Nurinpäin uiva sinineontetra

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Icecube
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Nurinpäin uiva sinineontetra

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Eli siis huomasin ruokkiessani kaloja, että yksi tetroista ei ole muiden mukana ja sillä on vaikeuksia pysyä oikein päin(ui selällään). Liikkui kyllä jonkin verran, mutta melko vaivanloisesti ja jäi paikalleen usein. Lisäksi välillä tuntui haukkaavan oikein kunnolla henkeä ja sitten taas näytti siltä ettei hengittänyt(kidukset ei juuri näyttäneet liikkuvan). Mitään ulkoista ei selkeästi näy, on ehkä vähän pulskan oloinen, mutta niin on muutama muukin kala.
Koppasin sen pieneen muovikippoon, mutta meni nopeasti huonommaksi ja heitti henkensä sillä välin kun tulin tätä naputtamaan. Mutta olisi kiva tietää mikä sille tuli ja pitäisikö tehdä jotain toimenpiteitä, ettei muille käy samoin. :|

Tarkemman tarkastelun alla tyyppi taitaakin olla tavis neontetra, punaista kun on melko paljon.

Altaan tiedot:
128 litraa, Fluval U3+Pick Up 2010(?, toisiksi isoin Pick up kuitenkin)
Vedenvaihto n.30-40 litraa kerran viikossa, viimeksi vaihdettu keskiviikkona.
Arvot yleensä(tipoilla)
GH: 4
KH: 3
pH: himpun alle 7 ollut (hanasta 8)
NO2: ollut 0, mittaan ihan kohta mitä sanoo nyt(hanavedessä 0,1)
NO3: suunnilleen 5, mutta testi loppu
Lämpö: 25-26C
Kalasto: 7 mustaselkämonnista(+2(/3) poikasta), 34 sinineontetraa(joista ehkä muutama on tavis neontetra) ja 2 ottoa

Aineita tuonne menee Biotopol, Tropol, Ferropol vedenvaihdossa sekä Easy Carbo päivittäin(paitsi tänään en ole vielä kerennyt laittaa).

Allas perustettu helmikuussa(?) ja toiminut kypsytys ongelmien jälkeen hyvin(nitriitti huiteli 0,2-0,4 tuntumassa pari viikkoa, vaikka lisäsin bakuja ja vaihdoin vettä). Ottoja on tosin kuollut muutama tänä aika, mutta ei lähiaikoina(useampi kuukausi mennyt ilman menetyksiä)... Sinineoja hankin juuri toukokuun lopulla lisää sen 24kpl.

Sanokaan jos tarttee vielä lisätietoja, kalasta yritän myös ottaa kuvan, jos vaikka jotain jäi minulta huomaamatta.
Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P
Icecube
Junior Member
Junior Member

Re: Nurinpäin uiva sinineontetra

Ja sitten tuli kaikkea muuta söhlättävää... Nitriitti oli 0 testin mukaan. Tässä kuvat tapauksesta.
Kuvat vedessä:Hakeutui tähän asentoon, maha ylöspäin. Kyljellään.
'Kuivalla':
Oikea-Vasen
Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Uimarakko ongelmaa?
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Kuinka kauan kyseinen kala on allasta asuttanut, alusta asti vai uudehko hankinta?

Minulla on juuri samankokoinen allas kuin sinulla ja lähes samanlaisella suodatuksella, hoidolla ja vesiarvoilla, ainoastaan lämpöä on minulla vähän enemmän. Ja vuodenvaihteessa on minun altaani perustettu. Minulla on kardinaalitetroja ja juuri vähän aikaa sitten menetin niistä yhden ja oma sairas kalani näytti lähes täydellisesti samanlaiselta kuin tuo sinun neontetrasi. Oli pöhöttynyt ja pullistunut, vaaleita läikkiä kyljissä ja kääntyi väkisinkin uimaan väärinpäin ja kyljelleen. Välillä hengitti tiheään ja välillä ei silminnähtävästi ollenkaan.

Minä olin ennen kalan sairastumista hankkinut viisi uutta kardinaalitetraa parveni jatkoksi ja epäilen, että uudet kalat toivat mukanaan jonkun pöpön, johon heikoimmassa kunnossa oleva kala sairastui. Onko sinulla uusia hankintoja akvaariossasi?

Sairas kardinaalitetra-viestiketjusta voit lukea minun sairaasta tetrastani. Kuvaa siellä tosin ei ole, mutta ihan samalta näytti minun kalani kuin tuo sinun. Minun kalani kohdalla epäiltiin bakteeritulehdusta ja vesipöhöä, kaikkineen oli varmaan yleistulehdus, ja kala oli todella huonossa kunnossa. Minulle ei lopulta selvinnyt mikä sitä vaivasi. Kalan eristin ja Multicuran kolmen päivän kuurin sille annoin, kun en ehtinyt siihen hätään saada mitään parempaa lääkettä. Minun kalani selvisi hengissä kolmen päivän kuurista, mutta ei parantunut ja sen elämän lopetin. Mikään muista kardinaalitetroista ei sairastunut, vaikka niitä ihan neuroottisestikin seurasin ja tutkin monen päivän ajan.

Suosittelen seuraamaan tilannetta akvaariossa, mutta jos ei mitään oireita muissa kaloissa näy, niin voi olla vain yksittäistapaus eikä kannata kauheasti huolestua. Huolehdi vain vedenvaihdoista ja hoitorutiineista. Täällä Aqua-webissä olen sellaisen käsityksen saanut, että nuo neon- ja kardinaalitetrat ovat aika ongelmaisia kaloja ylipäätään. Toivotaan, että sinulla ei muut kalat sairastu :)
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Icecube
Junior Member
Junior Member

Voiko uimarakko viasta lähteä henki noin nopeasti? Kyseinen kala oli 9-10 väliin ihan normaali, tai en ainakaan huomannut epätavallista käytöstä(vaikeaa toki huomata kun tetrat tykkää olla piilossa...). Ja tosiaan alle 20 min, vai oliko peräti alle 10, huomaamisen jälkeen oli kuollut.

Tuhin kysymykseen. Tuo kyseinen on uskoakseni muuttanut altaaseen 31.5., jolloin siis hankin 24kpl lisää. Ensimmäiset 10kpl muutti altaaseen joskus maaliskuulla, näistä yksi muistaakseni näytti tavis neolta. Ja altaassa on vielä ainakin yksi tavis neon näköinen fisu ja muistan että noiden 24 joukossa niitä olisi ollut useampikin. Eli uskoisin että tuo kuollut oli uudemmasta erästä.

Sinun tapaus kuullostaa kyllä varsin samalta kuin tuo minun(täytyy käydä lukemassa se ketju vielä...), ainut vaan että mun tapaus heitti henkessä nopeammin... Tällä hetkellä muut kalat onneksi näyttää normaaleilta.
Eilen yritin tarkkailla tetroja kun annoin ruokaa, mutta vaikeaksi menee kun ei saa liikahtaa senttiäkään(tai se pitää tehdä tosi hitaasti) tai kaikki sinkoaa takaisin kannon taakse/puskaan. :roll:

En tiedä liittyykö tähän tapaukseen, mutta alan luulla että liittyy... Nimittäin monnisten poikasia kupsahtelee ihan liian paljon ja nopeasti ollakseen mun mielestä normaalia... Tämä alkoi parisen viikkoa sitten kun yritin isompaa erää kasvattaa, eri ikäisiä olivat kaikki alta 3-4 viikkoiset uskoakseni kuolivat. Nyt kokeilin uudestaan ja tänään viimeiset 2 kuoli, ikää oli 8 päivää... Nykyisessä poikueessa kyllä näkyi myös vääntyneitä selkiä/pyrstöjä kuolleila. :? Samassa vedessä ovat uineet kuin aikuisetkin, mutta poikashäkissä/erillisessä purkissa johon vaihdan isosta altaasta vettä.
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Minä epäilen, että oma sairas kardinaalitetrani kesti tuon kolme päivää hengissä sen lääkekuurin vuoksi. Olisi luultavasti kuollut yhtä nopeasti kuin sinunkin kalasi, jos millään en olisi sitä lääkinnyt. Minä vain en saanut siihen hätään muuta kuin tuota yleislääkettä, joka ei ilmeisesti kovin tehokasta ole. Kardinaalitetrani oli niin sairas, että lääkkeestä ei tainnut muuta apua olla kuin että kala ei kuollut oireisiinsa. Lääke siis ehkä hidasti taudin pahenemista, mutta ei parantanut kalaa.

Minulle jäi vähän epäselväksi missä kasvatat monnisten poikasia. Ovatko ne ihan erillisessä altaassa vai poikashäkissä isossa akvaariossa? Miksi vaihdat poikasille ison akvaarion vettä? Jos poikasia kasvatat omassa altaassa, niin vaihda ihmeessä niille puhdasta vettä. Voit vaikka seisottaa vaihtoveden yön yli ja käytä vedenparannusainetta ja huolehdi, että vesi on vaihdettaessa saman lämpöistä kuin poikasaltaan vesi. Pienet kalanpoikaset ovat todella herkkiä ja jos sinun isoon akvaarioosi on uusien kalojen mukana tullut jokin pöpö, niin se kyllä hyvin todennäköisesti siirtyy veden mukana noille poikasille, jotka eivät sitä kestä. Poikaset eivät myöskään siedä samanlailla nitraattia kuin aikuiset kalat vaan ovat herkempiä, ja sitäkin siirrät poikasille, jos otat vaihtoveden isosta akvaariosta. Onhan noilla pienillä kalanpoikasilla tosin kuolleisuus muutenkin suurta, ja haastellista on saada kasvatettua niistä aikuisia kaloja. Itselläni taisi lähtötilanteessa olla liki 100 kääpiörihmakalan poikasta ja isommiksi olen saanut niistä vain n. 30 kasvatettua. Harjoittelua se minullakin on ollut, kun en ole aikaisemmin moisia pieniä ihmeitä kasvattanut. Kannattaa käydä vilkaisemassa Viljely-osion juttuja, sieltä varmaan löytyy monnisten kasvatukseenkin vinkkejä.
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Icecube
Junior Member
Junior Member

Tuhi kirjoitti: Minulle jäi vähän epäselväksi missä kasvatat monnisten poikasia. Ovatko ne ihan erillisessä altaassa vai poikashäkissä isossa akvaariossa? Miksi vaihdat poikasille ison akvaarion vettä? Jos poikasia kasvatat omassa altaassa, niin vaihda ihmeessä niille puhdasta vettä. Voit vaikka seisottaa vaihtoveden yön yli ja käytä vedenparannusainetta ja huolehdi, että vesi on vaihdettaessa saman lämpöistä kuin poikasaltaan vesi. Pienet kalanpoikaset ovat todella herkkiä ja jos sinun isoon akvaarioosi on uusien kalojen mukana tullut jokin pöpö, niin se kyllä hyvin todennäköisesti siirtyy veden mukana noille poikasille, jotka eivät sitä kestä. Poikaset eivät myöskään siedä samanlailla nitraattia kuin aikuiset kalat vaan ovat herkempiä, ja sitäkin siirrät poikasille, jos otat vaihtoveden isosta akvaariosta. Onhan noilla pienillä kalanpoikasilla tosin kuolleisuus muutenkin suurta, ja haastellista on saada kasvatettua niistä aikuisia kaloja. Itselläni taisi lähtötilanteessa olla liki 100 kääpiörihmakalan poikasta ja isommiksi olen saanut niistä vain n. 30 kasvatettua. Harjoittelua se minullakin on ollut, kun en ole aikaisemmin moisia pieniä ihmeitä kasvattanut. Kannattaa käydä vilkaisemassa Viljely-osion juttuja, sieltä varmaan löytyy monnisten kasvatukseenkin vinkkejä.
Siis alkuun poikaset kuoriutui ja kasvoi pakasterasiassa joka kellui akvaariossa. Vettä vaihdoin siihen akvaariosta syystä että hanasta tulee nitriittiä(plus pH 8, emäksisestä vedestä monnisten kutu ei tunnu tykkäävän) ja tuommoisessa purkki virityksessä biologista hajotusta ei vissiin juurikaan ole. Ja eikös nitraatti ole pienempi paha kuin nitriitti?
Näin sain ensimmäisiä harvoja kasvatettua hyvinkin nätisti suunnilleen kuukauden ikäisiksi ja seuraavista kuduista tuli aina muutama lisää joukkoon, kuolemia ei juurikaan tullut. Joskin onnistuin karkuuttamaan pari, ja niistä ei sitten sen jälkeen ole kuulunut mitään. Sitten hankin poikashäkin kun poikasia alkoi oikeasti olemaan lähemmäs 20 kpl ja ajattelin että olisi paremmat olot noilla kasvaa(esim. happea paremmin), mutta sen jälkeen asiat alkoi pikku hiljaa mennä pieleen... Ensinnäkin mun altaan vesi ei ole totaallisen puhdasta vaan siellä leijuu jotain ruskeita hiukkaisa(levää veikkaan) jotka tarttuu verkkoon ja tukkii sen, plus siihen verkkoon kerääntyi muutakin töhnää. Eli veden kierto ei lopulta toiminut häkissä, vaikka yritin seiniä putsata ettei ne olisi tukossa(joka päivä joutui tuon tekemään), ja pinnalle tulikin häkissä kalvon tapainen. Yhden massakuoleman taas itse aiheutin vahingossa veden vaihdolla, kun laitoin ihan liian kylmää vettä ja lämmöt tipahti liiaksi pienille. Kyllähän tuolla poikashäkissä alkuun kasvoi ihan nätisti noita pieniä(tosin kuolemiakin tapahtui) ihan alkuun, mutta sitten niitä tosiaan alkoi tippua sen verran nopeaa tahtia että katsoin parhaaksi päästään kaikki jäljellä olevat(vähän alle 10) isoon altaaseen. Isoimmat 2 akvaarioon vapautettua poikasta ovat noista vielä hengissä, muut ilmeiseti kuolleet ja/tai tulleet syödyiksi, sillä vain yhden pienen ruumiin olen löytänyt.

Anteeksi että vastauksesssa kesti tuhottoman kauan, jostain syystä tuntuu että koko ajan olen jossain ja sitten kun olen kotona ajatus ei kulje yhtään. Samasta syystä en ole mitään saanut aikaiseksi akvaarion suhteen, paitsi ruokkinut ja vaihtanut vettä... [:I]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”