Akvaariopainajaiset ja muutkin akvaariounet

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Akvaariopainajaiset ja muutkin akvaariounet

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Riveriana: Ei vitsit 8O Itsekin katsoin, että onhan niitä sellaisia mitkä ovat vartalosta oransseja ja evät mustia, mutta nämä uneni taistot olivat tosiaan semmoisia kolmivärisen karpin näköisiä. Olikohan tuo nyt sitten kosminen viesti että pitäisi sittenkin ryhtyä taistonkasvatushommiin? :P
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Hippikala: Siitä vaan selaamaan Aquabid-sivuja jalostusmateriaalin toivossa :D Kohdasta Betta valitset vain evämallin ja sitten vaan kuvia selaamaan. Fancyt ja Marblet voi olla lähimpänä sitä mitä ihastelet, mutta joskus sellaisia ei vain tule kohdalle. Joskus taas ei mitään muuta olekaan. :?
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member

Hippikala: Siitä vaan selaamaan Aquabid-sivuja jalostusmateriaalin toivossa :D Kohdasta Betta valitset vain evämallin ja sitten vaan kuvia selaamaan. Fancyt ja Marblet voi olla lähimpänä sitä mitä ihastelet, mutta joskus sellaisia ei vain tule kohdalle. Joskus taas ei mitään muuta olekaan. :?

Tässä ei kyllä sitä keltaista ole, mutta kuviota ehkä? Linkki varmaan toimii noin viikon.
http://www.aquabid.com/cgi-bin/auction/ ... 1378224805
hippikala
Senior Member
Senior Member

Riveriana: Ei ei, tässä on nyt pärjätty reilu puoli vuotta ilman taistoa ja tämä linja pidetään. Seuraava taisto tulee, kun keksin miten kalalle saa rakennettua pehmustetun sellin :roll: . Aquabidistä täytyy pysyä kaukana, siellä on ihan liikaa houkutuksia!
suomunaama
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Näin yöllä unta, että sewelia lineolatani ja toinen noitamonni lojuivat kuolleina akvaarion pohjalla. Herättyäni en nähnyt kumpaakaan missään. Pelästyin, kun eivät tulleet edes ruokkiessa. Onneksi lineolata ilmestyi juuri jostain kivenkolosta knnon päälle leyhyttelemään. Ja kutuputkessa vilkkuu punainen pyrstö. [;)] Taitaa olla perheenlisäystä hankittu yön pimeinä tunteina.
hippikala
Senior Member
Senior Member

Ou jea, tulivathan nuo platytkin viimein uniin! Touhusin parin vanhan, umpeenkasvaneen pikkupurkin kanssa ja yritin selvittää mitä kaloja niissä on hengissä. Toista purkkia olin viemässä jostain syystä kellariin ja toinen oli tarkoitus jättää enempi näkösälle. Poimin sitten kaloja talteen siihen edustavampaan altaaseen. Yksi platyista oli oranssin ja ruskean kirjava, siis vähän niinkuin ne mustakylkiset platyt mutta tumma väri oli selkeästi sellaista fazerin sinisen sävyä. Toinen taas oli kaksivärinen niin että yläosa oli oranssi ja alaosa aivan valkoinen. Oli siellä joku ns. seepravärinen platykin ja erilaisia epämääräisen kirjavia. Mutta hitsit se suklaanvärinen oli hieno! Sain sen vielä kädellä siirrettyä altaasta toiseen. Unessa vielä mietin, että varmaan on jonkinlaisen diluutiogeenin vaikutusta että musta muuttuu ruskeaksi. Ties vaikka sellainen vielä ilmestyykin platyvalikoimaan.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member

Näin unta, jossa kuljin ison omakotitalon takapihalla ja etsin ison puisen terassin ympäriltä paikkoja kukkasipulien istuttamista varten. Olivat jotain isoja keltaisia liljoja, sellaista lajiketta kuin Sewellia lineolata. Hmm. Ovatkohan ne varjoisan vai aurinkoisen paikan kasveja? :mrgreen:
Kalojen kaveri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalojen kaveri »

Näin tämän pari vuotta sitten:
Olin viikon jossain matkalla ja kun tulin kotiin, äitini oli päättänyt yllättää minut ja ostanut jotain hirveitä petokaloja 74-litraiseeni 8O Ne olivat tietenkin popsineet vanhan kalaston poskeensa ja kasvaneet kaikki n. 20cm mittaisiksi. Niitä sitten uiskenteli hampaat paljaana ainakin kymmenen 60cm mittaisessa akvaariossa [:I] Petoja haavittiin kauhealla kiireellä saaveihin että oltaisiin saatu pelastettua muutama vielä jotenkuten hengissä oleva tetra niiden joukosta...

Toinen painajainen tuli sen jälkeen kun olin saanut tietää liian karkean pohjamateriaalin "sulattavan" monnisten viikset pieniksi tyngiksi. Omat monniseni olivat unessa karkealla soralla ja niiden koko suu (ei pelkät viikset vaan koko "kärsä") oli täysin poissa. Vaikea selittää kuinka kauhean näköisiä olivat 8O Herättyäni oli pakko juosta katsomaan että monnisilla oli suut tallella :mrgreen:
128l
74l
Seita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Seita »

viime viikolla näin unen missä koko komeus 240l oli valunut tyhjäksi lattialle..
Sen jälkeen olen kiertänyt akvaariot vieläkin neuroottisemmin taskulampun kanssa joka aamu ettei kumpikaan
vaan missää nimessä vuoda.
Purkit:
-240L
-51L
aquafish
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aquafish »

Itse en ole vielä nähnyt akvaariounia, mutta ennen silikonien vaihtoprojektia äitini näki hieman erikoista unta.

Äitini oli akvaarion sisällä (joko itse kutistuneena, tai sitten akvaario oli todella todella iso). Hän pystyi hengittämään veden alla, ja ihmetteli sitä. Kalat ja vedet olivat altaassa sisällä, ja äiti lähestyi akvaarion kulmaa silikonituubin kanssa. Ennen kuin hän kerkesi pursottaa silikonia, jättimäinen rotta hyppäsi olkapäälle puremaan. Kun rotta oli poissa, hän lähestyi taas kulmaa, ja sama toistui.

Hieman erikoinen uni :'D Kirjoitin "hän", jotta jokainen ymmärtää. (:
54l + 50l miljoonakaloille
Seita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Seita »

aquafish kirjoitti:Itse en ole vielä nähnyt akvaariounia, mutta ennen silikonien vaihtoprojektia äitini näki hieman erikoista unta.

Äitini oli akvaarion sisällä (joko itse kutistuneena, tai sitten akvaario oli todella todella iso). Hän pystyi hengittämään veden alla, ja ihmetteli sitä. Kalat ja vedet olivat altaassa sisällä, ja äiti lähestyi akvaarion kulmaa silikonituubin kanssa. Ennen kuin hän kerkesi pursottaa silikonia, jättimäinen rotta hyppäsi olkapäälle puremaan. Kun rotta oli poissa, hän lähestyi taas kulmaa, ja sama toistui.

Hieman erikoinen uni :'D Kirjoitin "hän", jotta jokainen ymmärtää. (:
Missä on tykkää nappi? :mrgreen:
Purkit:
-240L
-51L
KimmoP
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja KimmoP »

Pari yötä takaperin näin tosiaan unta, missä minun akvaario oli tuplasti pitempi ja siellä oli vain monniset. Pelkät monniset ja vähän hiekkaa ja kiviä. Ei taustapaperia tai mitään muutakaan. Kaverin kanssa sitä aseteltiin paikalleen vesineen ja se liikkui kumman helposti. Sitten huomasin, että albiinoilla oli päällä pienet ruskeat takit ja eville oli hihanreijät. Ihmettelin kovasti, että miten nuo on noille saatu päälle ja eikö ne raukat stressaannu sellaisesta.

Viimeyönä oli vaihtelevan sekalainen uni, jossa juttelin toisen kaverin kanssa sitä sun tätä ja se huipentui siihen, kun huomasin erikoisen akvaarion. Se oli puurakenteinen iso kaappi, jonka metri kertaa metri kokoiset pariovet olivat molemmat akvaario. Ne olivat sellaisella sinisävyisellä lampulla valaistu, niinkuin joskus näkee kuvissa. Sisällä oli tuntemattomia punaisia ja keltaisia akvaariokaloja. Ne ovet saattoi avata ja takana oli kaappi ja akvaariot kääntyivät sivuun saranoiden varassa. Poikasallas oli piilotettu luukun taakse, missä emo sai rauhassa kutea ja molemmissa päissä oli luukut huoltoa varten. Minua vähän harmitti, että yksi ison näköinen allas olikin itseasiassa kaksi allasta, koska kumpikin ovi oli omansa. Sitten heräsin ja ajattelin, että olipa tyhmä uni. Eihän niin pienet saranat jaksa kannatella ison akvaarion painoa :)
KimmoP
Junior Member
Junior Member

Hyi viimeyönä näin unta, kuinka akvaariossa oli iso mato. Ensin se luikerteli vedessä ja sitten nousi oikein ässän mallisena pinnan yläpuolelle ja aina kun liikuin, se käänsi silmän minua kohti. Semmoinen jaokkeinen ja pieniä jalkoja pitkin vartta. Sitä aikani ihmettelin, että tuommoisia sinne kasvaa, jos ei niitä tapa heti pieninä. koko ajan se oli vähän isompi, kuin äsken. Lopulta jo nahkiaisen kokoinen ja pää alkoi olla aika petokalamainen, eikä enää kuin toukalla. Mietin jo, että annanko tuon olla vaan, mutta sitten älysin, että sehän syö kalat ja nappasin Fiskarsin oranssipäiset sakset ja niillä pään poikki mokomalta. Viimeinen ajatus juuri ennen heräämistä oli, että onpa tiukka leikata. Sitten heräsin.
joutsen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja joutsen »

Unessa meidän mummulassa oli se akvaario, josta ne luopui oikeasti kymmenen vuotta sitten. 60-litrainen, ja unessa siellä asui taisto, sinirihmiksia ja joku valtava pleko, joka just ja just mahtui kääntymään siellä. Mietin siinä kauhean kiusaantuneena, että miten oikein saisin nätisti sanottua, että plekosta pitää luopua.
hippikala
Senior Member
Senior Member

Olipas taas ohjelmisto. Olin mukamas jonkinlaisena aupairina jossain isossa ja meluisassa perheessä. Olin siellä hoitanut akvaariota (missä oli makean veden kaloja ja merikaloja sekaisin) ja unen loppupuolella perheen rouva päätti, että jotain perhejuhlaa täytyy juhlistaa grillaamalla akvaarion viimeinen lehtikala. Minulle annettiin hommaksi haavia se sieltä niin että se voidaan paneroida ja nakata grilliin. Yritin sitten selittää, ettei akvaariokaloja kannata syödä kun niille on syötetty kaiken maailman lääkkeitäkin. Ja siitä perhe sitten suuttui, että olenko ostanut kaloille lääkkeitä ja milloin ja millä rahalla. Harmillisesti uni jäi kesken kun pengoin akvaariokaupan kuitteja... 8O
KimmoP
Junior Member
Junior Member

Olipa ahistava uni. Varsinkin tuo kuittien selailu kohta :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Sain akvaristilta TS:ltä ärhäkän valkopilkkutaudin, joka alkoi levitä ääriosistani kehon sisäosiin päin. Nopeasti kävin Akvaariokeskuksesta Protozinia ja nostin kämpän lämmöt 34 asteeseen. Tilanne alkoi pikku hiljaa hellittää, mutta Protozin-kuuri jatkuu. Melko pahanmakuista tämä Protozin. :twisted: Saunontakin pistää loisiin vipinää ja loiskierto nopeutuu huomattavasti.

Pelkään myös että naapurin Pekkaan nousee valkoisia pilkkuja - törisinhän valkopilkuissa hänen kanssaan. :P Luvassa lienee koko naapuruston lääkintä. :twisted:
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

:mrgreen:
Verna
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Verna »

Ihana tuo lämpöjen nostaminen kämpässä. :)

Minä muistan pari vanhaa unta. Ekassa keskityin kypsyttämään akvaariotani (tein sitä hommaa irl juuri silloin) ja jossain vaiheessa tajusin, että mullahan on olemassa jo valmis akvaario, kaloineen kaikkineen, enkä siltä kypsytys- ja suunnitteluinnoltani ollut muistanut sitä hoitaa. Ai kauhea sitä huonoa omatuntoa ja pahaa mieltä kalojen puolesta siinä järkyttävän limaisessa ja likaisessa pikkupurkissa. :( Hohtomiljoonakaloja siellä ainakin oli ja jotain kauniita oransseja kaloja myös. Kun huomasin sen altaan, olin ihan varma, että kalat olivat kuolleet likaiseen veteen ja nälkään, mutta ne sentään ihmeen kaupalla selvisivät. Mietin siinä kyllä tovin, onko minun fiksua sitä uutta akvaa edes kypsyttää kuntoon, kun en niitä aikaisempiakaan kaloja ollut älynnyt hoitaa. Kamala uni!

(OT: Mistä lie tuollainen morkkis välillä iskeekin... Kerrankin hyppäsin keskellä yötä sängystä, hirveällä hädällä, että herranen aika, en ole todella pitkään aikaan antanut koiralleni vettä! Totta se kyllä olikin, mutta kun ajatus alkoi juosta matkalla keittiöön, tajusin, että ei minulla ole kyllä koiraakaan ollut enää vuosikausiin. Että ei ihme, ettei ollut tullut vesikuppia täyteltyä siinä lähiaikoina.)

Yhdessä unessa keksin tosi hyvän tavan siivota akvaario, lappoamatta yhtään. Nappasin muitta mutkitta sen täyden 170-litraisen syliini ja käänsin sen ylösalaisin, vesineen, kaloineen kaikkineen. Kaikki pysyi akvaariossa paikoillaan, vesikin, ja kalat uivat siellä ihan tyytyväisinä. Ainoastaan pohjaan vajonnut moska lähti liikkeelle, ja kun kannattelin allasta nurinpäin hetkisen, kaikki lika valui alas, eli veden pintaan. Sitten laskin akvan takaisin paikoilleen ja keräsin lian jollain astialla pois siitä pintavedestä. Tadaa, puhdasta tosi helposti!
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member

:mrgreen: Olisikin siivoaminen noin helppoa!
paptus
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja paptus »

Näin jonkun aikaa sitten todella outoa unta. Oli planeetta jossa meret olivat täynnä ilmaa ja ilma vettä, no planeetalla asui jättiläismäisiä kultakala humanoideja. Sitten yhdessä niiden kultakalojen talosssa oli "kultakalamalja" mutta siellä maljassa oli ilmaa ja sisällä kaksi ihmistä. Siellä maljassa ne juoksivat ympyrää ja pelästyivät kun jättikultakalalapset tökki sitä maljaa.Oli melko omalaatuinen uni, mutta sen siitä saa kun kultakalamalja juttuja täällä AW:eessa lukee :mrgreen:
300l seurala
180l siaminpiiikkis biotooppi
54l poikas/kasvatusallas
1 viljakäärme
1 kani
hippikala
Senior Member
Senior Member

Mikähän nyt onkin kun akvaario tunkee uniin... Toissayönä näin unta, mikä toistaa tyypillistä kaavaa, että akvaariosta löytyikin ihan jättiläiseksi kasvanut kala. Nämä unet toistuvat todella usein, yleensä minulla on jossain useampia altaita ja sitten yhtäkkiä huomaan että jossain altaassa on tolkuttoman suureksi kasvanut kala. Ja sitten alan miettiä miten sen saa kiikutettua kauppaan tai paremmille vesille ilman että muut akvaristit kivittävät minut moisen monsterin omistamisesta. Joka tapauksessa nyt oli kuitenkin paras tähän astisista: unessa altaassani oli sellainen 3D kivitausta ja jokin niilinhauen tyyppinen iso kala oli kasvanut siellä taustan takana niin että oli täyttänyt kehollaan sen koko taustan ja jäänyt jumiin. Kala oli edelleen ihan hengissä, mutta sellainen käsivarren paksuinen ja metrin mittainen otus, mikä oli kiinni niissä taustan koloissa. Uni loppui ennen kuin sain sen irti, joten en sitten tiedä kuinka kalalle kävi.

Nyt sitten tuli ihan uusi juttu. Lajittelin kaloja altaasta toiseen ja jostain syystä halusin merkitä yhden loistobarbin myöhempää tunnistamista myöten. Unilogiikalla tuumasin, että puuvärikynä kestää hyvin veden alla :D Nappasin kalan kiinni ja sujuvasti väritin sen evään sinisellä puuvärikynällä tunnistemerkin. Unessa vielä tuumasin että olipas hyvä keksintö... 8O
Kalanhalaaja
Starting Member
Starting Member
Paikkakunta: Suomen suurin valaistu hautausmaa, kartan mukaan Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Kalanhalaaja »

Minäpä näin unta siitä, että löysin kellaristamme toisen akvaarion. No, minäpä sitten hain faunattaresta siihen suodattimen, lämmittimen, kasveja, hiekkaa jne. Rupesin kypsyttelemään allasta. Altaan kypsyttyä hankin sinne kalat. Minusta on omituista miten hyvin muistan kalalajit, joita sinne hankin. Hankin nimittäin jaguaarimonnisia ja miljoonakaloja. En ole koskaan hoitanut kyseisiä kaloja akvaariossa, enkä edes suunnitellut niiden hankkimista.
Ensimmäiset fiilikset aamulla: Hei, pitää laittaa sinne miljoonakala-altaaseen lannoitetta. Mutta ei hyvää päivää! Missä mun miljoonakala-allas on?
hippikala
Senior Member
Senior Member

Haa! Joku toinenkin näkee näitä "paikasta x löytyy akvaario" unia! Näiden unien realismi on todella hämmentävää, itsekin olen herännyt moneen kertaan ihan todella siinä uskossa, että minulla on jossain kummassa autotallikellarissa iso määrä altaita... 8O
Jokutyyppi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jokutyyppi »

Tässä ekaa kala-akvaariota perustamassa, näin unta että olin jo hankkinut kalat (vissiin jotain isoja liiloja uros miljoonakaloja) ja ne rupes yhtäkkiä kaikki kuolemaan. Sitte tajusin että olin unohtanut kypsyttää ja laittaa vedenparannusainetta.......
Harvinaisen normaali uni verrattuna siihen mitä mun unet yleensä on. Yks parhaista on vissiin se kun mä ja mun perhe oltiin jossain ostoskeskuksessa ja yhtäkkiä se muuttui sitruunan malliseksi avaruusalukseksi ja lennätti mut, mun perheen ja kaikki muut siellä ostarissa amerikkalaiseen sotilastukikohtaan...... Sen siitä saa ku kattoo liika toiminta leffoja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”