Täällä porskuttaa toistaiseksi ihan hyvin

.. tänään oon vaan tosi paljon pohdiskellut vesiarvo asioita, lähinnä pH:ta. Olen nyt tässä lähiaikoina ottanut useampaan otteeseen vesiarvot noilla Seran tippatesteillä (pH, NO2, kH ja gH) ja oon saanut niillä aika hämäriä arvoja. kH:ta tai gH:ta kun mittaan (en nyt just muista kumpi se noista oli..) niin en pääse mitenkään siihen väriin mihin ohjeen mukaan pitäisi päästä vaikka kuinka tiputtelen tippoja. Ja pH:ta kun olen kanssa mitannut, näyttää väri vastaavan arvoa 7,0 ja sanotaan että ehkä vielä joitakin kuukausia sitten arvo näytti 7,5 ja se on kyllä se loogisempi arvo noista. Sitten päätin vahvistaa näitä epäilyjäni ja ottaa astioihin vettä Rekosta, Riosta ja myöskin vesijohtovettä ja kiikutin ne isälleni tehtaalle että hän mittaa siellä digitaalisella mittarilla ja arvot olivat:
Vesijohtovesi: 7,98
Rekord 110l: 7,85
Rio 350l: 7,65
joten

eli jos tästä joku johtopäätös pitää vetää niin varmaan noi Seran tippatestit on menneet minulla vanhaksi vaikka paketin mukaan ois vielä tän vuoden puolella ollut käyttökelposia. Tosin enhän voi mennä takuuseen sen tehtaan pH-mittarin luotettavuudesta/tarkkuudesta ja että onko sitä kalibroitu jne, mutta silti luottaisin kyllä siihen tulokseen enemmän ja koska ne tippatestitkin jokunen aika sitten näytti että pH olisi 7,5 paikkeilla. Jotenkin ärsyttää nyt

.. haluaisin että veden pH täällä olisi lähempänä seitsemää kun ei yksinkertaisesti innostaisi vettä käydä muokkaamaan ja luulen että jos sitä käyn yrittämään niin aiheutuu vain lisäharmia

siksi oonkin pyrkinyt aina vähän kaloja hankkimaan sillä silmällä, että ne ei olisi niin herkkiä pH:lle jos se on hieman koholla.
Näiden tunnelmien jälkeen sitten alkoi kismittämään niin paljon se että voiko tässä nyt mihinkään luottaa ja heivaanko nyt nuo Seran testit ja ostanko uudet tilalle vai mitähän tässä tekis. Sitten rupesin harkitsemaan että ostaisin ihan oman pH mittarin akvaariokäyttöön. Mutta niistäkin kun luin kokemuksia niin niitä joutuu kalibroimaan vähän väliä ja testailemaan eri litkuilla, että ne tippatestit olis sitten kuitenkin ihan riittävät jos ne vaan on "tuoreet" eli toimivat.. että ehkä nyt sit ostan vaikka kokeiluksi ihan uuden JBL:n pH tippatestin ja kokeilen sillä mitä näyttää. Sit meen apteekkiin ja hankin tislattua vettä jonka pH:n pitäis olla varmuudella 7 ja sitten ja sitten ja sitten...

alkaa aivot olla jo solmussa.
Suunnitteilla olisi siis lähiaikoina siirtää 6 nokkisvauvaa (n. 3cm mittaisia) Riosta Rekoon kasvamaan, kun Reko on nyt oikeastaan tyhjillään joten sen puolesta kävisi hyvin. Ja sunnuntaina lähden lomailemaan Vantaan/Helsingin suuntaan joten kekkasin että Akvaariolinnassahan se olis samalla käytävä

sieltä haluaisin mukaan rusokiiloja ja niitä (hemmetin) vesitestejä, tietty kasvit ja kannotkin olis aika kivoja..
240 litrainen ikuisuusprojekti.