Herranen aika mikä määrä viestejä! Kiitos kaikille kommenteista.
Tuota catappa-uutetta tosiaan aloitin pistämään pönttöön ihan akvaliikkeen suosituksesta. Meillä hanasta tulee noin pH:ta 7,6. Ensin madallettiin pH:ta hiilarilevittimellä, mutta vedenvaihtojen yhteydessä suosittivat laittamaan tuota catappaa. Muutoin en käytä. Vedenvaihtoa tästä lähtien teen pienemmissä erissä.
Itse ei tosiaan revi eviään, tai en ainakaan usko, kertaakaan en ole nähnyt että sellaista tapahtuisi. Ja kerran tuo evien sulaminen tapahtui kirjaimellisesti muutamassa minuutissa, täysin käsittämättömästi. Olin juuri vilkaissut pyttyä, ja kun seuraavan kerran katsoin, Pena oli sulanut. Tein heti liuskatestit, jotka olivat ok:t (en pysty enää muistamaan tuloksia, mutta liuskatuubin arvomittarin mukaan olivat ok:t). Olin niin järkyttynyt, että oli pakko ottaa lasi viiniä.
Eilen kävin taas Akvaariokeskuksessa hakemassa Penalle apua. Mietimme liikkeen omistajan kanssa päämme puhki, mitä tällä kertaa tehdä, kun ns. kaikki on tehty, kahdenlaista lääkitystä kokeiltu (myxazin ja jokin ns. kultakalalääkitys, joka siis pääasiassa kultakaloille tarkoitettu, mutta sopii myös muille kaloille, tämän nimeä en valitettavasti muista), akvaarion kivetkin käyty näyttämässä geologille jne. Koska Pentillä on jatkuvasti tuo eväongelma, eli limakalvotulehdus, ja kala on niin kovin pienikokoinenkin (ei ole puolessa vuodessa kasvanut laisinkaan, ja on ns. tavallisen kokoiseen taistourokseen nähden paljon pienempi), vaikuttaisi liikkeen omistajan mukaan siltä, että sillä on ollut alusta lähtien jokin ongelma. Tuo evien jatkuva sulaminen aiheuttaa jatkuvaa kipua, kuulemma vähän sama kuin happoa kaadettaisiin ihmisen iholle :'( Pentti sai ilmaisen lääkekuurin, jonkin jonka nimeä en muista (sain tabletit tosiaan ilmaiseksi erillisessä muovipussissa, joten nimeä en voi tarkistaakaan). Pena on nyt tämän kuuden päivän mittaisen kuurin ajan erillisessä muoviboksissa, jossa on ilmastinkivi, lämmitin ja kasveja. Jos vielä tämänkin kuurin jälkeen evät repeää, totesimme, että inhimillisintä on päästää Pena uimaan sinisimmille vesille

Jos näin käy, viemme sitten Pentin Akvaariokeskukseen lopetettavaksi, kun itse emme siihen pystyisi.
Toistaiseksi Pena polskii ihan urhean oloisena tuossa karanteesipytyssään, syökin ihan hyvin. Sääliksi vaan niin käy :'(