Kuvallisia kasvinistutusohjeita + hiekanvaihtodilemma

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Eggo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen

Kuvallisia kasvinistutusohjeita + hiekanvaihtodilemma

Viesti Kirjoittaja Eggo »

Ekat kasvit pitäisi istuttaa hienoon hiekkaan ja kantoon. Sekä ruukkukasveja että sammalia. En löydä nyt mistään kuvallisia ohjeita. Aiemmin löysin hyvät, sen muistan että piti leikata juuria ja koko kasvi miniksi, ja sitoa sammalia... mutta kuinka syvään ja mille etäisyydelle, mistä löytyisi sellaisia ohjeita? Miten muistelen, että olisi ollut ohjeita jonkun suomalaisen kaupan sivuilla, mutta nyt en löydä...

Ja istutuksen lisäksi pitäisi vaihtaa hiekat ja lisätä pohjalannoitetta. Aloittelijan kysymys... selviäisköhän ne kalat ja sukaravut vanhojen hiekkojen kanssa läpinäkymättömässä saavissa, johon suodatin mukaan sen 1-7 pv mitä veden kestää kirkastua? Onkohan niille hirveä stressi jos saavi on kirkkaan värinen eikä näe ulos eikä ole piilopaikkoja? Vedenvaihtopäiväkin osuisi tuohon väliin, mutta ei kannattane sinne saaviin vaihtaa? Ja saavi olisi vain n. 30 L...

Kiitos mahd. neuvoista, tästä foorumista on ollut newbielle iso apu :)
murmelinpentu
Junior Member
Junior Member

Re: Kuvallisia kasvinistutusohjeita + hiekanvaihtodilemma

Viesti Kirjoittaja murmelinpentu »

Itse kun olen vaihtanut soran hiekaksi, niin kalat olivat koko ajan akvaariossa, vaihdoin puolet ensin ja sitten jonkun ajan päästä toisen puolen, bakteerit pysyy ja samennusta tuli vähän mutta sisäsuodatinta pesin usein ja hyvin pelitti. Bilteman hiekkaa laitoin ja se on aika puhdasta jo valmiiksi.

Kasveja olen istuttanut vain näppituntumalla, ilman mitään ohjeita, hyvin ne kasvaa. Siimalla jossain laitettiin sammalia kantoon kiinni, itse olen saanu laitettua kannon haarojen väliin pysymään ilmankin.
Hazerow
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Kuvallisia kasvinistutusohjeita + hiekanvaihtodilemma

Viesti Kirjoittaja Hazerow »

Eggo kirjoitti:Miten muistelen, että olisi ollut ohjeita jonkun suomalaisen kaupan sivuilla, mutta nyt en löydä...
Aapelin akvaarion sivuilta ainakin löytyy ohjeita. Laajemmassa mittakaavassa samaa tavaraa löytyy Tropican sivuilta, mutta tietty englanniksi. :)
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”