Isompi akvaario ja muita haaveita

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
viivi2
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:03, 03.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Isompi akvaario ja muita haaveita

Viesti Kirjoittaja viivi2 »

Haaveilen jo isommasta akvaariosta nykyaikaisemmalla tekniikalla. Akvaariosta, jossa olisi enemmän kaloja ja minkä voisi alusta asti perustaa itse. Tällä hetkellä meillä on käytettynä hankittu akvaario, joka myyjän mukaan on 150l. Haaveileminen ei mitään maksa ja jos jollakulla on ideoita, millainen akvaario olisi sopiva tai mitä ei ainakaan pitäisi hankkia ja suositus jostain kivasta kalasta. (tällä hetkellä meillä siis 10 neontetraa, 6 sinitetraa ja partamonni) vaikka tähän nykyiseenkin, mutta siihen isompaan joka suunnitelmissani olisi 240l. (käsittääkseni tuon kokoinen alkaisi jo olla hyvä?)
Karim
Junior Member
Junior Member
Viestit: 237
Liittynyt: 20:42, 24.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Isompi akvaario ja muita haaveita

Viesti Kirjoittaja Karim »

Niin...olekin jo ajatuksissasi päässyt varsin pitkälle. Olet ehkä todennut 240L akvan olevan "riittävän" iso. Tästä on hyvä jatkaa. Suunnitella millainen se olisi kasveiltaan ja kaloiltaan. Vielä hienonpaa on se, että haavailet. Se luo tulevaisuutta.

Tämän hetkinen akvaariosi on vallan mainion kokoinen. Oletko tyytyväinen siihen? Tuoko toinen akvaario ratkaisun ongelmaan? Katseleppa netin ihmeellisestä maailmasta millaisia taideteoksia 150 l akvaarioista saadaan aikaan. Kyse mielestäni ei ole altaan koosta vaan siitä mitä harrastaja haluaa. Halun toteuttamiseksi määritellään akvaarion koko. Mainitset myös haluavasi akvaarion nykyaikaisella tekniikalla. Väittäisin akvassasi olevan nykyaikainen tekniikka. Mitä siis haet. Ehkä automatiikkaa mutta mihin?

Olen (tuskastuttavan) usein kommentoinut asioiden ymmärtämistä. Akvaarion hoito mielestäni on hyvin yksinkertaista puuhaa jos vain hieman ymmärtää vesikemiaa ja mitä tekee. Älä pahoita tästä mieltäsi. Nämä ovat vain wanhan jäärän jorinoita.

Sitten kaloihin. Nythän on niin, että kalat ratkaisevat altaan koon. Mieti siis tarkkaan mitä haluat ja valitset sitten reilusti isomman altaan mitä lajin minimivaatimus on. Mielestäni 10% sääntö on hyvä ja jo sitä hieman kiristää niin aina parempi.

Vuosien mittaan minulla on ollut eri kokoisia altaita aina parikymppisestä ylöspäin tarpeen mukaan. Tällä hetkellä kolme on toiminassa. Yhdestä yritän luopua. Ei riitä aika pitämään kaikista huolta. Haluatkos ostaa :mrgreen:

Summa summarum. Mieti mitä haluat. Haaveile siitä ja toteuta se, kun aika on sopiva.

UGH, olen puhunut
viivi2
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:03, 03.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Isompi akvaario ja muita haaveita

Viesti Kirjoittaja viivi2 »

Kiitos asiallisesta ja hauskastakin vastauksesta Karim. Nykyaikaisella tekniikalla tarkoitan led-valoja, lämmityslaitetta, mahdollisesti ruuan annostelijaa.. Ne kaikki maksavat niin paljon etten niitä tuollaiseen käytettyyn rupea hankkimaan, paitsi ehkä se lämmitin, mutta kalat on todellakin valittu siten, että ne eivät ole kovin pikkutarkkoja veden lämmöstä ja muusta. Tämä harrastus on nyt vielä uusi, vaikka itsekin jo keski-ikäinen olen en ole aiemmin perehtynyt eikä oikein ole käsitystä ollut miten paljon työtä sen huoltamisessa esimerkiksi on. Innoissani olen sitä vielä hoitanut (akvaario hankittiin lapsiamme ilahduttamaan) ja tuijotellut. Olen aina tykännyt eläimistä ja minulla on ollut muita lemmikkejä ja olen joskus ajatellut, että voiko kaloja pitää lemmikkeinä, mutta kyllä niitä voi. Joka päivä pitää nähdä, että kaikki kalat uivat siellä oikein päin ja touhuilevat. :)
talvikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 11:07, 21.04.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Isompi akvaario ja muita haaveita

Viesti Kirjoittaja talvikko »

Haaveileminen on kivaa, joskus toteutuu, joskus ei, mutta kannattaa aina. Itsekin aloitin tämän homman vanhempana ja "pystymetsästä", jyrsijöitä meilläkin on ollut ja on edelleen, nää kalat on minun juttu. Hain kirjastosta kasan kirjoja ja sitten käytetty 180l. Varasuunnitelma oli että jos en saa kaloja pysymään hengissä niin astiaan tulee gerbiilejä. Sitten iskikin kuume isommasta altaasta ja lehtikaloista tuli käytetty 400l, sitten kiekkokuume ja niille 450l, tytär halusi tiikeribarbeja ja taas yksi allas lisää. Nyt haaveissa on 2m pitkä ja 700-800l allas ja lisää kiekkoja. Aika näyttää toteutuuko tämä haave koskaan(isot altaat ja tekniikka niihin maksaa maltaita). Ja mitä hoitoon tulee, niin mitä enemmän tekee sitä sujuvammin se käy. Iso allas on helppo hoitaa, veden vaihdot letkulla ja vaan katsoo vierestä että sammuttaa hanan ajoissa. Ja kalojen touhuja on mukava katsoa, paljon telkkaria mukavampaa ohjelmaa tarjoaa nää akvaarion kauniit ja rohkeat.
viivi2
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:03, 03.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Isompi akvaario ja muita haaveita

Viesti Kirjoittaja viivi2 »

Kiva kuulla, että toisetkin aikuiset "hurahtaa" tällaiseen. Yritän nyt saada nuo nykyiset tyypit pysymään hengissä ja lapsetkin ovat niitä neuvon mukaan muistaneet ruokkia ja auttavat altaan tyhjentämisessä, kun meillä tuossa tietysti vain sellainen mekaaninen pumppu. On ihan kiva kun voi pikkurahalla päästä tutustumaan akvaario harrastukseen ja saada intoa ja varmuutta siitä, että pärjäisi. Varasuunnitelma tuon nykyisen akvaarion kanssa on antaa se pois jos kalat ei hengissä säily. :roll:
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Isompi akvaario ja muita haaveita

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Varo vain, se akvan toivekoko tuppaa kasvamaan eksponentiaalisesti ajan funktiona. Kämpän suomien painorajoitusten ja taloudellisen tilanteen puitteissa toki. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”