Pitäisikö vaihtaa hiekkapohjaan? Uuden suodattimen vaihto?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
datamon
Starting Member
Starting Member

Pitäisikö vaihtaa hiekkapohjaan? Uuden suodattimen vaihto?

Viesti Kirjoittaja datamon »

Minulla on 120-litrainen juwelin akvaario, jossa on ollut sorapohja ja juwelin oma suodatin. Nyt olen joutunut pistämään kalat tilapäiskotiin, sillä silikonit piti vuodon vuoksi uusia. Tarkoituksena nyt jossain vaiheessa tilanteen sitten rauhoittuessa on hankkia kahdelle kuparimonniselle lisää parvea kaveriksi, joten rupesin miettimään, olisiko aiheellista vaihtaa hiekkapohjaan monnisien viihtyvyydeksi, vai onko ne ok sorapohjalla? Viihtyykö esim tetrat hiekkapohjaisessa? Jos pitää vaihtaa, voisinko nyt samalla vaikka vaihtaa? Akvaarion alkuperäistä vettä on todella paljon tallessa ja koristeet vedessä myös, että saisiko sieltä bakteereja säilymään tarpeeksi jos vaihtaa nyt hiekan, auttaisiko bakteerilisän laitto? Kasveja mulla ei ole, paitsi tekokasveja, kun en oo niitä koskaan saanut pysymään elossa :( Olisiko parempi vielä laittaa sorapohja ja vaihtaa hiekka myöhemmin? Jos hiekkaa vaihtaa vaikka puolet ja puolet myöhemmin kerrallaan niin miten sinne alle saisi sitten lannoitetta alle, haluaisin kuitenkin saada oikeat kasvit kukoistamaan... Tiedän että tästä on paljon aiheita, mutta kaikissa on aina linkkejä sivuille, jotka eivät toimi enää [}:)]

Nyt silikonien vaihdon yhteydessä mun piti myös repiä juwelin oma suodatin irti seinästä, ja oon ajatellut ainakin vaihtavani suodatinta nyt, en sitä enää liimaa kiinni... Ihan näppärästi se on toiminut, että en kokonaan ole hävittämässä sitä vaan pistän tulevaisuuden varalle talteen, mutta se on siitä epäluotettava, että sitä täytyy aina "tökkiä" käyntiin, eikä siis esim. pienen sähkökatkoksen jälkeen käynnisty itsestään. Olen miettinyt kahta vaihtoehtoa: eheim pickup 2012 tai eheim powerline 200, olisiko jompikumpi näistä sopiva, kumpi olisi parempi? Ulkoista suodatinta en aio hankkia, ja kyseinen suodatin olisi tulossa ainoaksi suodattimeksi?

Kiitos paljon jos joku viitsii neuvoa!
Teemu Salonen

Re: Pitäisikö vaihtaa hiekkapohjaan? Uuden suodattimen vaiht

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Alkaa varmaan altaalla olemaan jo kunnioitettavat vuodet kasassa jos kerran vuotamaan jo alko. Onko sulla ollu aina vai oletko käytettynä jostain ostanut?

Jos pohjamateriaalin päädyt vaihtamaan, kannattaa se tehdä tässä samassa kun allaskin on tyhjänä. Eri asia on sitten, onko siitä mitään hyötyä. Omasta kokemuksesta sanon sen verran, että hiekan mukanaan tuomat ongelmat ovat melkoiset. Pelkästään täällä aqua-web:ssä on kymmeniä jollei satoja tarinoita ongelma-akvaarioista ja kaikkia niitä akvaarioita yhdistää pohjalla oleva hiekka. Vastoin yleisiä luuloja, monniset ja muutkin pohjakalat pärjäävät kyllä vallan mainiosti sorapohjallakin. Tiedän, että tämä vastaukseni saa aikaan melkoisen vastalauseryöpyn hiekkafanaatikoilta. Kaikki kunnia heille, jos ovat hiekan kanssa onnistuneet :)

Suodatuspuolesta sen verran, että hanki mielummin siihen juweliin uusi moottori, jos kerran se on epävarma. Niitä saa kaikista juwelia jälleenmyyvistä kaupoista. Kumpikaan suunnittelemistasi suodattimista ei ole lähelläkään juwelin omaa suodatustehoa.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Pelkästään täällä Aqua-webissä on myös kymmeniä, ettei satoja, tarinoita ongelma-akvaarioista ja kaikkia niitä yhdistää pohjamateriaaliksi valittu sora.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
datamon
Starting Member
Starting Member

Teemu Salonen: käytettynä olen joo akvaarion ostanut, ja on ainakin sen ikäinen, etten löydä vastaavaa mallia enää juwelin sivuilta, joltain vanhemmalta pariskunnalta hankittu. Ei tullut kysyttyä, kuinka vanha tarkalleen on, mutta on sillä ilmeisesti ikää. :) ja tosiaan nyt muuton jälkeen alkoi vuotaa, on ollut mulla joulusta asti ja toiminut hyvin.

Okei, no pitää pohjaratkaisua sitten vielä miettiä. Voisiko soran alle lyödä jonkin lannoitteen, auttaisko se kasveja? En ole tuossa saanut mitään kasvamaan, kaikki hiljalleen menettää värinsä ja kuolee.

Ai, olen kuullut paljon siitä, että juwelin suodattimet olisivat huonoja? Niin en tosiaan ajatellut, että moottorin voisi vain uusia. Toivottavasti ne ei oo hirveesti muuttuneet, että löytyis vielä vastaavan mallin varaosia...
Teemu Salonen

Soran alle voi hyvin laittaa lannotteen. Mä oon aina tehny niin, että ensimmäisen puoli vuotta en lappoa lannoitettua sorapohjaa kun ihan pinnasta, ettei lannotteet karkaa. Sen jälkeen oon sitte laponnu sen lannotteenki sieltä pois. Eihän siitä siinä vaiheessa enää juurikaan iloa enää ole. Sen jälkeen kasvien lannoitus tableteilla ja nesteellä tarpeen mukaan.

Kasvien kasvamattomuuteen voi olla monia syitä. Ja kasvit kasvavat sen mukaan, mikä on se heikoin lenkki. Vanhoissa juwelin altaissa ongelmana oli valaistus, eli valoa oli liian vähän. Toki senkin valon alla kestävimmät kasvit viihtyi, mutta lisävaloa järjestämällä saa sitte muutkin kasvit viihtymään paremmin. Toki oikea lannoituskin on tärkeää. Kasvijuttuihin jos haluat paremmin perehtyä, niin kannattaa selailla noita Sisso:n kirjoituksia. Sieltä löytyy asiaa.

Juwelin suodatin on toimintaperiaatteeltaan maailman paras! Ainut miinuspuoli siinä on koko. Mutta näin se vaan menee, että jos altaan sisäpuolelle halutaan suodatuskapasiteetti joka hakkaa monet ulkosuodattimet niin tilaahan se vie. Yhdessä vaiheessa niissä moottoreissa oli juuri tuota ongelmaa, ettei ne tahtoneet lähteä kiltisti käyntiin. Kyseessä lienee yksi erä pumppuja koska sitä ennen, eikä sen jälkeen tuota starttiongelmaa ole ollut.

Millaset ne altaan mitat on? Voisin kaivella vähän arkistoja ja katsoa, mikä juwel on kysymyksessä ja sen jälkeen vaikka selvittää onnistuuko siihen pumpun vaihto. Käsittääkseni pitäisi onnistua, mutta voihan sen aina varmistaa.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Teemu Salonen kirjoitti:Pelkästään täällä aqua-web:ssä on kymmeniä jollei satoja tarinoita ongelma-akvaarioista ja kaikkia niitä akvaarioita yhdistää pohjalla oleva hiekka.
Ja vielä useammin yhdistävänä tekijänä on pohjalla oleva sora.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Teemu Salonen

Koomikko kirjoitti:
Teemu Salonen kirjoitti:Pelkästään täällä aqua-web:ssä on kymmeniä jollei satoja tarinoita ongelma-akvaarioista ja kaikkia niitä akvaarioita yhdistää pohjalla oleva hiekka.
Tästä on nyt taas turha lähteä vääntämään ;)
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member

Teemu Salonen kirjoitti:
Koomikko kirjoitti:
Tästä on nyt taas turha lähteä vääntämään ;)
Ei väännetä mutta tuodaan taas eriävä mielipide esille tähänkin keskusteluun ettei kukaan tee hätäisiä päätöksiä yhden akvaarioharrastajan mielipiteen perusteella. Ongelmallisia akvaarioita on niin sora kuin hiekkapohjalla myös toimivia akvaarioita on niin sora kuin hiekkapohjalla. Molemmissa tapauksissa ongelmat eivät aina edes johdu pohjamateriaalista. Itse en edes tiedä hiekalle vaihtoehtoa silloin kun pohjaa ei pääse milloinkaan lappoamaan. Koskaan ei kannata tehdä päätöksiä muutaman harrastajan mielipiteen perusteella saati yhden mielipiteen perusteella. Täälläkin näkee välillä että päätös tehdään heti kun kun yksikin henkilö on vastannut kysymykseen.
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maji »

Mä voin tännekin taas alkaa selittämään sitä, että monnisille se hiekka on kyllä melko ehdoton...
Ja sen olen selittänyt monessa muussakin paikassa :)

Mutta joo, monniset arvostaisivat huomattavan paljon sitä hiekkaa. Monniset seuloo hiekkaa kiduskansiensa läpi, ja sitä ne eivät voi soralla toteuttaa. Sora pitää vedenvaihtojen yhteydessä lapota pohjalasia myöten, jotta sen sekaan painuva liete saadaan pois. Monnisten herkät viikset voivat vaurioitua soralla, varsinkin jos se on teräväsärmäistä. Ja vaikka ei olisikaan, sen seassa oleva liete edesauttaa bakteeritulehdusten syntymistä.

Ja vaikka se sora olisi pyöreää ja puhdasta, se ei silti ole monnisten siivilöitävissä.
Jos on seurannut monnisten käytöstä sekä sora- että hiekkapohjalla, ei voi epäillä, että monnisille se hiekka ei olisi paras vaihtoehto.

Sillä ei nyt ole väliä onko sora parempi vai huonompi pohjamateriaali kuin hiekka. Jokainen tykkää mistä tykkää, minusta sora on vain työläämpi ja hankalampi :D
Mutta monnisien suhteen (ja monien muidenkin pohjakalojen!) se ei ole _mielipide_ mikä merkkaa, vaan kyse on siitä, miten luonnonmukaiset olot tahtoo kaloilleen tarjota.
Toki kaikkeen ei akvaario-olosuhteissa pysty, mutta tuo pohjamateriaali on helpommasta päästä kun luonnonmukaisia oloja aletaan järjestelemään :)

Ja monniset tosiaan arvostavat niitä kavereitaan. Kuusi olisi ihan minimi, enempikään ei haittaisi.

Mitä muita kaloja altaassasi on?
Jos vaihdat suodattimen, vaihda se riittävän tehokkaaseen joka tuo virtausta monnisille, ne pitävät siitä.
PickUpit ei ole tähän mitenkään erityisen päteviä. Muutenkaan en erityisemmin k.o. suodattimista välitä, mutta se nyt on vain minun mielipide.

Powerlinet on varsin päteviä, mutta tuo pienempikin malli puhaltaa jo melko hyvin. Tuon kokoisessa altaassa saattaa olla tarpeen ohjailla virtausta esim. suihkuputkella.
Ollenkaan huono vaihtoehto ei olisi vaikkapa ulkosuodatin sen entisen kaveriksi, ja silloin sisäsuodattimeksikin riittäisi vähemmän järeä peli.
datamon
Starting Member
Starting Member

Teemu Salonen, akvaario on 100cm pitkä, 30cm leveä ja 40 cm korkea. Mutta tutkailin tuota pumppua ja huomasin, että siinä on teksti pump 400, ja sillä haulla ainakin jotain moottoria löysin.

No hitsi, oon käsittänyt ettei tuohon kanteen oo kovin helppoa ainakaan vaihtaa lamppua :( on siis juwelin setissä myös kansi, jossa valaisin ja pari luukkua. Onko tästä jossain ohjeita? Muuten täytyy kyllä noita viestejä lueskella, vaikka akvaario on jo tovin ollut niin kasveista en oo hirveästi saanut selvää.

Maji, haluaisin tietysti antaa monnisille ideaalisen ympäristön, musta ne on tosi herttaisia otuksia, varmaan lempikalojani :) se on suurin syy miksi tätä vaihtoa edes mietin, sora on muuten toiminut akvaariossani tosi hyvin. Kasvien kasvamattomuus toki ongelma, mutta siihen ilmeisesti voi olla sitten muitakin syitä. Siksikin juuri mietin projektin kannattavuutta, että uskallanko vaihtaa hyvän pohjan pois.

Kuinka helposti hiekkapohja tukkeutuu tai menee huonoksi? Ja miten ne muut kalat, haittaako niitä jos hiekka pölisee? Kaloina mulla on 1 partamonni, 1 haarniskamonni, 2 kuparimonnista, 4 sitruunatetraa, 4 puna-aavetetraa, 9 neontetraa ja 2 kardinaalitetraa (pyörivät tosin samassa parvessa nämä). Tulevaisuudessa tulen täydentämään kuparimonnisia, puna-aavetetroja ja neontetroja. En kuitenkaan hankkiudu eroon muista entisen omistajan hankkimista kaloista, vaan ne saavat nyt viettää lopun aikansa tutussa akvaariossa, mutta lisää niitä en osta :p

Riittäisikö tuo Juwelin suodatin siinäkin tapauksessa, että vaihdan hiekkapohjan? Kuinka luja virtaus pitäisi saada monnisille, ei varmaan niin kovaa että muita kaloja rasittaa? Ulkosuodatinta en oikein haluaisi, tuntuu että se olisi vaikea soveltaa akvaarioni kanteen + olen lukenut liikaa pelottavia tarinoita ulkosuodattimen aiheuttamista vesivahingoista :(
Teemu Salonen

Akvaariosi on muistaakseni rekord 120. Siinä on yksi 30w loisteputki. Ei siis kauheasti valoa. Vähän vaatii askartelua ja tee-se-itse henkeä, mutta suht helpolla sinne saa toisen putken kaveriksi. Siis jos haluaa. Mitenkään pakollista ei ole. Valitset vain kasvit sen mukaan, että pärjäävät vähässä valossa.
Se pumppu, joka siellä on paikalla, on luultavasti kokonaan musta? Jos näin on, kyseisen pumpun valmistus on lopetettu mutta uudet pumput pitäisi sopia siihen joko suoraan tai sovittimen kanssa. Kannattaa kysyä lähimmältä juwelin jälleenmyyjältä. Toki on aina mahdollista että maahantuojan tai jälleenmyyjän varastoon on jäänyt tuota vanhanmallista pumppua jolloin sopivuus ainakin on taattu.
Tosta pohjamateriaalisa täällä keskustellaan säännöllisesti. Itse olen vankkumaton sorapohjan kannattaja, taidan kyllä olla melkoisessa vähemmistössä :) Hiekkapohjan käyttäjiä on ainakin tällä palstalla varmaan enemmistö, mutta uskallan väittää, että yleisin pohjamateriaali suomalaisissa akvaarioissa on edelleen sora sen eri muodossa.
Hiekkapohjan kunnossapidosta en oikein osaa antaa ohjeita. Muutamasta altaasta kokemusta on, mutta kaikki meni alusta alkaen päin mäntyä ja päädyin lopuksi vaihtamaan pohjalle soran.
Juwelin oma suodatin riittää myös hiekkapohjaisessa altaassa. Kaikki pumppupäät ovat samankokoisia, joten roottoria vaihtamalla altaaseen saa lisää potkua. Liiottelemaan ei kuitenkaan kannata lähteä.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member

datamon kirjoitti: Kuinka helposti hiekkapohja tukkeutuu tai menee huonoksi? Ja miten ne muut kalat, haittaako niitä jos hiekka pölisee
Minun kokemuksen mukaan hiekkapohjaa ei saa huonoksi ja tukkoon millään tavalla. Nykyisen ja edellisen akvaarion kanssa kokemusta hiekkapohjasta on monta vuotta. Täysin huoltovapaa vaihtoehto. Hiekka ei pölise ei ainakaan siinä määrin että se häiritsisi kaloja.
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori

Jos valitset hiekaksi esim. Rautiasta saatavan Weberin 0,5-1,2mm raekoolla olevan hiekan, ei se pölise tai tukkeudu. Riittävän hienoa monnisille, mutta tarpeeksi karkeaa ollakseen tukkeutumatta ja kasvitkin siinä viihtyvät.

Avuksi voit hankkia kierteissarvikotiloita, ne möyhivät pohjaa ja pitävät sitä ilmavana.

Mitä tulee noihin bakuihin; pelkässä vanhassa vedessä ne ei säily, vaan suodattimissa. Joka tapauksessa silikoonauksen jälkeen suosittelen lisäämään jotain kaupallista bakteerivalmistetta.

Ja tuo kalasto; siellä ei ole ketään, jota virtaus haittaisi.
Luovu silti haarniskamonnista. Se on auttamatta liian isoksi kasvava laji sinun akvaasi, sitäpaitsi sekin arvostaisi lajitovereita.
Tetrat nyt mahtuvat olemaan, ja neonitkin varmaan pärjää, jos lämpötila ei ole niille liian korkea. Ja haarniskakin on niitä lajeja, jotka todella RRRRRakastavat upottaa päänsä hiekkaan ja purskutella sitä ;)
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori

Ja niin, hiekaksi kannattaa valita sellainen, jossa ei ole mielellään paljon alle 0,5mm raetta.
datamon
Starting Member
Starting Member

Teemu Salonen, kiitos tästä tiedosta, tämä varmasti helpottaa akvaarioon sopivien osien löytämistä! Joo en tuota valoasiaakaan tullut ajatelleeksi. Olen tosiaan aina kaupasta ostanut ne kasvit lähinnä sen mukaan, mikä näyttää hyvältä... Täytyy tähän perehtyä vielä enemmän.

Juwelin suodattimesta tuli muuten sellaista mieleen, että millähän se on mahtanut olla kiinni? Oli hirveän urakan takana saada irti, ja nyt hoksasin että eihän tossa tosiaan mitään imukuppeja ole, jolla kiinnitettäisiin. Pitääkö se laittaa silikonilla myös kiinni akvaarioon?

Maji, joo, päätin nyt toistaiseksi lykätä pohjamateriaalin vaihtoa. Todennäköisesti jossain vaiheessa sen vaihdan, mutta nyt tässä projektissa on tarpeeksi tehtävää ilman pohjan vaihtoa, hiekan pesemistä ja vastaavaa. Kierteisetkin sitten häviäisivät, mulla nimittäin soran seassa niitä on. Ehkä se puolet kerralla ja puolet toisella ois se, mihin jossain välissä lukemani perusteella kallistun... Onko kaikki rautakaupan hiekat hyvin vaaleita? Haluaisin itse sellaista luonnollisen ruskeaa.

Haarniska kyllä saa melko hyvin upotettua itsensä nytkin soraan :D on ne monnit ja monniset vaan niin veikeää porukkaa... Ja ainakin tällä hetkellä haarniskamonni hengailee yleensä monnisten kanssa eikä vaikuta lainkaan kärsivän oloistaan (on jo siis aivan varmasti täysikasvuinen, kuten kaikki mukana tulleet kalat). Eläinkaupasta kysyessäni myyjä sanoi altaani olevan sen verran pituussuunnassa leveä, että haarniskamonni voi viihtyä.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Minulla on tuossa uusimmassa kipossani Weberin puhallushiekkaa (raekoko muistaakseni 0,6-1,2). Se on ainakin kivan ruskeaa eikä ainakaan omaan silmääni vaaleaa. Sellaista aika luonnollisen näköistä on. Hyvin sottaista tavaraa tosin, mutta minusta vaivan arvoista. Eikä ole hinnalla pilattu, ~7e oli 25kg säkki.
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
datamon
Starting Member
Starting Member

Heh, vaihdoin nyt sitten kuitenkin sen hiekkapohjan samalla :D kun testitäytön jälkeen akvaario ei yön aikana vuotanut, tein reissun akvaariokauppaan ja siellä oli tarjolla bilteman jotain hiekkaa, melko moni ilmeisesti täällä foorumillakin on käyttänyt sitä joten nappasin matkaan. Tein niin, että aamulla pistin hiekat ja osan vedestä, vedenparannusaineet ja bakteerilisän nakkasin sekaan ja pistin suodattimen pyörimään, nyt illasta sitten kalat ja osan väliaikaiskodin vedestä, ja kalat ainakin nyt vaikuttaa olevan ok. Monniset tosiaan ovat silminnähden innoissaan, ne on aivan tajuttoman suloisia kun viilettävät hiekassa!

Toistaiseksi vesi on hyvin sameaa, mutta eiköhän se siitä selkene :) lannoitetta en nyt pistänyt hiekan alle, koska päädyin ostamaan kasveja joille käy paremmin nestemäinen ravinne (ja joiden nyt pitäisi vähälläkin valolla pärjätä!) Vähän tyhjemmältä nyt kyllä näyttää hiekkapojalla tuo akvaario, mutta täytyy tulevaisuudessa ostaa sitten lisää kasvia siihen :)

Kiitos avustanne!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”