Rockhill kirjoitti:Mites projekti kulkee? Mä kallistuin pistämään rahani Tetra Explorer half moon-malliin ja siihen pykään sitten aquascapen. Taustaksi tulee mustaa, oon googlaillu taustavaloista ja sisustussuunnitelmasta pistin kuvan mun päikyn puolelle. Tavoitteena on 3D joka näyttää hyvältä kaikista suunnista. Knottiin tai vastaavaan oon kallistumassa, oliko sulla se musta vai ruskea sävy ja mikä raekoko? Ootko ollu tyytyväinen siihen pidemmän päälle? Mites ravut ja niiden hoito? Jahka saan purkin toimittajalta ja pääsen shoppaan sisuksia alan kypsyttelemään prodibiolla; kolmen viikon pitkä kaava olis muksuille kuin jäitä polttelis. Ja kaikki vinkit & neuvot otetaan kiitollisena vastaan
Joudun mitä nöyrimmin ilmoittamaan, että ajoin juuri tänään koko komeuden alas. Kalat odottavat rapuineen erillisessä altaassa uutta kotia. Ovat kaikki kunnossa.
Altaaseen iski sinilevä jota vastaan yritin taistella useamman viikon. Se pysyi jotenkin kurissa, mutta ei se mihinkään kadonnut. Lopulta viimeisenä keinona kokeilin sinilevän torjuntaan tarkoitettua ainetta.
Sinilevä oli jotain myrkyllistä versiota! Kalat eivät siitä olleet moksiskaan, mutta aloin itse saamaan oireita. En ensin osannut yhdistää oireita akvaarioon. Joka kerta kun puhdistin akvaariota sain huimausta ja todella heikkoa oloa. Tämä oli vähän erikoisempi juttu ja opiskelin jo lisää noista sinilevistä ja niiden muodostamista mahdollisista myrkyistä.
Hankin altaan käytettynä ja sen mukana tuli sinilevän torjuntaan ainetta! Olisi pitänyt siitä jo vetää johtopäätöksiä ja kunnolla desinfioida allas ennen käyttöönottoa, joka jäi lopulta innostuksissani hieman vailinaiseksi. Kannattaa siis desinfioida hyvin kaikki ennen kuin laitat altaaseen. Ei mikään miellyttävä seuralainen tuo sinilevä!
Nyt juuri mietin minkälaisen setupin tästä vielä kasaan. Voipi olla että menee enemmän tuonne vivarium/ paludarium puolelle. Lisää sitten myöhemmin, kunhan toivun tästä edellisestä tappiosta
Knotti oli ruskea ja ihan tyytyväinen sen kanssa olin. Luin kyllä että moni kasvattaa pohjalle vihreät ilman vettä ja jopa kestää 3 kk että olisi stabiili se pohjamateriaali ja että ei päästä liikaa ravinteita veteen. Kasvit kyllä kasvaa siinä hyvin. Kannattaa kypsytellä se allas kunnolla. Ymmärtääkseni jopa 3 kk voi mennä, että se on kunnolla kypsä.
Kannattaa ottaa varman päälle ne kivet myös mitä altaaseen laitat. Epäilin pitkään, että kivistä pääsee jotain mineraaleja veteen, kun ei meinannut millään tasapainottua allas. Se pohjamateriaali pysyi loppujen lopuksi hyvin kasassa ja vaikka se vähän joskus pöllyää se laskeutuu nopeasti pohjalle. Ravut mulla on pärjänny ihan omissa oloissa ja luoneet kuorensa kiltisti useampaan kertaan.
En osaa tässä kohtaa, kun toivottaa onnea sillä sitäkin varmasti noiden kasviakvaarioiden kanssa tarvitaan