Aloittelijalle apua lopulliseen kalaston valintaan

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Cosma
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Aloittelijalle apua lopulliseen kalaston valintaan

Viesti Kirjoittaja Cosma »

Heippa!

Kaipaisin hieman kokeneemmilta apuja, koska alkaa tuntua että en omin avuin saa koskaan akvaariooni kaloja kun en osaa päättää.
Olen vähän "nirso" enkä tykkää monestakaan tavallisesta kalasta enkä halua myöskään kovin suurta määrää erilaisia kaloja.
Minua miellyttäisi eniten yksi isohko parvi pieniä kaloja ja muutama sellainen suurempi ja näyttävä kala.

Lehtikalat, kultakalat ym. on ollut harkinnassa mutta nyt olen ihastunut pusukaloihin.
Onko mahdoton idea hankkia 2-4 pusukalaa ja suurehko parvi kardinaali- tai neontetroja lisäksi? Tällä hetkellä altaassa aikuinen partamonnikoiras ja pieni partamonni jonka sukupuolta en vielä tiedä. Niin ja joitain kymmeniä kierteisiä.

Akvaario on 350l, pH 7, KH ja GH 0-2, lämpötila tällä hetkellä 24 astetta. Akvaariosta olen yrittänyt huolehtia alusta asti parhaani mukaan ja mielestäni olen hyvin onnistunutkin, mutta opiskeluahan tällä saralla riittää. Siksi halusin kysyä ja varmistella asiaa vielä täältä kokeneemmilta harrastajilta, jos en itse osaa ottaa kaikkea tarvittavaa huomioon.

Veden kovuuksien mittauksessa on ollut hieman ongelmia, kun en tiedä miten testituloksia pitäisi tulkita. Minulla on seran tippatestit, ja ohjeessahan sanotaan että pitää lisätä niitä tippoja ja kun väri vaihtuu oliko se nyt sinisestä keltaiseen niin se on tulos, mutta minulla sitä ensimmäistä väriä ei tule ollenkaan, vaan jo ensimmäisestä tai toisesta tipasta lähtien vesi on haalean keltaista. Olen tulkinnut sen niin, että vesi on erittäin pehmeää, ja siksi tuo 0-2 tulos tuossa ylempänä. Olenko tulkinnut oikein?
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Aloittelijalle apua lopulliseen kalaston valintaan

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Karstulan kunta ei vaivaudu kertomaan nettisivullaan, mistä vesijohtoverkon vesi tulee ja millaista se on laadultaan. Kannattaa soittaa kunnan vesiasioista vastaavalle ja selvittää kovuus.

Veden pehmeys on Suomessa yleistä ja tiedon puuttuessa voisi arvailla, että myös Karstulassa on sama tilanne. Tähän viittaa myös mittaustuloksesi. Kaksinkertaista kovuusmittaukseen käytettävä vesimäärä, jolloin myös värin muuttumiseen tarvittavien tippojen määrän on oltava kaksinkertainen. Jos et vieläkään saa ensimmäisellä tipalla lievää sinisyyttä aikaan, kokeile vesimäärän nelinkertaistamista.
Cosma
Starting Member
Starting Member

Kiitos vinkistä, kaksinkertaistan testaamiseen käytettävän vesimäärän heti seuraavan mittauksen yhteydessä.

Osaisikohan kukaan kommentoida tuohon kalaston valintaan, kun nyt houkuttelisi sellainenkin kuin tulipyrstö.
Äkäinen ja temperamenttinen kala on ilmeisesti, että mahtaakohan tuoda mukanaan vain ongelmia aloittelevalle akvaarioharrastajalle...
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Mitkäs olivatkaan altaan mitat? 350 litran altaita on monenlaisia, joten mikä on korkeus ja pituus?

Olethan nähnyt minkä kokoisia pusukalat ovat aikuisina? Ne ovat melko järisyttävän kokoisia lättyjä! Tulipyrstöistä kannattaa miettiä mikä on oma suhtautuminen kalojen lisäännyttämiseen hormonihoidoilla. Tulipyrstöjä on aika usein tarjolla "käytettynä" joten isoon altaaseen sellainen voi olla ihan näppärä valinta. Mutta kaupasta ostaminen on sitten toinen juttu, voi miettiä haluaisiko itse tökkiä kalaa neulalla vai ei, ja jos ei halua, niin haluaako maksaa rahaa siitä, että toiset tekevät niin saadakseen lisää tulipyrstöjä maailmaan.

Olethan jo lainannut Markku Varjon Akvaariokalat 2.0 mietintöjesi tueksi? Toki se 2007 vuoden painoskin on ihan ok. Pusukalan minimiksi on näköjään merkitty 325 litraa. Tuon kokoiseen altaaseen on niin paljon vaihtoehtoja, että selaisin huolella tuon kirjan läpi ja miettisin, mitkä kalat todella nousevat kärkeen kiinnostavuuden osalta. Jos esim pusukalojen littana malli kiinnostaa, niin kirjoahvenissa on paljon saman mallisia kaloja mutta vaan pienempinä. Olen todennut, että kaikkein parhaiten saa kalalajeista selvän kun ensin katsoo kirjasta ja sitten tieteellisen nimen perusteella youtubesta videoita. Videolta näkee miten kala liikkuu ja miltä se näyttää altaassa. Myös kalan koko tulee paljon paremmin näkyviin.

Minulla oli kovuustestien kanssa ihan sama ongelma, väriä ei meinannut saada millään näkyviin. Kyse oli juuri tuosta, että vesi niin superpehmeää ettei saa testilukemaa.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Cosma
Starting Member
Starting Member

Altaan pituus 120 ja korkeus 66 cm.

Äh, kuulostaa ikävältä tuo hormonihoidoilla lisäännyttäminen. Kiitos kun kerroit, en halua tukea sellaista toimintaa.
Käytettynä voisin kalan ehkä ostaa..

Tuollaista Markku Varjon kirjaa en ole lukenut, mutta muita hänen kirjojaan kyllä. Täytyypä lainata tämäkin kirja seuraavaksi, kiitos vinkistä.

Onkohan minulla nyt kuitenkin liian pieni akvaario. Minua miellyttävät kalalajit kun tuntuvat olevan järjestään liian suuria tähän akvaan.
Littana malli ja "jämäkkyys" miellyttää silmääni. Katsomani kirjoahvenet mitkä tähän akvaarioon sopii on jotenkin liian heiveröisiä ja hentoja, ja ne jämäkämmät vaativat isomman akvaarion.

Aina sanotaan, että tämän kokoiseenkin jo on paljon valinnanvaraa, mutta minusta vaan toinen toistaan muistuttavia pieniä kaloja. Tai sitten en ole etsinyt tarpeeksi. Haen nyt tuon kirjan ainakin.

Jos joku osaa ehdottaa jotain "jämäkkää" persoonallisen näköistä tai värikästä altaaseeni sopivaa kalaa niin olisin super kiitollinen! Itse en aloittelevana harrastajana vielä moniakaan lajeja tunne.
Cosma
Starting Member
Starting Member

Olisiko 2-4 lehtikalaa ja kymmenkunta timanttitetraa hyvä ajatus?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”