Pienen talon pieni Tanganjika

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Teemu Salonen

Re: uutta alkua hakemassa

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kierteisille käy mikä pohjamateriaali tahansa. Kysymys kuuluukin, onko pakko olla kierteisiä?
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

^ ei, mutta niitä olisi tarjolla. Mietin kyllä, kannattaako ottaa, koska miljoonakala-akvaariossa niitä voi olla yhtäkkiä liikaa.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kierteiset on vasten yleistä luuloa vähän hankalia otuksia. Ne lisääntyvät holtittomasti ja niiden todellista määrää on mahdoton tietää. Kuitenkin ne vievät vedestä happea ihan siinä missä muutkin elävät olennot joten jos kierteisten määrä pääsee mahdottomaksi voi happivajaus olla mahdollinen.

Siksi itse suosinkin kotilottimia altaita. Niiden hoito on huomattavasti helpompaa (sora pohja) ja altaan yleisen kunnon huomaa paljon helpommin.
KatjaB
Junior Member
Junior Member

Suuri kiitos neuvoista, harkitsemme siis vielä tämänkin uudelleen. Lapsi on päättänyt haluta ekaan omaan akvaarioon miljoonakaloja. Olin ajatellut että kotilot olisi hyödyllisiä siinä mielessä, jos tulee liikaruokittua. Varmaan otetaan tuonne tavallinen partamonni. Vähän ollaan puhuttu siitä kannattaisiko ottaa vain toista sukupuolta sinne, jottei tule liikaa kaloja, mutta emme ole päättäneet vielä.

Sitten mietin sitä veden kovuutta vielä, koska nythän lisäämme kotiloahventen poikasille vielä ruokasoodaa, ja ajattelin pitää siis akvaarion toiminnassa ja vain hankkia ne miljoonakalat aventen tilalle, niin riittääkö että vain lopetan sen soodan lisäämisen sitten kun ahvenet on poissa, vai pitääkö tehdä muutakin jotakin? Hiekkaa ollaan jo nyt lapottu pikkuhiljaa pois vedenvaihtojen yhteydessä ja lisätty tilalle soraa. Niin ja siis meillä tulee kraanasta ph7, gh 9-10.
KatjaB
Junior Member
Junior Member

Ostettiin sitten miljoonakalakirja, (Harro Hieronimus/Cris Lukhaup 2011) Tässä kerrotaan alkuun historiasta, eri muodoista ja värityksistä, periytymisetä ym. Sitten akvaarion tekniikasta ja sisustuksesta, veden laadusta, ja sitten on kappale miljoonakalasta seura-akvaariossa. Sopivaksi seuraksi sille ehdotetaan Corydoras Sterbai -Helmimonninen, Barbus conchonius -loistobarbi, hyphessobrycon pulchripinnis -sitruunatetra, Trichogaster lalius - kääpiörihmakala, Platy, ja (meinasin pudota tuolilta) , neolamprologus multifasciatus. 8O No lapsihan siitä innostui, että joo me voidaan laittaa nämä samaan akvaarioon! Mä olen nyt hieman taas päästä pyörällä, enkä tiedä mitä ajattelisin. Mielipiteitä?
KatjaB
Junior Member
Junior Member

viikko 18.
Alkaa olla altaassa ekan kerran tilanne, että vallisneriaa saisi karsia pois. Olen niitä siirtänyt jo tuonne tyttären akvaarioon, mutta nää leviää kyllä aika perusteellisesti. Mielenkiintoista myös se, että koska toisessa akvaariossa on vain yksi loisteputki, kasvit kasvavat selvästi hitaammin, toisaalta myös enemmän levää tuossa jossa on kaksi loisteputkea.

Myös ensimmäiset kotilot bongttu :? , ilmeisesti kiekkokotiloja salamatkusti kaupasta ostetussa anubiaksessa, vaikka sen huolella huuhtelin. Saattoi olla tietysti vasta munia. Poimin ne pois, mutta muutama päivä myöhemmin ilmestyi pari lisää. Nää on pienempiä kuin nuppineula, vielä.

Ja lisää kysymyksiä: Millä kiinnitetään 3d- tausta jos sattuisi haluamaan sen kivuttomasti kohta taas pois? Mistä sellainen kannattaa hommata? Olen tuntitolkulla istunut tässä koneella katselemassa led- valaisimia, 3d-taustoja, kasveja, kaloja, pää pyörällä..

Ollaan joka viikko vähäsen lapottu hienoa hiekkaa pois tyttären akvaariosta, ja soraa tilalle. Vielä noi n.30kpl poikasia on tuolla, mutta mietinnässä ne miljoonakalat, mistä hän haaveilee.
KatjaB
Junior Member
Junior Member

Kuva

kuvan perusteella luulisi olevan isompikin kala. Kyllä on vaikeaa valokuvaaminen, pitää vielä harjoitella.
KatjaB
Junior Member
Junior Member

Kuva
KatjaB
Junior Member
Junior Member

Lokakuussa syntyneet kalanpoikaset alkaa olla sen kokoisia että niille pitää pikkuhiljaa etsiä uusia koteja. Saa ottaa yhteyttä, jos kiinnostaa [;)] Vantaalla ollaan.

Pientä leväongelmaa on alkanut ilmaantua tuonne siksi valaistusaikaa olen nyt vähentänyt reilusti. Nostin kivenmurikat pois sunnuntaina ja harjasin ne, eikä ole ainakaan vielä alkanut palata viherää. Seuraavaan akvaarioon kyllä saattaa tulla led-valaisin, kun saisin tutkituksi, minkä niistä. Mulle on meinaan tulossa uusi allas, taas :mrgreen:

Valaisimen lisäksi tutkittava olisi suodatintarjontaa, kokemusta mulla on lähinnä noista classiceista, ne olisi tietty idioottvarmoja. Toisaalta jos haluaisi jotakin hienompaa. Olen lukenut tuota suodatinkeskustelua, mutta taidan olla vähän jumissa Eheimiin, etten osaa muuta ostaa.

En ole nyt valokuvannut, eipä ole allaskaan olllut ihan parhaimmillaan, sitäpaitsi turhauttaa kun kamera tarkentaa aina just siihen levätupsuun tai likapisaraan lasissa.

Ai niin, ja mahdolllista tulevaa karanteenia mietiskelin. Multa löytyy tämäntyyppinen purkkisuodatin ja mietin kelpaisiko tuo pieneen astiaan suodattimeksi. Ikää tuolla on paljon, pumppu ei ole niin vanha, mutta tällainen oli mulla ensimmäisessä akvaariossa lapsenakin.
Aquariel
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Aquariel »

Sitten kun otatte miljoonakaloja niin kannattaa hyvin tarkasti katsoa millaisesta vedestä on tulossa ja millaiseen veteen menossa... Mulla kuoli kaikki 6 miljoonakalaa ja vielä 3 platya. Mutta elossa on vielä 4 kauneinta platya ja pari poikasta. (mitkä muuten ei ole kehittynyt paljon yhtään 3 kuukauden aikana :frown: )
96l, 240l, 3 hiirtä, koira, hevonen
KatjaB
Junior Member
Junior Member

Re: Pienen talon pieni Tanganjika

Okei, sain ystävällisen komennon olla lopettamatta päiväkirjaani, joten aion jatkossakin silloin tällöin raportoida, en ehkä ihan niin ahkerasti, mutta joskus . Alkukommellusten jälkeen voimme kai jo lukeutua taas akvaarioharrastajiksi.

Altaiden lukumäärä on siis nousemassa jo kolmeen.. olen tilannut itselleni ihan uuden, mikä on jännittävää sikäli, että kaikki tähänastiset akvaarioni on hankittu käytettynä. Tämä ei ole olennaisesti suurempi (tai no tietty vähän 8-) ) mutta toivottavasti parempi, ja innolla käyn läpi nettisivuja ja yritän tutustua valaisimiin, suodattimiin ja tällä hetkellä myös sisustusratkaisuihin: en meinaa siirtää noita vaaleita kiviä uuteen, vaan harkitsen toisenlaista rakennelmaa, vaikka en ole varma osaanko tai viitsinkö alkaa pitkän kaavan kautta kallionkoloja tekemään.

Levää ei nyt ole enää lisää tullut, mutta valaisin on päällä vain neljä tuntia päivässä. Tästä jo toisaalle valitin, että tuossa hölmössä valaisinkannessa putket on rakennettu niin, että toista ei saa pois ilman että molemmat sammuu, joko toisen olisi oltava ikivanha tai sininen tms..muttakun ne on tietty upouusia ja täydessä terässä. Tämä vahvistaa ajatusta siitä, että valaisin kannattaa tulevaan altaaseen valita huolella.
KatjaB
Junior Member
Junior Member

Kuva

Lahjaksi saatujen yhdeksän miljoonakalan seuraksi on äsken saapunut meille pikkuinen monni, jolle tyttäreni antoi nimeksi Mörkö. Pieni Mörkö on vielä pussissaan ja hiljalleen tottuu uuteen kotiinsa, kiitos Vallumaarit! Miljoonakalat kotiutuivat myös hyvin, niiden poikaset alkaa saada hohto-tyyppisiä väriläiskiä, ja piti ihan kirjasta alkaa tutkimaan miten ne nyt eroaa toisistaan, ja jotenkin alkoi tuntua siltä että olisikohan ollut juuri hohtomiljoonakaloija, joita mulla lapsena oli. Hassua, kuinka väritys lisääntyy ihan hetkessä! , Onkohan näillä molempien perimää.

Huomenna tehdään tytön kanssa joku viritys juurakkoon sammaleesta, saas nähdä kuinka käy :D Mulla on omenapuun oksa kuivumassa myös , koska suunnittelin jotakin, mutta en tiedä vielä..

Kuinka karkeaa hiekka saa olla, että se vielä on hiekkaa? Mietin raekoon suurentammista kotilokutijoille seuraavaan akvaarioon.

Ai niin, se suodatin. Tuli hankittua käytettynä myös ulkosuodatin. Se on sitten eheimin classic, jonka laitoin jo käyntiin, meinaan siirtää sen sellaisenaan sitten uuteen akvarioon. Sisuksia mietin, ja kokosin sen nyt eritavalla kuin mitä joskus 20v sitten, eli nyt tuli pohjalle makarooneja, väliin vaahtomuovi, sen päälle niitä palloja (mikä niiden nimi on) ja toinen vaahtomuovi päällimmäiseksi. Hanat pitäisi hankkia, mutta en ihan oivalla pitääkö ne olla molemmissa päissä vain vain yläpäässä.. eli käytännössä sitten tulen huomaamaan. Ja valoasia on vielä ihan auki.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Olen törmännyt aika moneen mörkö nimiseen partamonniin, meillä asustaa sellainen myös. Tytön nimeämä myöskin, nimi kyllä sopii partamonnille kuin nappi otsaan :D
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Kevis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Mitäs teidän altaille kuuluu? Oisko esim. kolmannesta altaasta kuvia? [;)]
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
KatjaB
Junior Member
Junior Member

Kuva

Mun uusi akvaario on tässä vaiheessa [;)] , kiuaskivet on hankittu. Ja ihan kamalasti suunnitelmia.

Löysin ihanan näköisiä ohjeita, ja tätä meinaan matkia vähän, katson sitten kuinka raskas rakennelmasta tulee. Suodattimet meinaan siirtää sellaisenaan ja varmaan nykyiset hiekatkin, ellei tule mitään kuningasajatusta ennenkuin saan altaan. Olen siis omilla mitoilla tilannut uuden akvaarion, enkä ole saanut sitä velä. Mietin pitäisikö selvittää onko siinä poikkitukia asennusta hankaloittamassa, vai kannattaisiko tehdä tausta kahdesta palasta, varmaankin.

Kovasti harkinnassa on myös kalojen lisääminen sitten samalla kertaa. Uskoisin, että se käy helpoiten kun kalat laitetaan samaan soppaan yhdellä kertaa eikä anneta kenenkään vallata liian isoa reviiriä.

Leväjuttuja olen myös lukenut ja useammastakin lähteestä luin, että kannattaisi "pimentää" kasvitonkin akvaario kelluvalla kasvilla. Tanganjikat tykkää hämärästä, ja nykyiset valot on tehokkaita. Hmm, en tiedä vielä.

Ja yksi ongelma on vielä, kuinka muutto käytännössä, koska toi nykyinen vilisee nuppipneulanpäätä pienempiä poikasia. Lattialleko mä sen laitan vai onko katsottava jostakin joku väliaikainen jalusta sille?

Tiasin myös taas uuden kirjan, sen Back to nature- Tanganjikakirjan, mutta sitäkään en ole vielä saanut . Malttamaton..
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Heska »

Noi oikeista kivistä tehdyt taustat ovat kyllä tosihyvännäköisiä paljon aidompia kuin kaikki keinotekoiset mut varmaan aika raskas tulee ja todella hyvin pitää kivet olla kiinnitetty toisiinsa ja taustaan ettei vaan joku irtoa ja murskaa kaloja tai akvaa. Jemmaatko suodattimet tuon taustan taakse johonkin luolaan tms? Tanganjikoille olis paras valaistus varmasti joku himmennettävä valolähde jotta juuri sopivan hämärän valaistuksen saa, eli käytännössä Ledvalo.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
KatjaB
Junior Member
Junior Member

^ valaisinasian jätin hautumaan, koska olen kuluttanut jo tunti- ellei päiväkausia netistä valoja hakiessani, ja minulle tuottaa ongelmia tajuta, mitä oikein tarvitsen :? . Himmennin joo kuulostaa hienolta, mutta ainakin täällä tavallisissa kaupoissa myytävissä ei säätömadollisuutta ole. Amazonin kautta olen katsonut halvempia malleja, mutta en tiedä voiko noihinkaan luottaa, luin jostakin kommentteja halvemmista valaisimista, että osa ledeistä sammui viikon käytön jäljeen, enkä kyllä ilahtuisi jos näin kävisi, kun ei niitä voi vaihtaakaan.

Itse en kyllä osaa rakentaa sellaista, lueskelin tuota ketjua, missä aiheesta keskustellaan, ja totesin, että pitää olla valmis sellainen että riittää jos laittaa töpselin seinään [;)] . Olisipa helppoa jos joku sanoisi: osta toi, se on hyvä.

Taustan olin ajatellut jättää akvaariota kapeammaksi, jotta sivuun jää tilaa suodattimille, vaikka katselin kyllä niitä kotelointiohjeitakin, näyttää hienoilta kyllä..
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla on mainio vinkki valoasiaan pienelle tanganjikalle; osta Ikeasta pari JANSJÖ Led-nipistinkohdevalaisinta á 9,99 €. Samoja on käytetty parissa altaassa myös huomenna avautuvilla PetExpo -messuilla Helsingin Akvaarioseura ry:n messuosastolla.
KatjaB
Junior Member
Junior Member

mulla on yksi tuollainen makuuhuoneessa, ja sillä silmällä sitä vilkuillut, että miltähän näyttäisi akvaarion päällä. Taitaa päästä tuohon karanteenialtaaseen, jota juuri olen virittelemässä. Silloin sillä ei tosin ole edes niin väliä, mikä valaisin se on, koska kyse on lyhyesta ajasta.

Koitin etsiä karanteenista selkokielisiä ohjeita, mutten löytänyt joten järkeilin näin, että täytän sen pääaltaan vedellä puolilleen ja kraanasta loput. Suodatin ja lämmitin päälle. Vielä en ole niin pitkällä, mutta tavallaan asia etenee. Olen tainnut päätyä tähän . Määrä on vielä epäselvä, luulen, että pari on paras, jos vaan onnistuu löytämään.
KatjaB
Junior Member
Junior Member

Kuva

Isojen kiuaskivien liimailu epäonnistui, kivet ropisi pois taustastaan pienen testiravistelun voimasta. Hankin vähän pienempiä kiviä, ja niitä olen nyt liimannut. Isommat kivet asettelen sitten pohjalle. Jännään vähän kalojen siirtämistä, olin ajatellut, että saan isommista kivistä paremmpin piilopaikkoja, mutta kovin kummoisia luolia noista pienistä ei syntynyt kyllä. Pitää toista puolta tehdessä vielä koittaa. Julidochromikset, jotka muutti meille viime viikolla ovat kovasti tykästyneet pikkukaranteeninsa kukkaruukkuun, mutta sitä en kyllä huolisi olohuoneeseen ellei ole muuta keinoa. Kivenkoloihin meinasin tunkea kasveja kasvamaan, mutta nyt ajattelin ihan oikeasti edetä rauhassa, rauhassa..
KatjaB
Junior Member
Junior Member

Kuva

Muutaman päivän yhteiseloa ollut ja ihan hyvin näyttäisi sujuvan. Julidochroimikset on kyllä ainakin toistaiseksi olleet vähän nössöjä ja antaa ylivallan multifasciatuksille jotka pesee ne mennen tullen. Kiven toiselle puolelle ei ole asiaa. Lajeilla ei onneksi ole ollenkaan sama elintila akvaariossa, Julidochromis kiipeilee seinällä ja viihtyy kivien koloissa ja käyttää akvaarion korkeutta, kun taas multit pysyy puolivälin alapuolella, paitsi jos tiedossa on ruokaa tai pieni mahdollisuus siihen. Ruokailun ajaksi reviirit unohtuu kyllä, kukaan ei jää ilman.

Kuva
KatjaB
Junior Member
Junior Member

Olin kuvitellut että toisen lajin lisääminen akvaarioon saattaisi vähentää syntyvyyttä, mutta ei. Ihan sulassa sovussa siellä eletään ja poikasia näyttäisi syntyvän. Pikkuisen hankintoja tehnyt kesällä, kuten uudet imu- ja suihkuputket suodattimeen ja kiviä. Keesän sammutettuna ollut lämmitinkin laitettiin viikonloppuna päälle. Anubiaat on keränneet ruskeaa levää, uusia lehtiä kyllä tulee mutta hieman tekee mieli hankkia täydennystä seinään.
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Ruskolevän syynä yleensä riittämätön valaistus vaikka anubias ei paljon valoa tarvitsekkaan.
Minkä kokoinen akva ja paljonko tehoja?
KatjaB
Junior Member
Junior Member

Se ei ole vielä sellainen kuin haluaisin, hankintalistalla on edelleen se ledvalaisin.. Käytössä tällä hetkellä vain yksi loisteputkivalaisin (grolux), ja allas on 50cm korkea. Koska keväämmällä kasvatin kivet täyteen vihreää levää, vähensin valaistusaikaa kuuteen tuntiin, ja ajattelin lisätä sitä taas, mutta en oikein tiedä täydellistä tapaa valaista tuota lähes kasvitonta Tanganjika-allasta muutenkaan, koska niitä anubiaita siis on vain kolme nyt, enkä ole niitä edes lannoittanut. Uskoisin että testaamalla se selviää. Ohut ruskea pinta on tullut siis nyt kesäkuukausina kun helteen vuoksi pidin kaikkia olohuoneen kaihtimiakin ihan kiinni koska lämpötila pysyi sillä siedettävänä sisällä.
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Paljonko litroja altaassa niin voi arvioida paljonko tarvitset ledtehoja?
Mulla Malawialtaassa anubiasta ja ei mitään levää ja uutta lehteä pukkaa ledvaloilla ja en lannoita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”