Akvaristin kalansyötivaikeudet

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Angara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 20:40, 30.12.2013
Sukupuoli: Mies

Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja Angara »

Päätin tehdä intilaiseen tapaan riisiä, ja ostin sitä varten Helsingissä itämaisesta kaupasta pakastetun niilintilapian. Keitin pakastekalan, mutta kun aloin irrottaa lihaa luista, minulta meni ruokahalu. Muistuivat mieleen joskus vuosia sitten kasvattamani mariantilapioita, joista varsinkin yksi oli todellinen luonne, äkäinen ja pirullinen siinä määrin, että kättä ei tehnyt mieli panna altaaseen.

Onko kenellekään muulle tullut samanlaisia moraalisia ongelmia kalaa laittaessa tai syödessä?

Jos jotakuta kiinnostaa, niin intilainen riisiruoka tehdään keittämällä ensin kala kypsäksi liemessä, jossa on vähän pippuria ja suolaa. Liemi siivilöidään ja käytetään riisin keittämiseen, 1 litraan lientä 4 desilitraa riisiä. Riisi maustetaan jeeralla, currylla ja korianterilla. Riisin kiehuessa kala perataan ja ruodoton liha sekoitetaan keitettyyn riisiin. Hyvä ja terveellinen ruoka - jollei kärsi omantunnonpistoksista.
hejohe71
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 21:20, 26.12.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja hejohe71 »

Minullakin on joskus mennyt ruokahalu kalaa syödessä. Varsinkin jos kyseessä on pienikokoinen kala joka sopisi kooltaan akvaariossa pidettäväksi. Esim. voissa paistetut neulamuikut, jotka syödään ruotoineen evineen tai pienet savustetut ahvenet. Herkullisen makuisia toki ovat mutta herkästi tulee mielleyhtymä että söisi akvaariokalaa ja ruoka saattaa toisinaan alkaa hieman inhottaa.
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Vain kampelaa syödessä. Muistutti mua rauskun tuijotuksesta, enkä halunnut syödä pikku raukkaa. Kaloja, joilla on molemmat silmät (ainakin lähes) samalla puolella päätä, ei syödä. :)
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Lopetin kalansyönnin jo vuonna 1995. Jo lapsena oksensin syömäni kalaruuan, joten päätös oli selvä. Nykyisin olen lakto-ovovegetaristi - ollut jo syyskuusta 1996.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
jukkake
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 00:56, 20.10.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja jukkake »

Minä taas olen harkinnut syötävien kalojen kasvattamista akvaariossa.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

jukkake kirjoitti:Minä taas olen harkinnut syötävien kalojen kasvattamista akvaariossa.
:mrgreen: (akvaristin kalansyöntivaikeudettomuudet)
Ahvenia ja monneja.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja Fogas »

jukkake kirjoitti:Minä taas olen harkinnut syötävien kalojen kasvattamista akvaariossa.
Tarvittaessa löytyy varmasti herkullisia, vähäruotoisia ja sopivan kokoiseksi kasvavia lajeja. :D
Onkohan noissa tutuissa akvaariokaloissa paljonkin sellaisia, joita niiden kotiseudulla syödään?
Mika Karjalainen
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Olen ollut lakto-ovo-vegetaristi ihan varhaisteinistä asti, mutta kalaakin kyllä välillä tullut syötyä silti. Lohi on hyvää ja oikeastaan kalapuikkojen lisäksi kai ainoa kala, joka jotenkin uppoaa joskus kun ei mieti liikaa syödessä. Useimmiten silti kala lautasella vie ruokahalun, eli mieluummin vaan ne kasvispiffit :P. Sinänsä jännä kun oikeastaan kaikki läheiset kalastaa paljon ja oon usein mukana veneessä tai pilkillä tai missä milloinkin. Itse en kalasta, todellakaan en kykenisi siihen kalan tappamiseen, mutta ulkoilun vuoksi änkeän usein mukaan.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Fogas kirjoitti:
jukkake kirjoitti:Minä taas olen harkinnut syötävien kalojen kasvattamista akvaariossa.
Tarvittaessa löytyy varmasti herkullisia, vähäruotoisia ja sopivan kokoiseksi kasvavia lajeja. :D
Onkohan noissa tutuissa akvaariokaloissa paljonkin sellaisia, joita niiden kotiseudulla syödään?
Thai food marketin listalla oli ainaskin yhteenaikaan rihmakalapakastetta. Ainakin isoimmat rihmakalat siis lienevät ihan tuttuja sielläpäin maailmaa ruokalistalla.
Ahvenia ja monneja.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja Verna »

Mulla ainoa rajoite on, etten halua syödä omia eläimiäni. Sujuvasti meni lammaskin ruoaksi, silloinkin, kun niitä oli itselläkin muutama. Mutta en mä niitä omiani voinut ajatella ruokana.

Kalaa kyllä syön, ja onginkin, joku muu saa kyllä tappaa saaliin. Mutta en minä siihen pystyisi, että ensin kasvattelisin jotain isompaa, persoonallista kalaa tuolla, jonka tavat oppisin ja se pahimmassa tapauksessa oppisi syömään kädestä tms. Tapa nyt semmoinen sitten...
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Minä olen pesco-pollo-crusta-mollusco-vegetaristi. Lakto en ole, koska mielestäni maito kuuluu imeväisille. Ovo en ole, koska en halua syödä linnun munasoluja. Kalan munasolut ovat eri asia.
Mika Karjalainen
Angara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 20:40, 30.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja Angara »

jukkake kirjoitti:Minä taas olen harkinnut syötävien kalojen kasvattamista akvaariossa.
Minä en söisi. Ellei vettä vaihda runsaasti ja usein, tulee riski, että kalaan jää ummehtunut mato. Toinen, vielä merkittävämpi ongelma on, että kun akvaariokalojen ruoat eivät ole hyötyeläinrehua, niissä voi esiintyä epäpuhtauksia ja esim. botulinismia aiheuttavaa bakteeria. Tämä on ollut ongelma kirjolohien viljelyssä aiemmin, koska Clostridium botulinum elää esim. kalan suolistossa. Akvaarion pienen vesitilavuuden takia toksiini- tai esim. raskasmetallit voivat keräytyä akvaariokalaan paljon helpommin kuin luonnonkalaan.

Vaikka riski on pieni, en haluaisi ottaa botulismin riskiä lainkaan. http://duodecimlehti.fi/web/guest/arkis ... ku_p_auth=
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Angara kirjoitti:
jukkake kirjoitti:Minä taas olen harkinnut syötävien kalojen kasvattamista akvaariossa.
Minä en söisi. Ellei vettä vaihda runsaasti ja usein, tulee riski, että kalaan jää ummehtunut mato. Toinen, vielä merkittävämpi ongelma on, että kun akvaariokalojen ruoat eivät ole hyötyeläinrehua, niissä voi esiintyä epäpuhtauksia ja esim. botulinismia aiheuttavaa bakteeria. Tämä on ollut ongelma kirjolohien viljelyssä aiemmin, koska Clostridium botulinum elää esim. kalan suolistossa. Akvaarion pienen vesitilavuuden takia toksiini- tai esim. raskasmetallit voivat keräytyä akvaariokalaan paljon helpommin kuin luonnonkalaan.

Vaikka riski on pieni, en haluaisi ottaa botulismin riskiä lainkaan. http://duodecimlehti.fi/web/guest/arkis ... ku_p_auth=
Kustannuksista puhumattakaan. Kenties jos aihetta punnitaan vähän vakavammin, ruoka- ja lemmikkikalat kannattaa kasvattaa eri lammikoissa ja nimenomaan lammikoissa, ei akvaarioissa. Mitä botulismin riskiin tulee, todennäköisyyksien mukaan mentäneen aika matalalla riskitasolla? Mikäli näin, muistelisin ihmisen fysiologia ja anatomia nimisessä teoksessa mainitun jotakin exituksesta ja sen luonnollisuudesta. Toisin sanoen jos haluaa vältellä kaikkea missä on yhtä suuri riski kuin tuossa voi elämästä tulla vaikeaa enenpitkään.
Ahvenia ja monneja.
Angara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 20:40, 30.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja Angara »

Riippasaarni kirjoitti: Mitä botulismin riskiin tulee, todennäköisyyksien mukaan mentäneen aika matalalla riskitasolla? Mikäli näin, muistelisin ihmisen fysiologia ja anatomia nimisessä teoksessa mainitun jotakin exituksesta ja sen luonnollisuudesta. Toisin sanoen jos haluaa vältellä kaikkea missä on yhtä suuri riski kuin tuossa voi elämästä tulla vaikeaa enenpitkään.
Vaimo on nähnyt monia kalasta botulismin saaneiden potilaiden kuolemia, ja sen perusteella mitä hän on tästä kuolintavasta kertonut en halua ottaa omalla kohdallani pienintäkään riskiä siitä, että lähden tästä maailmasta sillä tavalla.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Angara kirjoitti:
Riippasaarni kirjoitti: Mitä botulismin riskiin tulee, todennäköisyyksien mukaan mentäneen aika matalalla riskitasolla? Mikäli näin, muistelisin ihmisen fysiologia ja anatomia nimisessä teoksessa mainitun jotakin exituksesta ja sen luonnollisuudesta. Toisin sanoen jos haluaa vältellä kaikkea missä on yhtä suuri riski kuin tuossa voi elämästä tulla vaikeaa enenpitkään.
Vaimo on nähnyt monia kalasta botulismin saaneiden potilaiden kuolemia, ja sen perusteella mitä hän on tästä kuolintavasta kertonut en halua ottaa omalla kohdallani pienintäkään riskiä siitä, että lähden tästä maailmasta sillä tavalla.
Kuolintapaa ajatellen, melko samanlaiselta vaikuttaa se minkä voi kohdata nuolimyrkkysammakoja harrastaessa. Botulismi tapauksia on Suomessa ollut ehkä kymmenkunta 2000 luvulla, muualla lienee yleisempää. Sitten ovat tietysti kivikalat ja siipisimput, joita molempia pidetään meillä Suomessakin lemmikkeinä tai ainakin pidettiin joskus 1990 luvun tietämillä.

Omia akvaariokaloja en söisi, siinä kulkee raja. En myöskään pallokalaa.
Ahvenia ja monneja.
Angara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 20:40, 30.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja Angara »

Riippasaarni kirjoitti:. Botulismi tapauksia on Suomessa ollut ehkä kymmenkunta 2000 luvulla, muualla lienee yleisempää.
Rva Angara oli Venäjällä hoitamassa hautajaisten saattoväkeä, joka oli syönyt pilaantunutta kalaa. Sairaalan botuliiniantitoksiinia ei riittänyt kaikille eikä uutta saatu ajoissa. Ei ollut mukavaa.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Näitä taustoja vasten voi miettiä mitä avustustyöntekijät kohtaavat ebola-alueilla. Nostan hattua niille, jotka pystyvät ja haluavat lähteä sinne auttamaan maailmanlaajuisesti.

Iltapäivä painotuotteessa oli hiljattain juttua miten kokonainen perhe naapureineen oli kypsentänyt pallokalan väärin. Osa oli kuollut ja osa vammautunut.

Kenties turvallisin tapa hankkia kalaa pöytään on sittenkin se onkivapa, katiska taikka verkko. Mikäli haluaa olla omatoiminen ja kaupasta ostettu ei kelpaa.
Ahvenia ja monneja.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Minä ilman muuta ajattelin jukkaken viljelevän huumoria.

Joka tapauksessa:
"Can we eat aquarium fish?"
https://answers.yahoo.com/question/inde ... 603AADijSp
Mika Karjalainen
joutsen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 19:51, 09.09.2014

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja joutsen »

Mulla kala on pois ruokavaliosta puhtaasti kulinaristisita syistä. Lapsena söin kalaa paljon ja mielelläni, mutta siinä kymmenen ikävuoden jälkeen tuli ällötys. Minä ja isoveli tultiin jotenkin henkisesti allergisiksi kalalle. En voi koskea kalaan, ja sen hajukin saa vatsahapot suuhun. En siis oikeasti voi edes koskea mihinkään, mikä on koskenut kalaan. Kerran exä söi tonnikalaa ja pussas sen jälkeen mua, laattahan siinä lensi.

Tämä ei koske akvaariokaloja. Niihin voin koskea kyllä, joskaan en söisi. Ei ne sillei haise, ainakaan nämä pienet kalat.
ja se, etten söisi, ei liity siihen, että ne on omia. Kyllä meillä isovanhemmillakin teuraaksi menevät terveet kanat ja vuohet on hyötykäytetty, ettei se kuolema ole turha. Tosin oma perheeni on on ollut kasvissyöjiä kauemmin kuin minä olen olmut olemassa (24 vuotta), poikkeuksena pari perheenjäsentä syö kalaa myös. Ja minäkin lapsena.

Mato-ongella käyn edelleen mielelläni ja laitan itse kyllä madon koukkuun, mutta sen kalan saa joku muu ottaa koukusta ja tappaa. En vain oikeasti voi koskea siihen.

Eli tämän akvaristin kalanstöntivaikeudet liittyy vain kalan hajuun ja makuun.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Pohjimmiltaan taitaa olla kyse siitä ''tunteeko'' kalan vai ei. Ei toki kaikilla, mutta jos ajatellaan valtaosaa. Useimmat välittävät jollakin tasolla jos näkevät Unicefin mainoksessa kärsivän lapsen, osa koska sillä on oikeasti merkitystä. Osa koska se on peilausta siitä, että peilaa lasta niihin lapsiin jotka tuntee, ja vertaa joko ajatuksella tai alitajuisesti lapsen tilaa jos se tapahtuisi niille tuntemilleen lapsille. Se moniko oikeasti anlysoi suhtautumisensa syitä on eri asia. Se tiedetään varmuudella että ihmiset eivät juuri välitä nytkään siitä, että toisella puolella palloa tapetaan ihmisiä surutta.

Tämä käyttäytymismalli ei välttämättä poikkea yhtään siitä miksi sen kalan syöminen, joka näyttää samalta kuin se akvaariossa ollut on vaikeaa.
Ahvenia ja monneja.
jukkake
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 00:56, 20.10.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja jukkake »

Fogas kirjoitti:Minä ilman muuta ajattelin jukkaken viljelevän huumoria.

Joka tapauksessa:
"Can we eat aquarium fish?"
https://answers.yahoo.com/question/inde ... 603AADijSp
Sukumme on alkujaan Saksan suunnasta, joten huumori ei kuki.

Kuva
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Halt’ die Ohren steif, "jukkake"!
Mika Karjalainen
jukkake
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 00:56, 20.10.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaristin kalansyötivaikeudet

Viesti Kirjoittaja jukkake »

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”