60 litraa aloittelijan sähläystä

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Jokutyyppi
Starting Member
Starting Member

60 litraa aloittelijan sähläystä

Viesti Kirjoittaja Jokutyyppi »

Kirjottelen tässä mun 63 l akvaariosta. Se on siis mun eka kunnon akvaario ja se on just kypsyny. Kaloja tosin tulee vasta heinäkuun puolivälissä/loppupuolella, mut tässä on mun tän hetkiset kalasto suunnitelmat:
-10 neontetraa
-3 piikkisilmää
-Ja ehkä joskus myöhemmin joku pieni rihmakala

Vesi on lämpötilaltaan siinä 25C, PH neutraalin tuntumassa ja pehmeähköä.
Kasveista ei mitään hajua, ne on niitä kivoimpia jotka oli tarjouksessa. :P
Liitteet
Ei ehkä toi kuva mitään taattua laatua
Ei ehkä toi kuva mitään taattua laatua
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: 60 litraa aloittelijan sähläystä

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Jokutyyppi kirjoitti:Kirjottelen tässä mun 63 l akvaariosta. Se on siis mun eka kunnon akvaario ja se on just kypsyny. Kaloja tosin tulee vasta heinäkuun puolivälissä/loppupuolella, mut tässä on mun tän hetkiset kalasto suunnitelmat:
-10 neontetraa
-3 piikkisilmää
-Ja ehkä joskus myöhemmin joku pieni rihmakala

Vesi on lämpötilaltaan siinä 25C, PH neutraalin tuntumassa ja pehmeähköä.
Kasveista ei mitään hajua, ne on niitä kivoimpia jotka oli tarjouksessa. :P
No, mutta sehän näyttää hyvältä. Tervetuloa joukkoon mukaan.
Ahvenia ja monneja.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Kaunis!

Suosittelen lämpimästi tutustumaan myös killeihin, sopisivat täydellisesti tuollaiseen pieneen tummaan altaaseen. Foorumilla on näiden kasvattaja http://eggersi.blogspot.fi/ . Värit ovat monilla lajeilla upeita ihan niinkuin neontetroillakin, mutta nämä ovat tietysti vähän isompia ja mielenkiintoisia kasvattaa. Erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto pieneen altaaseen. Tsekkaile ihmeessä jos vaikka kolahtaa!
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Miten ajattelit pitää altaan kypsänä vielä tämän kuukauden vai kypsytätkö sen sitten ennen kalojen hankintaa uudelleen?
Jokutyyppi
Starting Member
Starting Member

Onkohan mulla menny jotain ohi, kun oletin että kasviakvaarionakin pysyy kypsänä..? O.o Onhan mulla tietenki siellä kaikki huppukotiloita ja muita öttimönkiäisiä pyörimässä, jos auttais asiaa...
No, niiku otsikkokin sanoo, sähläystähän tää on.
Teemu Salonen

Kyllä niille hajottajabakteereille pitää ruokaa olla tarjolla. Muuten kuolevat pois. Toki kasviakvaariostakin jonkunverran eloperäistä jätettä tulee ja omansa tekee myös kotilot mutta ei se bakteerikanta joka sinne jäljelle jää kalallista kuormistusta tule enää kestämään.
Jokutyyppi
Starting Member
Starting Member

No en mä noita kaikkia samalla ollu sinne tunkemassakaan, olin miettiny et eka laittaisin vaan piikkisilmät, antaisin tilanteen tasaantua ja toisin tetrat vasta sitten. Toimisko toi?
Teemu Salonen

Voishan se toimiakkin. Tai sitten ei. Kalallinen kypsytys on ihan toimiva tekniikka, sillä olen itsekin suurimman osan altaistani kypsyttänyt. Enää vaan ei ole tarvetta kun tarjolla on hyvät kaupalliset bakteeritiivisteet. Biodigestin start-up vaan sekaan ja allas on kypsä. Toki typen kiertoa kannattaa alkuun tarkkailla vähän tiheämmin.
Jokutyyppi
Starting Member
Starting Member

Niin, niin, siis mä vaan lähinnä hain sitä et toimisko se, jos se bakteerikanta on jo olemassa, se on vaan sen verran pieni, et se kestää vaan kasvien ja pikku öttimönkiäisten verran kestää rasitusta, ja jos niitä kaloja tuo vaan siihen tahtiin et se bakteerikanta ehtii lisääntyy mukana... No jaa, iha sama voin mä niitä aineitaan hankkia...
Teemu Salonen

Älä nyt käsitä väärin, sulla on oikein hyvä juttu aluillaan :)

Henkilökohtaisesti olisin jättänyt tässä vaiheessa kypsytyksen kokonaan väliin jos kerran asukeiksi ei muita ollut tulossa kun kasvit ja muutama kotilo. Sen kypsytyksen olisin sitte tehny kun ne kalat on tulossa. Siihen mennessä altaaseen olisi jo tullut mukavasti "pohjaa" typpibakteereille. Eli oltaisiin käytännössä samassa tilanteessa kuin nyt.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Teemu on ihan oikeassa, hyvä laittaa bakteerivalmistetta ennen kaloja. Joka tapauksessa pikkualtaiden kanssa on aina hyvä olla bakteerivalmistetta (Prodibio) jemmassa, jos vaikka joutuu putsaamaan suodattimen tavallista ankarammin.

Hiekkapohjalle kannattaa harkita myös kierteisiä, jos niitä ei jo ole siellä. Hyödyllisiä pikkuotuksia!

Oletko miettinyt piikkisilmien tarkempaa lajia? Niitähän on isompaa ja pienempää sorttia, ja joidenkin mielestä 30x60cm pohja ei olisi riittävä näille tyypeille ylipäätään. Mutta kun lajeja on tosiaan useampia, niin on vähän valinnanvaraa madon koollakin.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Jokutyyppi
Starting Member
Starting Member

Mä ihan sitä yleisintä lajia, aaltopiikkisilmää olen ajatellut ja tiedän että siitä vaihtellee tilan suositukset 50-80l välillä. Kyselinkin vähän tuolla pohjakala-puolella harrastajien mielipiteitä ja suurin osa sanoi että kyllä menee. Kierteisiä itsekin olen miettinyt ja kyllä tuolta yks tylomelania-kotilo löytyy. :) Kyllä mun sitte varmaan täytyy käydä jotai valmistetta hankkimassa. Kalojen hankinta viivästyy taas viikolla koska sille viikolle, jolla ne ajattelin hankkia tulikin muuta ohjelmaa.....
kaikau
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kaikau »

Hei!

Kun pohdit asukkeja, niin mieti "siivouspartiota". Tulet vielä tyytyväisenä kiittämään itseäsi, että hankit sellaisia.

Itselläni on leväsukarapuja ja ottoja(Otocinclus). Pitävät kasvit puhtaina.
Jos sinulla on ns. roskakotiloita, voit tarvita petokotiloita. Mutta jos haluat esim. pohjamoskaa syöviä kierteisiä ja muita kotiloita, niin petokotilot eivät sovi samaan.

Pieni akvaario tulee helposti täyteen, joten mieti vaan rauhassa. Monet kalat ovat yllättävän pitkäikäisiä, joten ei niitä sitten ihan nopeasti tule vaihdettu.

Tervetuloa!
Tällä hetkellä enemmän kasveja kuin kaloja.
Jokutyyppi
Starting Member
Starting Member

No niistä huppukotiloista ei varsinaisesti mitään haittaa ole, kun ovat niin pieniä. Kiertesiä ajattelinkin kaupasta kysyä saisko kaupanpäälle kun kaloja haen. Piikkisilmiä oon suunnitellu just "siivoojiksi". :) Otot ja sukaravut oli alussa mullakin mietinnässä, mutta ne on vissiin pikkasen herkempiä ja minä mämmikourineni tartteen jotain niiku ydinräjähdyksen kestävää porukkaa... :D
Jokutyyppi
Starting Member
Starting Member

Nyt on Start Upit lisätty ja illalla mennään hakemaan kaloja! :mrgreen: Pakkaus sanoo että kolmasosan kalastosta saa laittaa aluksi, joten nyt pitää miettiä hankinko piikkisilmät, vai osan neontetroista.... Kyllä tuntuu että pitää ensin piikkisilmät hankkia, kun ne on kuitenkin niitä "siivoojia", joten kun myöhemmin tetrat tulee, niin ruuan tähteet ei jää mädääntymään. Mielipiteitä? Sitten vielä yksi kysymys; milloin neontetrat saa tuoda?
Jokutyyppi
Starting Member
Starting Member

Akvaariokapasta ei lähtenytkään mukaan piikkisilmiä, vaan 6 kpl kääpiömonnisia. Myyjä itsepintaisesti väitti ettei 63 l kannata niitä ottaa ja suositteli monnisia. Suloisiahan nuo ovat ja tosi aktiivisia. Yksi niistä on paljon vaaleampi kuin muut, kantaakohan jotain albiinogeeniä. Eivät vaikuta kalpeilta, eivätkä piilottele, joten niillä on varmaan kaikki hyvin.
Liitteet
Taaimaisesta näkee että on selkeästi vaaleampi
Taaimaisesta näkee että on selkeästi vaaleampi
Jotain herkkua hiekassa :)
Jotain herkkua hiekassa :)
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Lisää kääpiöitä!
Mulla on myös 63l näitä minisinttejä ja
aion nostaa kääpiömonnisten määrän sinne 20-25 hujakoille.

Kannattaa jäädä seuraileen sitä kalpeaa kaveria,
mutta voi olla muuttoressin seuraustakin.
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Jokutyyppi
Starting Member
Starting Member

Juu, kyllä tuntuu että pitää ainakin kymmeneen tuo parvikoko nostaa, mutta otan nyt kaloja vaan vähän keralla ettei bakteerikanta järky liikaa. Kukaan kaloista ei enää ole huomattavasti muita kalpeampi, joten oli vissiin vaan ainoa stressaaja. Käyttäytyi kyllä ihan samalla tavalla kun muut, joten stressi ei ollut ihan eka ajatus.... No eipähän ole enää kalpeampi, joten turha sitä miettiä.
Välillä käyvät pinnalla "plupsahtamassa" ja siihen jää pieni ilmakupla, onko normaalia vai viittaatko johonkin hapenpuutteeseen?
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Monnisilla on suolihengitys, joten ihan normaalia puuhaa.
Itsellä oli aluksi pari päivää 4kpl kääpiöitä(kaupan jämät) ja kun tuli 10kpl lisää,
niin pikkuiset ihan villiintyivät :)
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Jokutyyppi
Starting Member
Starting Member

No hyvä että se on normaalia. Vieläkin on liuskatestin mukaan nitriitti on vieläkin nollassa. Osaisiko kukaan sanoa milloin neontetroja voisi hankkia?
Jokutyyppi
Starting Member
Starting Member

Pari viikkoa sitten tuli jo tetrat hankittua, mutta vasta nyt sain kuvat koneelle ja tänne. Akvaariossa vesiarvot kunnossa, kalat syövät ja ovat aktiivisia ja kasvit kasvavat nätisti. Kaikki on siis hyvin. :D Ainut ongelma on että pikkasen levää alkaa kasvaa laseissa, joten olis varmaan korkea aika hankkia jotain levänkotiloita.
Liitteet
Sisustus hiukan muuttunut :)
Sisustus hiukan muuttunut :)
image.jpg
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Pankkikortti, kirjastokortti tms on hyvä leväraappa laseille, ei tee naarmuja laseihin ja levät lähtevät hyvin pois [;)] :D
Jokutyyppi
Starting Member
Starting Member

Kiitos vinkistä. :D
Jokutyyppi
Starting Member
Starting Member

Nyt sitten on ruvennu kasvamaan jotain "kivaa" vihreetä töhnää hiekassa.... Oletan leväksi. Nyt pitää varmaan oikeesti hankkia jotain leväsukiksia tai kotiloita jotka syö levää. Muutenkin mun ainut kotilo kuoli viime viikolla. Onko mitään ehdotuksia jostain helposta ja suht edullisesta levänsyöjäöttimönkiäisestä?
Jokutyyppi
Starting Member
Starting Member

Ja nyt tietenkin tajusin että vihreä mönjä taitaa olla sinilevää... Nyt meni sitten akvaario pimennyksen muutamaksi päiväksi. :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”