Raitakavereiden pytty

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

meh.
Olen tässä muutaman päivän ihmetellyt ja pähkäillyt, piilevähän se siellä [}:)] Olisihan se pitänyt tajuta jo aikaisemmin, mutta uskokaa tai älkää: en ole koskaan nähnyt kyseistä levää! Suurin piirtein kaikkia muita on sitten ollut senkin edestä... Ainakin loisteputket menee nyt vaihtoon, toivotaan sitten että easycarbo ja kasvien putsaus hoitaisi homman.
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Siis miten voi barbit olla niin tyhmiä?
Ruokailut on kyllä kivaa aikaa akvassa, mutta mutta... jaan siis spirulina-tabuja pienempiin palasiin (mentaliteetti "kaikille jotain") ja barbi vie ensin palasen piiloon ja nielee vahingossa (?) palasen kokonaisena 8O sitten tyyppi niin täynnä ruokaa ettei pysty uimaan kunnolla. Huoh. Ja lisätään soppaan se vielä että barbit saa erikseen hiutaleita, tabut tarkoitettu nuoliaisille ja piikkisilmille. Samperin syöpöt :mrgreen:
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja kerttu »

No just tommosia ne kyllä on :mrgreen: ! Kuusiraidatkin suhaa ihan hulluna ruuan perässä ja todellakin vetää liian isoja palasia jos niitä on tarjolla. Yhden kerran tarjoilin pakasteruokaa vähän reilulla kädellä kun ajattelin että vaihdan vedet sen jälkeen ja jäis piikkisilmillekin jotain. Se oli kyllä virhe, sillä kuusiraidat veti itsensä niin ähkyyn että osa meni pohjan tuntumaan lepuuttamaan ahmimisensa jälkeen (ei todellakaan tyypillistä niille). Nykyisin tarjoilen pakasteet niin, että hautaan ne osin pohjaan, että piikkisilmät saa osansa ja barbit taas ei ahmi liikaa.

Akvaario pelkille raitabarbeille olisi kyllä hauska. Mulla tuo 10 näyttää olevan aika maksimi satalitraisessa - ei siksi ettei niitä mahtuisi, mutta jos niitä olis enemmän niin muut ei saisi enää ruokaa...
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

kerttu kirjoitti:No just tommosia ne kyllä on :mrgreen: ! Kuusiraidatkin suhaa ihan hulluna ruuan perässä ja todellakin vetää liian isoja palasia jos niitä on tarjolla. Yhden kerran tarjoilin pakasteruokaa vähän reilulla kädellä kun ajattelin että vaihdan vedet sen jälkeen ja jäis piikkisilmillekin jotain. Se oli kyllä virhe, sillä kuusiraidat veti itsensä niin ähkyyn että osa meni pohjan tuntumaan lepuuttamaan ahmimisensa jälkeen (ei todellakaan tyypillistä niille). Nykyisin tarjoilen pakasteet niin, että hautaan ne osin pohjaan, että piikkisilmät saa osansa ja barbit taas ei ahmi liikaa.

Akvaario pelkille raitabarbeille olisi kyllä hauska. Mulla tuo 10 näyttää olevan aika maksimi satalitraisessa - ei siksi ettei niitä mahtuisi, mutta jos niitä olis enemmän niin muut ei saisi enää ruokaa...
Aah, ei ole tullut mieleenkään laittaa hiekkaan sitä ruokaa. Mitä ruokaa laitat piikkisilmille? Täällä ne kyllä siivoaa ahkerasti muiden jäljet ruuan jälkeen, mutta en tiedä saavatko he tarpeeksi. Joskus ne kyllä häätää nuoliaiset oikein porukalla mutta usein jää kakkosiksi :|
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Oon itse pakastanut jotain sörssöä missä on kasviksia, katkarapua, seitiä ym. ja syötän myös valmiita pakaste-eväitä. Laitan siis jäisenä palasen sinne hiekkaan... Syötän myös rakeita (niiden annan vettyä vähän aikaa sormissa ja sitten tiputan kahteen kohtaan suoraan veden alle, että joku rae ehtisi pohjalle asti) ja pellettimäistä ruokaa (yleensä kaksi pellettiä, sellaisia joita isommat kalat haukkaa yhtenä suupalana siis, eri kohtiin akvaariota).
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Verna »

Minä pudotan piikisilmille tabletit heti valojen sammuttua. Muuten tetrat ja ahvenet pistelevät ne poskeensa. Tabletit ehtivät pohjalle kasvillisuuden suojiin, ennen kuin ruokarosvot tottuvat hämärään, ja sen jälkeen ne eivät niitä yleensä enää löydä. Sama juttu survareiden kanssa, tipautan niitäkin pimeään akvaarioon, jonkin kasvipöheikön kohdalle, ja sillä lailla piikkisilmätkin saavat osuutensa.
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

No niin.
Akvaan tuli hankittua uudet putket, nyt kelpaa purkkia katsella taas.
Sylvanian putket siinä oli, aquastar ja grolux, mutta oli turhan punainen se valo. Kasvit kasvoi pituutta mutta lehtiä ei juurikaan tullut ja vesikin oli enemmän tai vähemmän keltaista. Nyt ostin yhden aquastar-putken ja siihen rinnalle zolux nominal-putki, molemmissa väri sen 10 000 K. Tuo nominal ei ole tuttu, mutta liikkeen kasvialtaissa on ne putket ja ainakin siinä näytti kivalta. Lisäksi putken värispektri vaikuttaa (ainakin tuotetietojen mukaan) hyvältä, joten hyvää varmasti tulee.

En edelleenkään tiedä mitä tehdä sen tähtipatsulin suhteen, joten törkkäsin koko hoiton yhteen kulmaan. Katsotaan mitä keksitään. Piilevä vaivaa noita kasveja vieläkin, erityisesti vesitähdikki kärsii joten olen yrittänyt putsata ja carboakin on mennyt jonkun verran. Toivotaan että uudet putket tekee tehtävänsä ja häätää sen samperin levän.
Liitteet
IMG_0296.JPG
IMG_0296.JPG (180.87 KiB) Katsottu 4608 kertaa
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

[}:)] Levää, levää ja lisää levää.

Ensin piilevä, sitten täplälevä ja sitten vielä tupsulevä. Hermot kireellä täällä hetkellä, pakko myöntää.
Mietin jo tosissaan skipata koko Aasia-teemaa ja hankkia sinne iso porukka ottoja, mutta en halua! Mitä teen? Leväbarbien pikkuserkkuja olen hakenut jokaikisestä tukku-listalta, mutta eihän niitä ole saatavilla mistään. :( Jotain leväkotiloa mietin myöskin, ovatko kuinka tehokkaita?

Päivällä on parin tunnin valotauko, lannoitteena 3ml Profitoa ja 3ml Easycarboa päivittäin. Kasvit kasvaa kyllä, mutta ovat kivan ruskeat piilevän ansiosta.

Apua? :(
77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 11:05, 03.09.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja 77 »

Malttia Dessan! Minulla sama ongelma - 240 litraa aasialaisteemalla ollut kypsymässä nyt reilu kolme viikkoa ja piilevää ja rihmalevää on tullut pieniä määriä, ei kuitenkaan vielä häiritsevästi. 5 piikkisilmää ovat olleet altaassa n. viikon ja suuttuivat minulle, kun poistin ison juurakon, josta tykkäsivät kovasti :( Joudun poistamaan kannon, koska se värjäsi vettä liiaksi ruskeaksi ja näytti, että kasvit alkavat kärsiä.

Valoina on ollut koko ajan kaksi Sylvana Aquastar T5 54 W heijastimilla. Laitan myös päivittäin nestehiiltä n. 2ml ja kerran viikossa Tropican Plant Growth -kasviravinnetta. Kierteissarvikotilot möyhentävät pohjaa ja viikon päästä olisi tarkoitus tulla parvi niitä tiikeribarbeja, joten odotan mielenkiinnolla, miten levät sitten riehaantuvat.

Eli levänsyöjiä ei ole tulossa, vaan mekaaninen puhdistus ja imeminen keinoina tällä hetkellä. Pinnalle hommasin Salvinia-kellussaniaista juuri leväongelmia ajatellen, kun sen pitäisi imeä siis kuluttaa ravinteita vedestä, jolloin leville ei niitä jäisi. Oletko ajatellut jotakin pintakasvia? Se voisi auttaa.

Ja ilmoittele, jos löydät jostain niitä leväbarbin pikkuserkkuja!
Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska oli pieniälyinen karhu, hän ei löytänyt sanoja siihen.
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Hihi! Vitsi mikä vauhti akvaariossa tänään :D
Tiikeribarbit päätti näköjään että nyt on kevät --> ei muuta kun kutupuuhiin siis. Nyt joukon alfa-uros vetää rundeja pitkin akvaa ja häätää jokaikisen kun tulee liian lähelle sen neitiä. Neidistä en sitten tiedä, ei ainakaan vaikuta hirveän vakuuttuneelta :mrgreen:
77 kirjoitti:Malttia Dessan! Minulla sama ongelma - 240 litraa aasialaisteemalla ollut kypsymässä nyt reilu kolme viikkoa ja piilevää ja rihmalevää on tullut pieniä määriä, ei kuitenkaan vielä häiritsevästi. 5 piikkisilmää ovat olleet altaassa n. viikon ja suuttuivat minulle, kun poistin ison juurakon, josta tykkäsivät kovasti :( Joudun poistamaan kannon, koska se värjäsi vettä liiaksi ruskeaksi ja näytti, että kasvit alkavat kärsiä.
Jess, yritän olla kärsivällinen. Ja kyllähän ne kasvit kasvaa hurjaa vauhtia, sen vaan ei itse huomaa. Mutta eilen vertasin kuvia nykyseen tilanteeseen, niin piti vaan todeta että kasvien karsimispäivä kohta tulossa. Pahimmat lehdet olen kyllä napsinut vesitähdikistä pois ja lyhentänyt vallisneriat, mutta eihän se näy missään! Mutta hyvä niin. Nyt vaan kun pääsisi levästä eroon. Virittelin eilen kiljupullon, toivottavasti sen avulla saisi pH:n vielä vähän laskemaan. Miehellä on myös suunnitelmissa jonkinlainen led-viritys tuohon, meinasi (mikäli ymmärsin oikein) laittaa 1W ledit kiinni valaisinkoteloon. Niitä pitäisi tuohon mahtua sen 20 kpl. Olisin halunnut ihan uuden led-valaisimen, mutta ne maksaa kivasti enkä oikeasti tiedä mitä kasvit tykkää niistä. Lisäksi nykyiset putket pitää veden tarpeeksi lämpimänä, lämmitin on päällä vain öisin. Eli kiva kompromissi jos saan 20*1W ledit putkien rinnalle. Toisaalta tämä taitaa kuulua siihen "ikuisuusprojekti"-kategoriaan :roll:
Olen kanssa miettinyt jospa yksi kannoista pitäisi ottaa kokonaan pois altaasta, vesi ei sinänsä ole ruskeaa, vaan enemmänkin keltaista. Näyttää kivalta ja kirkkaalta noin kolme-neljä päivää vedenvaihdon jälkeen, mutta kellastuu sen jälkeen.
77 kirjoitti: Ja ilmoittele, jos löydät jostain niitä leväbarbin pikkuserkkuja!


Laitan korvan taakse. Taitaa olla sellaisia harvinaisuuksia että varmaankin saadan kasaan kimppatilaus jos/kun niitä jostain saa :)
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Valaistuksen kanssa säätöä, suodatuksen kanssa säätöä, ja pitkä pinna. Mutta ei levää! 8-)
Vedenvaihdon yhteydessä meni sisustus uusiksi, nyt kelpaa. Tehtiin vielä kaverin kanssa win-win-diili: leväbarbi-vauvelit syö levät minun akvaariosta ja muuttaa kaverin isompaan pyttyyn parven jatkoksi kunhan ovat kasvaneet pikkaisen. Eli todellakin win-win tilanne.

Kasvit selvisi levästä yllättävän hyvin, tuo piilevä on kyllä aivan peestä. Nyt altaaseen menee sekä EC:tä että kiljupullosta kaasua, katsotaan mitä tästä sopasta vielä tulee :D Minulla on sellainen hytinä että rautalannoite olisi kova juttu sen Profiton lisäksi, mutta kokeillaan näillä ensin.

*Muoks. siirränpäs muuten tuon ilmaletkun johonkin muualle :mrgreen:
Liitteet
Vähän väsynyt intianvesitähdikki vielä
Vähän väsynyt intianvesitähdikki vielä
IMG_0340.jpg (125.63 KiB) Katsottu 4368 kertaa
Yleisilme tällä hetkellä. Miltäköhän tuo näyttäisi jos saisi poimupatsuli-maton sinne vielä? ;)
Yleisilme tällä hetkellä. Miltäköhän tuo näyttäisi jos saisi poimupatsuli-maton sinne vielä? ;)
IMG_0330.jpg (155.92 KiB) Katsottu 4368 kertaa
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Long time no see.

Leväongelmista selvitty kunnialla, toki sieltä täältä löytyy vähän sitä täplälevää vielä mutta mutta... Kasvit kasvaa kun viimeistä päivää, rotala kuplii (!) ja istutin tänään poimupatsulia etu-alalle :) Eli kaikki hyvin. Onneksi säästin sen rotalan, meinasi usko siihen loppua kun ei yksinkertaisesti lähtenyt kasvaa. Kiljupullo taisi auttaa, koska on lyhyessä ajassa kasvanut pintaan asti ja on ihanan punainen. Pari päivää sitten sain harrastajan kautta vielä yksiputkisen valaisinkotelon, joten nyt akvassa 3*30W valotehoa. Ja sehän tekee jo 0,45W/litra. Siinä on nyt tavallinen aquastar-putki, mutta taidan hankkia siihen nominalin täysspektri-putkea, kun kasvit näyttää tykkäävän.

Nyt tekisi melkein mieli hankkia altaaseen jotain hastaavaa kasvia, tähtipatsuli (pogostemon stellatus), hapsurotalaa (rotala wallichii), ruosteärviää (myriophyllum tuberculatum). Kokemuksia? Ehdotuksia?

Altaan lannoituksesta vielä sen verran että nyt menee 4ml Profitoa ja 4ml Easycarboa päivittäin. Lisäksi kiljupullo passiivisella levityksellä. Ferroa kävin hakemassa myöskin, mutta en ole sitä vielä käyttänyt. Pohjalannoitetta ei ole, ainoastaan seiskakuulat bilteman hiekassa.

Meh, piti laittaa kuva vielä mutta on niin suttuisia kuvia että annetaan olla :frown:
Ginger
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:45, 06.12.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Ginger »

Todella hyvältä näyttää! :) Millaisella reseptillä teit muuten tuon kiljuseoksen? Itse asensin myös kiljuhiilarin omaan 54L, mutta kuplien tulo hyytyi ekan 2 vrk:n jälkeen.
valkyria
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 11:40, 08.10.2014
Paikkakunta: HML

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja valkyria »

Ginger:
Osta kaupasta ns. "turbohiivaa" eli samaa jota käytetään jos tehdään kotiviiniä tai olutta kotona. Löytyy ainakin isoimpien markettienkin hyllyiltä :). Se hiiva jaksaa käydä paremmin.
Omille hiivalitkuille kävi samalla tavalla aina..pari päivää tuli kuplaa ja sitten loppui (jos ei lisännyt hiivaa välissä). Turbohiivalla jaksaa tuottaa kuplaa ihan hyvin, saatan joskus tiputtaa ihan vähän lisää hiivaa n. 7-10vrk:n kohdalla.
Mun päiväkirjasta löytyy yksi versio kiljuohjeesta, mutta niitä kyllä löytyy ihan pilvin pimein kun käyttää vaikka tätä aw:n haku-toimintoa
240l monnisia ja rihmakaloja ja 30l nano (poikasallas)
Eritysikiinnostuksen kohteena Corydoras-monniset <3
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Ginger kirjoitti:Todella hyvältä näyttää! :) Millaisella reseptillä teit muuten tuon kiljuseoksen? Itse asensin myös kiljuhiilarin omaan 54L, mutta kuplien tulo hyytyi ekan 2 vrk:n jälkeen.
Hyvä kysymys, enhä mä muista :D
Täältä jostain nappasin sen reseptin, on käynyt tasaisesti nyt pari-kolme viikkkoa. Käytin ihan tavallista kuivahiivaa. Voisko olla liian paljon liivatetta? Laitoin sitä aika vähän, itse seos ei koskaan hyytynyt hyytelömäiseksi. Yritän löytää sen reseptin ja kopioida tähän, AW:n hausta löytyy vain muutama 8-) Ja minulla on vielä pullo akvan vieressä (ei siis lähelläkään mitään lämmintä) ja silti käy.
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Ginger kirjoitti:Todella hyvältä näyttää! :) Millaisella reseptillä teit muuten tuon kiljuseoksen? Itse asensin myös kiljuhiilarin omaan 54L, mutta kuplien tulo hyytyi ekan 2 vrk:n jälkeen.
Tämä oli Adrianna:n alkuperäinen ohje:
8-10 dl vettä
4 dl sokeria
2 rkl liivatetta
1 tai 1/2 pss kuivahiivaa

Laitoin itse 8dl vettä, reilu 3dl sokeria, 4 liivatelehteä ja aika pieni ripaus hiivaa (+ehkä desi lämmintä vettä).
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja jennali »

Onpas kaunis allas ja kasvit näyttävät tosi hyvinvoiville! :) ..Ja sullakin näkyy olevan mun uusia lempparikaloja, eli piikkisilmiä! :mrgreen: Omani on kyllä vieneet totaalisesti sydämmeni, ne on niin söpösiä ja vähän hömelöitäkin! :mrgreen:
Ginger
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:45, 06.12.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Ginger »

Kiitos Dessan! Laitetaan uusi seos kokeiluun :) Käytätkö ihan tavallista 1,5L limupulloa vai? Miulla on tuollainen akvaarioliikkeestä ostettu ferplastin kiljuhiilarilaitteisto ja siinä kiljupullo on vain 0,50L vetoinen. Mietin et jos ois vaihtanu tilalle ison limupullon niin saisi tehtyä aina kerralla enemmän.
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Ginger kirjoitti:Kiitos Dessan! Laitetaan uusi seos kokeiluun :) Käytätkö ihan tavallista 1,5L limupulloa vai? Miulla on tuollainen akvaarioliikkeestä ostettu ferplastin kiljuhiilarilaitteisto ja siinä kiljupullo on vain 0,50L vetoinen. Mietin et jos ois vaihtanu tilalle ison limupullon niin saisi tehtyä aina kerralla enemmän.
Juuh, ihan se perus 1,5 litran pullo.
jennali kirjoitti:Onpas kaunis allas ja kasvit näyttävät tosi hyvinvoiville! :) ..Ja sullakin näkyy olevan mun uusia lempparikaloja, eli piikkisilmiä! :mrgreen: Omani on kyllä vieneet totaalisesti sydämmeni, ne on niin söpösiä ja vähän hömelöitäkin! :mrgreen:
Kyllä, piikkisilmät pakollisia :D
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Pakollinen kuvapläjäys :) (kännykällä otettuja, joten laatu sen mukaan)
Liitteet
Ei uskoisi että kyseessä on sama kasvi (kts. vasen laita kuvassa  31.03)
Ei uskoisi että kyseessä on sama kasvi (kts. vasen laita kuvassa 31.03)
rotala.jpg (125.87 KiB) Katsottu 4105 kertaa
Ja tikrutkin on kasvanut :)
Ja tikrutkin on kasvanut :)
uteliaat kaverit
uteliaat kaverit
nuoliaiset.jpg (94.79 KiB) Katsottu 4105 kertaa
Toivottavasti lähtisi kasvamaan...
Toivottavasti lähtisi kasvamaan...
pogostemon helferi.jpg (136.94 KiB) Katsottu 4105 kertaa
Vedensuosikki, kohta punainen :)
Vedensuosikki, kohta punainen :)
kohta vedensuosikkikin on punainen.jpg (151.72 KiB) Katsottu 4105 kertaa
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Pieni ikuisuus on kulunut siitä kun olen viimeksi päivittänyt tänne mitään... foorumia olen kyllä selaillut, mutta akva jäi kesäksi avomiehen huoleksi kun itse olin duunissa toisella paikkakunnalla koko kesän.

Vaikka mitä on kuitenkin tapahtunut :D Kehysakvaario vaihtui vähän isompaan Rioon, eli nyt olkkarissa on hieno musta 240 litrainen Juwel Rio, tykkään! Kalasto on edelleen sama, akvaarion mukana tuli yksi ujo kärsänuoliainen joka näköjään viihtyy uudessa seurassa. Kesän sinileväinvaasion takia jouduin haikein mielin heivaa kaikki vanhat kasvit menemään [}:)] joten nyt akvassa on uusia ei-niin-kivan-näköisiä pottikasveja. Tällä hetkellä vedessä elää siis:
- Punarotalaa, Rotala macranda
- Pyörömelonilehteä, Lindernia Rotundifolia
- Melalehteä (enemmän kun laki sallii...), Cryptocoryne jotain :D
- Jaavansaniaista, Microsorum Pteropus
- Jättivesitähdikki, Hygrophila Siamensis
- Ruosteärviä, Myriophyllum Tuberculatum
- Eleocharis acicularis (mikä lie suomeksi?)
Tasapaino on edelleen vähän hakusessa, en tiedä miten paljon lannoitteita nämä oikein vaatii. Edellisessä akvaariossa oli 3*30W T8 putket ja tässä Juwelissa nyt 2*54W T5. Hassuinta on että kaikki kasvit paitsi punarotala ja ruosteärviä kärsii, eli helpot kasvit kuolee :? Tällä hetkellä menee 5 ml Easycarboa, 4 ml Profitoa, 4 ml Ferroa ja 1/2 teelusikka kaaliumsulfaattia päivittäin. Lisäksi 7-kuulat ja melalehtien alla myös rautatabuja. CO2 levitin tuli postissa perjantaina, joten kiljupullo odottaa jääkaapissa. Uusia kasveja hakusessa (ostetaan ilmoitus), aikuisia latvapistokkaita jos saisi pari kpl/laji, niin olisin erittäin tyytyväinen :)
Kuvia seuraavalla kerralla sitten! :D
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Siis miten voi ihmisellä mennä kaikki mönkää?! [}:)]
Kolme päivää sitten (kylläh, 3!) minulla oli valmis kiljupullo suihkun lattialla, letku paikallaan ja levitin vesiämpärissä. Hyvän reseptin ansiosta pullon sisältö lähti heti nätisti käymään, mutta mihin ne kuplat hävisi? Nooh, ensin korkin liitos petti. Meni seuraavalle päivälle ennen kun pääsin hakemaan silikonia. Letkuliitos korjattu ja kaikki hyvin. Mutta ei, taas ne kuplat hävisi jonnekin?! Tällä kertaa kuplia oli kyllä vesiämpärissä, mutta ne kupli isoina kuplina levittimen tiivisteen läpi. Kivaa :roll: Ja sitten meni toinenkin päivä kun yritin saada sen samperin tiivisteen tiiviiksi. Loppupeleissä en saannut sitä itse, onneksi täällä asuu kalojen ja koiran lisäksi myös mies [;)] Eli lopulta sain levittimen kiinni ja akvaarioon. Huoh. Oli pakko tarkistaa pankkitilin saldoa ja taas kerran todeta ettei rahat riitä kunnolliseen systeemiin. Ehkä sitten joskus kun on sen kuution allas olkkarissa... ehkä. joskus.

Ei tullut kuvia tälläkään kertaa, oli pakko päästä avautumaan :mrgreen:
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Raitakavereiden pytty

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Dessan kirjoitti:Siis miten voi ihmisellä mennä kaikki mönkää?! [}:)]
Kolme päivää sitten (kylläh, 3!) minulla oli valmis kiljupullo suihkun lattialla, letku paikallaan ja levitin vesiämpärissä. Hyvän reseptin ansiosta pullon sisältö lähti heti nätisti käymään, mutta mihin ne kuplat hävisi? Nooh, ensin korkin liitos petti. Meni seuraavalle päivälle ennen kun pääsin hakemaan silikonia. Letkuliitos korjattu ja kaikki hyvin. Mutta ei, taas ne kuplat hävisi jonnekin?! Tällä kertaa kuplia oli kyllä vesiämpärissä, mutta ne kupli isoina kuplina levittimen tiivisteen läpi. Kivaa :roll: Ja sitten meni toinenkin päivä kun yritin saada sen samperin tiivisteen tiiviiksi. Loppupeleissä en saannut sitä itse, onneksi täällä asuu kalojen ja koiran lisäksi myös mies [;)] Eli lopulta sain levittimen kiinni ja akvaarioon. Huoh. Oli pakko tarkistaa pankkitilin saldoa ja taas kerran todeta ettei rahat riitä kunnolliseen systeemiin. Ehkä sitten joskus kun on sen kuution allas olkkarissa... ehkä. joskus.

Ei tullut kuvia tälläkään kertaa, oli pakko päästä avautumaan :mrgreen:
Avautuminen tekee välillä hyvää :mrgreen:
Itse taistelen täsmälleen saman asian kanssa.
Vanha, hyväksi todettu kiljuresepti, joka on aina toiminut kun junan vessa.
Käynyt hyvin ja suht tasaisesti parisen viikkoa, niin ei mitään....olen tarkastanut kaikki liitoskohdat sen miljoona kertaa, käpy palaa!! [}:)] onkohan tuossa ilmastin letkussa reikä jossain, ei auta kun vääntää sen toiset miljoona kertaa.
*haaveilee myös vähän uudemmasta tekniikasta, kun vaan lakkaisi köyhtymästä*
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”