Aquariumfertilizer.comista tilailleet, hoi!!

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Aquariumfertilizer.comista tilailleet, hoi!!

Viesti Kirjoittaja Taju »

Sain käytetyn altaan mukana pussinpohjia, sekoittelin litkut akkuvesipulloihin ja nyt olen kertakaikkisen tohkeissani näistä. Riittoisuus on hyvä ja ainakin kellastuneet vallisneriat alkoivat ihan päivässä-parissa näyttää iloisempaa naamaa. Mulla nyt siis CSM + B, Rautakelaatti 13% ja K2SO4.

Haluisin loppuvuodesta tilata jauheita lissää, mutta pari juttua mietityttää...

Jos tilaisin tuota Macro Micro Nutrient Mixiä, niin kannattaako vältteesti tilata muuta? Onks tossa kaikkea tarvittavaa? (Olen näissä kasvilannoiteasioissa aivan urpo vielä...)

Entä ootteko joutuneet makselemaan tulleja näistä vai kulkeutuuko sujuvasti postilaatikkoon?

Kiitos jo etukäteen jos joku tietää ja jaksaa vielä vastata. :)
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
cidae
Starting Member
Starting Member

Re: Aquariumfertilizer.comista tilailleet, hoi!!

Viesti Kirjoittaja cidae »

Itse olen kanssa tilannut tuota Macro Micro Mixiä, hyvin on kasvit tykännyt. Sitä, onko tuossa kaikkea tarvittavaa en osaa sanoa, mutta tullit joudut maksamaan paketille, kun tulee EU-alueen ulkopuolelta.

Itse tilasin 2lb eli noin kilon paketin. Tavara maksoi 28$ + postikulut 34$, eli noin 56€, ja siihen tullit päälle 13.5€. Mutta kuten sanoit niin riittoisaa tavaraa. Taisin laskeskella, että tuo 2lb piisaa toista vuotta 180l + 80l pönttöihin, eikä mene vanhaksi, kun tekee 0,5l pullon kerrallaan.

Tulli hyväksyi tariffiksi 3104900000 ja sitten vain ilmoittaa kaliumoksidin määrä (saatoin heittää hihasta noin 1/6 8-) )

Kun tullaus oli hoidettu, niin tuo oma paketti tuli ihan postilaatikkoon saakka. Kannattaa seurata ahkerasti, koska paketti on tullin hallussa. Postin kirjeilmoitus tullitavarasta tuli pari päivää sen jälkeen kun olin jo asian hoitanut :roll:. Ja muista vaihtaa seuranta USP:sta postiin heti, kun paketti on Suomessa. USP ei muistaakseni ilmoita mitenkään, että paketti on vaihtanut kuljettajaa.

Kaiken kaikkiaan noin reilu viikko tilauksesta, niin oli tavara perillä :)
dogfish
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Itse olen tilaillut tuolta https://www.thenutrientcompany.com. Ei tartte miettiä tullimaksuja, mutta en tiedä löytyykö juuri tuota Macro micro mixiä.
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Mahtavaa, Cidae, et laitoit ton tullauskoodin tuohon! Iso kiitos. Helpottaa heti tilauspäätöksen tekoa. Kun ei ne tullin summat niin suuria ole, etteikö tosta silti säästöä tulis 450-litraisen, melko runsaskasvisen altaan ja parin nanon kanssa. Mut just se urakka tullauskoodin selvittelystä ei kauheesti oo houkutellut tässä...

Olin kyl kattovinani, että tos Mixissä olis kaikkea mitä tuolla erillisinä pusseinakin myydään. Suhteita ei toki sit pysty räätälöimään, mut en ole niin perehtynyt noihin makrojen ja mikrojen suhteisiin vielä, että osaisin niitä räätälöidysti lorotella altaaseen. Vois olla parempikin vaihtoehto tässä tapauksessa et joku on ke valmiiksi laskenut. :mrgreen:
Osaako joku tähän kommentoida?
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Mitens, dogfish, ootko käyttänyt tuota TNC Completea pelkästään vai ootko käyttänyt tuota rautaa tai/ja GH Boostia? En oikein löytänyt tällai äkkiä tietoa, että mimmosia pitoisuuksia ja mitä kaikkea tossa Completessa on...
dogfish
Member
Member

Käytin Estimate Index menetelmää, tässä laskuri https://www.thenutrientcompany.com/aqua ... alculator/ jossa näkyy kaikki ravinteet jotka siihen kuuluu.
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Joo, olinpas muutenkin turhan hätäinen... aloin tavaamaan ko. puljujen tarjontaa rinnakkain. Aquarumfertilizer kertoo näin: "Macro Micro Nutrient Mix 1 lb contains 1 equal part each of Potassium Nitrate, Potassium Sulfate, Magnesium Sulfate, Nutritrace CSM+B."

Elikäs jos mun lontoonkielentaitoni ja lyhyt matikkani ei nyt kauheen pahasti petä, niin tilaamalla esim. 300g pussit kaliumnitraattia, kaliumsulfaattia, magnesiumsulfaattia ja Tracea, mulla on käsissäni 1,2kg jotakuinkin samaa tavaraa kuin tuo Nutrient Mix. Ja aikasen paljon edullisemmin, kun postit on melekoosen kovat tuolta USAsta tilatessa.

Mut kuinka käy ton kaliumnitraatin kanssa? Jääkö tulliin? Saako tilata vai onko se nyt jollain kieltolistalla? Vai koskeeko vaan suuria määriä..?
Hazerow
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Hazerow »

Taju kirjoitti:Joo, olinpas muutenkin turhan hätäinen... aloin tavaamaan ko. puljujen tarjontaa rinnakkain. Aquarumfertilizer kertoo näin: "Macro Micro Nutrient Mix 1 lb contains 1 equal part each of Potassium Nitrate, Potassium Sulfate, Magnesium Sulfate, Nutritrace CSM+B."

Elikäs jos mun lontoonkielentaitoni ja lyhyt matikkani ei nyt kauheen pahasti petä, niin tilaamalla esim. 300g pussit kaliumnitraattia, kaliumsulfaattia, magnesiumsulfaattia ja Tracea, mulla on käsissäni 1,2kg jotakuinkin samaa tavaraa kuin tuo Nutrient Mix. Ja aikasen paljon edullisemmin, kun postit on melekoosen kovat tuolta USAsta tilatessa.

Mut kuinka käy ton kaliumnitraatin kanssa? Jääkö tulliin? Saako tilata vai onko se nyt jollain kieltolistalla? Vai koskeeko vaan suuria määriä..?
Minä tilailin paut vuosi sitten aquariumfertilizer.comista kaksi pussukkaa kaliumnitraattia, pussin kaliumsulfaattia ja mikroja. Tulleja ei tarvinnut maksella ja tulivat kotio, tai no postin pisteelle, ilman ongelmia.

Sillon kun itse vertailin tuota ja Nutrient Companya, niin nuo kamppeet tuolla määrällä tulivat halvemmiksi Ameriikoista kuin Briteistä.

Magnesiumsulfaatin suhteen miettisin tarvitseeko sitä ulkomailta tilata. Esim. akvaarioon.fi:stä saa litran pönikän alle kympillä. Jos tulee siis muuten tehtyä tilauksia Suomesta, niin saattaa saada kikkailtua loppusumman pienemmäksi, kun ei laita sitä puolta kiloa magnesiumsulfaattia ulkomailta tulemaan. Tilanteen mukaan. :)

Ja mitä noihin valmiisiin sekoituksiin tulee, niin minä olin ymmärtänyt, että mikroista ilmeisesti rautasulfaatti reagoi jonkun makron kanssa (en muista minkä kanssa ja että mitä siitä syntyi tuloksena :D) ja sen takia mikroja ja makroja ei esim. EI-lannoituksen kanssa sotketa samoina päivinä altaaseen. Eli en tiedä kuinka järkevä idea se valmis sekoitus on. Ja nyt kun tuota EI:tä jäin miettimään, niin siinä yleensä kaliumnitraattia annostellaan viikossa apaut kolmin-/nelinkertaisesti mikroihin ja kaliumsulfaattiin nähden, joten sitä kannattanee laittaa samalla kertaa tuplasatsi tulemaan.
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
buttnekkid
Member
Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Hazerow kirjoitti:
Taju kirjoitti:Joo, olinpas muutenkin turhan hätäinen... aloin tavaamaan ko. puljujen tarjontaa rinnakkain. Aquarumfertilizer kertoo näin: "Macro Micro Nutrient Mix 1 lb contains 1 equal part each of Potassium Nitrate, Potassium Sulfate, Magnesium Sulfate, Nutritrace CSM+B."

Minä tilailin paut vuosi sitten aquariumfertilizer.comista kaksi pussukkaa kaliumnitraattia, pussin kaliumsulfaattia ja mikroja. Tulleja ei tarvinnut maksella ja tulivat kotio, tai no postin pisteelle, ilman ongelmia.
Tilasin kanssa täältä noin vuosi sitten, eikä mitään ongelmia. MMN mixin tilasin. Riittää vuosiksi tuo pussi 240 L "low-tech" tankissa. Suoraan tuli kotiin paketti. Ja nopeasti.
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
dogfish
Member
Member

Sama kokemus mulla, eli pussukat tuli ilman ongelmia postilaatikkoon. Enää mulla ei ole kasviakvaariota enkä ole muutamaan vuoteen lannoitteita tilaillut, mutta muistan että postikulut oli aika kovat. Se noissa valmiissa mixeissä on ongelma, että et voi säännöstellä vain tiettyä osaa siitä. Jos esim nitraattia on altaassa enemmän kuin tarpeeksi, on helppoa vähentää sen määrää jos lisäät sitä omasta pussistaan :).
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Hazerow kirjoitti: Minä tilailin paut vuosi sitten aquariumfertilizer.comista kaksi pussukkaa kaliumnitraattia, pussin kaliumsulfaattia ja mikroja. Tulleja ei tarvinnut maksella ja tulivat kotio, tai no postin pisteelle, ilman ongelmia.

Sillon kun itse vertailin tuota ja Nutrient Companya, niin nuo kamppeet tuolla määrällä tulivat halvemmiksi Ameriikoista kuin Briteistä.

Magnesiumsulfaatin suhteen miettisin tarvitseeko sitä ulkomailta tilata. Esim. akvaarioon.fi:stä saa litran pönikän alle kympillä. Jos tulee siis muuten tehtyä tilauksia Suomesta, niin saattaa saada kikkailtua loppusumman pienemmäksi, kun ei laita sitä puolta kiloa magnesiumsulfaattia ulkomailta tulemaan. Tilanteen mukaan. :)

Ja mitä noihin valmiisiin sekoituksiin tulee, niin minä olin ymmärtänyt, että mikroista ilmeisesti rautasulfaatti reagoi jonkun makron kanssa (en muista minkä kanssa ja että mitä siitä syntyi tuloksena :D) ja sen takia mikroja ja makroja ei esim. EI-lannoituksen kanssa sotketa samoina päivinä altaaseen. Eli en tiedä kuinka järkevä idea se valmis sekoitus on. Ja nyt kun tuota EI:tä jäin miettimään, niin siinä yleensä kaliumnitraattia annostellaan viikossa apaut kolmin-/nelinkertaisesti mikroihin ja kaliumsulfaattiin nähden, joten sitä kannattanee laittaa samalla kertaa tuplasatsi tulemaan.
Se vähän vaikeuttaa hintasuhteiden hahmottamista, kun noi AF:n pussukat on se 1 lb (eli hiukka vajaa 450g) ja TNC:n pussukuat on 300g tai 600g (siis pienemmät koot). Kun jos tilaisinkin kaliumsulfaattia pelkästään ja jättäisin kaliumnitraatin pois (tuossa sulfaatissakin oli mun mielestä annostus isompi mikroihin nähden), niin näyttäis tältä:

AF: 2 x kaliumsulfaatti 10$, 1pss mikroja 16$ ja 1pss magnesiumsulfaattia 3$ + postit 34$. Total 63$ elikäs n. 57€. Noi kaikki pussit siis on sen vajaa puoli kiloa per.

TNC: Kaliumsulfaatti 1.2kg (?!) 7,20£, Magnesiumsulfaatti 600g 5,20£ ja mikrot 600g 13,20£ + 20£ postit. Total 45,60£. Elikäs tommonen vajaat 55€.

Että näin äkkiseltään Britit tulee halvemmaksi, vaikka rahallinen summa on lähes sama. Kilohinta on kuitenkin pienempi. Sit USAsta tilatessa on tosiaan aina se riski että päälle tulee tullit kun lähetyksen hinta ylittää sen 24€, mut se on näin kokemusten perusteella hiukan tuurista kiinni.

Ja nyt kun vinkkasit, niin ton magnesiumin voisi tosiaan jättää pois. Mutta vaikka jättäisi, postit on joka tapauksessa USAsta minimissään sen 34$ kun taas TNC:n postit putoo aina kun painokin putoo.

En varmaan ihan kilokaupalla oo tuota kaliumisulfaattiakaan tilaamassa. Jostain Sisson aikaisemmasta viesti sain kuitenkin sellaisen käsityksen, että sitä voisi käyttää korvaamaan (ainakin osittain) tuota kaliumnitraattia, jolloin sitäkin kuluu vähän enempi. Siksi koetilaukset tommosilla määrillä.

Tuolla AF:n sivuilla seisoo, että rautakelaatti makrojen kanssa saattaa samentaa vettä, joten suositellaan lisättäväksi eri päivinä. Mutta muistelisin lukeneeni jostain ketjusta, että ainakin tuossa csm+b:ssä on sevvert rautaa, ettei kauheesti tarttis lisäillä. Ilmeisesti tossa Tracessa on jotakuinkin saman verran.

Mutta siis ehdottoman mielelläni otan vinkkejä, mitä sitten kannattaa tilata ja millaisia määriä, kiitoksia jo näistä! On valaissut tilannetta jo huomattavasti. Olen ehkä nyt ainakin kääntymässä sittenkin TNC:n puoleen, ja lienee tosiaan järkevintä tilata mikrot ja makrot erikseen ja magnesiumlisät hommailla ihan kotonurkilta ...
dogfish
Member
Member

Jaahas, no nyt selvisi sitten sekin, miksi mulla oli outo samennus koko ajan kun käytin lannoitteita. Palstan kasvigurut vannotti, että samennus ei johdu lannoitteista...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”