Kalaston valintaan apua?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SRR
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: OAS

Kalaston valintaan apua?

Viesti Kirjoittaja SRR »

Hei!

Olen aloittamassa akvaarioharrastusta uudelleen 8v tauon jälkeen. Esikoiseni on myös hyvin kiinnostunut akvaarioista ja mukana projektissa.
Akvaario on jo löytynyt ja enään tarvitsee tuoda se kotiin. Akvaarion mukana tulee myös kalat, mutta asiaa pohdittuamme päätettiin että kaloille etsitään uudet kodit. Akvaario on siis noin 250l, 100x50x50cm.
Olin ajatellut ja haaveillut altaaseen helmimonnis (corydoras sterbai) parvea, niin suurta parvea kuin tuonkokoiseen pohjaan mahtuu ja muuta kalastoa rakennettaisiin sen ympärille. Suureksi yllätykseksi tytär myös valitsi ykkössuosikikseen pohjakalan ja tahtoo ehdottomasti akvaarioon piikkisilmiä. Vesiarvojen puolesta nämä ilmeisesti soveltuvat elämään samassa altaassa, eikä minun käsityksen mukaan yhteiselossakaan olisi ongelmaa, mutta mahtuuko nuin pieneen pohjaan kahta eri lajia asustelemaan? Ja jos mahtuu, niin mitkä parvikoot kutakin? Ennen taidettiin kalojen määrä laskea kalojen pituuksien mukaan ja yhteispituus ei saanut ylittää litramäärää, olen ymmärtänyt ettei sama metodi päde nykyisin, mutta kuinka kalojen määrät nykyään arvioidaan? Tykkään reiluista parvista, silloin kalatkin ovat enemmän esillä, mutta en tahtoisi ruuhkauttaa akvaariota. Entäs mitä muita kaloja akvaarioon voisi miettiä ja millaisia määriä? Tahtoisin akvaarioon jonkin persoonallisen ja rauhallisen kalapariskunnan tai pienen haaremin ja/tai suuren parven pieniä kaloja. Ehdotuksia? :)
Norhie
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: N/A

Re: Kalaston valintaan apua?

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Ei varsinaisesti apuja tässä postissa, mutta kerro kokemuksia piikkisilmistä kun/jos saat niitä. Minulla olisi tarkoitus ottaa tuohon omaan 180 litraseen pikku parvi piikkiksiä. Alla muutama huomio piikkisilmistä, jotka minä olen keräillyt. Tosin en tiedä päteekö se ihan kaikkiin piikkisilmiin (pangio kuhlii, myersi, malayana, shelfordii ja semicincta):
  • pH 6,0 - 7,0
  • Lämpötila 24-30 astetta (pitää lämpimämmästä enemmän kuin kylmästä)
  • Mieluiten pehmeä vesi (mutta ei kovin tarkka arvoista)
  • Aikuiskoko ~10 cm
  • Minimiparvi ~5 kpl
  • Virtauksen voimakkuudella ei juuri väliä
  • Kaikkiruokainen, mutta syö vain pohjasta
  • Pohjamateriaaliksi mahdollisimman hieno hiekka
  • Yöaktiivinen, eli voi mennä päiviä tai viikkoja, että fisua ei näy
Tuota yöaktiivisuutta voi hieman ilmeisesti vähentää tunkemalla akvan täyteen kaikenlaisia juurakoita, lehtiä ja tummempia koloja. Kalan ralli pitkin akvaariota on merkki ahdistuksesta.

Edit: ja sellainen lisäys, että piikkikset eivät ole supervilkkaita kaloja. Viisi piikkistä menee helposti ~80 litraseen akvaan. Monniset on paljon vilkkaampia ja vaatii enemmän uintitilaa, mutta jos piikkiksillä on tarpeeksi suojapaikkoja, niin eiköhän ne toimeen tule.

Edit2: Jos haluat helppoja ja suhteellisen rauhallisia parvikaloja vähän lämpimämpään (~24-28 astetta) akvaan, niin niitähän löytyy. Kestäviä perusmalleja on pikaisesti miettien intiaaninsulka, kuparitetra, viisi- ja kuusiraitabarbi, musta-aavetetra, eri romminokat, keisaritetra, timanttitetra, rubiinitetra jne. Näistä viisi- ja kuusiraitabarbit viihtyy ainakin enemmän pohjan tuntumassa, joten ei ehkä niin hyvä vaihtoehto monnisten seuraan. Rusokiilakyljet on kanssa kivoja ja reippaita, kuten kiilakyljetkin.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalaston valintaan apua?

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Samoin eri lajeilla on hieman eroa aktiivisuudessa. Parvikaloja vai haaremi lienee kiinni mistä tykkää. Haaremiin päädyttäessä kannattanee katsella pinta- ja kesivedessä viihtyviä kaloja, muutoin pohjalle syntyy ruuhka.
Ahvenia ja monneja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”