Muissa kaloissa ei vastaavia oireita ole ilmaantunut. Pystynkö pelastamaan Siirin?

Tv NT, Siiri ja muut fisut
Valvoja: Moderaattorit
Oireet vaikuttavat etäisesti samoilta, joita toisinaan tavataan karpeilla. Kala ei kuitenkaan ole sokea vaan vika on jonkin bakteerin aiheuttama myrkytys joka vaikuttaa hermoihin ja jotenkin estää kalaa ''iskemästä ruokaan''. Täysin sokea kala ei ole sokea vain ruoka-aikana vaan se törmäilee jonkin verran muutoinkin toki kylkiviiva-aisti auttaa navigoimaan mutta ymmärtänette mitä ajan takaa? Olen törmännyt kultakalojen kanssa aiemmin ongelmaan jossa viileässä vedessä ollut kala sairastuu välittömästi kun lämpötila nousee 18 asteesta 22 asteeseen. Lähes poikkeuksetta tämä salaperäinen sairaus on parantunut baku/loishäätökuurilla. Nykyään sitä ei juuri esiinny koska häädän sekä loiset että bakteerit aina uusilta tulokkailta.. kantapään kautta opittu tapa.Fisutar10 kirjoitti:Tuli mieleeni, tarkoittaisitko Siirin käytöksellä sellaista, että kala ui ihan räväkästikin, mutta suulla haukkoo ikään kuin jotain. On hermostunut jonkun verran liikkeissään ja haukkoo suu auki kuin ilmakuplia tai jotain. Itse en sitä ole tulkinnut lähes koskaan ruoan etsimiseksi, vaan haukkoo ilmaa hermostuneesti ja itse tulkitsen bakutulehdukseksi luultavasti kiduksissa, ja kalalla on vaikeuksia hengittää.
Colmumniaris ym. vastaavat bakut voisi tulla kyseeseen. En ole kyllä asiaa tulkinnut sokeudeksi.
Bakutulehduksella on monenkirjavia oireita. Osa näkyy, osa ei. Osa tappaa nopeasti, osa ei.
Jos se olisi tämä, voisin kokeilla itse kalan eristystä ja Baktopur direktiä esim. isossa muoviboksissa, jossa samat lämmötkin. BT vaikuttaa sisäisesti, mihin muut bakulääkkeet (paitsi Furanol) ei tehoa. Koko kippoa en missään tapauksessa yhden kalan takia lääkitsisi. Kova ilmastus sairaalaan.
http://www.americanaquariumproducts.com ... ioner.html
Jos ymmärsin lääkkesi (sivun ihan alalaita), niin se vaikuttaa erityisesti sisäloismatoihin. Ja niihin varsin ok. Käsitin, että sen Metrodiazole on melko huono bakulääke yksin, mutta hyvä lisä madotuksessa. Lääkkeen kohdalla mainittiin mielestäni vain sisäloiset ja kidusloisiin, vaikka siinä on niihin vaikuttava aine, ei käsittääkseni pure (prazikvanteli).
http://www.shopping.com/Jungle-Labs-Jun ... e-Lab/info
Jos oikein ymmärsin, voidaan käyttää yhdessä muiden lääkkeiden kanssa, jotka liuotetaan veteen kuten antibiootit sun muut.
Siirillä voisi olla myös mahdollisesti kidusloisia, jos kidukset ovat turvonneet tai kiduskannet ovat superauki. Ilmaa se hakkoisi hermostuneesti (eikä niinkään ruokaa hamuaisi).
Itse epäilisin kidusloisia/bakutulehdusta. Usein bakutulehdus tulee kidusloisien seurauksena. Toki, jos olisi kidusloisia, pitäisi lääkitä koko kippo. Mutta en vielä lähtisi siihen rumbaan.
Itse laittaisin luultavasti Siirin Baktopur direktiin. Mutta sitä ennen tai samalla pohtisin kidusloislääkitystä.
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1942021906
Tuon kylveytys-aika 20 minsaa ämpärissä pääakvan vedessä voisi auttaa hyvin kidusloisiin. Lammikko-kaloille sitä suositellaan erilliskipossa. Mutta miksipä ei voisi tehdä muillekin kaloille. Näin kala ei joudu olemaan lian kauan lääkityksessä. Sitten kylvyn jälkeen laittaisin samaa pääakavan vettä taas sairaalakippoon ja kala sinne. Noin vajaan vuorokauden päästä kylvystä laittaisin sitten Baktopur direktiä sekaan ja 3 päivän hoito.
Karanteeni pitää olla hyvä, että kala ei sairastu ja kärsi edelleen eli riittävän kokoinen ja ilmastus. Tai pieni suodatin, jossa ilmastin. Tosin suodatinbakut ei paljon auta, kun lääke tappaa ne.
Akvaarioon.fi:stä saa Bt:tä ainakin.
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1942025881
Mutta nämä vain tosiaan arvailuja, kuten tiedät:). Tosiaan en koko kipon suhteen huolestuisi (paitsi jos olisi kidusloisia). Joku voisi antaa pienen kalan menehtyä eikä kokisi lääkinnän arvoiseksi. Pieni kala helpommin minusta menehtyy eikä hoito pure kuin iso kala. Mutta punnitse itse vaihtoehtoja.
Ja tosiaan, voisiko haukkoa vain ns. tyhjää hermostuneesti ja olla bakutulehdus? Kidusloiset voisivat primäärisestikin aiheuttaa esim. kidustulehduksen?