Note to self- kardinaalitetrat syö sukarapuja. Älä tarjoile kallista päivällistä.
Rendon tilaus saapui eilen. Olen päivystänyt sitä lähetystä ihan mielipuolena. Sitten jouduin lähtemään tunniksi pois ja eikö ne juuri silloin yrittänyt tuoda sitä kotiin. Katsoin takasintulo matkalla postin seurantasivuja ja kiroilin kuin merimies konsanaan. Kotikadulla näin postiauton, tyytäsin hurjana ja viittoilin pysähtymään. Kuski oli todella ystävällinen ja pysähtyi. Ei vaan ollut sama auto joka oli yrittänyt tuoda minun pakettia. Näin postille koko aja risuja jaellessa täytyy kyllä tässä kehua loistavaa asiakaspalvelua. Kerroin epätoivosta (ja varmaan näkyi tilanteessa läpi) kuinka hurjasti olen odottanut pakettia. Kuski sitten soitti toiselle ja sai sovittua treffit läheiselle kadulle. Voi sitä onnea kun sain paketin keskipäivällä eikä tarvinnut jättää rapuja lojumaan jonnekkin iltaan asti.
Kotona kädet melkein tärisi kun availin pakettia. Hassua eikös. Vain toinen akvaristi ymmärtää mistä puhun. Ottaen huomioon että paketilla kesti yli viikon tulla ravut ja kasvit olivat suht hyväkuntoisia. Muutamat eivät olleet selvinneet ja se surettaa. Väkisinkin ajattelee olisivatko ne selvinneet jos paketti ei olisi jumittanut Helsingissä viikonlopun yli. Rendo ei siis enää käytä UPSia Suomen päässä vaan maahan saapuessa lähetys siirtyy postin käsiteltäväksi. En siis suosittele kenellekkään normipakettia vaan yrittäisin mielummin löytää kimppatilauksen jossa jaetaan pikapaketin postimaksut. Minusta ei voi enää luottaa siihen että maanantaina lähetetty paketti ehtii perjantaiksi, etenkään jos asuu Kehä III ulkopuolella. Paketti oli hyvin pakattu, hieman harmitti ettei rapupusseihin oltu laitettu tunnistustarroja. Kun kaikilla on pelkovärit oli vaikea nähdä lajien eroja. Ihan ok jos kaikki tulee sinulle, ei niin helppoa jos on kyseessä kimppatilaus. Lämpöpakkaukset oli kymiä ja happi meinasi varmaan loppua pusseista koska heti kun avasin pussit alkoi rapuset toipua. Osa kasveista oli kylmää, kuollutta mössöä. Osa selvisi hyvin. Laitan siis reklan menemään - katsotaan mitä ne sanoo.
Varsinaiset rapuset on ihania. Koska ajattelin että ne on matkasta traumatisoituneita ja Saksan vesi varmaan aika erilaista meidän vedestä, tein normaalia pidemmän kaavan mukaisen kotoutuksen n 4h. Aluksi laitoin pussit kellumaan akvaan, sitten mittaruiskulla 1ml vedenlisäyksiä hitaasti kunnes kasvatin sitä 5ml ja lopuksi 15ml. Sitten NO2 ja NO3 tippatestit joiden mukaan vesi oli priimaa.
Nanossa oli kuusi kardinaalitetraa ja ajattelin että pidän ne vielä viikon verran siellä tasottamassa uutta akvaa. Olin tehnyt aikaisemmin päivällä vedenvaihdon ja lisäsin varmuuden maksimoinniksi biodigestiä. Nooh, tyhmyydestä sakotetaan mutta on se julmaa jos pitkän matkan jälkeen joutuu buffapöydän antimiksi. Heti kun olin päästänyt Taiwan Bee Blue Boltit vapauteen, kardinaalit meni sekaisin. Ne lähti rapusten perään ihan hurjana. Pienellä paniikilla (ja kalakeitto mielessä) repäsin haavin esille ja aloin jahtaamaan kardinaaleja. Sain ne kiinni ja vauhdilla siirsin seuralaan. Mun täytyy ihan rehellisesti sanoa että ei oikeasti tullut mieleen että nuo kardinaalit söisi nuo sukaravut. Ne on elänyt leväsukarapujen kanssa yhdessä ilman mitään ongelmia. Nyt tietenkin tajuan että levikset on paljon isompia kuin nuo blue boltit, mahtuupi hyvin niiden suuhun. Tässä vaiheessa näkyvissä oli vain yksi blue boltti ja olo oli, nooh aika masentunut. Aamuun mennessä olen bongannut neljä joten toivoa on että loput kaksi on jossain piilossa. Nuo boltit on todella kauniita. Niitä varmasti hommaan lisää syksyllä.