Mahtuuko enää? 104L

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ivy
Junior Member
Junior Member

Mahtuuko enää? 104L

Viesti Kirjoittaja ivy »

Noniin, tuo mun seuralani alkaa olla aika lailla "valmis" kalaston suhteen, kasvejakin olen haalinut iiison kasan.

Kalasto on tällä hetkellä seuraavanlainen:
2 kääpiörihmakalaa
7 viirikirjokalaa
12 hehkurasboraa
2 perhoskirjoahventa
6 piikkisilmää

Kysymykseni kuuluu: voinko vielä kasvattaa hehkurasboroiden määrää (esim 10 lisää), vai alkaisiko sitten mennä jo liiallisuuksiin kuormituksen suhteen? Kasveja altaassa on reilusti ja akvaarion perushoito ja viikottaiset vedenvaihdot ovat kunnossa, mutta mulla ei ole harmainta aavistustakaan, mikä on "liikaa" kalojen suhteen.

Nuohan on kyllä ihan minisinttejä että en nyt sikäli usko että useampikin hehkurasbora sinne tänne kauheasti akvaariota kuormittaisi, mutta en tiedä. Musta tuntuu että noita kaloja on nyt jo aika paljon? 8O Mitään ongelmia ei kyllä ole ollut ja perhoskirjotkin kutivat päivän päästä kotiutumisesta :mrgreen:, mutta kuitenkin. Viirikirjokalojen siirtäminen 60 L taistolaan on kyllä vaihtoehto, mutta pitäisin ne mielellään tuolla seuralassa.
jage
Junior Member
Junior Member

Re: Mahtuuko enää? 104L

Viesti Kirjoittaja jage »

Itse en ainakaan laittaisi lisää kaloja tuon kokoiseen,mutta viisammat voivat neuvoa! [;)]
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Komppaan edellistä kirjoittajaa. 104 litraa ei ole niin suuri että sinne kannattaisi tuohon vielä lisää laittaa, siksi toisekseen hoidon ja muutenkin kannalta akvaario kannattaa aina ennemmin ali kuin täyskansoittaa. Mitä vähemmän syöjiä, sitä vähemmän yliravinteiden mahdollisuutta, sitä epätodennäköisemmin leväinvaasiota. Yhtenä esimerkkinä..
Ahvenia ja monneja.
ivy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ivy »

Jep, kiitos vastauksista! :D Näin vähän epäilinkin, mutta tuo määrän hahmoittaminen on aika hankalaa aluksi. Kyllä tuolla porukkaa riittää ja hehkurasborat viihtyy hyvin 12 sintin porukassakin, eli näillä mennään. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”