Hazerow kirjoitti:
Minä tilailin paut vuosi sitten aquariumfertilizer.comista kaksi pussukkaa kaliumnitraattia, pussin kaliumsulfaattia ja mikroja. Tulleja ei tarvinnut maksella ja tulivat kotio, tai no postin pisteelle, ilman ongelmia.
Sillon kun itse vertailin tuota ja Nutrient Companya, niin nuo kamppeet tuolla määrällä tulivat halvemmiksi Ameriikoista kuin Briteistä.
Magnesiumsulfaatin suhteen miettisin tarvitseeko sitä ulkomailta tilata. Esim. akvaarioon.fi:stä saa litran pönikän alle kympillä. Jos tulee siis muuten tehtyä tilauksia Suomesta, niin saattaa saada kikkailtua loppusumman pienemmäksi, kun ei laita sitä puolta kiloa magnesiumsulfaattia ulkomailta tulemaan. Tilanteen mukaan.
Ja mitä noihin valmiisiin sekoituksiin tulee, niin minä olin ymmärtänyt, että mikroista ilmeisesti rautasulfaatti reagoi jonkun makron kanssa (en muista minkä kanssa ja että mitä siitä syntyi tuloksena

) ja sen takia mikroja ja makroja ei esim. EI-lannoituksen kanssa sotketa samoina päivinä altaaseen. Eli en tiedä kuinka järkevä idea se valmis sekoitus on. Ja nyt kun tuota EI:tä jäin miettimään, niin siinä yleensä kaliumnitraattia annostellaan viikossa apaut kolmin-/nelinkertaisesti mikroihin ja kaliumsulfaattiin nähden, joten sitä kannattanee laittaa samalla kertaa tuplasatsi tulemaan.
Se vähän vaikeuttaa hintasuhteiden hahmottamista, kun noi AF:n pussukat on se 1 lb (eli hiukka vajaa 450g) ja TNC:n pussukuat on 300g tai 600g (siis pienemmät koot). Kun jos tilaisinkin kaliumsulfaattia pelkästään ja jättäisin kaliumnitraatin pois (tuossa sulfaatissakin oli mun mielestä annostus isompi mikroihin nähden), niin näyttäis tältä:
AF: 2 x kaliumsulfaatti 10$, 1pss mikroja 16$ ja 1pss magnesiumsulfaattia 3$ + postit 34$. Total 63$ elikäs n. 57€. Noi kaikki pussit siis on sen vajaa puoli kiloa per.
TNC: Kaliumsulfaatti 1.2kg (?!) 7,20£, Magnesiumsulfaatti 600g 5,20£ ja mikrot 600g 13,20£ + 20£ postit. Total 45,60£. Elikäs tommonen vajaat 55€.
Että näin äkkiseltään Britit tulee halvemmaksi, vaikka rahallinen summa on lähes sama. Kilohinta on kuitenkin pienempi. Sit USAsta tilatessa on tosiaan aina se riski että päälle tulee tullit kun lähetyksen hinta ylittää sen 24€, mut se on näin kokemusten perusteella hiukan tuurista kiinni.
Ja nyt kun vinkkasit, niin ton magnesiumin voisi tosiaan jättää pois. Mutta vaikka jättäisi, postit on joka tapauksessa USAsta minimissään sen 34$ kun taas TNC:n postit putoo aina kun painokin putoo.
En varmaan ihan kilokaupalla oo tuota kaliumisulfaattiakaan tilaamassa. Jostain Sisson aikaisemmasta viesti sain kuitenkin sellaisen käsityksen, että sitä voisi käyttää korvaamaan (ainakin osittain) tuota kaliumnitraattia, jolloin sitäkin kuluu vähän enempi. Siksi koetilaukset tommosilla määrillä.
Tuolla AF:n sivuilla seisoo, että rautakelaatti makrojen kanssa saattaa samentaa vettä, joten suositellaan lisättäväksi eri päivinä. Mutta muistelisin lukeneeni jostain ketjusta, että ainakin tuossa csm+b:ssä on sevvert rautaa, ettei kauheesti tarttis lisäillä. Ilmeisesti tossa Tracessa on jotakuinkin saman verran.
Mutta siis ehdottoman mielelläni otan vinkkejä, mitä sitten kannattaa tilata ja millaisia määriä, kiitoksia jo näistä! On valaissut tilannetta jo huomattavasti. Olen ehkä nyt ainakin kääntymässä sittenkin TNC:n puoleen, ja lienee tosiaan järkevintä tilata mikrot ja makrot erikseen ja magnesiumlisät hommailla ihan kotonurkilta ...
Se mikä ei tapa, traumatisoi.