Runsauden pula...

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
fopa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Runsauden pula...

Viesti Kirjoittaja fopa »

Voi tätä elämää... Eli rupesin väsäämää tankkia itselle todella pitkän harkinnan jälkeen.
No nyt sitten tulikin tenkkapoo... Kalojahan on vaikka kuinka ja paljon...

Pikku vinkkiä voisi joku heittää. Altaan koko tulee olemaan tuo 120x60x60 - taustat. Eli karkeat 430l
Mä jotenkin olen tykästynyt noihin Kardinaalitetroihin ja sitten Taistelukalakin kiinnostaisi ja sitte???

Jotenkin tuntuisi, että olis kivempi monta pientä kalaa, kuin pari isoa.
lendu
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Runsauden pula...

Viesti Kirjoittaja lendu »

Itse olen huomannut että pienet parvikalat näyttävän hienolta isommissa parvissa varsinki kun kontrastina akvaariossa on joku isompi kokoinen kala(parvi).
Missy80
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Kardinaalitetrat ja taistot sopii hyvin samaan altaaseen :) Taistoja voi hyvin ottaa tuon kokoiseen ihan haaremin ja kardinaaleja vaikka sellaisen 50 kalan ison ja näyttävän parven. Se silti tuli mieleen, että jos ne taistot hommaat, niin niiden kanssa sopivia yhtään isompia kaloja on hankalampaa löytää, esim. ahvenet ja muut hyvin reviiritietoiset kalat voi sulkea heti pois. Itse ottaisin taistojen tilalle vaikkapa näyttäviä sini- tai helmirihmoja. Pohjalle jotakin monnisia ja kun edelleen pysytään lämpimän veden kaloissa niin pari-kolmekin partista (samaa sukupuolta) sopis kans pohjalle, ne kun kestävät mainiosti hyvin monenlaisia olosuhteita.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Voit tosiaankin ottaa tosi monenlaista kalaa. Kardinaalitetroille sopisi jokin toinen tetralaji kontrastiksi, vaikkapa mustaneontetra tai kerritetra. Taistelukajoja voit ottaa naarasparven ja koiraan. Pohjalle monnisia, esimerkiksi parvi helmi- tai vihermonnisia olisi tosi näyttävä.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

JukkaV kirjoitti:Voit tosiaankin ottaa tosi monenlaista kalaa. Kardinaalitetroille sopisi jokin toinen tetralaji kontrastiksi, vaikkapa mustaneontetra tai kerritetra. Taistelukajoja voit ottaa naarasparven ja koiraan. Pohjalle monnisia, esimerkiksi parvi helmi- tai vihermonnisia olisi tosi näyttävä.
Koiras betta ja kolmisen naarasta. (Naaraat osaavat olla erinomaisen häijyjä toisiaan kohtaan). Edelläminittujen lisäksi esim. kiilakylki ja piikkisilmät ovat sopiva vaihtoehtoja.
Ahvenia ja monneja.
fopa
Junior Member
Junior Member

Kiitoksia vaihtoehdoista, oli monta sellaista mistä en ole kuullutkaan.
Ja kyllä noista jokunen menee vakavaan harkintaan.

Itse törmäsin tämmöiseen kalaan , kuin viisiraitabarbi, minusta oikeinkin hauskan näköinen ja wikin mukaan rauhallinen. Ilmeisesti taistojen kanssa tulisi toimeen?

No sitten tietysti haluaisin oikean levärohmun tuonne. Leväbarbeista tulee kuulemma laiskoja vanhemmiten.

Niin ja sietääkö tuon kokoinen pohja esim. kahta eri pohjakalaa, eli piikkisilmiä sekä monnisia?
fopa
Junior Member
Junior Member

Juu elikkä, vaikka tämä ei ihan just nyt heti eikä just olekaan ajankohtainen, niin kiva on jo valmiiksi katsoa tulevat asukkaat.
Näihin olen nyt päätynyt, jos joku vielä viitsisi varmistaa, että on nyt suunnilleen käypäset keskenään ja tila riittää näille, kiitos :)

-Eli parvi kardinaalitetroja 30-50kpl
-Taistelukala 1uros ja 2-3 naarasta
-Täpläpartamonni
-Helmipartamonni
-Piikkisilmä 10-jotain?
-Viisiraitabarbi, näitä sitten jokunen.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Visiraitabarbit on ihania, ja niitä mahtuu ihan jonkinmoinen parvi. Niillä vaa saattaa olla taipumusta näykkiä taiston eviä, joten pienellä varauksella...
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member

kerttu kirjoitti:Visiraitabarbit on ihania, ja niitä mahtuu ihan jonkinmoinen parvi. Niillä vaa saattaa olla taipumusta näykkiä taiston eviä, joten pienellä varauksella...
Tällä kertaa postitan yhteensopivuudesta linkin ja lyhyen toteamuksen ettei noita useammallakaan foorumilla tai kala-aiheisella asiantuntijasivustolla suositella samaan pienimpien tetrojen sen paremmin kuin taistelukalojenkaan kanssa. http://bettatrading.com.au/Five-Banded- ... -Sheet.php

Yleiseti ottaen tiikeribarbi on näykkijöistä pahin ja sen kanssa saman sukuisten kalojen kanssa kannattaa välttää sekä liehuvaeväisiä kaloja, että rihmakaloja.
Ahvenia ja monneja.
fopa
Junior Member
Junior Member

Toihan oli jotain ukomaankieltä, mä tollasesta mitään ymmärrä :mrgreen:

Mutta joo, en ehkä sitten kumminkaan uskalla ottaa tuota riskiä.
Täytyy varmaan etsiä joku toinen laji tuon viisiraidan tilalle :?
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member

fopa kirjoitti:Toihan oli jotain ukomaankieltä, mä tollasesta mitään ymmärrä :mrgreen:

Mutta joo, en ehkä sitten kumminkaan uskalla ottaa tuota riskiä.
Täytyy varmaan etsiä joku toinen laji tuon viisiraidan tilalle :?
:mrgreen: Jokseenkin suositeltavaa.. onhan noita vaihtoehtoja. Olen tosin huono heittelemään niitä, koska oma kiinnostus parvikaloihin on hiljaista laatua. Ainoat parvikalat joista olen oikeastaan kiinnostunut ovat kultakalat koska vanhempina niissä on kapasiteettia, useampikin omistaja on opettanut omansa pelaamaan jalkapalloa ja youtube on näitä videoita täynnä. Kultakalojen lisäksi parvikaloista kiinnostavat norsukalojen ryhmä joilla on huomattavan suuret aivot ruumiinkokoon nähden ja joiden tiedetään luonnossakin leikkivän. Edellämainitun lisäksi ne kommunikoivat keskenään sähkösykäyksin.
Ahvenia ja monneja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”