Kolmas kerta toden sanoo
-
Siltsu
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kolmas kerta toden sanoo
Tänään pääsin sen verran kaupoille, että muutaman toivomuslistassa olevan kasvin löysin; anubias nana bonsai, vallisneria nana ja cryptocoryne parva. Vielä jäi uupumaan flame moss ja jaavansaniainen "narrow". Eiköhän näillä alkuun pääse. Niin ja tietysti uusi kasviputki.
Huomenna tosissaan etsimään niitä oksia, juuria ja kiviä... Sitten vaan askartelemaan ja sisustamaan...
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
Siltsu
- Senior Member

En ole tullut päivittäneeksi tätä projektia, sillä en ole ehtinyt tarpeeksi työstää sitä. Olisin kyllä halunnut, mutta en ole ehtinyt. Aina on jokunen muuttuva tekijä joka vie huomion pois tuosta.... Allas on kuitenkin osittain mieltä hivelevässä kunnossa, mutta jotenkin en ole jaksanut viedä sitä ihan loppuun. Osa kasveista on vielä istuttamatta ja jotain pitäisi keskiosaan hankkia, jotta olisi kiva...
Kasvustona on näillä näkymin Jaavansaniainen "windelov", Anubias nana bonsai, kääpiövallua, sirosuokkia, erilaisia pieniä melalehtiä sekä mun ehdoton suosikki; apilasaniainen. Ei ollut potti ostettaessa kovin hyvässä kunnossa, mutta toivon, että viihtyy ja lähtee hyvään kasvuun. Samoin toivon, että kookoksien päälle liimatut ricciat lähtevät kasvuun. Spiky moss odottelee vielä toisessa altaassa parasta kiinnitysalustaa.
Altaasta on toistaiseksi tullut vauvakalojen koti. On ihana nähdä kun pikkuisille on tullut omassa altaassaan uskallusta temmeltää näkösällä. Ennen en 450 litraisessa ollut edes varma niiden olemassa olosta, mutta nyt voin hengähtää plecovauvojen puolesta
(ja hankkia turvallisin mielin vielä muutaman lisää
).
Paikkaansa altaassa hakee vielä suodattimen puhurin suuntaus ja kinostuva hiekka. Sen kanssa olen eniten kamppaillut. Mikä olisi sopiva virtaus säädettävässä JBL:n i100:ssa ja mitä laittaa siihen kohtaan jossa on kovin puhuri. Apila oli ainakin liian hentoinen...![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Toivottavasti ensi viikonloppuna ehtisin taas syventyä aiheeseen. Nyttemmin olen näpertänyt vain jotain pientä ohi kävellessäni sillä seurauksella, että JATKUVA valaisinkannen kanssa pulaaminen sai taustatapetin repeämään ja otin sen pois. Leikkaan uuden kun tuo sisustusvimmahomma hiukan asettuu
Kasvustona on näillä näkymin Jaavansaniainen "windelov", Anubias nana bonsai, kääpiövallua, sirosuokkia, erilaisia pieniä melalehtiä sekä mun ehdoton suosikki; apilasaniainen. Ei ollut potti ostettaessa kovin hyvässä kunnossa, mutta toivon, että viihtyy ja lähtee hyvään kasvuun. Samoin toivon, että kookoksien päälle liimatut ricciat lähtevät kasvuun. Spiky moss odottelee vielä toisessa altaassa parasta kiinnitysalustaa.
Altaasta on toistaiseksi tullut vauvakalojen koti. On ihana nähdä kun pikkuisille on tullut omassa altaassaan uskallusta temmeltää näkösällä. Ennen en 450 litraisessa ollut edes varma niiden olemassa olosta, mutta nyt voin hengähtää plecovauvojen puolesta
Paikkaansa altaassa hakee vielä suodattimen puhurin suuntaus ja kinostuva hiekka. Sen kanssa olen eniten kamppaillut. Mikä olisi sopiva virtaus säädettävässä JBL:n i100:ssa ja mitä laittaa siihen kohtaan jossa on kovin puhuri. Apila oli ainakin liian hentoinen...
Toivottavasti ensi viikonloppuna ehtisin taas syventyä aiheeseen. Nyttemmin olen näpertänyt vain jotain pientä ohi kävellessäni sillä seurauksella, että JATKUVA valaisinkannen kanssa pulaaminen sai taustatapetin repeämään ja otin sen pois. Leikkaan uuden kun tuo sisustusvimmahomma hiukan asettuu
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
Siltsu
- Senior Member

Tänään olen erityisen onnellinen akvaristi.
" Lastenhuonetta" tuli asuttamaan noiden kolmen 4cm helmerivauvojen lisäksi kaksi 3,5 cm SEEPRAPLEKOA! L-046 JEEEEE
Maailman kauneimmat kalat ikinä! Kyllä olen tätä miettinyt ja pohtinut, mutta tuohon isoon 450 litraiseen en uskaltanut näitä harkita. Nyt kun niille on oma allas, niin 
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
Siltsu
- Senior Member

Voi hitsin pimpulat! Tänään olin aikeissa vaihtaa altaaseen muutaman ämpärillisen vettä, niin kuin olen tehnyt nyt 5 päivän välein... Astelin reippaasti varusteet kainalossa altaalle, nostin valaisinkannen ja mitä?! Pinnalla vaahtosi ja vesi haisi hiukan! ISKI PANIIKKI! Allas on siis ollut vasta viisi viikkoa käynnissä ja kasvit aika surkeassa kunnossa, kun ensimmäistä kertaa ikinä olen joutunut todistamaan vierestä melalehtien sulamisen. Tämä siis syötyjen vesitähdikkien ym. valmiiksi pienien pistokkaiden lisäksi. Pöh! (tässä syy miksi ei ole tullut kuvia otettua
)
Anyway, altaan perustamisvaiheessa laitoin hiekan alle pohjaravinteiksi jotain Tetran initial sticksei. Ne ovat jostain syystä nousseet pikku hiljaa pohjasta ylös, tummuneet ja värjänneet myös hiekkaa mustaksi. Pohjaravinteita on ilmeisesti ollut liikaa altaan pieniin ja vähiin kasveihin nähden ja reipas virtaus on saanut hiekkaan liikettä. Toki olen pohjaa möyrinyt istutuksien kanssa aika ajoin itsekin, mutta en siinä määrin. Muistan kyllä lukeneeni tuon ravinnepurkin kyljestä ettei se värjää vettä, mutta se on kuitenkin vaaleista puristeista muuttunut sellaiseksi mustaksi ja hiukan haisevaksi mössöksi. Toivottavasti tästä ei ole kalavauvoille haittaa?
Muutamia lannoiteklönttejä olen aiempien vedenvaihtojen yhteydessä jo imuroinut hiekalta pois, joten päätin tovin pähkäiltyäni sitten siivota ne ravinteet kokonaan veke ja lapposin tuon hiekan ämpäreihin. Huuhdoin hiekan ja lisäsin hiekan sekaan varmuuden vuoksi pullosta bakuja. Laitoin osan puhdistetusta hiekasta takaisin altaaseen, uudet vedet, parannusaineet ja toivotin kaloille kauniita unia. Sen verran oli taas työläs projekti näin varoittamatta, että kasvit ja kivet jäivät vielä ämpäriin. Juurakot ja niihin istutetut kasvit olivat sentään pikkuisten suojana koko ajan.
Nyt on sellainen tunne, että olen taas lähtöruudussa... Ainakin sen maisemoinnin osalta
Kalojen puolesta tuli suuri huoli. Ajattelin että niiden olisi silti parempi omassa lastenhuoneessa, vaikka vettä vaihtuikin paljon ja hiekkaa tuli ja meni. Isoon altaaseen siirtämisessä olisi silti ollut enempi stressitekijöitä ja huomattava ongelma sen suhteen, etten olisi saanut niitä enää takaisin! Kunhan vain tuo lannoite ei ole niitä vahingoittanut?! Ainoa joka niistä runsaista ravinteista on toistaiseksi hyötynyt, näytti olevan tuo apilasaniainen! Täytynee jatkossa huolehtia sen täsmälannoituksesta, mikäli sitä runsaasti vaatii, mutta tällä kertaa sitten kuitenkin näin.
Anyway, altaan perustamisvaiheessa laitoin hiekan alle pohjaravinteiksi jotain Tetran initial sticksei. Ne ovat jostain syystä nousseet pikku hiljaa pohjasta ylös, tummuneet ja värjänneet myös hiekkaa mustaksi. Pohjaravinteita on ilmeisesti ollut liikaa altaan pieniin ja vähiin kasveihin nähden ja reipas virtaus on saanut hiekkaan liikettä. Toki olen pohjaa möyrinyt istutuksien kanssa aika ajoin itsekin, mutta en siinä määrin. Muistan kyllä lukeneeni tuon ravinnepurkin kyljestä ettei se värjää vettä, mutta se on kuitenkin vaaleista puristeista muuttunut sellaiseksi mustaksi ja hiukan haisevaksi mössöksi. Toivottavasti tästä ei ole kalavauvoille haittaa?
Muutamia lannoiteklönttejä olen aiempien vedenvaihtojen yhteydessä jo imuroinut hiekalta pois, joten päätin tovin pähkäiltyäni sitten siivota ne ravinteet kokonaan veke ja lapposin tuon hiekan ämpäreihin. Huuhdoin hiekan ja lisäsin hiekan sekaan varmuuden vuoksi pullosta bakuja. Laitoin osan puhdistetusta hiekasta takaisin altaaseen, uudet vedet, parannusaineet ja toivotin kaloille kauniita unia. Sen verran oli taas työläs projekti näin varoittamatta, että kasvit ja kivet jäivät vielä ämpäriin. Juurakot ja niihin istutetut kasvit olivat sentään pikkuisten suojana koko ajan.
Nyt on sellainen tunne, että olen taas lähtöruudussa... Ainakin sen maisemoinnin osalta
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
Siltsu
- Senior Member

Alkuviikon kriisi ilmeisesti voitettu. Huh! Mittailin kyllä nitriittiä, etten vaan tuhonnut liiaksi uuden altaan muutenkin olematonta bakukantaa huuhtomalla sitä liiaksi hiekasta. Tai sitten pullosta laitetut lisäbakut auttoivat paikkaamaan tilannetta. Nyt näyttää hiekka puhtaalta eikä enää pelota sen lannoitteen vaikutukset kaloihin. Harmi vaan, että en jaksanut kasveja silloin enää isommin istutella ja nyt on todella aution näköistä. Muutamaa anubiasta ja sulanutta melalehteä lukuun ottamatta sirosuokit ym. herkemmät kasvit joutuivat ämpäristä sitten loppujen lopuksi kompostiin.
Tyhjää on. Ja siitä tulikin mieleeni, että kalaston suhteen on myös hiljaista.
Sellaista vaan olen ruvennut miettimään että, vaikka mulla on altaassa viisi plekovauvaa, kolme Helmeriä ja kaksi seepraa ja lisäksi neljä noitamonnivauvaa, niin toistuvasti vieraat kyselevät miksei altaassa ole "uivia kaloja".
Olen yrittänyt selittää, etten halua ketään häiritsemään mun kullannuppuja, mutta...
Olisko nyt sit kuitenkin joku "uiva" kala noiden "konttaavien"? sekaan, jolle sopisi samat vedet ja ennen kaikkea; olisi kiltti eikä häiritsisi noita muita! Lämpöä on kuitenkin se 27-28. Mites Kardinaalitetra? Mitä se sanoo virtauksesta? Taisto kun ei siitä syystä tule kysymykseen. (harmi
) Näin yhden tosi kauniin, puhtaan valkoisen naaraan ja kun sellainen ukko jo on, niin... No asiaan, elikkäs pieneen lämpimään virtaavaan veteen kilttiä parvikalaa, että ei allas olisi liian tyhjä. Ehdotuksia?
Sellaista vaan olen ruvennut miettimään että, vaikka mulla on altaassa viisi plekovauvaa, kolme Helmeriä ja kaksi seepraa ja lisäksi neljä noitamonnivauvaa, niin toistuvasti vieraat kyselevät miksei altaassa ole "uivia kaloja".
Olisko nyt sit kuitenkin joku "uiva" kala noiden "konttaavien"? sekaan, jolle sopisi samat vedet ja ennen kaikkea; olisi kiltti eikä häiritsisi noita muita! Lämpöä on kuitenkin se 27-28. Mites Kardinaalitetra? Mitä se sanoo virtauksesta? Taisto kun ei siitä syystä tule kysymykseen. (harmi
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
Siltsu
- Senior Member

Jatkampa pohdintaani tänne kun en todellakaan ilkeä laittaa kysymystä tuonne yleiseen keskusteluun.
Aihe nyt on kuitenkin sama mitä siellä on 13 tusinassa; eli minkälainen kalasto 100 litraiseen.
Affenista nuo perhoskirjoahvenet ovat aina olleet lähinnä sydäntäni ja mietinkin, että kun ovat samasta joenpätkästä alkujaan kuin nuo plekotkin jolloin vesikemia ja lämmöt kävisivät hyvin yhteen, niin mitäs ne tykkää virtauksesta? Ja mitä ne tykkäis olla yhdessä kardinaalitetrojen kanssa?![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Affenista nuo perhoskirjoahvenet ovat aina olleet lähinnä sydäntäni ja mietinkin, että kun ovat samasta joenpätkästä alkujaan kuin nuo plekotkin jolloin vesikemia ja lämmöt kävisivät hyvin yhteen, niin mitäs ne tykkää virtauksesta? Ja mitä ne tykkäis olla yhdessä kardinaalitetrojen kanssa?
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
Siltsu
- Senior Member

Nyt vähän harmittaa, taas...
Sain eilen altaaseen pienen, 6 kardinaalitetran parven noin alkuun. Ajattelin, että täydennän parvea myöhemmin vaikka pari pyrstöä kerrallaan, jos tulee sellaisia kalastonmuutos ym. ilmoituksia. No, illalla nukkumaan mennessä kuului kummallista läiskähtelevää ääntä. Muistin, että valaisinkannen iso luukku oli jäänyt auki, mutta en jäänyt hämärissä, väsyneenä pohtimaan asiaa sen enempää. Aamulla tetroja oli enää vain viisi. Etsin koko altaan, mutta en kyllä löytänyt mitään. Mulla on vahva epäilys, että tuo yksi pyrstö ei ole tykännyt uudesta kodistaan vaan on pakannut ruutukuvioisen nyssäkkänsä kepin nokkaan ja lähtenyt läiskimään? Samaan hengenvetoon on todettava, että jos niin, niin kalanen on päätynyt meidän perheen pienimmäisen sushi aamupalaksi.
Tuo ryömijä kun on pölynimuriakin tarkempi lattian putsaaja! Jos vielä pukisin lapselle mikrokuituhaalarit, ei jäisi asuntoon mitään mopattavaa.
Työn jälki olisi robotti-imuriakin kattavampi, kun paikat siistiytyy puolen metrin korkeudelle asti, eikä erillistä telakkaa tarvita. Sammuu ja kytkeytyy päälle itsestään 
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
Voi teidän robotti-imurin korvaajaa...
Harmi jos tetra on tosiaan ottanut ja loikannut kuiville. Lueskelin juuri noista varaamistani barbeista, että nekin ovat innokkaita ulospomppijoita. Pitää huomenna tai perjantaina väsätä ison altaan reuna-aukkoihin jotkut ritilät, sillä varmasti altaaseen vasta muuttaneena ja matkustamisesta hermostuneena pomppuisuus tulee olemaan tosi pop.
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
-
Siltsu
- Senior Member

Tässä muutama otos tältä päivältä... Ja oikeastaan kuva itse kertoo, miksi ei ole tullut noita enempää napsittua. Olen istutellut kasveja niin tiuhaan kun uskoisin, että olisi sopiva väli sitten kun lähtevät kasvuun, mutta kyllähän tuo tyhjältä vielä näyttää. Nyt vaan pitäisi jaksaa odotella
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
mirauria
- Advanced Member

Hyvältähän se näyttää. Ja kunhan ne kasvit siitä kasvaa, niin vielä paremmalta 
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
-
Siltsu
- Senior Member

Tuli vielä vähän vesiä vaihdettua lastenhuoneeseen ennen jussin viettoa ja jäin samalla siihen eteen istuskelemaan ja katselemaan. Hassua, että vaikka altaassa olisi 80 cm pituutta polskia, niin 5 plekovauvaa eivät juurikaan tämän kannon kulmilta poistu.
Tilaa tämä etunurkkaus vie vain 15x15 cm ja loppuallas on tyhjää! Jopa kardinaalitetrat asuvat tämän juurakon ja suodattimen välimaastossa. Helmerit ovat vallanneet juurakon etupuolen ja seeprat kannon ja lasin väliin jäävän alueen. Eikä tämä siis ole puupalasista ainoa...

Hyviä juhannuskelejä ja -mieltä kaikille toivottavat asiasta mitään tietämättömät pikkukalaset

Hyviä juhannuskelejä ja -mieltä kaikille toivottavat asiasta mitään tietämättömät pikkukalaset
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
mirauria
- Advanced Member

Se on selvästi THE palikka
Hyvää jussia sinnekin! Koko eläinlaumalta
Tällä hetkellä näyttää kelikin jo edes hiukan paremmalta (aurinko ja +15). Mä vietän jussin pähkäillen logistiikkaa 
Hyvää jussia sinnekin! Koko eläinlaumalta
-
Siltsu
- Senior Member

Pienen pieni päivitys... Ihkuja pikku tikkuja (ei niin punaisia) noitamonneja kotiutui tänään lastenkammariin
kiitos tikkuhirviön
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
mirauria
- Advanced Member

Hihii ^^ Onnea perheenlisäyksestä. Ne tikkuhirviön pikku-tikut näytti hurjan suloisilta 
-
Siltsu
- Senior Member

Hiljaiseloa... Altaassa kaloilla kaikki hyvin. Muutoksia ei ole juurikaan tullut, rauhallista eloa, ruokaa ja viikoittaiset vedenvaihdot. Plekovauvojen lisäksi pikkutikut voivat hyvin, neljä punaista ja neljä ruskeaa
Syövät melalehdet muun ruoan sivussa, joten altaassa on aina vaan aika karun näköistä. Ehdotuksia, mitä niille voisi vielä antaa muutakin kuin kurkkua ja pohjatabuja? "Uivia kaloja" altaassa ei ole taas yhtään, poistin kardinaalitetrat kun ne rupesivat häiritsemään. En osaa sanoa miksi, luinko taas jostain niiden taudeista tai jotain ja tuli tarve suojella plekoja.
Olen viime viikot keskittynyt enempi taas isompiin altaisiin ja niiden kalastopohdintoihin... Järjestelin 450 litraisen juurakot uudelleen ja lisäsin läjän putkia. Kasveillekin tekisi mieli tehdä jotain, kun verkkolehdet vaan kukkivat kokoa ajan, eivätkä tee isoja lehtiä? Olen katkonut yhdestä puskasta jo kymmenkunta kukinnan vartta tämän kevään aikana ja koko ajan se tekee uuden.
Yhden verkkolehden mukulan laitoin jääkaappiin talvehtimaan ja yhden mukulan appelsiinipleko söi. Allas on nyt punaisen viuhkalehden ja punertavat kurttumelalehden takia ihan syksyisen näköinen. Jättivallun lehdetkin punertavat, kuulukohan sen olla niin? Muut kasvit eivät oikein kestä.
250 litraisen elämä onkin taas sitten ihan erilaista. Kaikki on värikästä ja kasvit kirkkaan vihreitä. Harmi etten voi tuota vehreyttä kopioida isoon altaaseen, kun kaikki ne vesimiekat tulisivat syödyksi. Jotain sinnekin pitäisi silti keksiä, ehkä uusi järjestys? Tuo on ollut aika pitkälti myös kasvialtaana ja pohja onkin ihan täynnä pieniä jakotaimia ym. eikä se oikein miellytä. Pitäisi ehkä vain putsata kerralla ylimääräiset pois? Yhden isomman vesimiekankin jo poistin, mutta edelleen allas tuntuu siltä, että jotain tarttis tehdä... Niin aina
Olen viime viikot keskittynyt enempi taas isompiin altaisiin ja niiden kalastopohdintoihin... Järjestelin 450 litraisen juurakot uudelleen ja lisäsin läjän putkia. Kasveillekin tekisi mieli tehdä jotain, kun verkkolehdet vaan kukkivat kokoa ajan, eivätkä tee isoja lehtiä? Olen katkonut yhdestä puskasta jo kymmenkunta kukinnan vartta tämän kevään aikana ja koko ajan se tekee uuden.
250 litraisen elämä onkin taas sitten ihan erilaista. Kaikki on värikästä ja kasvit kirkkaan vihreitä. Harmi etten voi tuota vehreyttä kopioida isoon altaaseen, kun kaikki ne vesimiekat tulisivat syödyksi. Jotain sinnekin pitäisi silti keksiä, ehkä uusi järjestys? Tuo on ollut aika pitkälti myös kasvialtaana ja pohja onkin ihan täynnä pieniä jakotaimia ym. eikä se oikein miellytä. Pitäisi ehkä vain putsata kerralla ylimääräiset pois? Yhden isomman vesimiekankin jo poistin, mutta edelleen allas tuntuu siltä, että jotain tarttis tehdä... Niin aina
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
mirauria
- Advanced Member

Älä vielä karsi kasveja. Karsi vasta elkuussa, jos tarve. Voin sitten haluta ne ja edes yrittää saada tuosta isosta kipostani järkevän näköisen. Mulla on iiihan liian sisusteita. Ja kasveja sinne menee varmaan melko reilusti kanssa... 
-
Siltsu
- Senior Member

Oli taas viikoittaisen vedenvaihdon aika ja ennen sitä annoin tapani mukaan hiukan survareita. Katsokaa nyt noita ahmatteja!
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
mirauria
- Advanced Member

Hihi. Pallomahoja ^^ Itsellä meinaa aina taistoakat väkisin ängetä lappoon. Kun siellä menee jyviä, jotka on ihan saletisti ruokaa! 
Ihana toi akvaarion taso!
Tuosta pilvitaustasta tuli mieleen, että kun itselleni maalasin taistelukalan akvan taustan, liimasin sen vielä pahviin, että olisi helpompi liimailla kontaktimuovi siihen päälle.. Nyt tausta on ollut käytössä useimman kuukauden, eikä ole mennyt miksikään, vaikka välillä tulee aika reilusti roiskeita sen päälle!
Laitoin kontaktimuovin niin kuin laittaisi kirjan väliin paperin.. Eli kummallekin puolelle tuli muovitus ja ylöspäin, johon kohdistuu eniten tuota roiskintaa, jätin tuon muovin taitekohdan. Taustan alapuolen, joka jää tavallaan auki, peitin sen vielä varmuuden vuoksi suikaleella kontaktimuovia, reunoihinkin laitoin varmuuden vuoksi ohuet kontaktimuovi taitokset, että nekin suojautuisi kastumiselta.. Niin, pelasin aika varman päälle, ettei varmasti kovalla työllä tehty taustakuva menisi pilalle!
Mutta tässä tämmöinen vinkki, joka on mulla ainakin toiminut! 
-
mirauria
- Advanced Member

Muuten. Kiinnostaisi kovasti se sun plekonen kunhan saan tuonne sitä vettä ja tasapainoonkin. Tai ainakin sinne päin. Tosin en kyllä tiedä, että millä ilveellä sen hakisin, kun autoton olen. Nyyhkis. Eli taitaa jäädä pleko saamatta. Pöh.
-
Siltsu
- Senior Member

Tänään pikitietä Päijät-Hämeeseen ja kaksi uutta seepravauvaa L-46 haettu... 
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
mirauria
- Advanced Member

Jeee ^^ Muakin alkanut tosiaan noi plekot kutkuttelemaan. Aiemmin en ole niistä sillä tavalla ollut kiinnostunut, mutta täältä kun lukenut eri plekoista ja nähnyt kuvia, niin nehän ovat mainioita kavereita 
-
Siltsu
- Senior Member

jennali: kiitos
Tuo ompelukonetaso on tietääkseni miehen mummolan vintiltä, löytö silleen perinteiseen tyyliin. Tuosta taustasta, olen jo hakenut autotallista sen tapettirullan takaisin sisään ja seuraavaksi ajattelin kokeilla juurikin tuota kontaktimuovijuttua. Ihan jo siksikin, että se kestäisi varmaan myös sitä kannen kanssa pulaamista paremmin. Ajattelin, että jos teen taustasta vielä pari senttiä takalasia matalamman, niin voin sitten teipata sillä kontaktimuovilla kuvan vielä yläreunasta koko matkalta kiinni. Katsotaan nyt milloin saan aikaiseksi. Onneksi tuota on riittävästi erilaisiin testeihin. Eilen olin taas täyttänyt allasta liian täyteen ja suodatin oli sitten hönkinyt vettä sinne kannen ja reunan väliin niin, että oli valunut noro pöydälle. Melkein säikähdin että allas vuotaa, mutta kun ei ollut ensimmäinen kerta.
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
Siltsu
- Senior Member

Minäkin muistan vielä reilu pari vuotta sitten Akvaariokeskuksen Petrille heittämäni kommentin, että "plekoja meille ei ainakaan tule!" Olin silloin tuota isoa allasta ostamassa ja kalastoa suunnittelemassa... Olin siinä mielikuvassa, että ne syövät kaikki kasvit ja repivät pohjalta kaiken, touhuavat vain yöaikaan jne. Miten väärässä onneksi olin! Nyt olen niin rakastunut noihin veijareihin, että kun lisääntymisten aika koittaa, saattaa loputkin uivat kalat lähteä. Tiedän, että mätimunat ja pikkupoikaset menevät muutoin kiipijöiden ja norsukalan ruoaksi... Tai sitten pitää keksiä uusi allas?mirauria kirjoitti:Jeee ^^ Muakin alkanut tosiaan noi plekot kutkuttelemaan. Aiemmin en ole niistä sillä tavalla ollut kiinnostunut, mutta täältä kun lukenut eri plekoista ja nähnyt kuvia, niin nehän ovat mainioita kavereita
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
mirauria
- Advanced Member

Uutta allasta vaan kehiin, niin ei tarvitse mistää luopua, paitsi asuintilasta
Minullekin tänään lemmikkikaupassa vinkattiin edullisesta 317 litran altaasta. Totesin, että täytyy keksiä sille ensin paikka, niin sitten voin sen kiikuttaa tänne.
Tosin paikan keksimiseen voi mennä joku tovi. Rupee olemaan tila melko vähissä