Ricciaa pohjalle?
Valvoja: Moderaattorit
Ricciaa pohjalle?
Kokemuksia ricciasta (Riccia fluitans, kelluhankasammal) pohjalla? Miten se kannattaisi kiinnittää? Rehottaako yhtä hyvin kuin pinnalla? Kerääkö röhnää harmiksi asti?
Mika Karjalainen
Re: Ricciaa pohjalle?
Löytyykö kokemuksia Riccian kiinnittämisestä kiviin, kantoihin ja oksiin, pohjalle tai väliveteen?
Millä kannattaisi kiinnittää?
Pitääkö karsia, leikata?
Mahdollisia ongelmia?
Millä kannattaisi kiinnittää?
Pitääkö karsia, leikata?
Mahdollisia ongelmia?
Mika Karjalainen
Vähän hankala se on mutta salainen ase on jonkinlainen verkko jonka läpi se kasvaa.Laitoin sitä joskus muovisten pallojen pintaan verkon avulla kiinni mutta leikellä täytyy että tulee pallomainen sekä käännellä valoonpäin silloin tällöin varjopuolta.On myös hiukan roskaava kasvi eli pientä silppua on tämän tästä haavittava pois mutta näyttävää saa aikaiseksi jos kärsivällisyyttä riittää kuten yllä olevasta kuvasta näkee.
http://www.tropicalfishintl.com/images/ ... uitans.jpg
http://www.tropicalfishintl.com/images/ ... uitans.jpg
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Minun kokemukseni taas oli sellainen että ei ole pitkäaikainen koristus pinnan alapuolella.
Laitoin verkolla kookosluolan päälle mutta se kasvoi nopeasti verkon läpi ja irtosi ja nousi sitten pintaan.
Se kun ei milläänlailla ota kiinni mihinkään niin on sellainen hetkellinen koristus vain. Tai sitten sitä pitäisi sitoa/verkottaa aina uutta päälle..
Pinnalla kasvaa sellaisena laattana ja on kaunis ja sukarapujen mieleinen mätäs.
Laitoin verkolla kookosluolan päälle mutta se kasvoi nopeasti verkon läpi ja irtosi ja nousi sitten pintaan.
Se kun ei milläänlailla ota kiinni mihinkään niin on sellainen hetkellinen koristus vain. Tai sitten sitä pitäisi sitoa/verkottaa aina uutta päälle..
Pinnalla kasvaa sellaisena laattana ja on kaunis ja sukarapujen mieleinen mätäs.
Minulla on ricciaa kiinni parissa pyöreässä kivessä hiusverkon avulla. Verkko 1,95€/kpl Tokmannista. Ja sitähän saa vaikka mistä. Välillä saksin ylikasvanutta sammalta pois. Täytyy vain leikata tarpeeksi ajoissa, että alta tulee esiin vielä nätin vihreä sammal. Ajoittain pöyhin palloa sormin, lappoletkun pää kädessäni, niin sammaleesta nouseva röhnä imeytyy saman tien pois eikä jää likaamaan vettä.
Minulla jää pallon alle vapaata verkonreunaa, eli jos sammal haluaa nousta irti kivestä, nostan kiveä ja kierrän verkkoa kiven alla mytylle. Kiven paino pitää mytyn aloillaan ja sammaleen taas aikansa kiinni kivessä.
Minulla jää pallon alle vapaata verkonreunaa, eli jos sammal haluaa nousta irti kivestä, nostan kiveä ja kierrän verkkoa kiven alla mytylle. Kiven paino pitää mytyn aloillaan ja sammaleen taas aikansa kiinni kivessä.
Riccia toimii pohjalla parhaiten siten että kiepität sen siimalla kiinni haluamasilaisiin kiviin (litteät, pienet liuskekivet ovat parhaita). Näitä kiviä voit sitten asetella vierekkäin ja muodostaa niistä "nurmikon". Nopeakasvuinen riccia peittää kivien väliin jäävät raot pian. Toki sen voi kiinnittää siimalla myös pyöreisiin kiviin mutta mielestäni tuo litteä malli on riccian tapauksessa paras vaihtoehto. Itselläni tuo kasvoi aikoinaan sen verran nopeasti että sitä piti saksia joka viikko vedenvaihdon yhteydessä aquascapingsaksilla. Kasvuvauhti tietysti vaihtelee oloshuhteiden mukaan. Minulla olosuhteet ovat tällaiset:
valoa 160W T5:sta/375 L
ravinteina EI-systeemi
hiilidioksidia 2 kilon painepullosta erittäin runsaasti, drop checker siinä keltaisen rajamailla.
valoa 160W T5:sta/375 L
ravinteina EI-systeemi
hiilidioksidia 2 kilon painepullosta erittäin runsaasti, drop checker siinä keltaisen rajamailla.
Laitoin noin kuukausi sitten ricciaa näillä ohjeilla:
http://www.projectaquarium.com/plantedA ... iccia.aspx
Verkkona käytin sellaista marjapensaiden päälle tarkoitettua vihreää.
Eilen leikkasin/muotoilin ekan kerran. Hyvin on kasvaneet vaikka pelkäsinkin ettei varmaan onnistuisi koska minulla ei ole vielä edes hiilaria käytössä!
http://www.projectaquarium.com/plantedA ... iccia.aspx
Verkkona käytin sellaista marjapensaiden päälle tarkoitettua vihreää.
Eilen leikkasin/muotoilin ekan kerran. Hyvin on kasvaneet vaikka pelkäsinkin ettei varmaan onnistuisi koska minulla ei ole vielä edes hiilaria käytössä!