavia sitten ne nuoliaisetkin tuosta altaasta siihen isompaan.
Mut hei, jätät ne pienet lätkät tuohon altaaseen ja hankit sen isomman 2 metrisen siihen viereen :mrgreen: Mä suunnittelen kans isompaa, mutta ei mulla ole mitään näkemystä siitä minkä tilalle se tulisi: haluaisin pitää kaikki edellisetkin... [:I]
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

En selvästikään ole yksin tän suuruudenhulluuden kanssa. Hyvä! :mrgreen: Pikku sewellia on aivan ihana. Tahdon kans tuollasia!
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

mirauria kirjoitti:Epistä! Mäkin olen himoinnut ikuisuuden noita sewellia lineolatoja. Mutta kun ei sovi mihinkään nykyisistä altaista. Ehkä siihen ihan isoon sitten. Kun taistojen kanssa eivät oikeen sovi samaan asumukseen. Pöh. Mutta onnea vaan sulle uudesta altaasta ja sen tulevista uusista hienoista asukeista :)
Mulla on ihan sama tilanne!

Lajiallas pitäisi olla.
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Söpöjä on joo! Mulla yksi veljen altaasta sijoituskotiin tullut vauveli swellia. Ei ole lätkällä senttiäkään ns halkaisijamittaa. Vauhdikas on ja toivottavasti pääsee pian takaisin kotiin ja saa uusia lajitovereita. Toki se viihtyy meilläkin kun on kova virtaus, hapekasta ja lämmintä vettä, mutta nyt siltä puuttuu ne swellia kaverit. :cry:
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

pisarat2 kirjoitti:Mulla on ihan sama tilanne!

Lajiallas pitäisi olla.
Jee. Kohtalon toveri :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”