Otot eivät viihdy enkä tiedä mitä tekisin

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aku84
Starting Member
Starting Member

Otot eivät viihdy enkä tiedä mitä tekisin

Viesti Kirjoittaja Aku84 »

Osaisikohan joku antaa jotain loistavia vinkkejä yms. millä saisin Otot viihtymään paremmin ja olemaan stressaamatta niin järkyttävän paljon? Ne eivät selvästikään viihdy eivätkä tee muuta kun kykkivät piilossa. Jos sattuvat joskus olemaan näkyvillä kun menen katsomaan kaloja niin sinkoilevat kirjaimellisesti seiniä päin ja menevät niin paniikkiin etteivät osaa hakeutua piiloon. Kaloja ei siis ole ahdisteltu, jahdattu tai muutakaan, ovat saaneet olla ihan rauhassa (no vettä vaihtaessa akvaarioon on pakko "mennä"). Akvaariota (tai lähinnä tetroja) ihastellaan päivittäin, Ottoja kun ei pahemmin näe.

Akvaario on 84 litrainen ja siellä on 6 Ottoa (ainakin 2 eri tyyppiä) ja 10 neontetraa, paljon kasveja, kantoja, kiviä, pari catapan lehteä, 2 suodatinta, hyvä ilmastus ja pintavedenkierto. Neontetrat viihtyvät oikein hyvin ja rakastavat toisiansa aina aamun tunteina, eivätkä osoita mitään samankaltaisia paniikinoireita kuin Otot. Veden vaihto viikoittain n. 20-30%. Lämpötila tasaisesti 25 astetta. Vesiarvot mittaan säännöllisesti ja ovat pysyneet tasaisina.

PH 7,2
KH 3
Nitriitti 0
Nitraatti 10-16 (riippuu mittauksen ajankohdasta)
GH 4

Mitä minä teen väärin ja mitä voisin tehdä paremmin?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Otot eivät viihdy enkä tiedä mitä tekisin

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Kaloilla ei ole luontaista halua tulla näytille, eikä viihtymistä saa sen perusteella määrittää. Jos kala on ehjä eviltään, vatsa on pyöreä ja väri kohdallaan, se viihtyy. Otto on arka kala luonnostaan, niin kuin pienen kalan tuleekin olla.
Otocinclus vittatus Total Length 45mm.JPG
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Samaa mieltä Kirahvi1:n kanssa. Voit kokeilla tuleeko kalat rohkeammaksi jos otat vaikkapa sen ilmastimen sieltä pois. Pidä pari viikkoa ilman ja kattele muuttuuko käytös. Onko suodattimet järkevän kokoisia? Kahdessa suodattimessa ei sinänsä mitään vikaa, mutta jos ne luo liikaa virtausta, niin sekin voi vaikuttaa kalojen viihtyvyyteen.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Itse huomioisin myös käyttäytymisen. MInulla ei ole pahemmin otoista kokemusta kuin vuosia sitten eikä kovin hyvällä menestyksellä. Pitäisikö oton olla aktiivinen ja puuhastella, putsailla levää jne.? Vaikka tekisi sen piilossakin?

Itse pidän esim. monnisissa kriteerinä, että niiden pitäisi puuhastella pohjaa tonkien hiven koko ajan päiväsaikaan ja muutenkin ja olla touhukas. Jos möllöttää jossain piilossa, niin ei hyvä. Tulkitsen, ettei viihdy.

Riippuu varmaan kalalajistakin tuo arkuus - pieni tai ei. Miljoonakalat esimerkiksi ovat melko linssiluteita ja pelottomia vaikka akva olisi uusi. Tosin piiloutua osaavat kun alkaa haavia.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Aku84
Starting Member
Starting Member

Kiitokset teille vastauksista, voin taas hengittää hieman paremmin :)

Erillistä ilmastinta ei ole vaan toinen suodatin hoitaa ilmastimen hommia ja toinen pitää pintaveden liikkeessä. Toisen suodattimen hankin Ottojen takia kun minua neuvottiin, että ne tykkäävät uida virtaavassa vedessä ja pitävät hyvin hapetetusta vedestä. Tämä ei muuttanut niiden käytöstä suuntaan eikä toiseen. Asettelin suodattimet niin, että tetroilla on hyviä suvantopaikkoja joissa voivat ihmetellä maailman menoa.

Täytyy toivoa, että Otot ovat tosiaan noin arkoja ja viihtyvät säikystä käytöksestään huolimatta. Viikko sitten tehdyn vedenvaihdon yhteydessä sain tarkastettua niiden fyysisen kunnon hyvin kun olivat kaikki siistissä rivissä lasissa kiinni. Ulkoisesti ei näkynyt mitään poikkeavaa ja kakkakin näytti normaalilta.
Verna
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Verna »

Minä joskus melkein unohdan, että minulla ylipäätään on ottoja. :roll:

Ovat pieniä, ja tosiaan useimmiten piilossa. Kun niitä pääsee näkemään, ovat ulkoisesti terveen näköisiä, ja ovatpa jokusen kerran lisääntyneetkin. Välillä kesäkurpitsan palanen houkuttaa ne akvan etuosaankin päiväsaikaan, eikä niitä silloin tunnu oikein mikään hetkauttavan. Joskus hyvin harvoin joku käy kokeeksi imuuttamassa kättäni, kun siistin kasvillisuutta.

Anna niille aikaa, ne oppivat pikkuhiljaa, mitä pitää varoa ja säikkyä ja mitä ei.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

^^ Kuulostaa, että sinulla otot voivat hyvin, jos lisääntyvätkin välillä ja elävät pitkään. Itselläni em. kriiteereinä. Ja otot käsittääkseni vaativat myös hyvin puhdasta vettä ja virtausta, joten voinee olla huoleti, että akva on kunnossa.

Tuo käyttäytyminen ulkoisten merkkien kanssa mielestäni tärkeitä indikaattoreita. Ja lisääntyminen kiva bonus. :mrgreen:

Kesäkurpitsalla on kesytetty monta fisua etulasilinssiluteeksi. :P
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kevis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Olosuhteet ja ottojen määrä kuulostavat tosi hyville, mutta tuo käytös kyllä kummastuttaa minuakin. Minulla on yksinäinen otto 63 litraisessa ja se on aina esillä eikä pelkää edes vedenvaihtoa. 400 litraisessa mulla on 8-10 ottoa ja muutama niistä laiduntaa aina lähekkäin. Nopealla altaan ympäri kävelyllä niistä näkee aina ainakin 6, eivätkä ne pakene kun menee altaan lähelle. Kerrotko vielä, että kun katselet allasta kauempaa niin ettei otto eivätkä tetrat tajua että allasta katsellaan, niin millä tavalla otto ui? Onko uinti silloinkin säntäilyä vai laiskempaa "liitelyn" tapaista? Jos se on liitelyn tapaista/rauhallista, niin altaassa ei liene ongelmaa vaan siellä ollaan vaan vähän säikympää sorttia. Jos uinti silloinkin on säntäilymäistä ja paikkaa vaihdetaan usein, niin kannattaa kokeilla tarjota useammin kesäkurpitsaa ja kurkkua. Voi olla että noin pienessä altaassa luonnollisesti löytyvää ruokaa ei riitä kuudelle otolle saakka. Joskus itselläni oli 4 ottoa 63 litraisessa altaassa ja ne kävivät jossain välissä vähän levottomiksi (vaihtoivat ruokailupaikkaa koko ajan) ja uskoin sen silloin johtuvan altaasta luonnollisesti löytyvän ruuan vähäisyydestä.
Catappa lehdet ovat hyvä lisäys, otot imuttavat mieluusti sitä lehden pintaan ilmestyvää limaa. Parhaimmat menevät lehdelle kyytiin jo siinä vaiheessa kun lehti vielä kelluu pinnalla virtauksen riepoteltavana. Yllä mainitut kesäkurpitsa ja kurkku ovat myös hyvät oton kesytykseen. Otot tosiaan tykkäävät virtauksesta ja suodattimen virrassa surffailusta, kuten olit itse aiemmin kirjoitellut. Näin olen itse lukenut ja kokenut. Millainen altaan kasvisto on tarkalleen? Isot/pitkät lehdet (vallisneria, jaavansaniainen, vesimiekat) ovat mukavia lepäilypaikkoja. Kyllähän otot käyvät pikkuiset kasvitkin päällisin puolin läpi, mutta pienilehtiset kasvit eivät tarjoa ruuan sulattelualustaa. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä! Mun mielestä on niin hienoa, että olet ottanut asiaksesi selvittää mitä voisit muuttaa, jotta otot viihtyisivät paremmin.

Kirjoittelin tätä kahden kahvitauon aikana ja kauhealla kiireellä niin jos teksti on ihan hirveän sekavaa tai töksäyttelevää tai jotain muuta pahaa, niin anteeksi, ei ollut tarkoitus. En kerennyt vaan editoida itseäni, mutta tarkoitus ja halu oli vain auttaa. :)
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
Aku84
Starting Member
Starting Member

Hei Kevis!

Viestisi oli oikein asiallinen ja mukava lukea :).
Olen parin päivän aikana hiipinyt akvaarion lähelle niin ettei kaloilla ole ollut mahdollisuutta nähdä minua (ninja-action :D ). Tetrat uivat aikalailla koko akvaarion alalla eivätkä juurikaan ole parvessa tai puuhaa mitään kummallista. Pari kertaa onnistuin bongaamaan Oton liikkeessä ja ihan rauhassa vaihtoi paikkaa. Ei siis mitenkään panikoiden tms. Ottoni tykkäävät enemmän liikkua kun akvaario ja muu ympäristö on pimeänä, pitäisi siis varmaan hommata yökiikarit niin näkisi niiden puuhia enemmän.

Akvaariossa on yksi oikein rehevä miekkakasvi, muissa kasveissa ei isoja lehtiä ole, kun tuo akvaarion koko hieman rajoittaa mitä kasveja sinne voi ottaa (ja kuinka paljon). Yksi kannoista on myös sellainen tasainen versio jossa voi löhöillä. Sitä käytetään ilmeisesti öiseen löhöilyyn kakkajäljistä päätellen.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Kuulostaa kyllä kovin ottomaiselta käytökseltä. Nehän eivät mitään uimarityyppejä edes ole, vaan päivystävät mielellään pusikoissa. Mulla on ostettuna aikoinaan noin 40 ottoa, ne lisääntyvät kuin sienet mutta silti ne porhaltavat esiin vasta hämärävalaistuksella. Sitten niitä onkin koko etulasi täynnä... Joka ilta törmää uuteen miniottoon. Melko söpöjä :D

Ovat kyllä käytökseltään mun mielestä enemmän parvikaloja kuin vaikka jotkut tetrat, lepäilevät yleensä aina saman kasvin lehdillä päiväsaikaan. Siivouspäivänä kun otan Ammannia Craciliksen pois altaasta niin siitä pörhältää helposti 20 ottoa karkuun naapuripuskaan.
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Kävin googlettamassa tuon Ammania graciliksen, hyvännäköinen heinä, onko sille joku suomenkielinen nimi?
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Sirokonjakkikasvi :)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

On muute pirun mukava yrtti. Kasvaa vauhdilla ulos altaasta. Mulla kasvo yhdessä altaassa niin korkeeks, ettei varsi enää jaksanu kantaa joten kasvi teki uukkarin ja alko kasvaa kohti lattiaa. Kasvo reippaasti altaan alareunan alapuolelle jonka jälkeen ilmeisesti alkoi kärsimään valon puutteesta ja teki taas uukkarin ylöspäin.
Uuswanha
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja Uuswanha »

Mielenkiintoinen keskustelu! Minulla ei ole tosin vinkkejä, koska on ollut vasta jonkin aikaan muutama otto pienessä altaassa (96 l) ja laji on entuudestaan ihan vieras...

Vilkkaita ja mukavia veijareita nuo oman vähäisen kokemuksen mukaan ovat. Poistuvat kyllä liukkaasti paikalta, kun putsaan allasta, mutta eivät muuten ole kauhean arkoja. Minulle kylläkin on sattunut sellaiset yksilöt, jotka olivat akvaarioliikkeeseen jääneet "pyörimään" viimeisiksi myytäviksi - veikkaanpa, että olivat siellä jo tottuneet aikamoiseen vilinään, joten kotiallas tuntuu nyt rauhalliselta ja suojaiselta..?

[groovehai] kirjoitti parvikäytöksestä. Tätä olen miettinyt itsekin, että vaikka nämä viipottavat altaassa aikalailla yksikseen siellä täällä, niin ehkä kaloja saisi olla enemmänkin.

No juu, tämä tässä vaan sivukommenttina ja omina kokemuksina.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Monesti olen kuullut sen että otot viihtyy löyhässä parvessa, mutta mitä netissä olen lukenut ja videoita nähnyt niin kyllä nämä pienet kalaset arvostaa lajitovereiden seuraa. Omaa parveani kasvatan kun isomman altaan saan pystyyn.
Meillä otot aikalailla katoaa tuonne viidakkoon, mutta en voi kyllä sanoa käyttäytymistä araksi. Omani ovat todennäköisesti o.vittatuksia(en ole asiaan perehtynyt kovin tarkkaan), ja yltyvät joskus jopa kaahailemaan altaassa. Lisääntymistä saa seurata ihan läheltäkin lasia, omiani on 10kpl. Negroja oli lisäksi, ja näistä sain ihan poikasiakin kasvatettua, nämä uivat nykyään toisella harrastajalla.
Itse kokeilisin muutamaa lisäkaveria, mutta eihän otot ihan kamalan rohkeita tyyppejä ole.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

https://www.youtube.com/watch?v=u6HChTtxnv4

Tuossa hengailee meikäläisen porukkaa, somassa sovussa partiksen kanssa :)
Uuswanha
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja Uuswanha »

Upea allas ja hieno parvi!
Aku84
Starting Member
Starting Member

Suureksi yllätyksekseni akvaariosta löytyi sentin mittainen miniotto :). Jee, olen siis onnistunut tekemään jotain oikein!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”