Pitkään miettinyt tätä et viitsinkö moista päiväkirjaa aloittaa, mut ajattelin sen nyt omaksi ilokseni tehdä. Ja toki myös muille halukkaille lukijoille.
Historiasta hieman et aikoinaan minulla on ollut lapsuudessa akvaario noin 16 vuotta. Aloitin sellaisella 80l purkilla missä oli jos jonkin sortin kalaa. Jopa kultakala (tuolloin en siis tiennyt et kultakalaa ei moiseen kippoon edes saa laittaa).
Oli millikset, plätyt, piikkisilmät, haarniskamonnit, partamonni ja aasianmutakalat sekaisin. Huoh, nyt ei mieleenikään tulisi tuollaista soppaa sekoittaa.
Jossain vaiheessa pytty vaihtui 120l, jossa myös oli soppa sekaisin.
Puhumattakaan että olisin koskaan minkäänlaisia vesitestejä tehnyt. Tai edes kokenut niitä tarpeellisiksi.
No siinä sitten 16 vuoden jälkeen erossa jäi ukolle tuo mun pyttyni.
Sit menikin 10 vuotta aikaa eteenpäin ja aloin uudestaan miettimään harrastuksen aloittamista. Kipinä tuli lujaa kun serkkuni osti itselleen 300l pytyn ja sen näin niin eihän siinä enää mikään pidätellyt.
Alkoi hillitön netissä surffaaminen että mistä itselleni sopivan altaan löydän.
No löytyihän se sit viimein tämän vuoden maaliskuussa
Sit tulikin ongelma et mikä on kalasto tuohon. Ei muuta kuin kipin kapin akvaariokauppaan katseleen kaloja. Olin kyllä niin ihmeissäni, kun oli tullut jos jonkin näköistä kalaa mitä en ollut koskaan nähnytkään.
Akvaariokauppiaan kanssa pitkään juteltii tulevasta kalastosta ja kerroin mun pyttyhistoriasta. Ja ilmoitin et lapsuudesta mun lempikalakseni oli muodostunut aasianmutakala. Ne vaan oli niin suloisia ja kesyyntyi. Käden kun akvaarioon laittoi niin mutikset tuli kädelle lekotteleen. Kauppias sanoi et niitä ei oo saanut moneen vuoteen. Harmittelin asiaa. Mut eipä siinä mitään. Menin tietojeni kanssa kotiin ja käynnistelemään pyttyä. Seuraavan kerran kun tuohon kauppaan astelin niin kauppias sanoi mulle et sillä on ilouutisia. Aasianmutakaloja oli tullut tukkulistalle. Ja arvatkaas menikö ne heti tilaukseen
Kypsytyksen tein ampulleilla ja helmirihmakaloilla koiras+naaras. Pikkuhiljaa sit lisäilin kaloja ja pyttykin siinä kypsyi.
Altaassa asustaa tällä hetkellä: nuo rihmakalat, 2 kääpiörihmakalaa, 2 aasianmutakalaa, tulipyrstö, 2 piikkisilmää, 9 kirsikkabarbia, 10 viirikirjokalaa ja taistelukala.
Muutaman kuukauden tuota pyttyä katsellessani ajattelin et eihän noi litrat riitä mihinkään. Siis isompi allas on saatava
Ensin hommasin pytylle jalustan. Ihan tuollainen perus alumiinijalusta. Siihen päälle kävin sit ostamassa keittiön työpöytätasolevyä. Jonka ukko sit kiinnitti tuohon jalustaan. Vielä pitäisi hylly rakentaa ja ovet.
Sit torista löytyi sopiva uusi allas 150x50x50cm, jonka kävin noutamassa lauantaina.
Tänään on sit allas puhdistettu ja silikonit poistettu. Huomenna se saa sisäänsä uudet silikonit.
Huomenna projekti jatkuu. Ja kerron tuosta pienestä pytystä.
Tulipas paljon tekstiä