Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Kertokaapa albiinomonnisten ystävät (monnislajiin katsomatta) mikä teitä niissä oikein viehättää? Ei minulla ole mitään hampaankolossa teitä vastaan enkä mitenkään teitä arvostele tai tuomitse. Haluan vain ymmärtää kun itse olen aina suhtautunut niihin pikemminkin torjuen, tosin syytä siihen mitenkään tietämättä. Jos joku on hengenheimolaiseni, kuulisin mielelläni hänenkin näkemyksiään.
Mika Karjalainen
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Mä oon monta kertaa miettinyt hommaanko niitä. Mieli tekis koska nehän ei käsittääkseni oo jalostettu mitenkään sairaiksi?
Oon huomannu että mun raja jalostuksessa menee siinä että kalan on oltava terve, hyvinvoiva ja lisääntymiskykyinen. En esim tykkää hybridi affenista. Tai pallopää kultseista.

Ostin muutama kk sitten eletrick blue acaroita. Kukaan ei oikeen tiedä onko ne hybridejä vai ei. Tutkisin asiaa netistä ja huomasin että ne pystyy lisääntymään, joten saatoin niitä itselleni hommata =)

Muoks. Meni vähän OT, mut olen samaa mieltä kaikista kaloista oli se sitten monninen tai joku muu.
Nano Riutta <3
mireea
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 17:06, 30.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja mireea »

Mun täytyy myöntää et mua eniten niissä kiehtoo juuri se albinismi :D
Itellä ei albiinomonnisia ole (vielä), mut monen muun lajin albiinomuotoja on tullu "keräiltyä". Toiset kai sit vaan tykkää friikimmästä? (hyi kauhee akvaristi ku ei luomut kelpaa 8-) )
Fisu_S
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 23:26, 03.04.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja Fisu_S »

Albiinomonniset on vähän krapulaisen joulupossun näköisiä.
Itselläni on muutama joulupossu ja on ihan suloisia, niin kuin kaikki muutkin monniset.

Raja menee kanssa siinä, että kala olisi terve. Yksi kauhistus on noi teleskooppi kultakalat.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Mä suhtaudun albiinomonnisiin ja muihinkin kala-albiinoihin torjuvasti. Syynä on erityisesti se, että niiden jalostus ei ole mitään kilttiä hommaa tuolla Kauko-Idässä. :( Vanhasta viestiketjusta Pertti Rassin eli prboy:n kommentti aiheesta albiinoiden (ja muiden jalostus) http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... t=50[quote] Jalostusobjekteja säteilytetään tai niille annetaan kylmä- taikka kuumakäsittelyjä mutaatiofrekvenssin kasvattamiseksi, soluja voidaan käsitellä tumamyrkyillä, jolloin saadaan muutettua kromosomilukua, erilaisilla kemiallisilla aineilla saadaan myös helposti aiheutettua geneettisiä vaurioita. [/quote]
Eli siellä ei kiltisti odoteta, josko syntyisi luonnollisesti albiinoja poikasia vaan sitä albiinoiden ja muiden mutaatioiden syntymistä avitetaan varsin aktiivisesti sellaisilla keinoilla, joiden tukemiseen albiinokaloja ostamalla en halua osallistua.

Albiinokaloilla saattaa myös olla ongelmia kirkkaasti (monimetalleilla valaistussa) akvaariossa, tutkimuksessa albiinot seeprakalat eivät nähneet yhtä hyvin kuin tavalliset lajitoverinsa kirkkaassa valaistuksessa. "Tavallisesti valaistussa" akvaariossa albiinot pärjäsivät sitten yhtä hyvin kuin normaalit seeprakalat. Eli tuon perusteella ei kannattaisi laittaa ainakaan kirkkaasti valaistuun kasviakvaarioon albiinoja kaloja. http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... p?sid=4154

Tavallaan mä ymmärrän kyllä, että niitä halutaan, ne on tavallaan "söpöjä". :) Ne eivät ole ehkä niin "kalamaisia kaloja" vaan enemmän lemmikkiominaisuuksilla varustettuja, kun ne ova sellaisia vähän avuttoman ja paijattavan näköisiä..

Vähän ot, tuo kalojen "muokkaus" suuri bisnes tuolla kaukomailla, kaikkia uutuuksia tehtailaan kalan luonnollisesta käyttäytymisestä viis veisaten ... Linkissa U:n-muotoiseksi jalostettu rausku, joka ei saa ruokaansa itse kiinni, vaan se pitää ruokkia... http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... p?sid=5985
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Anniquu_ kirjoitti:Mä suhtaudun albiinomonnisiin ja muihinkin kala-albiinoihin torjuvasti. Syynä on erityisesti se, että niiden jalostus ei ole mitään kilttiä hommaa tuolla Kauko-Idässä. :( Vanhasta viestiketjusta Pertti Rassin eli prboy:n kommentti aiheesta albiinoiden (ja muiden jalostus) http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... t=50[quote] Jalostusobjekteja säteilytetään tai niille annetaan kylmä- taikka kuumakäsittelyjä mutaatiofrekvenssin kasvattamiseksi, soluja voidaan käsitellä tumamyrkyillä, jolloin saadaan muutettua kromosomilukua, erilaisilla kemiallisilla aineilla saadaan myös helposti aiheutettua geneettisiä vaurioita.

Eli siellä ei kiltisti odoteta, josko syntyisi luonnollisesti albiinoja poikasia vaan sitä albiinoiden ja muiden mutaatioiden syntymistä avitetaan varsin aktiivisesti sellaisilla keinoilla, joiden tukemiseen albiinokaloja ostamalla en halua osallistua.

Albiinokaloilla saattaa myös olla ongelmia kirkkaasti (monimetalleilla valaistussa) akvaariossa, tutkimuksessa albiinot seeprakalat eivät nähneet yhtä hyvin kuin tavalliset lajitoverinsa kirkkaassa valaistuksessa. "Tavallisesti valaistussa" akvaariossa albiinot pärjäsivät sitten yhtä hyvin kuin normaalit seeprakalat. Eli tuon perusteella ei kannattaisi laittaa ainakaan kirkkaasti valaistuun kasviakvaarioon albiinoja kaloja. http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... p?sid=4154

Tavallaan mä ymmärrän kyllä, että niitä halutaan, ne on tavallaan "söpöjä". :) Ne eivät ole ehkä niin "kalamaisia kaloja" vaan enemmän lemmikkiominaisuuksilla varustettuja, kun ne ova sellaisia vähän avuttoman ja paijattavan näköisiä..

Vähän ot, tuo kalojen "muokkaus" suuri bisnes tuolla kaukomailla, kaikkia uutuuksia tehtailaan kalan luonnollisesta käyttäytymisestä viis veisaten ... Linkissa U:n-muotoiseksi jalostettu rausku, joka ei saa ruokaansa itse kiinni, vaan se pitää ruokkia... http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... p?sid=5985[/quote]

Tuota säteiletys, kuuma-kylmäkäsittely systeemiä ei mitenkään voi hyväksyä. Onko tavallisella harrastajalla mitään mahdollisuutta ottaa selville ovatko myynnissä olevat kalat tällaisen käsittelyn tuloksia?

Toisaalta albinisimia itseään ei pitäisi mielestäni lukea kovin suureksi haitaksi yksilölle vaan pikemminkin pitää yksilöä erilaisena ja ottaa hoidossa huomioon tämä erilaisuus. Albinismi ja siihen suhtautuminen on yksi niistä asioista joihin on suhtauduttu myös ihmisten kesken erittäin negatiivisesti. Afrikan albiino vainot ja se mitä siellä tapahtuu nytkin on karmeaa luettavaa.

Tietynlaisena, milenkiintoisena ajatusleikkinä voisi miettiä miten kukin kirjoittaja suhtautuisi ympäristössänsä olevaan albiinolapseen jos olisimme syntyneet Afrikkaan ja olisimme ilman länsimaista sivistystä. Lainaan wikipediasta lyhen pätkän '' Punaisen Ristin mukaan vuonna 2009 Tansaniassa noin 300 albiinolasta ja -nuorta piileskeli vammaisille tarkoitetuissa kouluissa ja hätämajoituksessa. Kahden vuoden kuluessa yli 50 albiinoa Tansaniassa oli tuolloin tapettu.''
Fisu_S
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 23:26, 03.04.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja Fisu_S »

On vähän ot..
Taitaa mun avainkirjoahvenet olla Anniquu_ kanssa samaa mieltä, että moiset luonnonoikut tulisi poistaa maailman kartalta.
Meinaa mun uudehkot albiinomonniset saa niin paljon selkäänsä avaimilta, että nyt jo löytys ensimmäinen uhri.
Kuparimonniset saa olla rauhassa..
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Fisu_S kirjoitti:On vähän ot..
Taitaa mun avainkirjoahvenet olla Anniquu_ kanssa samaa mieltä, että moiset luonnonoikut tulisi poistaa maailman kartalta.
Meinaa mun uudehkot albiinomonniset saa niin paljon selkäänsä avaimilta, että nyt jo löytys ensimmäinen uhri.
Kuparimonniset saa olla rauhassa..
Eipä se oikeastaan ole off-topic, sillä luonnossa albiinojen elinikä ennuste on lyhyempi kuin vastaavan normaalimuodon. Albiino käy paremmin avainten silmään. Sinällään albinismi on kysymyksenä paljon vaikeampi kuin vaikka mulkosilmä kultakala, jota ei olisi koskaan pitänyt jalostaa. Albinismia kuitenkin esiintyy sellaisenaan luonnossakin ilman että se on pitkän jalostusoperaation tulos.
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Ainoa asia, mistä niissä en pidä: ne jää niin kauhian pieniksi. :) Mutta silti kasvavat liian isoiksi sukarapulaan.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja Koss »

^ Mitenkä niin pieniksi? Mulla on albiinoja kuparimonnisia ja ne on melkoisia possuja. :mrgreen:
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Koss kirjoitti:^ Mitenkä niin pieniksi? Mulla on albiinoja kuparimonnisia ja ne on melkoisia possuja. :mrgreen:
Meillä voisi mustaveitsi luulla katkaravuiksi. :mrgreen:
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Bluefrog kirjoitti: Tuota säteiletys, kuuma-kylmäkäsittely systeemiä ei mitenkään voi hyväksyä. Onko tavallisella harrastajalla mitään mahdollisuutta ottaa selville ovatko myynnissä olevat kalat tällaisen käsittelyn tuloksia?
'
Mä epäilen, että markkinoilla ei ole sellaisia albiinoita, jotka olisivat syntyneet ihan spontaanisti niin, että ihminen ei olisi sitä "auttanut". Voin olla väärässä, jos joku tietää tälläisistä " eettisistä luomualbiinoista", niin kertokaa. :)

Ja sitä pitää korostaa, [;)] että en vastusta itse albiinoita, vaan vastustan niiden tehtailua kyseenalaisilla metodeilla. Spontaanisti luonnonkalojen jälkeläisistä löytyneet albiinomonniset voisivat olla ihan jees. :)
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 366
Liittynyt: 11:14, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja Maji »

Mä en itse niin perusta albiinomonnisista. Ne näyttää jokseensakin kuolleilta :D
Illalla valojen sammuttua piti monesti kaivaa taskulamppu esiin tsekatakseni, että herranjestas. nyt on joku kuollut... No albiinohan se siinä etulasin tuntumassa köllötteli.

Lahjoitin karanteenauksen jälkeen nuo rescuena minulle tulleet albiinomonniset (kuparin albiinomuotoa) hoitamaani päiväkodin akvaarioon kuparimonnisten seuraan, ja lapset tykkäävät niistä ihan kamalasti. Ne on kivoja, erottuvat hyvin akvaariosta ja ovat sopivan "erikoisen näköisiä" lapsien mielestä.

Mut niin, mä nyt en tykkää muistakaan albiinoelukoista erityisesti.
Albiinomonniset ovat nyt heitä enemmän arvostavassa kodissa, ja lapset riemuitsee :D
KimmoP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 20:43, 19.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja KimmoP »

Ostin pari albiinoa akvaarion perustamisvaiheessa. Kaupassa sattui sillä hetkellä olemaan vain muutama kuparimonninen, ja halusin niille kavereita. Muuten en albiinoista ole niin innoissani, mutta ihan kivaasti niillä näkyy menevän muiden monnisten kanssa. En kyllä enempää albiinoita ole hankkimassa, mutta nämä saa olla. Niitä voi kyllä tarkkailla tosi läheltä, kun ovat kai sokeita. Ne eivät reagoi liikkeeseen lasin takana. Silloin en kyllä tuosta albiinojen eettisyydestä ollut tietoinen, mutta nytpä tiedän paremmin.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Anniquu_ kirjoitti:
Bluefrog kirjoitti: Tuota säteiletys, kuuma-kylmäkäsittely systeemiä ei mitenkään voi hyväksyä. Onko tavallisella harrastajalla mitään mahdollisuutta ottaa selville ovatko myynnissä olevat kalat tällaisen käsittelyn tuloksia?
'
Mä epäilen, että markkinoilla ei ole sellaisia albiinoita, jotka olisivat syntyneet ihan spontaanisti niin, että ihminen ei olisi sitä "auttanut". Voin olla väärässä, jos joku tietää tälläisistä " eettisistä luomualbiinoista", niin kertokaa. :)

Ja sitä pitää korostaa, [;)] että en vastusta itse albiinoita, vaan vastustan niiden tehtailua kyseenalaisilla metodeilla. Spontaanisti luonnonkalojen jälkeläisistä löytyneet albiinomonniset voisivat olla ihan jees. :)
Tuota, luin koko tuon ketjun, enkä löytänyt linkkiä joka olisi kertonut tuosta säteilytyksestä. Hain myös googlella, mutten löytänyt mistään todistavaa linkkiä jossa kerrottaisiin että albiinoja oikeasti tuotettaisiin kalanviljelyssä säteilyttämällä. En edelleenkään epäile, mutta haluaisin silti nähdä jonkun linkin missä se on oikeasti kerrottu.
annuli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 237
Liittynyt: 21:46, 14.02.2006
Paikkakunta: E-P

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja annuli »

Monenlaista allasta mulla on ollut, mutta ei vielä koskaan mitään monnisia. Jos joku joskus tulee, ei se ainakaan ole albiino. En tiedä, mikä niissä etoo, mutta ei vain iske. Kaverilla on oikea porsas albiinomonninen, syötetty liikaa ja maha pyöreä pallo. En tiedä haittaako jo kalaa itseään, mutta jotenkin kävi sääliksi koko albiino. Ovat myös aina jotenkin surullisen näköisiä. Mutta siis, sekä albiinot että muutkin monniset ei kuulu minun jee-pakko-saada-listalle, ehkä joku solakampi malli, mitä näissä ei taida kuitenkaan olla.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Bluefrog kirjoitti:
Anniquu_ kirjoitti:
Bluefrog kirjoitti: Tuota säteiletys, kuuma-kylmäkäsittely systeemiä ei mitenkään voi hyväksyä. Onko tavallisella harrastajalla mitään mahdollisuutta ottaa selville ovatko myynnissä olevat kalat tällaisen käsittelyn tuloksia?
'
Mä epäilen, että markkinoilla ei ole sellaisia albiinoita, jotka olisivat syntyneet ihan spontaanisti niin, että ihminen ei olisi sitä "auttanut". Voin olla väärässä, jos joku tietää tälläisistä " eettisistä luomualbiinoista", niin kertokaa. :)

Ja sitä pitää korostaa, [;)] että en vastusta itse albiinoita, vaan vastustan niiden tehtailua kyseenalaisilla metodeilla. Spontaanisti luonnonkalojen jälkeläisistä löytyneet albiinomonniset voisivat olla ihan jees. :)
Tuota, luin koko tuon ketjun, enkä löytänyt linkkiä joka olisi kertonut tuosta säteilytyksestä. Hain myös googlella, mutten löytänyt mistään todistavaa linkkiä jossa kerrottaisiin että albiinoja oikeasti tuotettaisiin kalanviljelyssä säteilyttämällä. En edelleenkään epäile, mutta haluaisin silti nähdä jonkun linkin missä se on oikeasti kerrottu.
juu, ei tuosta oikein kunnon linkkiä olekaan, muutakuin se linkki vanhaan AW-keskusteluun, jossa prboy (eli monnikirjailija Pertti Rassi) asiasta kertoo. Hänen kirjóituksiaan on tavattu pitää tietona/totena, sillä hän on seurannut akvaarioalaa meillä sekä maailmalla hyvin aktiivisesti. Voi olla, että tuosta osa on liioittelua ja huhua, sillä tuo hänen näkemyksensä voi osittain perustua siihen, että esimerkiksi kiekkokalojen kyyhkysenverivärimuodon alkuperäm huhutaan olevan peräisin juuri tuosta säteilytyksestä. Tuossa asia pohditaan http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... 9&start=60 Tosin säteilytyshuhun taustalla voi tosiaan olla kateus/mustamaalaus, sillä kiekkobisneksessä pyörivät sellaiset rahat, että sen takia saattetaan puhua mitä sattuu... :roll:

Minäkin googlasin tuota juttua, (eli hyvä kysymys Bluefrog, kiitos siitä) että en kai minä nyt ihan papukaijana levittele tietoa, jolla ei ole todellisuuspohjaa, niin tuosta albiinokalojen teosta sain kaivettua tietoa. Sen löysin, että kaloilla albinismia on hyvin helppo lisätä; riittää kun mätimunat altistetaan raskasmetalleille, eli ei siihen ainakaan mitään säteilytyksiä tai muuta yhtä raflaavan kuuloista tarvita... http://en.wikipedia.org/wiki/Albinism Tuo kyllä sopii siihen Rassin lausuntoon, sillä hän sanoo, että "erilaisilla kemiallisilla aineilla saadaan myös helposti aiheutettua geneettisiä vaurioita". Siis jos lasketaan ihmisen bisnesmielessä aiheuttama albiinous "geneettiseksi vaurioksi".
KimmoP kirjoitti:Ostin pari albiinoa akvaarion perustamisvaiheessa. Kaupassa sattui sillä hetkellä olemaan vain muutama kuparimonninen, ja halusin niille kavereita. Muuten en albiinoista ole niin innoissani, mutta ihan kivaasti niillä näkyy menevän muiden monnisten kanssa. En kyllä enempää albiinoita ole hankkimassa, mutta nämä saa olla. Niitä voi kyllä tarkkailla tosi läheltä, kun ovat kai sokeita. Ne eivät reagoi liikkeeseen lasin takana. Silloin en kyllä tuosta albiinojen eettisyydestä ollut tietoinen, mutta nytpä tiedän paremmin.
Nämä ovat kyllä monimutkaisia/monitahoisia juttuja nämä "akvaariobisneksen lievieilmiöt", kun ei sitä tosiaan voi tietää, että jossain saatta olla jotain epäilyttävyyttä taustalla, ennenkuin asiaan törmää. Kun eipä sitä taideta missään akvaariokirjallisuudessakaan pahammin mainostaa, että albiinoilla kaloilla saattaa kenties olla erilaisia ongelmia eikä niiden "tuotantotavoista" puhuta. Ja sinähän olet tilanteessa tavallaan toiminut juuri oikein, kun olet tehnyt riittävän kokoisen monnisparven ostamalla niitä tarjolla olleita albiinoja. :) Näissä asioissa on niin monta puolta, että vaikeaksi (ja ehkä jopa kaksinaismoralismiksi) menee, jos asioita miettii "liikaa". Toki tiedostava kannatta olla, :) mutta jokainen sen rajan johonkin omien tietojensa valossa vetää. Ja Suomen akvaariomarkkinat ovat kyllä hyvinkin siistit noin eettisesessä mielessä, miellä ei ole esim värjättyjä kaloja markkinoilla. Tuo kalojen värjäys on siis oikeasti eläinsuojelullinen ongelma. Menee nyt kyllä jo ot:ksi, mutta ehkä vakavin eläinsuojelupulma Suomen markkinoilla ovat huntueväiset seeprakalat, vilkkaalee uimarillle on siis jalostettu sellaienn laahus, että se ei oikein pysty kunnolla liikkumaan sen kanssa... :roll: :( Täällä on kauppiaat ja tukun onneksi sen verran vastuullisia, että mitään ihan kauhistuksia tänne ei tuoda. Esim sellainenkin löytyy kauhisteltavaksi kuin albiino huntueväinen oskari http://fishinfo.wordpress.com/2008/07/06/oscar/
risteytys
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 19:04, 09.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja risteytys »

En tiiä justiisa se albinismi varmaa ja ne on kivan näkösii eikä ollu kyllä hinnallakkaan pilattuja :mrgreen:
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Kuka katsoi eilen albiino vainot Yleltä? Ihmistä ja eläintä ei voi verrata, mutta ihmisen käytöstä suhteessa siihen miten hän suhtautuu ja hyväksyy normaalista poikkeavaa voidaan.

Toisaalta, jos sulla on yksikin lisääntymis kykyinen kala-albiino, vaikka se Maretareumin made, niin eikös siitä suht helposti saa jalostettua albiinokannan?

Koeläinpuoli on hieman eri, sillä jos olen oikein ymmärtänyt siinä albiinoja luodaan keinotekoisesti koska halutaan mahdollisimman paljon yksilöitä joissa on muutakin samaa geneettisesti kuin vain albinismi. Tällöin se että on albiino ei riitä vaan niistä albiinoista eritellään vielä erikseen ne ''sopivat'' albiinot.

En missään tapauksessa hyväksy albiinojen keinotekoista tuotantoa. Sensijaan jos kala on kahden albiinomonnin jälkeläisenä syntynyt albiino se on minusta ok. Kenties se että ihminen oppii ottamaan albinismin huomioon akvaario-olosuhteissa opettaa ihmisiä myös hyväksymään sen että kaikki ihmisetkään eivät ole aivan samanlaisia ja joillakin on enemmän avun tarvetta kuin toisilla.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member
Viestit: 867
Liittynyt: 10:56, 28.12.2004
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

MInulla oli joskus kuusi albiinomonnista, sain ne kaverin lopettaessa harrastusta. Eivät olleet koskaan sairaita, aina touhukkaita ja saivat terveitä poikasiakin. Elivät pitkään. Nyt en kyllä uusia hommaisi kun luin tuosta säteilytyksestä [:I]
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Pelkkä aloittelija kirjoitti:MInulla oli joskus kuusi albiinomonnista, sain ne kaverin lopettaessa harrastusta. Eivät olleet koskaan sairaita, aina touhukkaita ja saivat terveitä poikasiakin. Elivät pitkään. Nyt en kyllä uusia hommaisi kun luin tuosta säteilytyksestä [:I]
Mussa lähinnä herätti toi säteilytys mielenkiintoa. Tietty se on selvää, että sillä saa aikaan jos jonkinmoista syöpää. Mutta että oikein ihonvärin muutos? Tietenkin inhottavaa käyttää kalaan, mutta silti. Kun sitä on tottunut tulemaan säteilyssä vaan tummemmaksi. :)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Omasta mielestäni on tosi tyhmää jalostaa komean värisistä kaloista värittömiä, tuntuu että miltein joka akvaariokalasta on olemassa tämmönen
muunnos, mutta makunsa kullakin. :|
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

suomunaama kirjoitti:
Pelkkä aloittelija kirjoitti:MInulla oli joskus kuusi albiinomonnista, sain ne kaverin lopettaessa harrastusta. Eivät olleet koskaan sairaita, aina touhukkaita ja saivat terveitä poikasiakin. Elivät pitkään. Nyt en kyllä uusia hommaisi kun luin tuosta säteilytyksestä [:I]
Mussa lähinnä herätti toi säteilytys mielenkiintoa. Tietty se on selvää, että sillä saa aikaan jos jonkinmoista syöpää. Mutta että oikein ihonvärin muutos? Tietenkin inhottavaa käyttää kalaan, mutta silti. Kun sitä on tottunut tulemaan säteilyssä vaan tummemmaksi. :)
Kukaan ei vielä ole löytänyt linkkiä jossa säiteilytys mainittaisiin. Koe-eläin labaratorioissa käytetään kemikaaleja albiinon tuottamiseen, muttei niissäkään säteilytetä. Toisaalta jos kemikaalit otetaan, niin labroissa käytetään myös mm. seeprakaloja joita geenimuunnellaan, joten siinä on toinen laji boikottiin.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä viehättää albiinomonnisissa?

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

En osta jalostettuja lajeja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”