Muita kaloja miljoonakalojen kanssa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
@nsku
Junior Member
Junior Member

Muita kaloja miljoonakalojen kanssa

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Miljoonakaloja oli joskus aikojen alussa, kolmekymmentä vuotta sitten :) Nyt sain kaverin altaasta reilun satsin miljoonakaloja, ja hitsi, nehän on hienoja! Allas mulla on reilu 500 litrainen, ja vähän silleen ollut vaan, ostin ison altaan käytettynä vajaa pari vuotta sitten ja isoja kaloja tuli mukana, ja sekoitin oman vanhan altaan kalat. Jäljellä on kaksoiskirjoahven pariskunta ja pusukala (iästä ei tietoa, vanhoja) oman altaan vanhat asukit, helmimonnisia 6kpl, helmipallopleko 2kpl. Kesällä ostin muutaman selkäuimarin ja pari piikkisilmää (molemmat lajit aika piilottelijoita). Nyt sitten mietinnässä että mitä tonne laittais "isoksi kalaksi", noi miljoonakalat hoitaa parvikalan virkaa ja ne ei sais joutua syötäviksi... Ehdotuksia otetaan vastaan...
Sitä ihimine ku alakaa puhua pohojammaata, tyhymenöö heti pualet, mutta onneksi on mistä ottaa!
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Re: Muita kaloja miljoonakalojen kanssa

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Miljoonakalat vaatii sitten kovan ja emäksisen veden viihtyäkseen mikäli ovat niitä jalostettuja huntupyrstöjä.
@nsku
Junior Member
Junior Member

Joo tiedän. Vesiarvot ph 7 ja kovuus 6, lämpö 26. Kysyin kaverilta vesiarvoista, hänellä ei ollut hajuakaan, ei muokannut vettä, joten siksi satsin otin. Sielä niitä uoskenteli varmaan 200, oisko ollu 80litran altaassa... Niin en kokenut tekeväni kovaa vääryyttä. En ajatellu vettä kovettaa.
Sitä ihimine ku alakaa puhua pohojammaata, tyhymenöö heti pualet, mutta onneksi on mistä ottaa!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

@nsku kirjoitti:Joo tiedän. Vesiarvot ph 7 ja kovuus 6, lämpö 26. Kysyin kaverilta vesiarvoista, hänellä ei ollut hajuakaan, ei muokannut vettä, joten siksi satsin otin. Sielä niitä uoskenteli varmaan 200, oisko ollu 80litran altaassa... Niin en kokenut tekeväni kovaa vääryyttä. En ajatellu vettä kovettaa.
Jos kovuus eli GH 6, voisi se riittää hyvinkin. Milleistä on monenlaista käsitystä, itse olen tullut siihen tulokseen, että ainakin hieman kovetettu vesi tarpeen hyvinvoinnille, jos pehmeä vesi kuten Hesassa GH2. GH6 on minun millilässä ja menestyvät todella hyvin. Useimpien lähteiden mukaan GH6 alarajoilla, monien lähteiden mukaan esim. GH8-12 yes. Joku pitää ihan hurjissa kovuuksissakin, muttei sekään yleensä ihan terveellistä.

Sitten taas monien pehmeän veden fisujen GH on mainittu alle 10, joten tuo GH6 on aika kompromissi. Minulla plekot kutevat kyllä GH4. Molleja pidän GH4-5, ja todella hyvin lisivät, pitkä elinkaari ja ovat kookkaita. Eivät juuri lainkaan sairastele (kop kop).

Millin pennut jää helposti muiden kalojen saaliiksi. Itsekin syövät niitä, jos ei ole kasvillisuutta. Kasvillisuus suojaa niitä. Pyrstön repijät toki eri kippoon ja moni ahven esim. innostuu miljoonakalasta ja oikea maalitaulu.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
@nsku
Junior Member
Junior Member

Tämähän oli hyvä tieto ☺altaan kalat menevät kaikki noissa vesiarvoissa sitten ☺ Olikos helmirihmat kuinka hanakoita syömään poikasia? Helmirihmoista olen aina tykännyt, mitenköhän semmonen haaremi tuossa menis? Ahvenet muuten kivoja mutta olen huomannut että monet tahtoo repiä kasveja. Toivoisin siis isolta kalalta myös sen että kasvit saavat olla rauhassa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Hain yhden helmirihman juuri paikasta, jossa luontaisesti GH6 hanavedessä ja milleillekin sama vesi kelpasi ilman kovetusta. Helmirihmat olivat varsin hyväkuntoisia ja oman, jonka toin, on kehkeytynyt tosi upea herra. Tosin nyt minulla se on pehmeämmässä vedessä.

Helmirihmallakin on kovuussuositus alle 10, eli menee tuossa, kuten meni sielläkin. Helmirihmalla ph:kin laitettu 6-7.5, joten lievästi emäskin vesi vetelee. Mutta neutraali on hyvä kompromissi.

Helmirihmat ovat melko pienikokoisia rihmakaloja, joskin isompia kuin esim. hunis ja suklis, mutta hennompi ja nössömpi kuin sinirihma. Helmirihmat ovat myös luonteeltaan minusta kilteimmästä päästä. Haaremissa menisi varsin hyvin. Kuitenkin pari herraa voisi kisata, joten ottaisin sitten herran ja muutaman naaraan. Myös pariskunta on minusta ihan yes. Yksi ongelma näiden kohdalla on, että herraa pukkaa, ja naaraita ei löydy helposti ja jos otat poikasena, menee sukupuoli arvauksen puolelle ja monelle yllättäen naaras "muuttuu" komeaksi herraksi. Joten sitten tämä huomioitava kun hankki jengiä, ettei ole lauma herroja lopulta kipossa.

Aika pienisuinen ja hento on, joten tuskin ihan riesaksi napsii millin pentuja. Minulla oli karanteenissa tovin millien kanssa, eikä mielestäni verottanut millien pentuja. Mutta toki voi niitä luulla survariksi ja napsia jokusen ohimennen. Hyvä kasvillisuus on tärkeää.

Helmirihmis ei tykkää hurjasta puhurista. Kun suunnittelet kalastoa ja kippo on hiemankin pienempi, johon ei saa erilaisia olosuhteita, niin helpompi miettiä kaloja, jotka eivät vaadi hurjaa puhuria, jos otat rihmiksiä. Jompi kumpi sitten kärsii. Myös kasvit eivät tykkää hurjasta myllytyksestä. Minulla plekolassa viihtyy vain jättivallu :).

Myös lämmöt katsottava, että styylaa. Hyvä kompromissi on monelle 26 astetta. Rihmiskään ei nauti kovin viileästä. Enempi lämmien pömpeleiden kala.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
@nsku
Junior Member
Junior Member

Altaassa ei ole kova puhuri, sais joo plekojen takia kiertää enempikin. Saa varmaan kyllä alkaa miettiä suodatukseen lisätehoa kun kalasto kasvaa, toi on ollu niin pienellä kansoituksella tähän asti että toi yks iso proffa on ollu riittävä, mutta ei se tosiaan kyllä puhuria altaaseen anna.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”