Olen aloittamassa akvaarioharrastusta uudelleen 8v tauon jälkeen. Esikoiseni on myös hyvin kiinnostunut akvaarioista ja mukana projektissa.
Akvaario on jo löytynyt ja enään tarvitsee tuoda se kotiin. Akvaarion mukana tulee myös kalat, mutta asiaa pohdittuamme päätettiin että kaloille etsitään uudet kodit. Akvaario on siis noin 250l, 100x50x50cm.
Olin ajatellut ja haaveillut altaaseen helmimonnis (corydoras sterbai) parvea, niin suurta parvea kuin tuonkokoiseen pohjaan mahtuu ja muuta kalastoa rakennettaisiin sen ympärille. Suureksi yllätykseksi tytär myös valitsi ykkössuosikikseen pohjakalan ja tahtoo ehdottomasti akvaarioon piikkisilmiä. Vesiarvojen puolesta nämä ilmeisesti soveltuvat elämään samassa altaassa, eikä minun käsityksen mukaan yhteiselossakaan olisi ongelmaa, mutta mahtuuko nuin pieneen pohjaan kahta eri lajia asustelemaan? Ja jos mahtuu, niin mitkä parvikoot kutakin? Ennen taidettiin kalojen määrä laskea kalojen pituuksien mukaan ja yhteispituus ei saanut ylittää litramäärää, olen ymmärtänyt ettei sama metodi päde nykyisin, mutta kuinka kalojen määrät nykyään arvioidaan? Tykkään reiluista parvista, silloin kalatkin ovat enemmän esillä, mutta en tahtoisi ruuhkauttaa akvaariota. Entäs mitä muita kaloja akvaarioon voisi miettiä ja millaisia määriä? Tahtoisin akvaarioon jonkin persoonallisen ja rauhallisen kalapariskunnan tai pienen haaremin ja/tai suuren parven pieniä kaloja. Ehdotuksia?