Leväongelmaa, auttakaapa naista hädässä?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mustasiipinen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Leväongelmaa, auttakaapa naista hädässä?

Viesti Kirjoittaja Mustasiipinen »

Eli eli..

Minulla on 180-litrainen allas, jossa on nyt leväongelmaa.

Altaasta löytyy iloisesti partalevää, mustaa tupsulevää ja nyt vissiin vielä sinilevää. Lukiessani netissä olen törmönnyt tietoon, että niiden syyt on aika samanlaisia:

- Korkea nitraatti ja fosfaatti
- Riittämätön/vääränlainen valo
- Voimakas veden ilmastus
- Liian vähäinen vedenvaihto

Vaihdan vettä 1/3 tai 1/2 n. viikon välein. Yleensä kerran viikossa. Minulla on kaksi sisäsuodatinta. Voiko ongelma johtua siitä, että ne ilmastavat liikaa?
Nitraatti ei ole liian korkea. Sen olen mitannut ja tarkistanut sitten vesitestisetin mukana tulleista lapuista. On siis tippatesti.

Olin itse matkoilla koko kesän, jolloin minulla kävi akvaarionhoitaja. Ja vettä ei ole taidettu vaihtaa ihan niin usein kun olisi pitänyt.
Kaloja en mielestäni ruoki liikaa. Mutta sain juuri avokin kiinni siitä, että se on ruokkinut niitä liikaa ja koko kesän niitä ruokkinut liikaa.. :P Minulla on tällä hetkellä altaassa 2 avainkirjoahventa, partis ja 8 piikkisilmää. Onko minulla oikeasti muka liikaa kaloja? :ooo Minä vähensin kalamäärää aika tuntuvasti juuri ennen reissuun lähtemistä, kun myin pois 7 kalan viisiraitaparven.
Voiko altaani ongelmat johtua fosfaatista?

Minä en oikeasti ymmärrä näistä valoista mitään!
Ne on päällä 9 tuntia niin, että välissä on kahden tunnin tauko. Kun säädin aikaa pidemmäksi rupesi sinilevää ilmestymän. Ketuttaa kuin pientä oravaa, jonka hammas on poikki ja käpykin on jäässä.
Afrikansaniainen, vallisneria, intianvesitähdikki, limaska (tottakai) ja jaavansaniainen menestyvät altaassa hyvin. Miekkakasvi ei. Kesän alussa oli enemmän kasveja, mutta avokki on kiskonut niitä pois, jos ovat rehottaneet liikaa??? Niin en tiedä kaikkien kohtaloista.

Kertokaapa että mitäs ihmettä tässä pitäisi tehdä?
Marssinko kauppaan ja pyydän uudet lampu? Että anna sopivat valot, kun en ymmärrä mitään? Vai mitä täh häh? :D
Ad astra
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Auttakaapa naista hädässä?

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Osittaisvastaus: Kaloja ei ole liikaa ja ainakin sinilevä voi johtua liiallisesta fosfaatista. Liiallinen fosfaatti puolestaan voi johtua pitkällisestä liikaruokinnasta. Siihen ei välttämättä vedenvaihdot kovin nopeasti tehoa, koska fosfaatti voi väijyä pohjahiekassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”