Kotirouvan vedenalainen maailma

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
ParusMajor
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kotirouvan vedenalainen maailma

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Aloitan tähän itselleni pienen muistikirjan akvaarioiden tilasta ja projekteista, joilla itseäni viihdytän. En ole ihan virallisesti kotirouva, mutta pätkätyöläisen elämässä tulee näitä töiden välisiä taukoja ja keksin itselleni tekemistä.

Muutama vuosi sitten minulla taisi olla parhaimmillaan 9 allasta käynnissä. Sitten ilmoitti kolmas jälkeläinen tulostaan ja raskaus ja vauva-aika laittoi osan altaista kuivilleen. Kaikkeen ei vain aika riittänyt.

Nyt on vauva kasvanut taaperoksi ja minulla työpätkien välissä luppoaikaa. Altaita on parhaillaan neljä käynnissä ja yksi kypsymässä. Tarkoituksena on saada altaat ylläpitohoidon jälkeen taas uuteen kukoistukseensa ja pari uuttakin projektia alkuun.
Nyt pitää mennä taas, jatkan paremmalla ajalla!
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Re: Kotirouvan vedenalainen maailma

Tilanteen päivitystä tänne.

Tällä hetkellä on meneillään akvaarioiden laitto uuteen uskoon. Olivat päässeet vähän rempalleen. Joka altaassa oli lähinnä niitä kasveja, jotka pärjäsivät ilman jatkuvaa lannoitusta/karsimista yms. hoitotoimenpiteitä. Nyt olen alkanut hiljalleen sisustaa uudelleen altaita.

Olkkarissa on 250-litrainen. Siellä asustavat dimerus-ahvenet (4kpl), punasilmätetrat (5kpl), partamonni ja 3 kpl kuparimonnisia. Yksi lapsista kippasi ruokaa runsaalla kädellä muutama kuukausi sitten. En huomannut vahinkoa heti ja ruumiita tuli. Monnisia ja tetroja harveni muutama. Vaihdoin kansilasien paikkaa tämän jälkeen siten, että ruokinta-aukko on vain aikuisten ulottuvilla.
Kasvisto on täysi katasrtofi. Melalehdet voivat ihan ok, mutta muuten siellä on lähinnä kelluvia jaavansaniaisia ja jotain muuta vesisaniaista. Ostin viime viikolla muutaman isohkon anubiaan, mutta ne ovat nyt jo reikäisiä - partamonni? Minua suorastaan ottaa päähän, että olkkarissa paraatipaikalla on tuollainen roskatankki. Suunnitelma on seuraava:
- köytän kaikki loput hyväkuntoisen näköiset jaavansaniaiset kiinni kantoihin
- siirrän yläkerran 250-litraisesta vallisneriaa, sitä en ole ahvenilla vielä kokeillut
- pelastan anubiaat? Ne olivat aika kalliita enkä haluaisi syöttää niitä partamonnille. Annoin kurkkua, mutta myös ahvenet tykästyivät siihen. partamonni jäi toiseksi.
- laitan lisää melalehtiä
-hankkiudun eroon kahdesta dimeruksesta, niillä alkaa olla vähän ahdasta ja kaksi jää alakynteen. Kaikkein alimmainen arvoasteikossa ei edes kasva yhtä hyvin - saakohan tarpeeksi ruokaa?
- lisää punasilmätetroja
- valaisinputkien vaihto jossain kohtaa ja yhden korjaus, mikä lienee vikana.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Yläkerran aulassa on 250-litrainen "Aasia" - kalat ovat Aasiasta, mutta kasveja en ole syynännyt alkuperän mukaan.

Se oli mielestäni hieno jossain vaiheessa. Kasvit kasvoivat tosi hyvin, karttulehti varsinkin. Akvaariossa on pitkä puunkarahka, mutta tällä hetkellä siellä kasvaa vallisneriaa, pieniä melalehtiä ja mattosuodattimessa vesisaniaista.
Kaloina kiilakylkiä (6 kpl), 4 kpl harlekiininuoliaisia ja jokunen piikkisilmä. Uusimpana hankintana huulirihmakalapariskunta. Karsin pintakasvillisuutta kovalla kädellä vähän aikaa sitten ja aloitin säntillisen lannoituksen.

Tämä allas kaipaa:
- lisää melalehtiä
- Vallisnerioiden karsintaa ja jonkin taka-alan kasvin
- Loisteputkia olisi syytä vaihtaa varmaan piakkoin myös
- kiilakylkien parveen lisäystä

Rihmakaloista olen huolissani. Koiras on kotitunut hyvin, mutta naaras vaikuttaa vaisulta. Koiras välillä jahtaa sitä, mutta en ole varma johtuuko vaisuilu siitä, että se piilottelee koiraalta vai jahtaako koiras sitä juuri siksi, että vaimo on alun perinkin heikko. Olisi pienempi allas mihin naaraan voisi siirtää, mutta epäröin siirtämistäkin. Olisiko siirron aiheuttama stressi sille liikaa?
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Työhuoneessa on kaksi allasta:

80-litrainen Aasia
ja 120-litrainen pitkula.

Pikku-Aasian mylläsin tänään. Yritin saada kasveja ojennukseen, mutta hiekka pöllysi niin, että lopulta en nähnyt mitään ja tökin kasveja summamutikassa. Nyt kun vesi alkaa kirkastua huomaan, että saan vielä jatkaa kasvien sijoittelua. Kaloina tuolla on 4 kpl niitä pieniä seepra-mitä-lie nuoliaisia ja 6 kpl kirsikkabarbeja. Nuoliaiset olivat pitkään yksikseen, mutta viikko sitten hankin nuo kirsikkabarbit. Ja mikä ero! Pikkunuoliaiset muuttuivat piilottelevista rohkeiksi. Ne uivat osin kirsikoiden kera välillä samassa parvessa ja ovat muutenkin enemmän esillä.

120-litraisessa on keskenkasvuisia P.sacrimontis- palettikaloja, jotka eivät enää kyllä ole niin keskenkasvuisia 8O Alkaa olla sellaisia elkeitä. Kyseessä on kasvattamani poikue, jonka emokaloille kävi jo huonosti. Tästä saisi joku kyllä viedä muutaman pois.
Levänsyöjiksi hankin 2 kpl pandaimubarbia, akvaariokaupan myyjän suosittelemana. Ovat kyllä vekkuleita! Tämä laji on minulle aivan uusi tuttavuus ja paljon on uusia kaloja taas ilmaantunut. Odotan innolla uutta Akvaariokalat-kirjaa, jonka pitäisi varmaan ensi viikolla postiluukusta kolahtaa. Saan päivittää vähän tietojani ja ihastella kaloja. Pahoin pelkään, että sitä lukiessa tulee "tämä on pakko saada" tunne ja olen pystyttämässä uutta allasta... :mrgreen:
Itse asiassa yksi allas on kypsymässä. 128-litrainen, jonka pyhitän monnisille. Vihdoinkin. Siellä on nyt kasveja kasvamassa ja odottelen rauhassa, että ne saavat vähän mittaa ja tulee lisää pöheikköjä. En halua arkoja monnisia. Eikä minulla ole varaa kasvittaa pelkästään akvaariokaupan antimilla, joten pitää itse napsia muista altaista ylimääräisiä kasveja.
valkyria
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja valkyria »

Oih! olen niiiin kade, että jollakulla on tilaa laittaa akvaario vain monnisille <3. Se olisi itsellänikin haaveena, ehkä sitten joskus

Jään muutenkin mielenkiinnolla seurailemaan altaidesi kehitystä. Ainakin minusta kuulosti hyvältä nuo luettelemasi huolto- ja kasvin/kalanhankinta toimet :)
240l monnisia ja rihmakaloja ja 30l nano (poikasallas)
Eritysikiinnostuksen kohteena Corydoras-monniset <3
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Minä olen myös tykästynyt monnisiin kovasti. Ihan ensimmäisessä akvaariossa niitä oli ja siitä lähtien monniset ovat olleet aina listalla.
Olosuhteiden pakosta jouduin siirtämään kuparimonniset dimerusten kanssa pari vuotta sitten. Dimerukset antavat kyllä monnisten olla rauhassa, mutta ovat sellaisia rohmuja, että ruuan kanssa saa olla tarkkana, että monnisetkin saavat. Olin joskus kuuntelemassa akvaarioseurassa monnisluentoa ja siitä asti on kytenyt mielessä tuo monnisallas. Aikomuksena olisi laittaa 8 kpl parvi (itse laji vielä hakusessa ja riippuu mitä saatavilla) ja kenties jotain rauhallista pinnan tuntumassa liikkuvaa suojakalaa. Onko ehdotuksia monnislajista ja pintakalasta?
Tällä hetkellä altaan lämpötila on 25 astetta, mutta saa toki säädettyä ennen kalojen tuloa suuntaan tai toiseen.

Mylläsi iltani ratoksi olkkarin 250-litraisen. 2-vuotias apumiehenä ei kyllä ollut ihan paras ratkaisu - vettä roiskui kiitettävästi. Mutta sain jaavansaniaisia köytettyä, siirtelin kantoja ja istutin muutaman uuden kasvin. Nyt näyttää jo vähän paremmalta. Jospa lähipäivinä myllään yläkerran 250-litraisen, niin otan sieltä niitä valluja ja katsotaan voisiko altaasta ottaa sitten ehkä jopa kuvan. Ehkä.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Suurempi Aasiasi kuulostaa kivalta! Minä yritän aina kotiutusvaiheessa vaihdella vettä usein ja vähän, ja lisään easylifen Voogle-valmistetta kaloja vahvistamaan. Runsas turveuute saattaisi helpottaa vähän huulirihmanaarasta myös?
jennali
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jennali »

Oo, sinullakin on päiväkirja täällä! :) Innolla jään seuraamaan projektiesi etenemistä ja kuvia, paljon kuvia!! :D
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

kerttu kirjoitti:Minä yritän aina kotiutusvaiheessa vaihdella vettä usein ja vähän, ja lisään easylifen Voogle-valmistetta kaloja vahvistamaan. Runsas turveuute saattaisi helpottaa vähän huulirihmanaarasta myös?
Turveuutetta lisään Aasiaan aina vedenvaihdoissa ja samalla tavalla tuo kalojen kotiutus etenee- vedenvaihdot usein. Mutta rihmakalojen kanssa minulla on ennenkin ollut ongelmia, aiemmin kääpiörihmakalojen kanssa. Hassua, että ennen muinoin kun hankin kalasoppaani viime vuosituhannella rihmakaloja ei ollut koskaan mitään ongelmia, vaikka hoito oli kaukana nykysuosituksista... 8O Nykyään rihmakalojen kanssa tulee ruumiita harva se kerta kun niitä kotiuttaa, vaikka hoidon pitäisi olla laadukkaampaa.
Tuosta Vooglesta en ole kuullutkaan. Pitää tutustua, josko siitä olisi apua. :D

Kävin äsken vielä pikaiseen paikallisesta akvaariokaupasta pari pottia melalehtiä, konnanputken ja jonkun punertavan köynnöskasvin. Nuorimmainen simahti päikkäreille, joten minä alan nyt puljaamaan tuon ison Aasian kanssa.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Tässä on tullut taas kyynärpäitä uitettua ja paljon kaikenlaista puuhailtua.

Olen kierrellyt akvaariokauppoja ja muutaman kasvin ostanut sekä täydentänyt kummankin 250-litraisen parvet:
- Aasiaan lisää kiilakylkiä - olivat ihan pikkuruisia vanhojen rinnalla, mutta kivasti tuli parveen eloa
- Olkkarin affen-altaaseen lisää punasilmätetroja. Uudet olivat jokseenkin samankokoisia kuin vanhat, mutta joukossa pulleampia - olisko niin, että entiset ovat koiraita kaikki ja uudessa parven jatkossa naaraita joukossa?

Yläkerran iso Aasia on nyt kertaalleen myllätty. Poistin sieltä ison kannon ja pari kiveä, laitoin lisää kasveja. Vesi on ollut pari päivää samean puoleista, mutta muuten allas näyttää paremmalta nyt. Pitää vain odotella kasvien kasvuun lähtöä.

Pikku-Aasiaan tuuppasin poimupatsulia, sitä minulla ei ole koskaan ennen ollut. Saa nähdä viihtyykö.

Nyt on akvaariobudjetti tältä erää aika lailla käytetty. Altaissa on runsaasti kasvin mentäviä koloja, mutta nyt pitää vaan kärsivällisesti odottaa, että köynnöstävät alkavat kasvaa, niin että saan alkuja lisää. Seuraava rahareikä olisi loisteputkien vaihto. Siitä saimme miehen kanssa kinankin aikaiseksi. Hän väitti, että se on vain huijausta ja rahastusta. Loisteputkia ei kuulemma kuulu vaihtaa ennen kuin ne poksahtavat. Mies ei ole akvaarioharrastaja ja perustaa mielipiteensä teollisuushallien loisteputkiin.

Tuleva monnisallas sai ison keinotekoisen kannon ja minä hurjassa vauhdissa menin täyttämään siinä vieressäkin nököttävän altaan. Ihan vaan sen takia, että minulla oli ylimääräinen kypsä suodatin ja isosta Aasiasta niitä kantoja. Että nyt minulla on yksi n.70-litrainen ihan ilman vielä kasveja ja kaloja tai suunnitelmaa mitä sinne edes laitan. Pitäiskö karanteenina/poikasaltaana vai jotain muuta...
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Huulirihmakala kuoli. Se ei kotiutunut ollenkaan.

Poistin ruumiin ja samalla testailin vettä myös, ettei vain menisi mahdollisia ongelmia ohi silmien, vaikka oletan kalan alun perinkin olleen heikko. Mutta nämä vesitestit ne vasta harmaita hiuksia aiheuttaakin. Tällä kertaa nitraatti. Testi näytti, että nitraattia olisi turhan paljon, oli hieman oranssin punertavaa keltaisen sijaan. Mietin mahtaako turveuute vaikuttaa. Testasin pikku-Aasian myös ja vesijohtoveden. Pikkuaasia oli turvallisen keltainen. Vesijohtovesi sen sijaan yhtä oranssi kuin iso Aasia. Ööh mitä nyt? Onko vesijohtovedessä nitraattia vai onko testini virheellinen? Pikku-Aasiassa on runsas kasvillisuus, ison Aasian kasvillisuus on tällä hetkellä niukempi, koska siellä tehtiin mylläys ja karsittiin paljon.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Paljon se nitraatti oli mittauksissa?
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Minusta noita tippatestejä on vaikea välillä tiirailla. Minusta se väri näytti vastaavan paketin mukana tulleessa taulukossa jotain 20 mg/l - 50 mg välillä. Ei ollut niin punainen kuin 50 mg/l. Muttei keltainen kuten 10 mg/l vastaava pallura. Eli oli aavistuksen oranssimpi. Omat kokemukseni tippatesteistä ovat, että tulokset on tosi tulkinnan varaisia. Vaikka tarkempia kaiketi kuin nuo liuskat. Aiemmin, kun olen testannut samaisella testillä, niin olen saanut vain keltaisia litkuja tulokseksi - eli nitraattia hyvin vähän. Mutta jos testiin on luottaminen, niin hanavedessä olisi nitraattia yli 20 mg/l.

Asiasta toiseen. Ostamani poimupatsuli näyttää tosi kivalta. Olin aluksi epäileväinen, mutta nyt alan tykätä siitä.
Olkkarin altaaseen lykkäämäni vallisneriat saivat tylyn tuomion ahvenilta. Viikossa kaikki oli revitty pohjasta ja pilkottu. Miekkakasvit sen sijaan ovat saaneet olla toistaiseksi - pari lehteä oli revitty irti, mutta nyt moneen päivään ei mitään. Olen lykännyt ahkerasti kurkkua ja limaskaa arvon ahventen kasvishimon tyydyttämiseksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”