Mä voin tännekin taas alkaa selittämään sitä, että monnisille se hiekka on kyllä melko ehdoton...
Ja sen olen selittänyt monessa muussakin paikassa
Mutta joo, monniset arvostaisivat huomattavan paljon sitä hiekkaa. Monniset seuloo hiekkaa kiduskansiensa läpi, ja sitä ne eivät voi soralla toteuttaa. Sora pitää vedenvaihtojen yhteydessä lapota pohjalasia myöten, jotta sen sekaan painuva liete saadaan pois. Monnisten herkät viikset voivat vaurioitua soralla, varsinkin jos se on teräväsärmäistä. Ja vaikka ei olisikaan, sen seassa oleva liete edesauttaa bakteeritulehdusten syntymistä.
Ja vaikka se sora olisi pyöreää ja puhdasta, se ei silti ole monnisten siivilöitävissä.
Jos on seurannut monnisten käytöstä sekä sora- että hiekkapohjalla, ei voi epäillä, että monnisille se hiekka ei olisi paras vaihtoehto.
Sillä ei nyt ole väliä onko sora parempi vai huonompi pohjamateriaali kuin hiekka. Jokainen tykkää mistä tykkää, minusta sora on vain työläämpi ja hankalampi

Mutta monnisien suhteen (ja monien muidenkin pohjakalojen!) se ei ole _mielipide_ mikä merkkaa, vaan kyse on siitä, miten luonnonmukaiset olot tahtoo kaloilleen tarjota.
Toki kaikkeen ei akvaario-olosuhteissa pysty, mutta tuo pohjamateriaali on helpommasta päästä kun luonnonmukaisia oloja aletaan järjestelemään
Ja monniset tosiaan arvostavat niitä kavereitaan. Kuusi olisi ihan minimi, enempikään ei haittaisi.
Mitä muita kaloja altaassasi on?
Jos vaihdat suodattimen, vaihda se riittävän tehokkaaseen joka tuo virtausta monnisille, ne pitävät siitä.
PickUpit ei ole tähän mitenkään erityisen päteviä. Muutenkaan en erityisemmin k.o. suodattimista välitä, mutta se nyt on vain minun mielipide.
Powerlinet on varsin päteviä, mutta tuo pienempikin malli puhaltaa jo melko hyvin. Tuon kokoisessa altaassa saattaa olla tarpeen ohjailla virtausta esim. suihkuputkella.
Ollenkaan huono vaihtoehto ei olisi vaikkapa ulkosuodatin sen entisen kaveriksi, ja silloin sisäsuodattimeksikin riittäisi vähemmän järeä peli.