Apua apua osaisiko joku auttaa!?! Täplämonnisia kuolee! Kuudesta eka kuoli 23.3., toka eilen ja kolmas tänään. Kaikki kuolleet ilman ulkoisia merkkejä. Eka oli kuollut yön aikana, mutta näiden kahden tuoreimman kohdalla olen nähnyt, mitä tapahtuu: kala alkaa ajelehtia elottoman oloisena sivuttain/ylösalaisin akvaariossa. Välillä palautuu normaalimman oloiseksi, mutta sitä ei kestä kuaa, kohta on taas nurin. Lopulta vajoaa pohjaan pää edellä, senkin jälkeen saattaa vielä kääntyä oikeinpäin ja uida lähes normaalisti tovin, mutta aika pian tilanne aivan toivoton. Luulin tämän viimeisen jo kuolleen ja olin nostamassa pois, mutta se olikin elossa. Päästin pois kärsimyksestä poloisen.
Taustaa
-allas juwel rio 180l, käynnistetty tammikuussa prodibio biadogest start bakteeriampulleilla, jotka eivät toimineet, ja juuri nämä monniset joutuivat olemaan altaassa nitriittipiikin iskiessä. Runsailla vedenvaihdoilla siitä selvittiin. Vaurioita on voinut jäädä, vaikka ovat olleet tähän asti reippaita puuhastajia.
-muut asukit partamonni, 19 neontetraa ja 3 oranssia huulirihmakalaa (2 ekaa saapuivat 23.2., kolmas torstaina), pohjassa paljon kierteisiä
-vedenvaihto viikottain n.1/3, mutta ekan monnisen kuoleman jälkeen vaihdoin puolet vedestä ja putsasin tavallista enemmän pohjaa (JBL Manado) ja suodatinta (Juwelin oma suodatin), ehkä liikaa menin putsaamaan?
- lannoitteena jbl seiskakuulia juurilla ja nestemäisenä menee easy profito ja easy ferro sekä toisinaan kuureittain easycarbo (nyt olen muutamana päivänä laittanut, eilen viimeksi)
-valot T5 päällä 9-12 ja 17-21
-No2 0 No3 oli eilen kalan kuoletua mitattuna 1 (normaalia alhaisempi, yleensä on reilu 5), tänään vähän enemmän, lähempänä viittä (jbl tippatestit), vesi vaihdettu viimeksi tiistaina.
-PH hanavedessä 6 ja 7 väliltä (akvaariokaupassa liuskatestillä katsottu, oma jbl tippatesti ei toimi, on ehkä jäätynyt kun postissa tilasin), akvaveden ph:sta ei tietoa ja testejä en tähän hätään saa mistään
-lämpötila 26 astetta, en kyllä ihan luota tuohon tarramittariin, voi olla oikeasti alhaisempi, tuntuu ainakin käteen viileähköltä
-3 jäljellä olevaa monnista syö ja ovat aika normaaleja, mutta mielestäni kyllä vaisuhkoja. Yhdellä huomaan punoitusta kidusten ympärillä. Seuraava taudin uhri?!?
-maaliskuun alussa laitoin tuonne akvaan pari ohkaista omenapuun oksaa (kuorittu), ja ne värjäsivät vähitellen akvaarion veden ihan keltaiseksi. Viikon kuluttua otin oksan pois ja vaihdoin reilusti vettä. Liotin oksaa kylpyammeessa kunnes siitä ei enää irronnut väriä, ja laitoin takaisin. Eilen otin sen oksan taas pois, kun rupesi arveluttamaan, jos olisi jotain osallisuutta kalakuolemiin. Ekan monnnisen kuolema oli siis pari viikkoa ekan kerran oksan laittamisesta akvaan.
-ruokana kahta eri lajia monnistabletteja, hiutaleita ja pellettejä mitä nyt tippuu tetroilta, ja harvakseltaan surviaissääsken toukkia pakastettuna (eilen illalla viimeksi annoin). Saavat valitettavasti tosi harvoin niitä, max.parin viikon välein, koska olen itse niille allerginen ja syöttäminen on varsin haasteellista.
-käytössä vedenparannusaine tetra aquasafe
-muut kalat elelevät ainakin toistaiseksi ihan terveinä
-onko mitään tehtävissä, viittaako nuo merkit mihinkään tunnettuun tautiin? Vettä en haluaisi hirveitä määriä vaihtaa, kun siitä nuo monniset stressaa eniten
Kiitos jo etukäteen, jos joku osaisi neuvoa, mitä tehdä!
Monniset kuolee, apua!
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Monniset kuolee, apua!
Auttaa en valitettavasti osaa, mutta otan osaa ja tarjoan vertaistukea. Itselläni on tipahdellut kuparimonnisia samaan sävyyn. Pari ensimmäistä oli laihoja eivätkä jaksaneet yllättää kuolemalla, mutta sittemmin on viikate vienyt otuksen, jossa ei suurempaa vikaa ole näkynyt, ja olivat meille muutettuaan jopa pyöristymään päin. Tulivat siis akvaarioineen päivineen, muut kalat ok. Nitriittiä ei ole, mutta sisäsuodatin otti nokkiinsa muutossa, se haisi hyvältä tullessaan ja nyt lemuaa koko ajan ja on jatkuvasti tukossa. Jotain myrkyllistä levittää?
Jotain pientä harsoa tai pilkunpoikasta oli viimeisellä vainajalla viikon verran ennen kuolemaa, mutta se parani omia aikojaan. Kunnes oireet palasivat ja pyrstössäkin oli pientä ruttoa. Arvelin bakteeritulehdusta, kun kerran näkyvää oiretta oli niin vähän ja vaihtelevasti. Laiheliinitkin olivat kuolleet näennäisen siistissä kunnossa.
Laitoin jäljelle jääneet kaksi oireetonta kuparimonnista mukaan sairaalaan ja parin tunnin päästä Baktopur Direktiä sinne. Liuotin tabletin litraan ja lisäsin ensin ihan vähän ja sitten puoli annosta, enkä mielestäni kalojen päälle. Joka tapauksessa yksi monneista tempaisi välittömästi pystyuintiin ja näytti pyörtyneeltä ja pintaan tultuaan jäi siihen selälleen näyttäen varsin kuolleelta. Kohta se kuitenkin lähti uimaan ja pyörtyi pohjaan. Kolmannella kerralla se ei enää pitkälle pötkinyt. Nappasin haaviin ja laitoin takaisin omaan kippoon jos shokkireaktio korjautuisi, mutta hengetön tuo jo oli. Vaikutti jotenkin sydänkohtaukselta.
Tarkastelussa näkyi joku syöpymä rintaevän etupuolella, jonka lääke oli tainnut värjätä keltaiseksi. Jotain harmaata näkyi kyljessä, mutta minimaalisesti, niin että kuvaileminenkin oli vaikeaa. Columnaris näytti joissain kuvissa samalta, mutta enpä osaa sanoa.
Jotain pientä harsoa tai pilkunpoikasta oli viimeisellä vainajalla viikon verran ennen kuolemaa, mutta se parani omia aikojaan. Kunnes oireet palasivat ja pyrstössäkin oli pientä ruttoa. Arvelin bakteeritulehdusta, kun kerran näkyvää oiretta oli niin vähän ja vaihtelevasti. Laiheliinitkin olivat kuolleet näennäisen siistissä kunnossa.
Laitoin jäljelle jääneet kaksi oireetonta kuparimonnista mukaan sairaalaan ja parin tunnin päästä Baktopur Direktiä sinne. Liuotin tabletin litraan ja lisäsin ensin ihan vähän ja sitten puoli annosta, enkä mielestäni kalojen päälle. Joka tapauksessa yksi monneista tempaisi välittömästi pystyuintiin ja näytti pyörtyneeltä ja pintaan tultuaan jäi siihen selälleen näyttäen varsin kuolleelta. Kohta se kuitenkin lähti uimaan ja pyörtyi pohjaan. Kolmannella kerralla se ei enää pitkälle pötkinyt. Nappasin haaviin ja laitoin takaisin omaan kippoon jos shokkireaktio korjautuisi, mutta hengetön tuo jo oli. Vaikutti jotenkin sydänkohtaukselta.
Tarkastelussa näkyi joku syöpymä rintaevän etupuolella, jonka lääke oli tainnut värjätä keltaiseksi. Jotain harmaata näkyi kyljessä, mutta minimaalisesti, niin että kuvaileminenkin oli vaikeaa. Columnaris näytti joissain kuvissa samalta, mutta enpä osaa sanoa.
En osaa minäkään auttaa, mutta kohtalotoveri myös. Ostin kuparimonnisia ja heti kotiuttamisen jälkeen (jonka suoritin siis huolella) yksi alkoi uida kummallisesti ja oli apaattinen. Ei mennyt kuin pari päivää niin oli kuollut. Loputkin monniset alkoivat kupsahdella ilman näkyviä merkkejä, ja jäljellä on enää kaksi kuudesta. Vesiarvot ok, olisi kiva tietää oliko vika kaloissa jo valmiiksi vai mikä on pielessä 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Itselläni yhtäkkiä alkoi kuolla koko pikkumonnisparvi vähitellen. Altaassa elävät kääpiöhammaskarpit ja täplänuolimonnit voivat hyvin, mutta pikkumonnisia on tippunut noin viikossa 7. Ja ne ovat olleet vähintään puoli vuotta akvaariossa.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Hei!
Minulla on 100 litran akvaario. Minulla on pandamonnisia ja niitäkin on mennyt tämän tuosta joten hain liikkeestä jbl ph testerin ja testasin akvaarion veden ja hanaveden ja arvot olivat seuraavat 8 akvaariossa ja suoraan hanasta otettu vesi 8,5 joten monnisille aivan liian korkea ph taso. tason pitäis olla 7 - 7,5. Suosittelen hakemaan ph testerin tutkimaan veden sillä nyt kun olen laittanut ph alentavaa ainetta niin loput monniset ovat pysyneet hengissä. Kannot ovat kuulemman sellaisia mitkä laskevat ph arvoa akvaariossa joten kannattaa hankkia kanto/kantoja. Tällä hetkellä minulla on kaikki ok akvaariossa.
Minulla on 100 litran akvaario. Minulla on pandamonnisia ja niitäkin on mennyt tämän tuosta joten hain liikkeestä jbl ph testerin ja testasin akvaarion veden ja hanaveden ja arvot olivat seuraavat 8 akvaariossa ja suoraan hanasta otettu vesi 8,5 joten monnisille aivan liian korkea ph taso. tason pitäis olla 7 - 7,5. Suosittelen hakemaan ph testerin tutkimaan veden sillä nyt kun olen laittanut ph alentavaa ainetta niin loput monniset ovat pysyneet hengissä. Kannot ovat kuulemman sellaisia mitkä laskevat ph arvoa akvaariossa joten kannattaa hankkia kanto/kantoja. Tällä hetkellä minulla on kaikki ok akvaariossa.