Saatoin tässä juuri laittaa n. 340 litraisen akvaarion varaukseen, haku ylihuomenna. Ja saatoin kysellä olisiko mahdollista laittaa Sewellia lineolata-parvi ja Sahyadria denisonii-parvi myös varaukseen, haku olisi 7. tai 14.6. Oon ihan kamala, mutta kun. Suunnittelin, että se allas olisi 200-300 litrainen. Ja sellainen tuli vastaan (sis. valaisin ja jalusta) ihan mielettömän hyvään hintaan. Ja juovaperhosnuoliainen on se DAS/THE KALA, jonka ympärille haluan altaan rakentaa. Ja tulijuovabarbi sopii hyvin samanlaisiin oloihin (hapekas, virtaava vesi), joten se on kiinnostanut myös minua tovin. Sain tietää vasta ihan pari viikkoa sitten, että tulijuovabarbi on melko uhanalainen laji ja sen maahantuonnin olevan melko kiistanalaista ja herättävän syystäkin kovasti keskustelua. Tämän takia olin pohtinut kuusiraitabarbeja ja seeprakaloja nuoliaisten kaverikis, mutta jos/kun tulijuovabarbit löytyvät toiselta harrastajalta, en koe huonoa omatuntoa (tulevasta) hankinnastani. 5 yksilön parvi lienee liian pieni, että voisin elätellä toiveita niiden lisääntymisen suhteen, mutta pyrin luomaan niille hyvät olosuhteet ja kasvattamaan parven kokoa jos niitä vielä muilta harrastajilta löytyisi. Lukemani perusteella tulijuovabarbit harrastaisivat ns. massalisääntymistä, joten viiden yksilön kanssa en usko pystyväni vielä parantamaan lajin kotikasvatettujen määrää. Aasia-geotoopista tulee kahden lajin akvaario. Kasveiksi melalehteä, jaavansaniaista ja jaavansammalta ja ehkä vielä jotain kaislamaista, virtauksen kestävää. Nyt on kiire hankkia suodatin ja saada akvaario pystyyn ennen kuin herkät, happirikasta vettä vaativat rakkaani saapuvat. 340 litraa + Eheim 2252, OK? Pyrin myös pikaisesti (mutten tästä palkasta...) hankkimaan Eheim Powerhead 650 tai AS Newave varmistaakseni erittäin hapekkaan veden. Onko kokemuksia kummastakaan noista?
Sitten takaisin nykyisiin altaisiin. Romminokkalan uudet asukit erotti tänään hyvin, koska ne surffasivat riemuissaan koko aamupäivän suodattimen virtauksessa, kun taas vanhemmat söivät kesäkurpitsaa tai parveilivat kansilasin "ruokinta-aukolla", kun huomasivat minun katselevan allasta. Iltapäivällä uudet tetrat tutustuivat partikseen, joka söi kesäkurpitsaa. Partis uhitteli niille evät levällään ja nämä hömelöt yrittivät maistella sen päätä/selkää. Pakko se on todeta, vaikka kuinka paljon tykkäänkin noista punapäätetroista, niin ne eivät ole kyllä ole kalalajien älykkäimmästä päästä. Taitavat itse asiassa olla sen toisen ääripään top kympissä.

En saanut niiden surffailun takia ollenkaan kunnon kuvia, enkä osaa lisätä videopätkää tänne. Yksi kannoista, jonka alla partis tykkää päivisin lymyillä on ihan hirveä, siihen liimaamani tripartita oli kuollut/syöty reissumme aikana täysin. Kiinnitän jossain välissä siihen jotain sammalta piilottaakseni tuon hirveän liimajäljen.