Jarpan allas

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Jarppa83
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Jarpan allas

Viesti Kirjoittaja Jarppa83 »

Olen seuraullut foorumianne pidemmän aikaa ja reilu kuukausi sitten tuli hankittua ensimmäinen allas, juvelin rio 240. Altaan perustamis vaiheesta ei ole kuvia kun edellinen kännykkä hajosi mutta tässä sanallisesti. Allas on siis musta rio omalla jalustallaan. Pohjalannoitteeksi tuli 11.6 kg tetran completesubstratea ja päälle bilteman hiekka. Suodattimena toimii alkuun ainoastaan juvelin oma bioflow 3.0.

Kypsytykseen en käyttänyt kaupallisia tuotteita vaan tein sen seuraavalla tavalla. Bakukannaksi tuli täältä olevalta harrastajalta käynnissä olevasta tankista pintahiekkaa (samaa kuin omakin) sekä yksi kanto kasveineen. Lisäksi lisäsin altaaseen nestemäistä ammoniakkiliuosta (10%) useampaan kertaan pieninä määrinä. Kalanruokaa lisäilin altaaseen muutamia hippuja päivittäin. Tällä keinolla allas oli kypsä noin kahdessa viikossa ja tämä on testattu kahdella eri tippatestillä, omilla tetran ja toisen harrastaja JBL:n jolta ostinkin ensimmäiset kalat samalla.

Altaan tekniikka on tällä hetkellä melkein perus juvel.
- Vakio suodatin
- Vakio lämmitin
- Valot vaihdettu sylvianin aquastareihin ja lisätty heijastimet heijastimet
- tetratechin aps 300 ilmastin kiven kanssa

Kalasto on tällä hetkellä:
- kardinaalitetra 32 kpl
- maatiaspartamonni urokset 2 kpl
- taisto uros

Pohjalannoitteen lisäksi kasvit saavat seuraavia lannokkeita:
- easylife profito 3ml/päivä
- easylife easycarbo 2ml/päivä
- tetra crypto tiikerilumpeen juurille, olisiko sopiva määrä 1/kuukausi?

Altaaseen ei ole tulossa muutoksia kolmeen viikkoon. Sen jälkeen saan eheimin 2215 suodattimen. Kun suodatin on toiminnassa ja kasvit kasvanut lisää ajattelin hommata taistolle ainakin kolme naarasta.

Lisään loppuun kuvan altaan tämän hetken tilasta, otettu tabletilla joten kuvanlaatu ei ole kummoinen. Otan myös mielellään vastaan neuvoa altaasta, kalastosta, kasveista, hoidosta etc. Olen kuitenkin aloittelija, joten kaikki neuvot on tarpeen.
Liitteet
P_20150314_163217.jpg
Juwel Rio 240
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Jarpan allas

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Oikein hyvältä näyttää, hienoa että olet hommannut kunnon parven noita kardinaaleja, vaikka enemmänkin taitaisi mennä. Paremman näköisiä isossa parvessa.
Mitään neuvoja en nyt tässä vaiheessa osaa antaa, hyvältähän tuo kaikki kuulostaa ja näyttää :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

^^ Näyttääpä varsin sympaattiselle. :D Mielenkiintoista kuinka hyvin vanhat hiekat olivat keränneet bakuja ja akvasi kypsyi nätisti melkoisen nopeasti. :D Kalstohan on nyt varsin vähäninen, mutta maltti on valttia, kuten olet suunnitellut. Eheim 2215 hyvä valinta tuonne lisäksi. Näin suodatus vahvistuu eikä taistotkaan lennä väkkäränä pinnalle.

Nätit kasvit ja tausta. Onko pintakasveja yhtään? Minulla tosin limaskaa melkoisesti, joka ei in. :twisted: Amerikan kilpukasta erityisesti tykkään, myös salviniakin ok. Taisto voisi tykätä. Mutta riskinsä, että peittää koko pinnan ja varjostaa liikaakin pohjaa.

Itse en kannata easy carboa, koska pidän hiven ympäristömyrkkynä, mutta monihan sitä käyttää. Tosin perustuu osin ennakkoluuloihini, mutta myös ympäristölle myrkyllinekin se on...

Mutta hieno on pytty. Muista karanteenaus kun hankit kaloja lisää:). MIetin jotain rihmakaloja, mutta en ole varma, miten styylaavat huntupyrstöisten taistojen kanssa. Nyppiminen ei varmasti kivaa niille. Taistoketjussa varmasti osaisivat sanoa, jos ne kiinnostaa.

Mutta hyvä tuosta tulee:). Toimintasi vaikutti varsin pedantin tarkalle...itse olen edennyt hieman rennompaan mittailuun. [;)]
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
valkyria
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja valkyria »

Varsin kivalta näyttää ja mukavaa huomata, että uusi akvaristi on jaksanut selvittää perusasioita hyvi ennen aloittamistaan :)
Jäänkin seurailemaan akvaariosi tapahtumia :)
240l monnisia ja rihmakaloja ja 30l nano (poikasallas)
Eritysikiinnostuksen kohteena Corydoras-monniset <3
Jarppa83
Starting Member
Starting Member

Itseasiassa tetrat tuli kahdessa erässä 18 & 15. Alkuperäinen parvi piiloitteli altaan vasemmassa nurkassa. Kun lisäsin 15 kpl niin elämä muuttui huomattavasti. Mahtuisihan tuonne lisääkin mutta allas hakee vielä tasapainoaan.

2215 suodatin ei ollut suoraan oma valinta, vaan tässä vaikutti hinta tai oikeastaan että se on käytännössä ilmainen. Massat joudun hommaamaan siihen, joten onko täällä suosituksia?

Kasvit unohtui mainita, joten alla lista tämän hetken tilanteesta:
- jaavansammal
- anubias
- tuoksuvedensuosikki
- punarotala
- taiwanin lumme
- tähtipaitsuli
- vesihyasintti
- vedensuosikki
- tiikerilumme

Lisäksi eilen tuli paketti joka sisälsi huoltoon liittyviä tarvikkeita, joten nyt on suodattimeen vuoden tarpeet kaapissa, vedenparannus ainetta 5l yms. Kiitokset vinkistä Fisutar10.
Juwel Rio 240
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Kyllä on hieno!
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Totta :D . Noista massoista voi toki olla montaa mieltä:). Itse käytin aikoinani mattosuodatuslevystä (3 cm paksu) leikattuja pyörylöitä pari kappaletta tietyin välein. Ihan ylinnä voisi olla hienosuodatusvanukin karkeasuodatuslevyn (mattosuodatuslevy) päällä, mutten pitänyt, koska tukkeutui nopeasti. Mutta jos ei paha kuormitus, se olisi hyvä myös. Mutta voi tukkeutua tosiaan nopeasti. Leikatuista levyistä saa edullisesti niitäkin.

Sitten oli erilaiset kokoelmat ns. raksuja. Pyöreitä Eheimin biopalloja sekä pieniä sylintereitä sekaisin. Tai vaihtoehtoisesti eri väleissä. Muoviset ns. ikuiset biopallot eivät vakuuta, joskin ovat pitkäikäisiä.

Ostin akvaarioon.fi:stä niitä usein bulkversiona edullisesti. Ovat aika tyyriitä.

http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708251058
Voisi olla hyvä, koska hoitaa biologisen sekä mekaanisen homman. Kun tuossa Classicissa ei ole koreissa kamat varsinaisesti ja levyt erottavat ne toisistaan. Helposti raksut sekoavat.

http://www.akvaarioon.fi/WebRoot/TP/Sho ... massat.jpg
ideaa

Käytin http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708250693
noita biosuodatukseen.

Sylinterimäisiä Mech-raksuja mekaaniseen. Mutta meni helposti sekaisin.

Classicissa on hyvä olla tuplahanat huoltoa varten. Jos ei ole, akvaarioon.fi:stä saa suht edullisesti. Masinan huolto helpottuu tähtitieteellisesti.
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... iewProduct
En muista mikä koko noista tulee masiinaasi, letkun paksuus ratkaisee. Tarvitset noita kaksi paria eli hieman tulee hintaa toki...Ilmankin toki pärjää ja tarkista, onko tuplahanat mukana.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Hyvältä näyttää ja tervetuloa joukkoon! :)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Jarppa83
Starting Member
Starting Member

Voi prkl!

Mittasin arvot ennen vedenvaihtoa. Aiemmin nitraatti on ollut 12.5 ja 25 välillä, lähempänä kuitenkin 12.5. Nyt mitattu tulos oli alle 12.5, mielestäni lähempänä nollaa. Itselle ei tule mieleen muuta vikaa kuin easycarbo. Sen käy käytön olen aloittanut hieman ennen ensimmäistä postia. Kasvit näyttää kasvavan paremmin ja kalat voi hyvin mutta mielestäni kaikki ei ole kunnossa.

Alkutoimiksi tein itse enempää miettimättä:
- Veden vaihto reilu 90 L (allas on 240 mutta sehän on tyhjän altaan tilavuus)
- Suodattimesta huuhtelin vain esisuodatin levyn altaasta poistetussa vedessä
- easycarbo jää pois

Meinasin asentaa tänään ns kuuvalon. Eli suojattua ledilistaa (IP65) pikku pätkä. Valon tarkoitus ei ole matkia suoraan kuuta, vaan muuttaa valaistusta pimeä/kaikki päällä/pimeä.
Juwel Rio 240
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Easy carbo auttanut kasveja parempaan kasvuun ja näin ollen kasvit käyttää kasvuunsa enemmän nitraattia?
Reilusti kasveja sisältävässä akvaariossa voi tulla puutetta nitraatista, jota voi lisätä kasveille nestemäisenä pullosta. Myös vedenvaihdon suhteen voi joutua tekemään säätöjä, eli harvemmin ja vähemmän.
Oman kokemukseni mukaan nitraatin puutos aiheuttaa sinilevää ja vihersamennusta, sekä kasvien kuihtumista.
En näe että easy carbo olisi syyllinen, kasvit yksinkertaisesti syö nitraatin altaasta ja sitä täytyisi sinne jotenkin saada.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Ei kannata ehkä tehdä liian hätäisiä johtopäätöksiä ja suuria muutoksia. Itse vain olen easy carbo -vastainen....

Ja...laitoitko aluksi hirvensarvisuolaa tms. ammoniakkia, joka muuttui nitriitiksi ja sitten nitraatiksi? Jospa se aluksi nosti nitraattia hieman? Ja entäpä käytetty hiekka? Jospa siitä aluksi liukeni nitraattia?

Ja tosiaan kasvithan sitä myös käyttävät, joka hyväkin. Kalat eivät nitraattia tarvitse ja heikentävät vain niiden vointia. Itse en ihan helpolla kala-akvaan lorottelisi nitraatteja. Hankkisin vaikka lisää fisuja tai ruokkisin reilummalla kädellä. Vedenvaihdoista en itse tinkisi. Vedessä on muutakin ikävää kaloille kuin nitraatit ja orgaaninen jäte ei eduksi kaloille, jos lojuu kauan pohjalla...Orgaanisesta jätteestä toki nitraattejakin lopulta tulee, mutta hyvä veden laatu on kaloille tärkeä.
77
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja 77 »

Hei Jarppa!

Minulla on myös Juwelin Rio 240 (pyökki) ollut kypsymässä 2 viikkoa. Loisteputkina nuo samat Sylviana aquastartit heijastimilla. Oletko huomannut valojen lämmittävän vettä päällä ollessaan? Omassa altaassani lämpötila vaihtelee pari astetta eli yöllä ilman valoja on +24C ja päivällä valojen kanssa +26C. Ei sillä, että se välttämättä huono asia olisi, mutta vaikea sanoa johtuuko pelkästään valoista vai Juwelin lämmittimestä, jonka kanssa lämpötila pitää vain säätää kokeilemalla asteikon puuttuessa.

Aiemmin omistin Rio 450 litrasen enkä ainakaan muistaakseni huomannut vastaavaa lämpötilaeroa. Tietysti vettä oli enemmän ja Jägerin lämmitin käytössä.

Hyvännäköinen sisustus sinulla.

ps. Käytän EasyCarboa myös sen 2 ml päivittäin, koska en uskalla viritellä hiilidioksidipulloa pienten ja vilkkaiden lasten takia. Ennen lapsia hiilidioksidi oli tuossa isossa altaassa käytössä ja kasvit olivat tyytyväisiä eikä leväongelmaa ollut, joten uutta joudun nyt opettelemaan tämän pienemmän altaan kanssa.
Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska oli pieniälyinen karhu, hän ei löytänyt sanoja siihen.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Joskus vaan on järkevämpää ja helpompaa lisätä nitraattia pullosta. Kalojen määrää ei voi loputtomiin lisätä eikä ruokaakaan voi älyttämästi kaloille syöttää. Mulla on tuo 660l akvaario jossa platyja ja muita samankokoisia kaloja. Tuon kokoisia kaloja saisi akvaariossa olla ihan mielettömästi jos haluaisia ettei kasvit kuluttaisia kaikkea niiden tuottamaa nitraattia. Nitraattia on melkein pakko lisätä pullosta jos haluaa että sitä on akvaariossa ja että kasvit kasvavat.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Akvaarion hoitotapoja on varmaan yhtä monta kuin harrastajaakin.

Itse en lähtisi ylikansoittamaan tai yliruokkimaan kaloja nitraatin toivossa, ei ole kalojenkaan etu.
Kasvien etu kaloille taas on kaikilla tiedossa. Reilut vedenvaihdotkaan ei minun mielestä ole oikotie onneen, nekin rasittaa kaloja, akvaarion eliöstöä ja niitä kasveja jos ravinteita ei lisätä samassa suhteessa.

Omat neuvoni annan sen perusteella mitä itse omasta akvaariostani havannoin ja missä olen kohdannut omat kompastuskiveni. Jokainen akvaario omanlaisensa, itse olen nyt saanut kasvini kasvamaan niin että niitä riittää viikottain jaettavaksi eteenpäin, kalat voi hyvin eikä kuolemia ole ollut eikä lääkitystarvetta.

Perus seuraakvaarion hyvinvoinnin kulmakiviä on ensijaisesti kasvien hoito, siitä hyötyy koko akvaarion eliöstö. Erikseen tietty altaat joissa ei pidetä tai ei voida pitää kasveja, silloin reilummat vedenvaihdot, reilu suodatus ja happitason lisääminen perusteltua.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

En kyllä tarkoittanut yliruokintaa enkä ylikansoitusta. Vaan normaalia kalastoa ja ruokintaa.
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... 6#p7225866

Jokaisella on joskus kala, joka joko kuolee tai tarvitsee läkehoitoa. Osalla kalat kuolevat, ennen kuin havaitsevat edes sitä ja joku kala syö sen. Eiköhän meistä jokainen ole joskus sairas ja osa kuolee. Jos lapset esimerkiksi sairastuvat, lienee ylikansoitusta kotona tai huono hoito....? Mitä enempi lapsia, sen todennäköisemmin luultavasti joku on sairaana.... :roll:

Ja jos kommentoi lääkehoitoa, ei se tarkoita, että itsellä juuri on kala sairas....
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Fisutar10 kirjoitti:En kyllä tarkoittanut yliruokintaa enkä ylikansoitusta. Vaan normaalia kalastoa ja ruokintaa.
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... 6#p7225866

Jokaisella on joskus kala, joka joko kuolee tai tarvitsee läkehoitoa. Osalla kalat kuolevat, ennen kuin havaitsevat edes sitä ja joku kala syö sen. Eiköhän meistä jokainen ole joskus sairas ja osa kuolee. Jos lapset esimerkiksi sairastuvat, lienee ylikansoitusta kotona tai huono hoito....? Mitä enempi lapsia, sen todennäköisemmin luultavasti joku on sairaana.... :roll:

Ja jos kommentoi lääkehoitoa, ei se tarkoita, että itsellä juuri on kala sairas....
Niinkuin sanottua, tapoja on monia. Ja aivan varmasti jokainen joskus harrastuksen aikana törmää sairaaseen kalaan.
Jokainen täällä neuvoo kysyjille sen oman tiedon varassa.
Aloittajalle antaisin neuvon että seuraa nitraatin kehittymistä mittaillen vettä paristi viikossa, mutta nollille ei kannata nitraattia päästää missään tapauksessa.

Ja lisään tähän vielä, että mullakin ollut sairas kala, ja ensimmäisestä altaasta on kuollut kalakin ja aloittajan paniikissa olen jopa kerran lääkinnyt summanmutikassa. Kokemus opettaa sen oman altaan hoidossa, joskus kantapään kautta.
Jarppa83
Starting Member
Starting Member

kalaton1 kirjoitti:Easy carbo auttanut kasveja parempaan kasvuun ja näin ollen kasvit käyttää kasvuunsa enemmän nitraattia?
Reilusti kasveja sisältävässä akvaariossa voi tulla puutetta nitraatista, jota voi lisätä kasveille nestemäisenä pullosta. Myös vedenvaihdon suhteen voi joutua tekemään säätöjä, eli harvemmin ja vähemmän.
Oman kokemukseni mukaan nitraatin puutos aiheuttaa sinilevää ja vihersamennusta, sekä kasvien kuihtumista.
En näe että easy carbo olisi syyllinen, kasvit yksinkertaisesti syö nitraatin altaasta ja sitä täytyisi sinne jotenkin saada.
Itsekkin ajattelin että kasvit on käyttänyt enemmän nitraattia carbon lisäyksen takia. Nitraatin lisäämistä vältän mieluummin lisään kalastoa, joka on vielä aika pieni.
Fisutar10 kirjoitti:Ei kannata ehkä tehdä liian hätäisiä johtopäätöksiä ja suuria muutoksia. Itse vain olen easy carbo -vastainen....

Ja...laitoitko aluksi hirvensarvisuolaa tms. ammoniakkia, joka muuttui nitriitiksi ja sitten nitraatiksi? Jospa se aluksi nosti nitraattia hieman? Ja entäpä käytetty hiekka? Jospa siitä aluksi liukeni nitraattia?

Ja tosiaan kasvithan sitä myös käyttävät, joka hyväkin. Kalat eivät nitraattia tarvitse ja heikentävät vain niiden vointia. Itse en ihan helpolla kala-akvaan lorottelisi nitraatteja. Hankkisin vaikka lisää fisuja tai ruokkisin reilummalla kädellä. Vedenvaihdoista en itse tinkisi. Vedessä on muutakin ikävää kaloille kuin nitraatit ja orgaaninen jäte ei eduksi kaloille, jos lojuu kauan pohjalla...Orgaanisesta jätteestä toki nitraattejakin lopulta tulee, mutta hyvä veden laatu on kaloille tärkeä.
Kypsytyksessä käytin laimennettua ammoniakkiliuosta (10%). Kypsytys meni suurinpiirtein näin (en muistanut kirjata kaikkea ylös):
- Allas saapui. Puhdistus, eli puhdistin vain pinnat koska allas oli uusi. Altaaseen tuli pohjalannoite ja bilteman hiekka huuhdeltuna. Tämän jälkeen vedet sisään. Suodatin pyörimään ja valot ajastimella päälle.
- Päivä 2: Tällöin tuli juurakot, hiekkaa ja ensimmäisiä kasveja.
- Päivä 3: ammon laitto 10 ml
- Päivä 5: ammo 5 ml
- Päivä 9: ammo 5 ml
77 kirjoitti:Hei Jarppa!

Minulla on myös Juwelin Rio 240 (pyökki) ollut kypsymässä 2 viikkoa. Loisteputkina nuo samat Sylviana aquastartit heijastimilla. Oletko huomannut valojen lämmittävän vettä päällä ollessaan? Omassa altaassani lämpötila vaihtelee pari astetta eli yöllä ilman valoja on +24C ja päivällä valojen kanssa +26C. Ei sillä, että se välttämättä huono asia olisi, mutta vaikea sanoa johtuuko pelkästään valoista vai Juwelin lämmittimestä, jonka kanssa lämpötila pitää vain säätää kokeilemalla asteikon puuttuessa.

Aiemmin omistin Rio 450 litrasen enkä ainakaan muistaakseni huomannut vastaavaa lämpötilaeroa. Tietysti vettä oli enemmän ja Jägerin lämmitin käytössä.

Hyvännäköinen sisustus sinulla.

ps. Käytän EasyCarboa myös sen 2 ml päivittäin, koska en uskalla viritellä hiilidioksidipulloa pienten ja vilkkaiden lasten takia. Ennen lapsia hiilidioksidi oli tuossa isossa altaassa käytössä ja kasvit olivat tyytyväisiä eikä leväongelmaa ollut, joten uutta joudun nyt opettelemaan tämän pienemmän altaan kanssa.
Valaisimet nostaa vedenlämpötilaa jokin verran. Toisaalta mittareissakin on eroja. Itsellä on altaassa käytössä kaksi digimittaria: juvel & dolphin. Nämä saattaa näyttää samaan aikaa kahden asteen eron. Itselläni on lisäksi infrapunalämpömittari, johon luotan enemmän. Lisäksi sillä on helppo mitata lämpötila vedenvaihtojen yhdeydessä.

Itse altaaseen ja sen ylläpitoon en tehnyt muuta muutosta kuin lisäsin ruokintaa hieman suuremmaksi. Olen lukenut mitä yliruokinnalla saa aikaan sen takia ruokinta on ollut "pientä". Eli kaksi kertaa päivässä pieniä annoksia aamulla ja illalla. Monnit saa ruokansa tetran pleco tabsien, kurkun ja kurpitsan muodossa.

"kuuvalon" asensin eilen mutta en kytkenyt sitä. Kiinnitin sen valaisin kotelon pohjaan. Keskellä koteloa on aika iso syvennys. Tämä tietysti vaikuttaa kiinnitykseen kun nauha menee yli. Jos ja kun nauha pysyy paikallaan mikä olis sopiva ajastus? Nyt ajatin on säädetty näin:
- Päälle 30 min ennen valoja
- Katkon ajan päällä
- Illalla pois klo 23.

Valot on tällä hetkellä päällä näin 10-14 & 16-21
Juwel Rio 240
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Partisherrat kun kasvavat, kuormitus noussee. [;)]
Jarppa83
Starting Member
Starting Member

Fisutar10 kirjoitti:Partisherrat kun kasvavat, kuormitus noussee. [;)]
Sen kyllä uskon. Toinen onkin jo aika iso.

Ulkkari tulee viikon päästä maanantaina. Ajattelin asentaa sen pääsiäisen aikaan vedenvaihdon yhteydessä jos tarvittavat osat kerkeää saapua. Osat tilaan vasta kun olen saanut suodattimen.

Alla heikkolaatuinen kuva "kuuvalosta" käytössä. Pitäisi jossain vaiheessa ostaa järkkäriin macro linssi niin saisi parempia kuvia.
Liitteet
P_20150321_211952.jpg
Juwel Rio 240
Jarppa83
Starting Member
Starting Member

Ei näköjään kannata turhaan hätäillä. Vähensin carbon annostusta hieman ja ruokin kaloja normaalisti. Nyt arvot alkaisi olla taas niin kuin aikaisemmin. Itse ajattelen että carbo oli tavallaan "syyllinen" tähän muutokseen koska nitraatin aleneminen alkoi kun aloin käyttämään carboa, eli kasvit alkoi käyttämään enemmän nitraattia.

Eilen kävin akvaariolinnassa kaverin kanssa katselemassa paikkaa, en ole käynyt siellä ennen sulkemista ja uudelleen avaamista. Tarkoitus oli vain käydä katselemassa ja korkeintaan ostaa vähän ruokaa. Ulos tullessa mukana oli kuitenkin lisäksi 12 kardinaalia parven jatkoksi. :D Ulkosuodattimen pitäisi tulla huomenna. Toivottavasti pääsen asentamaan sen pääsiäisen aikaan. Samaan aikaan ajattelin harjoitella valokuvausta uudestaan, joten altaan seuraavat kuvat tulee aikaisintaan viikon päästä.
Juwel Rio 240
Visumies
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Visumies »

Tästä tuli mieleen oma taistola, jossa myös muutama kardinaali kaverina, ledilampun kuuvaloa ei voi käyttää kun taistoherra aloittaa julmetun metsästyksen kardinaalien kimppuun, herra olettaa ilmeisesti että kardinaalien neonloiste tarkoittaa että altaaseen hyppäsi joitain kiiltomatoherkkuja :mrgreen:
450 litraa suolaista visiota...mitenhän sitä osaisi...
Jarppa83
Starting Member
Starting Member

Visumies kirjoitti:Tästä tuli mieleen oma taistola, jossa myös muutama kardinaali kaverina, ledilampun kuuvaloa ei voi käyttää kun taistoherra aloittaa julmetun metsästyksen kardinaalien kimppuun, herra olettaa ilmeisesti että kardinaalien neonloiste tarkoittaa että altaaseen hyppäsi joitain kiiltomatoherkkuja :mrgreen:
Hyvä tietää. Tosin täällä taisto ja kardinaalit elää sovussa kuuvalon aikaankin.

2215 suodatin tuli tänään. Heti sen jälkeen lähti tilaus akvaarioon.fi kauppaan. Tilasin massoja, suodatin levyjä, imukuppeja ja letkua. Mukana tulleet letkut on kunnossa mutta niiden pituus ei välttämättä riitä. Tuplahanat oli jo valmiina joten niitä ei tarvinnut tilata. Toivottavasti tavarat kerkeää tulla viimeistään torstaina että pääsen sovittelemaan suodatinta pääsiäisen aikaan. Kaikkia tilaamiani tuotteita oli tilaus hetkellä varastossa mutta esim massat oli tilauksen jälkeen loppunut varastosta, toivottavasti sain viimeiset. Massaksi tilasin kaksi pakettia tätä:
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708251058
Juwel Rio 240
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Jos maksoit ostokset tilauksen yhteydessä, niin paketti lähtee matkaan luultavasti jo huomenna ja on perillä keskiviikkona. Itse ainakin tykkään ko puljun hyvin nopeista toimitusajoista :)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Jarppa83
Starting Member
Starting Member

Tiedän. Ei ollut ensimmäinen eikä varmasti viimeinen tilaus. Sen takia tilasinkin ko puljusta että saisin tavarat ennen pääsiäistä. Pisti vaan silmään kun tilauksen aikaan massojen kohdalla ns liikennevalot oli vihreällä eli tavaraa piti olla useampi kappale. Mutta tilauksen jälkeen se olikin loppu. No huomenna tietää tarkemmin sainko viimeiset paketit.
Juwel Rio 240
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

^¨ Akvaarioon.fi ei anna ostaa varastossa olevaa kamaa ylimäärin. Yleensä tulee tilauslomakkeeseen huutomerkki ja alentunut määrä tavaraa. Jos esim. yrittää tilata 4 suodatinlevyä ja varastossa on 3, se alentaa määrää 3:een. Jos vastossa ei ole, se ei anna tilata lainkaan...joten luultavasti joku tilasi jälkeesi, että moni nollille tai olit viimeinen. Mutta toki virheitä voi sattua, mutta luultavasti no problem.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”