Kookospähkinä akvaarioon

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Täplämonni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Täplämonni »

Muistelen lukeneeni, että kookoksen kuori muuttaisi jotenkin vesiarvoja, muistankon väärin? Onko tätä mahdollista estää esim. juuri keittämällä/liottamalla?
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Täplämonni kirjoitti:Muistelen lukeneeni, että kookoksen kuori muuttaisi jotenkin vesiarvoja, muistankon väärin? Onko tätä mahdollista estää esim. juuri keittämällä/liottamalla?
Ei oo mulla ainakaan muuttanut...

Ja minen ole muuta tehnyt tosiaan, kuin kovertanut tyhjäksi ja huuhtassut ennen akvaan laittoa.
317 L (sekala)
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

Öööääärgh, kookosta. Ostinpa sitten pähkinän, löin sitä vasaralla kunnes meni halki, koversin lihat veke siisteistä puolikkaista ja sitten ei kun kookosta syömään. Helvata, ennemmin selkääni ottaisin kuin popsisin moista, mutta ruokaahan ei pois heitetä... Eli syöt tai itket ja syöt :D Kohta sitten taas maito-kookoskiisselin kimppuun...
partis<3 kirjoitti:
simosk kirjoitti:Kysymys liittyen kookokseen. Riittääkö, että kookokseen tekee oviaukon vai pitääkö sinne tehdä "tuuletusaukkoja", joista vesi saataisiin virtaamaan kookoksen sisällä? Ettei vaan kookoksen sisälle tule happikatoa :?
Pelkkä oviaukko riittää. Ei se kookos niin tiivis ole ettei siellä vesi sen vertaa kierrä.
Pieni pääni on hieman askarrellut vastaavan kysymyksen kanssa. Minun tosin on tarkoitus tehdä kookospähkinänpuolikkaasta kaasukello hiilidioksidilisää varten, joten virtaus on erityisen tärkeä.

Funtsin, että kalojen ei tarvitse mahtua änkemään itseään kelloon, joten oviaukkoa en ajatellut varmuuden vuoksi tehdä... Kuitenkin joku tyhmyri eksyisi kookosluolaan partista karkuun ja saisi happikadon tai jotain muuta yhtä typerää :roll: Mutta kuinka varmistaa riittävä veden kierto? Riittääköhän pelkkä virekkäisten reikien poraaminen, kun kello on pohjassa ja altaassa ei ole kovaa virtausta...? Vähän epäilyttää. Ideoita virtauksen voimistamiseksi otetaan vastaan.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Re: Kookospähkinä akvaarioon

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Aattelin vaan kysaästä, kun miula on lemmikkikaupasta ostettu kookospähkinän puolikas, niin täytyykö sille tehdä muuta kun huuhtoa kuuman veden alla ennen kun laitan sen akvaan?
Pitääkö siitä ne karvat ottaa pois?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Itse olen vain pessyt kookokset, enkä irroitellut niitä karvantapaisia kuoresta.

Linkki haulla löytyneeseen keskusteluun:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... *#p6737323" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
calendula
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja calendula »

Minulla partamonnit kaluavat kookospähkinöiden kuoret aivan sileiksi ja sitten menettävät mielenkiintonsa siihen. Silloin on aika ostaa uusi.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Itse tuli jollain pienellä sahalla pistettyä kookos kahtia. Eipä tarvinnu maitoja varoa, kun kookos oli ihan mykkä :mrgreen: Huuhtelua ja rapsuttelua vanhalla hammasharjalla, sekä liotin varmuuden vuoksi pari päivää ja kippoon. Ei ongelmia. Partikset tais nakertaa karvatkin pois. Oli mulla aikoinaan niinkin pitkään kookoksen kuori, että se mani sitten ajan mittaa palasiksi (ei kai partikset oo mitään tehny :roll: ). Mitään ongelmia ei oo ollu.
Lunazza
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lunazza »

Mä ite ostin meijän kookoksen Hong Kong tavaratalosta. Keitin sen ja kuorin kaikki irtoavan kuoren pois ja sitten keitin sitä vielä niin kauan ettei lähtenyt enää väriä. Muutama reikä porattiin siihen ja kalat saivat hienon uuden pesäkolon :) Meillä sielä asustelee partamonni ukko :mrgreen: Luonnollisen näkönen ja partikset raastaneet siitä niitä jääviä "karvoja" pois.

Eiköhän nää eläinkaupan kookokset voi huoletta huuhtelun jälkeen laittaa akvaarioon :roll:
65HT
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Itsekin innostuin tekemään kookosluolan kun ei oikein sopivia kiviä ko. hommaan löytynyt. Menikin yllättävän kivuttomasti. Homma eteni näin.

Timpurin sahalla sahasin kookoksen toisesta päästä noin 5 cm halkaisialtaan olevan kiekon pois.
Sitten sahasin noin 1/4 pois pitkittäissuunnassa pois.
Tämän jälkeen puukolla ja lusikalla koiversin sisukset pois.
Irtokarvat nypin käsin pois.
Kattilaan kiehumaan ja muutama minuutti kiehutusta. Vesi värjäytyi jonkin verran.
Uusi vesi ja taas muutaman minuutin kiehutus. Väriä ei irronut enää juurikaan.
Huuhtelu vielä kylmällä vedellä ja tankkiin.

Aikaa meni yhteensä alle tunti. Nopeaa helppoa ja vaivatonta. Pitänee tehdä lähipäivinä toinen.
- 213 -
Calisti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Calisti »

Vanha ketju, mutta pakko pistää oma tarinani..

Minäkin tein vuosia sitten kookosluolan. Se oli kiva operaatio. Nesteen valutin päähän tekemästäni reiästä ulos ja sahasin päästä palan pois. Sen jälkeen koversin sisukset ja sitten vielä keitin kuoren ennen akvaarioon laittamista. Hetken luolaa katsellessani mieleeni pälkähti, että näyttäisi hauskalta mikäli sen kyljessä olisi pieniä aukkoja eli ikään kuin ikkunoita. :D Minulla ei ollut niiden tekemiseen tarvittavia työkaluja joten vein kuoren työpaikalleni ja pyysin työkaveriani auttamaan. Kaveri oli ihan innostunut ideastani ja porasi pari reikää. :)

Luola oli mielestäni todella nätti. Monet kalat vierailivat siellä päivittäin, mutta omaa pesää siitä ei muodostunut millekään kalalle. Luola oli akvaariossa arviolta vuoden kunnes eräänä aamuna heräsin ja huomasin jotakin ikävää tapahtuneen yöllä.... Taistelukala oli yrittänyt uida aukosta läpi ja jumittunut siihen. :cry: Niin minulla ei ollut enää taistelukalaa eikä kookospähkinäluolaa. :(

Olen taas vuosien tauon jälkeen aloittanut akvaarioharrastuksen. Nyt on tarkoituksena tehdä uusi kookospähkinäluola - ilman "ikkunoita"!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”