Plekojen koosta ja luonteesta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Plekojen koosta ja luonteesta
Paljon luin jo vanhoja viestiketjuja, ja jäi muutama kysymys ilmaan leijumaan.
Elikäs, mulla on nyt altaassa 3 "isompaa" plekoa.
Appelsiini poikanen, mittaa 8,5cm.
Appelsiini 4 vuotias, mittaa 16 cm ja Kultapleko, 5 vuotias, mittaa 15-16cm
Kasvavatko nämä vanhemmat plekot vielä?
Sen toki ymmärrän että nuorin toki kasvaa:D
Ja toinen kysymys, täällä on paljon kirjoitettu, että kultapleko on äkäinen toisille....
Mun altaassa, jostain oudosta syystä, kaikki plekot ovat majoittuneet samaan päätyyn,
vaikka ihan hyvät piilot on toisessakin päädyssä.
No tää pääty missä ovat, siinä on kaksi piilopaikkaa vierekkäin.
Isompi appelsiini ja kultaplekot oleskelevat jopa välillä samassa piilossa, ihan sovussa.
Pien appelsiini on vuoronperään milloin kultaplekon tai isomman aplarin kanssa.
Säilyyköhän sopu?
Kuukauden kuluttua mulle tulee isompi allas, 712 litrainen.
Olisiko viisasta neuvoa, voinko vielä hankkia jonkin plekon? mikä olisi sellainen, joka noiden kanssa
tulisi toimeen.
Akvaariossani on nyt sellainen "harmonia" että en sen tahdo rikkoontuvan.
Kuitenkin olen niin hurahtanut plekoihin, että jos vielä yksi...?
Kokoa saisi aikuisena olla sen 25-30cm.
Kaikki neuvot ja mielipiteet vastaanotetaan kiitollisuudella!
Elikäs, mulla on nyt altaassa 3 "isompaa" plekoa.
Appelsiini poikanen, mittaa 8,5cm.
Appelsiini 4 vuotias, mittaa 16 cm ja Kultapleko, 5 vuotias, mittaa 15-16cm
Kasvavatko nämä vanhemmat plekot vielä?
Sen toki ymmärrän että nuorin toki kasvaa:D
Ja toinen kysymys, täällä on paljon kirjoitettu, että kultapleko on äkäinen toisille....
Mun altaassa, jostain oudosta syystä, kaikki plekot ovat majoittuneet samaan päätyyn,
vaikka ihan hyvät piilot on toisessakin päädyssä.
No tää pääty missä ovat, siinä on kaksi piilopaikkaa vierekkäin.
Isompi appelsiini ja kultaplekot oleskelevat jopa välillä samassa piilossa, ihan sovussa.
Pien appelsiini on vuoronperään milloin kultaplekon tai isomman aplarin kanssa.
Säilyyköhän sopu?
Kuukauden kuluttua mulle tulee isompi allas, 712 litrainen.
Olisiko viisasta neuvoa, voinko vielä hankkia jonkin plekon? mikä olisi sellainen, joka noiden kanssa
tulisi toimeen.
Akvaariossani on nyt sellainen "harmonia" että en sen tahdo rikkoontuvan.
Kuitenkin olen niin hurahtanut plekoihin, että jos vielä yksi...?
Kokoa saisi aikuisena olla sen 25-30cm.
Kaikki neuvot ja mielipiteet vastaanotetaan kiitollisuudella!
Akva:1650l,Helmipurje,Isopurje,2xAppelsiinipleko,Kultapleko,Ruskoverkkopleko,Sulkaripsimonni, 2xOskari,Partiksia,5xPurppurasateenkaarikala,4xLeväbarbi,4xTulijuovabarbi
Staffi ja Saksanpaimenkoira
-
- Junior Member
Re: Plekojen koosta ja luonteesta
Tässä nää kaverukset ovat:)
- Liitteet
-
- isot yhdessä2.JPG (480.21 KiB) Katsottu 3237 kertaa
Akva:1650l,Helmipurje,Isopurje,2xAppelsiinipleko,Kultapleko,Ruskoverkkopleko,Sulkaripsimonni, 2xOskari,Partiksia,5xPurppurasateenkaarikala,4xLeväbarbi,4xTulijuovabarbi
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Hienon näköisiä kaveruksia. Paljoa en noista tiedä, mutta isommatkin ovat vasta tulleet sukukypsään ikään (-kokoon), eli kasvavat vielä reilusti. Isommalle appelsiinillesi tulee pituutta vielä sen 10 cm ja jos tuo kultaplekosi on L014, niin sille 20 cm lisää. Ovat nyt sopuisia, mutta muutto ja murrosikä saattavat vaikuttaa tilanteeseen. Meillä on kalojen käytös muuttunut isommiten, toiset käyvät rohkeammiksi iän myötä ja saattavat uhmata muita. Jos olet hankkimassa lisää, suosittelisin sitä muuttovaiheeseen. Silloin kaikkien reviirit menevät pakosta uusiksi ja selvittelevät välinsä sitten siinä sivussa. Hanki varmuuden vuoksi ylimääräisiä piiloja, vaikka eivät olisi alkuun edes käytössä, näin niillä on ainakin mahdollisuus valita. Mitä näiden luonteeseen tulee, noin ylipäätään, ovat todella persoonia ja sellainen mikä toisen altaassa räyhää, voi toisella olla kiltti kullanmuru. Kaverisuhteet vaikuttavat, ruoan määrä ja piilopaikat ym turvallisuudentunne. Kun viihtyvät, eivät riitele, tai sitten mun kalat ovat vaan tosi rentoa porukkaa (laiskoja ja ylensyöneitä). 

450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
- Junior Member
Noin paljon vielä kasvavat, vaikka ovat jo 4 ja 5 vuotiaat?
Mistäköhän sen saa tietää, onko tuo kultapleko se L014?
Täytynee tarkkaan miettiä, otanko enään lisää noit plekoja, kun se pienokainen appelsiinikin tuosta ajanmyötä kasvaa...
Ja Oskarit kasvaa mulla niin huimaa vauhtia, etten kohta ainakaan ihan poikasena voi plekoa ottaa.
Mistäköhän sen saa tietää, onko tuo kultapleko se L014?
Täytynee tarkkaan miettiä, otanko enään lisää noit plekoja, kun se pienokainen appelsiinikin tuosta ajanmyötä kasvaa...
Ja Oskarit kasvaa mulla niin huimaa vauhtia, etten kohta ainakaan ihan poikasena voi plekoa ottaa.
-
- Senior Member
VASTA 4-5 vuotiaat plekot ovat vielä lapsosia. Omani ovat samaa kokoluokkaa ja vasta nyt alkaa sukupuolierot näkyä. Jos hyvin jaksavat niin sellainen 20 vuotta on ihan mahdollinen ikä!
Kyllä tuo sinun kalanen ihan kultaplekolta vaikuttaa, joten voit varautua isoon ja pitkäikäiseen ystävään.
Jos tuohon vielä jonkun ottaa, niin sopivasta lajista en uskalla lähteä arvauksia antamaan. Pitkälti riippuu siitä mistä itse tykkäät. Muiden plekojen ei ole pakko olla samaan kokoon kasvavia, vaan pienemmätkin käyvät, vaikka valmiiksi aikuiskoossa hankkisitkin. Itse olen suosinut rauhallisia sekasyöjiä jotka eivät tuhoa kasveja tai myllää allasta, ovat päiväaktiivisia ja aina näkösällä. Ovat myös samoista vesistöistä alun perin, joten vesiarvot ovat kaikille samat. Allekirjoituksesta näkee, että meiltä löytyy Appelsiinia, Safiiria, Topaasia, Seepraa ja Helmipalloa. Aivan ihania kaikki

Jos tuohon vielä jonkun ottaa, niin sopivasta lajista en uskalla lähteä arvauksia antamaan. Pitkälti riippuu siitä mistä itse tykkäät. Muiden plekojen ei ole pakko olla samaan kokoon kasvavia, vaan pienemmätkin käyvät, vaikka valmiiksi aikuiskoossa hankkisitkin. Itse olen suosinut rauhallisia sekasyöjiä jotka eivät tuhoa kasveja tai myllää allasta, ovat päiväaktiivisia ja aina näkösällä. Ovat myös samoista vesistöistä alun perin, joten vesiarvot ovat kaikille samat. Allekirjoituksesta näkee, että meiltä löytyy Appelsiinia, Safiiria, Topaasia, Seepraa ja Helmipalloa. Aivan ihania kaikki

100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
- Junior Member
Topaasi, krokotiili ja purjeplekot mua kiinnostavat.
Tai oikeastaan kaikki:)
Multa kuoli se Hypostomus Favelous pleko viikko sitten;(
Ei mitään hajuakaan, miksi kuoli....
Jos se olis elossa, ei lisää plekoja kyllä tulisikaan...
Tai oikeastaan kaikki:)
Multa kuoli se Hypostomus Favelous pleko viikko sitten;(
-
- Senior Member
Oliko niin, että tuo kalanen oli se, minkä vasta reilu kuukausi sitten kotiutui? Mulla on sellainen fiilis, että ensimmäinen kuukausi on kriittisin, toiset sopeutuu paremmin kuin toiset. Itsellä oli aikanaan kompastuskivenä kaksi harmovampyyria, jotka kuolivat myös kuukauden jälkeen. En juurikaan nähnyt niiden syövän, joten ei tainnut tarjottavat olla mieleen? Lihansyöjinä tietysti vaikeampia, kun ruokaa ei ole tarjolla koko ajan ja yö-hiippareina pohja oli putsattu siihen mennessä, kun näiden suvaitsi piiloistaan astella aterian ääreen. Muuta syytä en kyllä keksinyt omien tappioiden syyksi. Nyt sitten seurailen noita kaiken ahmivia pikkupossuja!sanore kirjoitti:Multa kuoli se Hypostomus Favelous pleko viikko sitten;(

100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
- Junior Member
Joo, niin se oli. Heinäkuun alussa kävin helsingistä hakemassa sen Favelouksen. Se oli just saapunut sinne sieltä
Imazolta. Näin sen vain yhden kerran syövän...katkarapua.
Josta seurauksena sen vatsa turposi ihan mahottomaksi.
Se kyllä parani siitä turvotuksesta, ja kun luovuin mun äkäisistä saumakirjoista, otin tilalle 2 oskaria, niin se Favelous alkoi liikkumaan paljon, ja olemaan myös esillä.
Ja nyt, yx kax, se kuoli.
Se ei pysynyt vatsalleen, vaan kellahti aina selälleen, ja kun se yritti liikkua, se ei päässyt mihinkään;(
Tuo Topaasi on kyllä upean näköinen pleko.
Täytyy ottaa niistä ja niiden luonteista enemmän selvää.
Ja toivon todella että nää plekot joita mulla nyt on, elävät sen 20v!!!!
Imazolta. Näin sen vain yhden kerran syövän...katkarapua.
Josta seurauksena sen vatsa turposi ihan mahottomaksi.
Se kyllä parani siitä turvotuksesta, ja kun luovuin mun äkäisistä saumakirjoista, otin tilalle 2 oskaria, niin se Favelous alkoi liikkumaan paljon, ja olemaan myös esillä.
Ja nyt, yx kax, se kuoli.
Se ei pysynyt vatsalleen, vaan kellahti aina selälleen, ja kun se yritti liikkua, se ei päässyt mihinkään;(
Tuo Topaasi on kyllä upean näköinen pleko.
Täytyy ottaa niistä ja niiden luonteista enemmän selvää.
Ja toivon todella että nää plekot joita mulla nyt on, elävät sen 20v!!!!
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Plekot on siitä hauskoja että hyvin hoidettuna jotkin rodut voivat elää sen 40 vuotta 

Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Kysyn tässä samassa ketjussa isopurjeplekosta.
Altaassa on nyt siis melko rauhallinen ja säyseä isopurjepleko, ruoka-aikana on vähän äkäisempi. Ongelma on nyt, että altaasta häviää kiilakyljet! Ne on hyväkuntoisen näköisiä ja syövät hyvin, niiden määrä vaan vähenee mystisesti.
Voiko isopurjepleko syödä niitä yön aikana? Muita vaihtoehtoja ei altaassa ole syöjiksi, kiekkokalat kun niitä ei hätistele/saa nieltyä. Pleko on n. 20cm eli sen kitusiin kyllä mahtuu jo.
Altaassa on nyt siis melko rauhallinen ja säyseä isopurjepleko, ruoka-aikana on vähän äkäisempi. Ongelma on nyt, että altaasta häviää kiilakyljet! Ne on hyväkuntoisen näköisiä ja syövät hyvin, niiden määrä vaan vähenee mystisesti.
Voiko isopurjepleko syödä niitä yön aikana? Muita vaihtoehtoja ei altaassa ole syöjiksi, kiekkokalat kun niitä ei hätistele/saa nieltyä. Pleko on n. 20cm eli sen kitusiin kyllä mahtuu jo.
Plekot eivät saa elävää kalaa kiinni. Jospa ne ovat heittäneet lusikan nurkkaan jostain muusta syystä ja sitten kadonneet suihin. Kiilakyljen kokoinen kalanraato voi kadota parissa tunnissa missä tahansa akvaariossa. Raadot kelpaavat kaikille kaloille ja kyllä ne kiekkokalat syövät pikkukaloja elävänäkin, jos vain suuhun mahtuvat.Mia L kirjoitti:Kysyn tässä samassa ketjussa isopurjeplekosta.