Ensinnä ylläpidolle: Eipä ollut tarkoitus, ei. Kiitos siivouksesta. Siunattu teknologia. Rakas kosketusnäyttö. Rakas Android.
Siis joo, tämä kosteusmittaus tosiaan: Muutettiin tähän heinäkuun lopulla. Asunto on maan tasalla. Kun kävimmä kämppää ekaa kertaa katsomassa, edellinen asukas sanoi, että jokunen vuosi sitten kylppäri-sauna oli otettu auki muovimatosta, kuivattu ja sen jälkeen laatoitettu. Eli lieneekö tässä nyt jokin jälkitarkastus kyseessä tuolle. Mutta kun samainen edellinen asukas oli muuttoa tehdessään törmännyt kahteen maalikupruun/lohkeamaan seinän ja lattian rajassa. Sovittiin että hän ilmoittaa lähtöilmoituksessa ne, ja me tuloilmoituksessa, jotta viesti menee varmasti perille. Näin toimittiin ja huoltomies soitteli parin viikon päästä, että sopiiko tulla seinää korjaamaan. Sopihan se, joten tuli, totesi että lohkeamat täytyy kitata, kittasi ja lupasi seuraavana aamuna tulla vetämään maalit päälle. Tuli seuraavana aamuna, alkoi hioa kittiä ja seuraavaksi sohvan takaa olkkarissa kuuluu jokunen painokelvoton ilmaisu ja perään ilmoitus: "Tää kitti on ihan läpikosteaa, tänne tulee kosteus läpi. Ikävämpi juttu, mä lähden hakemaan teille kuivureita. Ilmoitan samalla kuntotarkastajalle, ei täst mitään hyötyä ole jos tota ulkopuolta ei korjata."
No ai jaa. Sanoppa muuta.
Viikon nautittiin kuivureiden leppeästä hurinasta, ja paikalle tulee toinen huoltomies. Ei tietenkään se sama, joka viimeksi oli hommaa hoitamassa, tämä ei edes tullessaan tiennyt että seinät on kuivauksessa. Päästi myöskin pari painokelvotonta ilmausta (samat, jotka oli itsellä pyörineet mielessä koko viikon), ja totesi, että eipä hätiä. Hän paikkasi seinän, nyt kittaukset ainakin suostuivat kuivamaan ja maalit on vedetty päälle. Sanoi ilmoittavansa ylemmälle taholle, että hän ei sitten ainakaan tule parin viikon päästä hommaa uusimaan, jos sitä ulkoseinää ei korjata asap. Molemmista remppareiskoista minulla on pelkästään hyvää sanottavaa, ja sinisilmäisesti haluaisin luottaa siihen, että kahden ammattimiehen sana olisi riittävä aiheuttamaan toimenpiteitä.
Mut nyt en ole ihan kärryillä, että liittyykö tuo kosteusmittaus siihen monen vuoden takaiseen remppaan, vai onko vuokraavassa päässä käsitetty jotain todella väärin, koska minusta tää huoneiston puoli olisi nyt aika akuutti mitattava verrattuna tuohon kylppäriin. Pintamittauksen oletettavasti tekevät. Hometta tuskin on, koska mulla perussairautena astma ja isännällä kovat siitepöly ja pölyallergiat, eli luulisi että oireet olisivat meillä alkaneet aika nopsaan. Mut minäkin tosiaan toivon että asiaan suhtaudutaan sen vaatimalla vakavuudella vuokranantajan osalta, koska toi muuttaminen ei mitenkään oo mun lempiharrastus... Etenkään noiden pyttyjen kanssa.
Muoksis vielä: Elementtitalo tää taitaa olla, betonia kai koko tölli.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.