Lisää tetroja,loistokääpiöahvenen käytös,lisää ahvenia

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mondayisstupid
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Lisää tetroja,loistokääpiöahvenen käytös,lisää ahvenia

Viesti Kirjoittaja mondayisstupid »

Akvaarioni on 125l, siellä asustaa:
1xloistokääpiöahven
3xkääpiörihmakala
16xkuparitetraa
1xnokkamonni
1xpatalaiska partamonni

Tetroista:
Tuleeko mulle ylikansoitus jos ottaisin 10-15kpl Kerritetroja? Ja toimiiko 125l kaksi erirotuista tetraparvea?

Loistokääpiöahvenesta:
Kävi niin että akvaarioni hajosi, korjauksen ajaksi jouduin laittamaan kalaset vklopuksi ammeseen. Tästä stressaantui kovasti loistokääpiöahven ukko. Parisen viikkoa tämä uros vaan kökötti samassa paikassa, en nähnyt sen syövän etten tiedä kyllä millä eli.... No, sitten se vähän reipastui ja alkoi hengailla hieman vaimonsa kanssa. Mutta kökki edelleen siinä samassa kohdassa, eikä osallistunut ruokailuun. Ei hätyytellyt muita kaloja pois paikastaan, ettei niillä kyllä kutua ollut missään. Kävi sitten huonosti tälle ahvenen vaimolle, jonka jouduin sitten eutanasioimaan. KUN tämä vaimoke on ollut poissa kuvioista, niin tää ahvenmies on jälleen oma "onnellinen" itsensä, niinkuin silloin kun tulivat akvaariooni (2,5kk sitten). Uiskentelee ympäriinsä, jonottaa ruokaa ja ärhentelee kääpiörihmoille :) Kysymys olisikin että onko tälle onnelliselle sinkkuahvenelle nyt pakko ottaa uutta vaimoa?

Ja sitten ystäväni höpötteli minulle, että voisin ottaa vielä myös lisää ahvenia. Esim rusokirjoahvenia tai perhoskirjoahvenia? Käsitykseni mukaan ahvenien täytyisi olla tarpeeksi erinäköisiä, jotta ei tulisi ongelmia. Onko näin?
Ja sitten ongelmaksihan tulee tämä edellämainittu sinkkuahven. Että mites se sen vaimon hankinta jos ottaa pariskunnan toista ahventa?

Sori, tuli aika pitkä stoori, mut en osaa tätä selittää lyhyemmin :)
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Lisää tetroja,loistokääpiöahvenen käytös,lisää ahvenia

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Mulla ainakin avainkirjo ja palettikalat ei ihan sopinu samaan altaaseen. Nuoret jack dempseyt ja avainkirjo taas meni hyvin vielä. Aika arpapeliä tuo ahvenien kanssa säätäminen.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Onia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Onia »

Minusta akvaariosi on jo varsin täynnä, enkä suosittele lisäämään sinne enää mitään. Toinen tetraparvi ei enää mahdu. Myöskään toista ahvenlajia ei noin pieneen akvaarioon kannata edes harkita. Jos loistokääpiöahvenesi on uros, sille voisi harkita kahden samanlajisen naaraan ottamista seuraksi. Tässä on kuitenkin iso riski, että naaraat saavat liikaa runtua noin pienessä akvaariossa. Ainakin kasvillisuutta ja muita piilopaikkoja täytyy olla tarjolla todella runsaasti, jos suunnittelen ahvenmäärän kasvattamista.

Ja sellainen pieni tarkennus, että kerritetra ja kuparitetra ovat eri lajeja, eivät rotuja. Rotu on ihmisen jalostama muunnos jostain lajista (vrt. koirat) kun taas laji on laajempi käsite ja luonnon omaa tuotetta. Eri lajit eivät lähtökohtaisesti pariudu keskenään eivätkä saa lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä, kun taas rodun sisällä pariutuminen on mahdollista ja jälkeläiset täysin lisääntymiskykyisiä.
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Ei minunkaan mielestäni enää uusia kaloja sinun akvaarioosi. Itselläni on 128-litraisessa kaksi kääpiörihmakalaa ja kardinaalitetraparvi pinta- ja keskiveden kaloina. Sinullakin näkyy olevan noita rihmoja, ne ovat reviirikaloja kuten käsittääkseni nuo ahvenetkin, vaikka niistä minulla ei ole tietoa eikä kokemusta. 125-litraisessa akvaariossa ei kovin monelle reviirikalalle riitä tilaa eikä siihen mahdu kahta tetraparvea varsinkaan, kun on noita reviirikalojakin. Minulla jo yksi koiras kuplapesää vartioidessaan läkähdyttää naaraan ja ajaa kardinaalitetratkin pois pesän lähettyviltä. On siis akvaarion kingi. Kasvillisuutta on minulla runsaasti ja piilopaikkoja ja silti välillä tuntuu, että naaras ja muut kalat eivät pääse piiloon ja huilimaan kääpiörihmakalakoiraan ahdisteluilta.

Kun kaloja on paljon, on huolehdittava myös riittävästä suodatuksesta ja vedenvaihdoista. Runsas kalasto kuormittaa enemmän kuin pienempi. Millainen suodatus sinulla on ja akvaarion hoitorutiinit?
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
mondayisstupid
Starting Member
Starting Member

Mul on ehdin Classic 250 ulkosuodattimena ja pickuppi sisäsuodattimena. Kerran viikkoon on vedenvaihto.

Joo, oon jo haudannut idean kerritetrosta. Mut jotakin värikästä tuonne nyt haluisin. Ehkäpä taistukalaukko. Ja sitten voisi kokeilla miten mun loistokääpiöahven tulisi toimeen perhoskirjoahven pariskunnan kanssa. Mulla kun on tuossa tuloillaan kakkosakvaario (63l), niin voi sitten tuo loistokääpiö muuttaa sinne jos menee riitelyksi. Noi mun rihmakalat on kyl kilttejä ku mitkä, eivät ees pahemmin nahistele keskenään.
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Mitä sukupuolta sinulla nuo kääpiörihmakalat ovat? Onko yhtään koirasta? Minulla alkoi tuon koiraan kosio- ja pesänrakennuspuuhat heti, kun sain akvaariooni pintakasveja. Kiltiksi ja rauhalliseksi luulemani ja eukkoaan kauniisti kosiskeleva koiras muuttui agressiiviseksi pesän vartijaksi. Ja niin rajuin ottein naarastaankin ajaa takaa, että en samaksi kalaksi tahtoisi uskoa. Mutta ajattelen niin, että kääpiörihmakaloilleni olen onnistunut järjestämään hyvät olosuhteet, kun ovat innostuneet lisääntymään ja käyttäytymään lajilleen tyypillisesti.

Taistelukalahan on kai myös vahvasti reviirikala? Onkohan liikaa, jos sinulla on kolmen eri sorttisia reviirikaloja tuon kokoisessa akvaariossa? Minä en uskaltaisi edes kokeilla. Ja kuten tuossa edellä on mainittu, on oltava ainakin reilusti kasvillisuutta ja kantoja ja juurakoita, joilla voi rajata reviirejä ja järjestää piilopaikkoja ja näköesteitä. Ja toinen sijoituspaikka olisi hyvä olla valmiina, jos kahinoita syntyy.
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
mondayisstupid
Starting Member
Starting Member

Kääpiörihmikset on uros ja kaksi naarasta. Mul on aikamoinen pintavirtaus etten nyt kyl usko et ne tuonne saa aikaiseksi kutupuuhia...

Aaaa, olinkin tuon unohtanut taistelukalasta.. Siis et se on reviirikala. No voihan pee.
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Ymmärrän kyllä, että haluat lisää väriä akvaarioosi. Minun kääpiörihmani ovat tuollaisia vaaleansinisiä ja itsekin jokin aika sitten kaipasin enemmän eloa, väriä ja vilskettä omaan akvaarioon, kun tuntui siltä, että se on kovin aution oloinen. Minä kokeilin silloin ruusutetroja, mutta ne alkoivat pistelemään kardinaalitetroja suuhunsa. Minä päädyin kasvattamaan olemassa olevaa kardinaalitetraparvea, lisäämään piikkisilmien määrää ja akvaarion kasveja. Järjestämällä kaloilleni mahdollisimman ihanteelliset olosuhteet sain ne käyttäytymään rohkeammin ja vilkkaammin ja kääpiörihmakalat kutemaan. Se on lumoavaa seurattavaa ja akvaariossa todella tapahtuu ja on elämää, jota kaipasinkin ja jota yritin uusilla kaloilla aikaansaada.

Minusta sinun kannattaisi miettiä minkä kalan haluat ns. pääkalaksi. Olisiko se ehkä joku noista ahvenista tai labyrinttikaloista kuten nuo kääpiörihmakalat ovat. Pääkalojen lisäksi sinulle mahtuu hyvin yksi tetraparvi, mitä pienempiä niin sitä isompi. Ovatko ne sitten noita nykyisiä vai jotain ehkä värikkäämpiä. Ja akvaarion olosuhteet muokkaat näille kaloille sopivaksi. Rihmat eivät pidä kovasta virtauksesta ja ainakin sitä hillitsemässä pitäisi olla suodattimen edessä kanto tai kasveja, jotka ulottuvat pintaan asti. Ahvenilla sitten taas taitaa olla erilaiset vaatimukset. Niistä en tiedä, kun ei ole kokemusta ko. kaloista. Kun saat kalasi viihtymään ja käyttäytymään lajilleen tyypillisesti, saat varmasti akvaarioosi kaipaamaasi eloa. Minusta ainakin oma akvaarioni on nyt kaunis, kun siinä on palaset kohdallaan eli akvaario on sisustettu sen asukkaiden mukaan.
mondayisstupid
Starting Member
Starting Member

Noniin! Akvan väritystä parannettu lahjoittamalla kuparitetrat kaverin altaaseen. Ja tilalle otettu ruusutetroja :)
Harkitsen vielä sen taistelukalan ottamista. Valitettavasti loistokääpiöuroksenikin kuoli samalla tavalla kuin sen vaimokin.. Niin ehkäpä tuonne nyt kävisi kääpiörihmojen kanssa vielä se taistis?

Toinen 96l akvaario on tuossa nyt tulilla ja sinne on sitten tulossa perhoskirjoahven pariskunta.

Nyt oon tyytyväinen :)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mirauria »

En silti suosittelisi tuonne taistelukalaa. Se on pinnalla viihtyvää lajia kuten rihmakalatkin. Molemmat siis reviirikaloja ja liikkuvat samalla vesikorkeudella, joten reviireistä voi kehkeytyä tappelu tuon kokoisessa altaassa.
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”