720 litrainen kasviallas- Toinen tuleminen!

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: 720 litrainen kasviallas- Toinen tuleminen!

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

No mä oon tällainen "luontoäitikasvattaja" että jos selviää niin selviää! :D Vanhemmat näyttävät kyllä olevan asian tasalla, poikue vipeltää tuota takalasia pitkin 20 sentin matkalta Afrikansaniaisen ja Karttulehden joukossa. Ovat parkissa muuten tällä hetkellä Pantterikiipijän alla, joka tietysti pelottaa isompia metsästäjiä (lehtiksiä) kauemmas. Fiksu veto :) Toistaiseksi vain vipeltäjämonniset ovat päässeet liki, mutta ne ei taida laisinkaan tajuta mitä herkkua on tarjolla... Niin piilossa ovat kyllä etten yhtään erota silmällä montako pyrstöparia siellä vipeltää edelleen. Joitakin kymmeniä maybe. Pitää seurata tilannetta.
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Ainakin fiksuimmat ja terveimmät selviävät tuolla konstilla. Itse kasvatan aina plekot ja partikset pääsääntöisesti emokipossa, koska osaavat paremmin hommansa hoitaa pentuja ja olen valinnut allastoverit niin, ettei pennuille ole vaaraa. :D
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Onnea vauvoista! Kyllähän se aina mukavalta tuntuu, kun innostuvat lisääntymään, varsinkin noin pitkä odottelun jälkeen.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Viikon verran näkyi poikasia, sitten tapahtui jotain. Oh well. Ainakin pääasia on että mulla on siellä kaks tyyppiä, jotka edes tykkää toisistaan :)

Nyt taistelen ihan uudenlaisen ongelman kanssa, oon tumpannut ton altaan niin täyteen kasveja ettei mun hiilarilevitin pysy millään tahdissa. Ei nyt olis varaa toisenkaan niin pitää keksiä joku ratkaisu. Nyt vaativat kasvit kärsii selkeästi ja tupsulevää tuppaa tulemaan. Ja sitten taas toisaalta nuo nopeakasvuiset köynnystävät kasvavat altaasta ulos kamalaa vauhtia...
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
Heidikalafriikki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Heidikalafriikki »

Oi, aivan ihana akvaario! Haittaako jos matkin ja teen kanssa tulevaan 168 litraseeni tommosen "polun" tohon keskelle? :D Siis miten sä saat noi kasvit pidettyä noi hyvässä kunnossa? Käytätkö jotain lannotetta? :) Siis tota akvaa ei voi kun ihailla!
55l akva,kissa ja 2 marsuu
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Joo, ei tuota polkua patentoitu oo ;)

Meneehän tuonne litkuja ja tabletteja ja hiilaria. Aina vaan enemmän ja enemmän.. Jos jollain on myynnis joku halpa ja tarpeeton hiilarilevitin mulle lisäks niin saa laittaa viestiä :) Jossain vaiheessa KH 3:lla ei vaan hiilari enää pystynyt pitämään pH:ta halutuissa lukemissa vaan se nousi väkisin yli seiskaan. Ja kun laski KH:ta niin kasvit alko osoittaa mieltään. Sitä tasapainoilua...
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Älyttömään hiilarimenekkiin voi ehkä yrittää vaikuttaa myös säätämällä valaistusta.
Mutta tasapainoilua, sitähän tämä.
Meilläkin punalevät pukkaavat altaaseen väkisin näin kesällä, kun luonnonvalon määrä lisääntyy. Vielä epäselvää on, vaikuttavatko vuodenajat tuohon meidän kaivoveteen myös.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Niin, en tiedä. Pullo kestää kyllä edelleen sen saman ajan, mutta tuntuu ettei kaikki kasvit ehdi vetäistä sitä. Oon hankkinut tonne viime aikoina kyllä parin eri sortin rotalaa (Hentorotalan ja sp. Greenin) ja Karttulehteä, että voiko ne muka vaikuttaa jotenkin. Liikkeen mukaan niillä tuo sama levitin riittää samankokoiseen altaaseen mainiosti mutta niillä ei olekaan vastaavaa kasvimassaa siellä.

No, mä tasapainottelen.. Ja yritän sietää noita levätupsuja :)
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Syksy on tullut! Ja lievästi epäonnisen kesän jälkeen :D Ei oo ollut hirveesti päiviteltävää kun ensin hajos automaattinen pH-säätöyksikkö, sen jälkeen iski hirveät helteet ja sinilevä. Aikamoista meininkiä ollut, lukematon määrä Ottoja kuollut, mutta muuten kalat näyttää selvinneen. Kasvit sen sijaan ei. Hiilarimäärät kun on olleet mitä on niin partaleväkin on alkanut viihtyä vallan mainiosti erityisesti kun mun levitin on ihan lelu.

Sitten kun mä jaksan niin annan somisteille EasyCarbokylvyn, istutan uudet kasvit ja hankin jonku järkevän hiilarilevittimen. Ehkä sitten on aihetta hymyyn.

No, Rusokirjot on sentään kuteneet jo kolmesti. Ja timanttitetrat ihan yhtä monta kertaa.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Ei pH-säätöyksikkö ole pakollinen. Itsekkin tuollaisen meinasin aikoinaan hankkia mutta ilmankin on pärjätty paremmin kuin hyvin. Kuplamäärä on säädetty sopivaksi ja se menee aamusta iltaa ja viikosta toiseen kasvit kasvaa eikä pH ole heitellyt. Jos EasyCarbon kanssa ei viitsi lotrata niin saman asia ajaa ruokasooda. Sirottelee soodaa sellaisenaan märkiin somisteisiin tai tekee vedestä ja soodasta litkun ja kastelee somisteet sillä. Jos hyvää ja tehokasta hiilarilevitintä ei löydy sellaisen voi tehdä itse K-Raudan valikoimista. http://aijaa.com/LiwXTr Ehkä vielä näemme 720 litraisen kasvialtaan kolmannen tulemisen. Älä luovuta. Itsellä meni vuosia ennen kuin tasapaino löytyi tai ylipäätään tässä akvaarioharrastuksessa oli mitään järkeä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
dogfish
Member
Member

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Mites tuohon k-raudan värkkiin saa syötettyä hiilarin?
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

dogfish kirjoitti:Mites tuohon k-raudan värkkiin saa syötettyä hiilarin?
Tuossa kuvassa levitin ei ole vielä ihan valmis mutta hiilarin syöttö tapahtuu tuosta vasemman puoleisesta veden sisäänmeno putkesta. Siinä on hiilariletkulle tehty läpivienti liitin. Toimii varmasti paremmin kuin yksikään kaupallinen versio ainakin jos vertaa niihin mitä minulla om ollut käytössä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Joo ei se sitä säätöyksikköä tarvitse, mutta on se mun elämää helpottanut kummasti. Mun kissa törmäs siihen kerran ja se on sen jälkeen näyttänyt pH:ksi miinus neljäätoista tai plus kahtakymmentä, vähän päivästä riippuen :D

Kolmas tuleminen on kyllä tulossa, en oo luovuttajatyyppiä. Ehkä laitan hiilarin jälleen mun ulkosuodattimen ulostuloon, siinä se alkuaikoina toimi vallan mainiosti kunnes vaihdoin tuohon Ferplastin leluun, jonka "pitäisi olla markkinoiden paras". Sen jälkeen on kaikki mennytkin alamäkeen.

Kyllä tämä tästä :)
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Halleluja. Mä heitin mun leluhiilarilevittimen roskiin ja vaihdoin vanhaan hyvään tapaan ja PUM ero on kuin yöllä ja päivällä. Nyt tuolla voi ehkä taas kasvatella kaikkea vihertävää :D Lehtisten määrä vaan tässä samalla salaa lisääntyy, uusi Surinam saapui kotiin. On melkoisen villin näköinen veijari, mut villihän se onkin. Tosin käytökseltään toistaiseksi hyvinkin säyseä.

Ja otoilla oli joku ryhmämeetingi tuossa etukulmassa. En tiennytkään että ne viihtyy NOIN hyvin yhdessä :)
Porukan uusi tulokas.
Porukan uusi tulokas.
uusi-suri.jpg (75.8 KiB) Katsottu 14465 kertaa
Muutama ottonen...
Muutama ottonen...
ottoja.jpg (77.63 KiB) Katsottu 14465 kertaa
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

On kyllä hieno pönttö! En tajua mitä mutanttitiikerilumpeita joskus sain (mitä kasvattelit viestiketjun alussa) Mutta ne oli sen 150cm pitkiä, ja kukkivat usein. Sitten hankin niitä muualta eikä kasvaneet sitten millään.
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Kryptisiä otuksia nuo lumpeet. Mulla on ihan tuo sama yksilö (tai no, sen jälkeläiset) ollut vuosien varrella ties minkä kokoinen. Aluksi kasvoi rehevästi pintaan, sitten välillä ei oikeastaan mihinkään ja nyt oon ohjelmoinut sen pysymään tuollaisena max. 20 senttisenä aktiivisella nyppimisellä. En oo tavannut sen kurottavan pintaan ainakaan vuoteen.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Jaaha. Yritin vähän harmonisoida värimaailmaa tuolla altaassa vähentämällä kaikenmaailman punalehtisiä. Taustalla kasvaa siis tällä hetkellä vain vaalean vihreää. Ylettyvät siis jossain välissä pintaan asti niin ei näytä allas ihan noin tyhjältä. Ja taas on odottavan aika pitkä. Ja etualan Staurogyne kärsi kesällä kovasta tupsuttamisesta, siksi harvensin sitä reilusti. Kohta se on taas yhtä tuuhea kuin parhaina aikoinaan.

Näin mä olen tän asian siis ajatellut :D
Onhan se myös sisustuselementti. Onhan.
Onhan se myös sisustuselementti. Onhan.
2409.jpg (106.49 KiB) Katsottu 14234 kertaa
2409-sivu.jpg
2409-sivu.jpg (95.11 KiB) Katsottu 14234 kertaa
No kyllä kai joka kulmasta.
No kyllä kai joka kulmasta.
2409-etu.jpg (57.98 KiB) Katsottu 14234 kertaa
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Seuraa kysymys jälleen ahventen rakkauselämästä. Mä olen siis luullut että nämä ovat suurimmaksi osaksi uskollisia pareilleen (lukuunottamatta toki kääpiöahventen haaremit) mutta en ole ennen törmännyt että altaan ainoa naaras vaihtaa miestä kuin... väriään. Rusoista puhun siis, tytteli pygäsi vasta kolmisen viikkoa sitten kudut toisen koiraan kanssa ja nyt on vaihtanut miestä ja tehtailee vauvoja altaan toisen miehekkeen kanssa. Koska suhde altaassa on 3 poikaa-1 tyttö, niin käykö se läpi kaikki vaihtoehdot vai mitä tämmöinen peli on :D
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Rusojen kutu on nyt siinä tilanteessa että poikaset on tänään siirretty maassa olevaan kuoppaan. Ovat muuten kuteneet sitten ihan etulasin viereen, että on ihan mielenkiintoista kerrankin seurailla tilannetta!

Mielenkiintoista on myös se, että löysin elossa niiden edellisestä poikueesta olevan poikasen. Jännintä tässä on, että havaitsin sen yhdestä ämpäristä, jonne olin laittanut altaasta KAKSI viikkoa sitten yhden ison saniaisen odottamaan aikaa parempaa (tai jotain.) Sitkeä on sissi! Nyt se on mun keittiön pöydällä odottamassa siirtoa jonnekin parempiin oloihin. Näyttää viihtyvän kyllä vesisangossakin saniaisten jämien joukossa :D
Vartiointijuttuja.
Vartiointijuttuja.
rusojenkutu.jpg (75.15 KiB) Katsottu 13990 kertaa
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Niin. Ja yritin ottaa jonkinlaista profiilikuvaa kaikista mun ihastuttavista lehtikaloista. Ihan kaikki eivät olleet kuvauksellisella tuulella mut kuitenkin :D
Altaan ison kaveri. Muuttunut aika paljon siitä hontelosta ja arasta tyypistä joka toukokuussa mulle muutti.
Altaan ison kaveri. Muuttunut aika paljon siitä hontelosta ja arasta tyypistä joka toukokuussa mulle muutti.
uljaspieni.jpg (128.79 KiB) Katsottu 13977 kertaa
Mun vanhin lehtis, "tavis", jonka edellinen ukko melkein teloi hengiltä. Nyt hengailee näiden villien kanssa ja varsinainen äiti teresa-kaikkien kaveri.
Mun vanhin lehtis, "tavis", jonka edellinen ukko melkein teloi hengiltä. Nyt hengailee näiden villien kanssa ja varsinainen äiti teresa-kaikkien kaveri.
uljaan_kaveri2.jpg (85.42 KiB) Katsottu 13977 kertaa
Surinamin lehtis, jolla oli ostaessa jo evät vähän miten sattuu. Porskuttaa kyllä "vammaisenakin" täysillä ja on kovin ottamassa johtajan paikkaa koko poppoossa. Pojalta siis haiskahtaa.
Surinamin lehtis, jolla oli ostaessa jo evät vähän miten sattuu. Porskuttaa kyllä "vammaisenakin" täysillä ja on kovin ottamassa johtajan paikkaa koko poppoossa. Pojalta siis haiskahtaa.
uljaan_kaveri3.jpg (124.26 KiB) Katsottu 13977 kertaa
Ja viel vihoviimeisenä muuttanut Surinam (jostain eri joenmutkasta ilmeisemmin, koska väritys on kovin erilainen).
Ja viel vihoviimeisenä muuttanut Surinam (jostain eri joenmutkasta ilmeisemmin, koska väritys on kovin erilainen).
uljaan_kaveri.jpg (101.81 KiB) Katsottu 13977 kertaa
Ja vielä kovin epätoivoinen yritys saada kaikki kuvaan. Mukana siis myös viilettää Manacapuru ylinnä.
Ja vielä kovin epätoivoinen yritys saada kaikki kuvaan. Mukana siis myös viilettää Manacapuru ylinnä.
kokopoppoo.jpg (86.65 KiB) Katsottu 13977 kertaa
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Olin kerrankin tee-se-itse-mies ja rakensin poikasaltaan mun yksinäiselle edellisestä poikueesta selvinneelle rusolle. Hiihaa! Nuppineulalla reikiä muovipurkkiin ja muovipurkki teipillä kiinni akvaarioon. Huikeen jännää touhua näin iltamyöhään. Toivottavasti pikkuruso on onnellisempi tuolla kuin leivonta-astiassa keittiön sivupöydällä.. Ja toinen poikue porskuttaa täällä vanhempiensa suojelemana. Mun etualan Staurogynet on kyllä hieman kärsineet moisesta pesänrakennuksesta, mutta ehkä ne toipunee.
poikasallas.jpg
poikasallas.jpg (88.27 KiB) Katsottu 13853 kertaa
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Happy halloween! Tällä lehtiksellä on meikit ihan omasta takaa :)
scalare Surinam.
scalare Surinam.
surinamviimeisin.jpg (71.8 KiB) Katsottu 13389 kertaa
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

En jaksanu vaivautua nii kuvasin näkymiä sängyltä.. :)
0512-sänkypieni.jpg
0512-sänkypieni.jpg (58.95 KiB) Katsottu 13080 kertaa
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

http://youtu.be/u6HChTtxnv4

Ohessa harvoin esillä olevia ottoja, tänään taisivat olla nälkäisiä...
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tämä allas on kyllä kerta toisensa jälkeen yhtä säväyttävä näky! Hyvävointisuus yhdistettynä harmoniseen sisustukseen, arvostusta.
image.jpg
image.jpg (24.02 KiB) Katsottu 12993 kertaa
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”