Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Ongelmia, pohjakalat kuolee.

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Älä nyt suutu kun sinua yritetään auttaa kun apua pyydät. Suuntaat virtauksen koko akvaarion halki mutta niin että pintavesi liikkuu ja rikkoontuu. Kauppiaat ovat siis neuvoneet sinua ensin ja olet saanut heiltä ensitiedon akvaario harrastuksesta. Nyt sinulla on ongelmia mutta et pääse irti kauppiaiden antamista ohjeista. Oletko uskonut mitään mitä sinulle on kerrottu tässä keskustelussa. Miksi edelleen uskot kauppiaiden ohjeita kun ne eivät selvästikkään toimi. Älä hermostu vaan ota ihan rauhallisesti niin ehkä saamme ongelmasi ratkaistua jos vaan olet valmis muutoksiin mutta jos jatkat kuten tähänkin asti ongelmat eivät todennäköisesti poistu. Yritän vain auttaa sinua mutta ilmeisesti apu ei kelpaa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Frimmy81
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Frimmy81 »

en suutu. Voisitko selittää nyt mitä teen? Ostan n3 tippatestin js vaihdan vettä puolet päivittäin? Niin siitä happea tulee, vähän vielä kaipaisin rautalankaa miten ja miksi?
Frimmy81
Starting Member
Starting Member

En ruoki liikaa. Pelkään välillä jopa että liian niukasti. Tai en toki varma ole, kun ohjeita on niin ristiriitaisia, tai siis ne käskee ruokkia niin paljon pidempään.. Mikä sitten on tämän palstan gurujen ohje siihen? Minusta itsestä tuntuu että jos antaa yhtään enemmän kuin kalat ihan hetkessä syö, leviää ne suodattimen virran kautta ties minne. Siksi annan vain ihan vähän, sen minkä ne syö hetkessä (15sek?) kahdesti päivässä.
Nää on kieltämättä aika hankalia, en oo ikinä tavannut livenä ihmistä kenellä akvaario, en oo ikinä nähnyt kenenkään muun ruokkivan..
Eka reilu vuosi meni niin hyvin ja ilman ongelmia, että omituista kuvitella että perus rutiinit, jotka pysyneet samana, olisi ratkaiseva syyllinen. En väitä ettei voisi olla, jos jollakin on tähän peruste tai syy. Kunhan tuon esille tämän, että ongelmat tuli vasta niinkin pitkän ajan jälkeen ja silloin hyvin radikaalisti, että kaikki muistaa että mun hoitotoimilla asiat ei oo aina olleet näin vaan joku muu on muuttunut.
Visumies
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Visumies »

Ihan aluksi, epäilen että Dessan on hankkinut Streamin eikä skimmeriä, eli esim tälläinen http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 5167602009, mutta se siitä :D

En oikein usko että kalojen äkkikuolemat nyt johtuvat siitä että vaihtaako viikottain vettä 20 vai 25 litraa. Toki pienempi tilavuus on aina vaativampi hoidon suhteen.

Toki tuo No3 arvo olisi hyvä olla tiedossa kuten Koomikko totesi ihan tippatestillä.

Ihan selvää ei nyt saa onko pohjamateriaali siis sorantapaista vai híenoa hiekkaa nykyisin ?

Jos soraa, viikkottaiseen hoitoon kuuluisi kyllä säännöllinen lappoaminen jottei pääse muodostumaan kaloille pahoja rikkiyhdisteitä, kun kertomasi mukaan pohjaa imeksivät visut nakkelevat lusikat nurkkaan.

Leväongelmasta yleisesti, miten paljon pidät valoja päällä per vuorokausi ?

ja ps. koitahan saada nukuttua välillä =)
450 litraa suolaista visiota...mitenhän sitä osaisi...
Frimmy81
Starting Member
Starting Member

Pohjalla on siis nyt se akvaarioliikkeistä saatava "musta hiekka" joka kylläkin on ilmeisesti oikeasti hienoa soraa. Tästä oon nähnyt polemiikkia ennenkin että mitä se nyt on, harrastajat varmasti tiedätte mitä tarkoitan. Itse sanoisin sen olevan juurikin hienoa soraa tai karkeaa hiekkaa.. Ja normaalisti tosiaan olen pohjaa laponnut kerran viikossa, jossain vaiheessa tosin vähemmän möyhien, nyt enemmän.
Frimmy81
Starting Member
Starting Member

Valaistus 11h.
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Jos se pohjamatsku on sellaista kiiltelevää lasimaista tavaraa niin vois olla basalttia jonka kanssa muillakin on ollut pohjakalojen kuolemia. Tällöin on ainoa keino vaihtaa se.
Toisekseen mun huomio kiinnittyy auttamasti kalastoon. Monnisista tuon kokoiseen menee parvi esim. pikkumonnisia tai kääpiömonnisia, muut monniset kasvaa turhan isoksi eikä niitä mahdu parvea. Monnisten kohdalla suosittelen minimissään kymmentä parveksi. Lisäks partis tosiaan kasvaa sinne liian isoksi, joten ei liene järkevääkään alunalkaenkaan sellaista sinne hankkia. Aikuiselle on sit vaikea etsiä uutta kotia, melko järjetön neuvo kauppiaalta ylipäätään... Jos levänsyöjää kaipaa niin sukaravut sopii mainiosti.
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
Frimmy81
Starting Member
Starting Member

On se varmaan just sitä. Harmi, se on nättiä, mutta kuullut muiltakin tässä matkan varrelle että ei oikein sopivaa mihinkään. :(
Meillä ei oo sukarapuja liikkeissä, mistäs niitä sit sais. Itsekin joskus niitä mietin mutta ne vaan mulle monneja työntää ja saa sen kuulostamaan sillä hetkellä ihan fiksulta..

Myöskään tippatestejä ei muistaakseni oo, eli tilata pitää jostain se no3.
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Jos minulla on altaassa mitä tahansa ongelmia, vaihdan ainakin vettä 50% 5-7 päivän välein ja sen lisäksi teen muita tarvittavia toimenpiteitä. Ymmärsin, että sinulla on pohjamateriaalina basaltti? Siitä, onko se varsinaisesti aiheuttanut kaloille ongelmia, sitä en tiedä (jossain vaiheessa tällaista keskustelua on käyty) Mutta basaltista voin kertoa omakohtaista kokemusta sen verran, että...

Minulla basaltti on toiminut ihan hyvin ja tykkään siitä, että pohja on niin tummaa! Tuo kalojen ja rapujet värit hyvin esille! Se on kuitenkin sen verran karkeaa, että on verrattavissa soraan ja vaatii lappoamista. En siis laske sitä ns. hiekaksi, joka on muuten huoltovapaata. Olen huomannut, että basaltti kakkaantuu aika tehokkaasti, mutta sitä vain ei tumman värin takia näe. Eli, pohja menee helposti tukkoon! Jos tykkäät pohjasta, siivoa se KUNNOLLA ja hanki uudet kierteiset!

Toiseksi kiinnittäisin huomiota suodattimen toimintaan. Jos siihen ei ole liitetty diffuusoriletkua, eikä virtausta ole suunnattu erillisellä suuttimella pohjaan, voipi olla, että kasvit estävät pohjavirtauksen. Joskus myös lähes huomaamaton kalvo veden pinnalla saattaa estää hapen siirtymisen huoneilmasta akvaveteen, jolloin suodatin kierrättää hapetonta vettä. Tähän auttaa se aiemmin mainittu diffuusori tai suodattimen suulakken nostaminen pinnan tuntumaan, jolloin kaasujen vaihto onnistuu. Jälkimmäisen haittapuolia on lorina ja pohjakierron heikkous.

Vielä ei kannata laittaa rukkasia naulaan. Huono happitilanne on jo yksi löytö sinänsä ja auttaa sinua varmasti oikeaan suuntaan. Siltä tuo minunkin korvaan kuulosti noilla antamillasi esitiedoilla, kun ottaa huomioon, että nuo pohjakalat ovat juurikin niitä sitkeimpiä elukoita!

Runsailla vedenvaihdoilla ei nitraattia ehdi kertymään ja nuo liikkeeseen viemäsi näytteet varmasti kertovat myös siitä, ettei sen kertyminen ole ollut ongelma. Niistä rikkiyhdisteistä tukkeutuneessa pohjassa taasen ei kerro mikään normikäytössä oleva testi, joten laita rahasi ensimmäiseksi siihen lappoon ja kouralliseen kierteisiä [;)]
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Frimmy81 kirjoitti:Tällä välin olen suunnilleen luovuttanut, ei tuossa muu pysy hengissä kuin tetrat ja levä.

Mikä tuo dessanin mainitsema skimmeri on? (en löydä nettikaupoista sellaista, lienee joku epävirallinen nimi jollekin?)

Myös nyt kun testasin taas vesiä niin ihmetyttää että ph tuntuu olevan jopa yli 7, ehkä jopa liki 8. Kh silti vain 2 ja gh niin epäselvä että lienee nolla. Mikä tämän yhtälön takana on, ph ja kh eikös pitäis kulkea yhdessä, mitä voi tehdä jos toinen liian korkea ja toinen pikemminkin matala.

Tällä hetkellä akvassa tetrat voi hyvin mutta kaikki pinnat on ihan levän peitossa. Enkä todella tiedä mistäpäin lähden enää selvittämään vai luovunko koko akvasta. vai voisiko sen jotenkin perustaa uudelleen, aloittaa alusta...vai oisko se ihan järjetöntä. (en kyllä tiedä minne tetrat siksi aikaa pistäisin..)
Jatkan vielä pikkuisen kun lueskelin tekstiä alusta uudelleen...
http://www.akvaarioon.fi/Tunze-Comline-DOC-Skimmer-9004
Tuossa on yksi linkki skimmeriin, mutta en ole sitten yhtään valinnut merkkiä, mallia tai hintaa... Kunhan näytän, että vaikka tuollaisia ensisijaisesti käytetään merivesipuolella, tällä on juurikin se ominaisuus, että puhdistaa sen kalvon veden pinnasta ja kaasujen vaihto paranee.

Toiseksi tuon pH:n ja kH yhteispeliin kuuluu kolmantena osapuolena hiilidioksidi ja noilla arvoilla voin kertoa, että hiilarin määrä on aika olematon. Silloin on väistämätöntä, että levät viihtyy paremmin kuin kasvit. Erityisesti silloin, kun pH on reilusti yli seitsemän. Näistä asioista kannattaa lukea erikseen Sisson kirjoitukset kasvipuolella. Kerron vaan omasta kokemuksesta ja niistä näkökulmista mitä itse olen tässä ajan kanssa vääntänyt :mrgreen: Mikään pro en ole!
100L L046, tetroja
Frimmy81
Starting Member
Starting Member

Tuota suodattimen suulakkeen sijaintia olenkin miettinyt. Myönnettävä oikeastaan että en ole ikinä ollut varma miten sen kuuluu vedenpintaan nähden olla. Silloin kun kaloja kuoli, pidin sen juuri vedenpinnan alla, koska lorina häiritsi minua yöllä kun vauvakin valvotti ja akva on makuuhuoneemme vieressä. Nyt kun aloin sitä happea miettiä, olen pitänyt sen osittain siinä pinnan yllä, koska sitenhän se taitaa parhaiten ja isoimmalta alalta rikkoa veden pintaa. Oikeastaan olen jo tottunut lorinaankin.

Ja nykyään siis siivoan todella pohjan kunnolla, silloin ennen kuolemia en kovin kunnolla koska imeytyy niin helposti lapotessa tuo basaltti veden mukana. Nyt oon ihan kepillä hämmentänyt sitä samalla kun imuroin.

Olen ihan pihalla siitä miten mikäkin arvo vaikuttaa toiseen ja mun aivot tuntuu nyrjähtävän jos yritän...en oo tällä hetkellä oikein ajattelukykyinen univelan vuoksi. Mutta jotain tuollaisia yhtälöitä olinkin bongaavinani kun lueskelin. Se minulle ei vaan selvinnyt että minkä arvon muokkaamisesta pitäis lähteä ja miten.

auttaisikohan yhtään jos madaltaisin vähän lämpöä eikös sekin liittynyt jotenkin ..? Kun se on jopa 26, eihän sen tarviis olla kun pelkkiä tetroja on. Siinäkin vaan vähän ongelmaa kun mun lämmitin ei tunnu toimivan halutulla tavalla. Vaikka säätää mihin hyvänsä asteeseen välillä 23-26 niin lopputulos on 26. Sitten jos säädän alemmas niin se ei tunnu toimivan ollenkaan, ja meillä kun on vanha rintamamiestalo niin siinä voi käydä niin että laskee yön aikana esim 18 kuten talomme lämpötila. Ostin jo uuden lämmittimen tämän takia, mutta uudessa sama vika. Siltä ainakin vaikuttaa. Välillä koen itseni jopa hulluksi tai riivatuksi tämän akvaarion kanssa.. 8O [}:)]
Frimmy81
Starting Member
Starting Member

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=27&t=235439

Törmäsin samaan ongelmaan, tosin lopputulos ei selviä tuossa. Onko se nyt rikki siis?
Frimmy81
Starting Member
Starting Member

Niin ja kävin tänään siellä liikkeessä katsomassa, siellä oli sittenkin nitraatti-tippatesti. 12,5 näytti olevan eli ok käsittääkseni.
Ja siellä on ollut sukarapuja, mutta ei nyt ollut. Mutta siis ehkä vois jatkossa olla, kehui myyjä niitä kyllä (vaikka niitähän ei kannattanut uskoa..)
Frimmy81
Starting Member
Starting Member

Huvittavaa oli liikkeessä tänään että kun kerroin taustoja, sain kommentin "sieltä palstoilta pysy kaukana, älä sinne mee"!
Täällä kehotetaan pysymään pois liikkeistä, siellä pois palstoilta. Hullua miten erimieltä jengi voi olla.
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Osallistun keskusteluun vain nopeasti toteamalla, että itse en luottaisi suurimpaan osaan kauppiaita, sekä veikkaan, että erittäin suurella todennäköisyydellä syyllinen pohjakalojen kuolemiin on juurikin tuo "musta basaltti".
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Nitraatti ok. Ja jos lappoat pohjaa säännöllisesti, niin sekin on ok. Basaltti on hiukan hankalaa joo, kun on tavallista soraa kevyempää ja lappo helposti hörppää myös sitä mukaansa, mutta mä oon sitten ämpärin pohjalta vaan kaapinu ne takasin altaaseen :mrgreen:

Tuo lämppäriasia on hiukan hankala. Jos olisi tasalämpöinen asunto, sitä ei tarttis ollenkaan, mutta jos lämpötila laskee yöllä 18 asteeseen, niin siinä voi tetran pyrstö jo palella. Jospa lämppäri toimii vaan öisin? Ne itse lämppärissä olevat lämpötila-numerot eivät kerro todellista lämpöä, vaan ihan hyvin siinä voisi olla roomalaisin numeroin I II ja III. Jos sulla on vaikka vauvan kylpymittari, niin testaa joskus sillä veden todellinen lämpö?

Sukaravuista; ne on niin ihania ja tehokkaita, mutta kaupoissa ihan hirveän hintaisia!!! :roll: Kannattaa kysellä kanssaharrastajalta pientä satsia tai sitten tilaa itse ulkomailta. [;)] Uskoisin, että kun olet jo muuttanut siivousrutiineja niin itse ongelma on väistymässä. Se leväjuttu on sitten iiiihan eri tarina. Alkuun pääse jos karsii kasveista pahimmat pois ja pesee kannot ja muut somisteet ruokasoodalla. (en tiedä mitä altaassasi on) mutta jos on jotain herkkiä materiaaleja tai hankalia kannonkoloja, niin ripottele ruokasoodaa päälle ja anna vaikuttaa kostealla pinnalla tunti- pari. Itse sumutan/roiskin lisää vettä jos pääseen kuivumaan. Harjaa pois se minkä voit ja laita huuhtelun jälkeen takaisin. Levä kuolee käsittelyssä muuttuen punaiseksi ja sitten häviää itsekseen. Soodalla nostetaan myös karbonaattikovuutta, joten saattaa olla ihan plussaa siinäkin tilanteessa.

Eikä sun tarvitse ihmetellä jos tuntuu pää nyrjähtävän kaikesta testi- arvo- mikä vaikuttaa mihinkin- höpinästä. Mullekin käy niin alituiseen, vaikka olen saanut nukkua vaihtelevasti jo muutaman kuukauden, välillä jopa 6 tuntia kerralla! :mrgreen: Hyvä ajatus on kuitenkin se, että älä tee liikaa muutoksia kerrallaan. Yksi homma kerrallaan niin tiedät sitten, mikä auttaa ja mikä ei. Älä luovuta!

Onko sun kasvit miten hyvässä kunnossa/ onko niitä miten paljon? Jos tuntuu, että altaassa vaan pari tupsua kituu, niin ehkä panostaisin niihin. Joku kasvi kun löytyy joka lähtee viihtymään ja kasvamaan hyvin, niin käyttää ravinteet jotka muuten jää myös leville. Tai siis, jotenkin ajattelin, että kyseessä on tupsulevä tms.?

Tuohon myyjän kannanottoon foorumeista... Meitä kun on ihmisiä niin moneen junaan... En mäkään kaksplussan nettikirjoittelua seuraa, jos vauva-asiat mietittyttää, mutta täältä löytyy kymmenestä vastauksesta yleensä jo aika rautainen otanta. Ja jokaisessa harrastelijaryhmässä on omat marginaalinsa. Koiraihmiset ehkä pahimpina?! (en itse ole, en tiedä, enkä kritisoi... Tuli vaan esimerkkinä mieleen) :mrgreen:
100L L046, tetroja
Siltsu
Senior Member
Senior Member

MrBrett kirjoitti:veikkaan, että erittäin suurella todennäköisyydellä syyllinen pohjakalojen kuolemiin on juurikin tuo "musta basaltti".
Onko laittaa joku linkki perusteluna tähän väitteeseen? Kiinnostaa, kun itselläkin basalttia ja sitä niin kovasti moititaan. Ei ehkä ole pohjamateriaalina helpoimmasta päästä, kun osa pitää sitä hiekkana, mutta sen on silti soraa joka vaatii lappoamista. Tämä taasen on hankalaa, kun materiaali on soraa kevyempää. Oikein hoidettuna en silti tiedä mikä siinä olisi tappavaa? Ainehan on lähestulkoon vulgaanista lasia, eikä siitä tietääkseni liukene veteen mitään. Kotilot, sukaravut ja plekot viihtyvät ainakin, plus että kalat ovat komian värisiä, kun ei tarvitse kalpeana vaaleata pohjaa vasten värjötellä... Ero on kuin yöllä ja päivällä, kun vertaan omia altaitani keskenään... :mrgreen:
100L L046, tetroja
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Mitään tieteellistä näyttöä ei ole linkata, vaan asia perustuu omiin kokemuksiin, tai oikeammin tuttujen akvaristien kokemuksiin. Kolmella tutulla omituiset ja epämääräiset pohjakalojen kuolemat loppuivat heti kun "musta pohja-aines" vaihdettiin perinteisempään hiekkaan tai soraan. 100% varmuudella en tiedä, että oliko kaikissa tapauksissa kyseessä basaltti, vai joku muu musta pohja-aines. Muista myös tällä palstalla törmänneeni moniin muihinkin samantyylisiin tapauksiin.
akiholm
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akiholm »

Komppaan mr.Brettiä, mustasta pohjasta on paljonkin täällä juttua, kaikki musta pohjamateriaali ei ole basalttia vaan jotakin tehdaskamaa, pahimmillaan värjättyä lasimurskaa. Basalttikaan ei ole helpoimmasta päästä pohjamateriaalina, tämä nyt vähän ohi alkuperäisen kysymyksesi [:I]
Verna
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Verna »

Minulla on musta basaltti toiminut sukaravuilla ja miljoonakaloilla. Sen verran karkean tuntuista se on, että pohjakaloja en ole altaaseen edes ajatellut laittaa.

Jotenkin kuvittelisin, että jos basaltti tappaa pohjakaloja, se johtuisi juuri aineksen karkeudesta/terävyydestä eikä siitä, että veteen liukenisi jotakin. Muutenhan siellä kuolisivat muutkin kalat. Vaikka haitallinen aine olisi sen verran raskasta, että se vajoaisi aina pohjalle, niin kyllähän sitä vähintäänkin lapotessa joutuisi muidenkin ulottuville.

Voikohan tuollainen kevyt ja särmikäs aine joutua sitten vaikka kiduksiin ja raapia niitä, vai mikä siinä on ongelma pohjakalojen kannalta?

Joka tapauksessa, mahdolliseen hapenpuutteeseen vedessä tuo pohja-aines tuskin voi vaikuttaa mitenkään. Sen syy täytyy etsiä muualta. Tietty, jos kidukset ovat särmikkäästä aineksesta jotenkin vaurioituneet, niin varmasti hapenpuute vaikuttaa ensin ja vakavimmin niihin kaloihin, joilla vaurioita on.

Toisaalta... Miksi ihmeessä kalat sitten möllöttävät pohjalla eivätkä hae happea pinnasta, jos hapenpuutetta on? Kyllä partiskin osaa hakeutua pinnan tuntumaan, jos happi loppuu pohjalta.

Kummallinen ongelma, kaiken kaikkiaan.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member

En usko että ongelmat johtuvat pohjamateriaalista. Onhan akvaario ollut käytössä pari vuotta. Miksi ongelmia tulisi vasta nyt. Olen edelleen sitä mieltä että nyt vesiarvot tarkkaan seurantaan ainakin kuukaudeksi mielellään pitemmäksikin aikaan. Seurannan jälkeen vedenvaihto tarve kohdilleen. Happiongelmaan suodattimella pintavesi liikkumaan. Kierteisten katoamisen syy on petokotilo. Noin pienen akvaarion kanssa tasapainottelu on aina vaikeaa ja haastavaa.
Frimmy81
Starting Member
Starting Member

Puhdistin nyt akvaarion, heitin leväisimmät kasvit pois ja vaihdoin reilun 50% vedestä, pohjaa hyvin möyhien. Kasveja ei jäänyt kauheasti, tai on niitä määrällisesti 10 mutta ovat pieniä, vain tuoreimmat kasvut oli leviltä säästyneet.
Koristeet ja kannot yms odottaa vielä akvan ulkopuolella putsausta, ruokasooda kuulosti hyvältä vinkiltä.

En nyt vielä lähtenyt tuosta pohjamateriaalista luopumaan, katsotaan nyt alkaako tää ratketa ilman sen vaihtoa. En voi kuvitella että kuolemat voisi johtua materiaalin raapivuudesta, koska ne tosiaan alkoi ihan yhtäkkiä tapahtua jo pitkään siinä materiaalissa eläneille kaloille ja sitten myös vasta pari päivää sitten tulleille kaloille...ei täsmää.

Nyt varmaan vaan sitten testaillaan....ja haetaan ilmeisesti sopivaa siivoustahtia. Eli mun testien perusteella pitää se katsoa? Missä arvossa?

Sitten aikanaan voisin niitä sukarapuja miettiä, ne alkoi kiinnostamaan. Kerrotteko vähän että miten niitä siis tilataan jostain? Siis postissa? Eikö ne kuole matkalla? 8O
Onko se lajina siis tarkkaan ottaen leväsukarapu, kun niitähän on muitakin?
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Frimmy81 kirjoitti:Sitten aikanaan voisin niitä sukarapuja miettiä, ne alkoi kiinnostamaan. Kerrotteko vähän että miten niitä siis tilataan jostain? Siis postissa? Eikö ne kuole matkalla? 8O
Onko se lajina siis tarkkaan ottaen leväsukarapu, kun niitähän on muitakin?
Leväsukarapu on reilusti tavallisia sukarapuja isompi, eikä niin värikäs, mutta varmasti hyvä valinta. Se vain ei lisäänny kuin satunnaisesti, joten sitten joutuupi panostamaan rahua enempi, kun koko määrä on hankittava kaupasta, ehkä. Itse tykkään neocaridinoista [;)] http://www.rendo-shrimp.de/ ja tässä on mun lempparisivustot!

Itse putsasin just ton pikkualtaan missä on basalttia. Kyllä sieltä lappoon viikossakin aika sotku lähtee, tosin se on tietysti riippuvainen kalojen määrästä. Samalla putsasin 3D taustaa. Mulla on hammasharja jota kosteana dippasin suoraan soodaan (mä en leivo, joten noi aineet on meillä pelkästään akvakäyttöön) ja sitten kevyesti harjasin siitä kohtaa missä tupsulevää. Kun allas oli taas täytetty, loput levät olivat jo punaisia ja irtoilivat itsekseen. Ei siis kannata käyttää liikaa voimaa, ettei mene somisteen pinta pilalle. [;)]
100L L046, tetroja
Frimmy81
Starting Member
Starting Member

Ooh, onpas hienoja! Mutta siis syökö kaikki levää ja muuta ylijäämää yhtälailla? Jos nimenomaan akvaarion puhdistajaksi olisin hankkimassa?
vois varmaan perehtyä tuolla ihan eri osiossa omassa ketjussaan....siellä vaan se tieto näytti olevan niin hifistelyä että perustieto ei joukosta löytynyt..
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member

Muista että mikään levänsyöjä ei ratkaise leväongelmaa. Akvaario pitää saada tasapainoon sillä ongelma ratkaistaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”