Eli olen juuri (viimein!) perustamassa ensimmäistä akvaariotani. Kaikkea mahdollista teoriatietoa olen kerennyt haalia jo toista vuotta ja olen suunnitellut sisustuksenkin tarkasti, mutta nyt tuli ongelma. Eli siis; tahdon sisustaa akvaariotani pääosin kiviteemalla. Ei nyt mitään malawiallasta ole tulossa, mutta itse vain tykkään enemmän tummasta taustasta ja kivirakennelmista seura-akvaarioissakin. Pari vallisneriaa tms on kenties tulossa suodatinta peittämään, mutta kuitenkin. Tausta on siis tumma. Kontrastiksi sille tahtoisin kovasti melko pienirakeista ja vaaleaa hiekkaa pohjalle.
Mutta kun jälleen luin lisää alustavasti suunnittelemistani kalalajeista, niin huomasin yhden jutun; monia lajeja suositellaan tummapohjaiseen/tummaan akvaarioon. Tausta akvaariossani on kyllä tumma, mutta kun se pohja on niin vaalea.
Akvaarioni on siis 100-litrainen. pH tarkoitus olla 6, pehmeä vesi ja ei kummoista virtausta. Alustavasti suunnittelemiani kalalajeja ovat(/olivat, jahkailu kesken) ainakin siaminpiikkisilmät, pandamonniset ja taistelukala. Niiden kanssa ei vielä ongelmaa. Mutta entäs se pienikokoinen parvikala joka parvessa vipeltäisi siinä veden keskikerroksessa? Olen haaveillut muunmuassa mustaneontetroista, mutta tässä se ongelma tulee; suositellaan tummaan akvaarioon.
Eli minkä pienen parvikalalajin voisin ottaa vaaleapohjaiseen, tummataustaiseen kivialtaaseeni?