1) onko ehdoton ei sijoittaa akvaariota etelänpuoleisen ikkunan viereen? KirjoIssa lukee, että ei kannata, mutta meiltä ei löydy muualta paikkaa. Lisäksi lähellä akvaariota olisi iso idänpuoleinen ikkuna. Näistä ikkunoista suora auringonpaiste on n. Kello 9-13 välillä. Tai no etelänpuoleisesta ikkunasta paistaa aurinko suoraan noin max. tunnin. Ja paistetta vähentää naapurin suuri kuusi ikkunan kohdalla.
2) Toinen kysymys sijoituspaikkaan liittyen. Onko huono, jos akvaario on sängyn vieressä makuuhuoneessa? Sitä ääntä vaan ajattelen, että häiritseekö paljon nukkumista?
3) Akvaarioksi ajattelin hankkia Eheim Vivaline 126L tai Juwel Rio 125L. Eheimin mitat on 80x35x45cm ja Juwelissa 81x36x50cm. (Molemmat akvaariot löytyvät Helsingin Akvaariokeskusen sivuilta) Kumpi noista olisi siis teidän mielestänne parempi vasta alkajalle?
4) Olen ihastunut kääpiörihmakaloihin ja taistelukaloihin. Voiko noita pitää samassa akvaariossa ja minkä muiden kalalajien kanssa noita voisi pitää? Tai onko nuo edellä mainitut edes hyvän kokoisia akvaarioita kummalleekkaan? Vaikka taistelukala lukemani perusteella pärjäisi pienemmässäkin vai?
5) mitä muita teknisiä laitteita kannattaa suodattimen, lämmittimen ja valaistuksen lisäksi hankkia?
6) voiko taustana käyttää vain vaikkapa vaaleansinistä pahvia, mitä myydään normi kaupoissa?
7) Kattaako kotivakuutus yleensä, jos akvaario menee äkillisesti rikki?
8) Olen lukenut kirjoista bakteeritympeistä, joiden avulla akvaarioon voisi tuoda kaloja jo muutama päivä perustamisen jälkeen. Kannattaako sellaisia käyttää vai kypsyttääkkö akvaarion vaan suosiolla kasvien avulla? Itse olen tästä jälkimmäisestä ehkä vähän kiinnostuneempi ja se vaikuttaa varmemmalta kuin nuo ympit. Mitä mieltä te olette, kumpi on parempi/varmempi tulos saada hyvä ja puhdas vesi kaloille?