Moi ja tervetuloa malawien ihmeelliseen maailmaan. Et kadu päätöstä. Itse vaihdoin seura-akvaarioista ja biotoopeista puhtaasti malaweihin. Ovat kyllä persoonallisia kaloja ja muuttuvat todella kesyiksi ajan kanssa.
Ihan suht ok kokoinen allas. Enemmänkin malawilaan kaipaa altaaseen pituutta reippaasti. Kaikilla on tilaa muodostaa reviirit mitkä useimmiten sijaitsevat pohjan tuntumassa kivien lomassa. Leveys auttaa myös, syvyydellä ei hirveästi ole väliä ainakaan kivikkolajien kanssa ja niitä tuohon kannattaa laittaa, kun niistä löytyy pienempiä lajeja.
Laita ehdottomasti tehokkain ja isoin sisäsuodatin mitä löytyy tehokkaan ulkosuodattimen seuraksi. Sottaista porukkaa ja mitä tehokkaampi vedenkierto niin sen puhtaampana altaan pohja ja kivien välit pysyvät moskasta. Itselläni 450 litran altaassa 2 x Eheim 2252 sisäsuodatin, 1 x Eheim 3e 2078 ulkosuodatin ja 2 x Aquamedic Ecodrift aaltokoneet. Yhteensä noin 16 000 l/h vedenkiertoa. Aaaltokoneet eivät kuitenkaan ole täysillä ja sisäsuodattimien virtauksen olen ohjannut suoraan takaseinään.
Moni sanoo sitä, että ei järvessä ole kovaa virtausta. Mutta kun lueskelee sukellusraportteja Malawijärvestä niin monessa paikassa on niin kova myllerrys pinnan alla aallokon vuoksi, että sukeltajilla on vaikeuksia pysyä paikallaan. Youtubista voi myös katsella videoita miten aallot lyövät voimakkaasti rantakallioihin ja kalat kuitenkin uivat tyytyväisinä aivan älyttömässä virtauksessa. Omat kalani eivät ole moksiskaan tuosta veden kierrosta. Osa tykkään uida vasten aaltokoneita
Akvaarion takaseinästä sen verran, että kannattaa harkita 3d moduulia sisälle. Sitä vasten on helpompi ja turvallisempi myös antaa kivien nojata. Juwelin moduuli nyt ei ole ihmeellisen näköinen hienompien ja kalliimpien rinnalla, mutta antaa ihan erilaista luonnetta altaaseen.
Bilteman hiekka on ok. Laittaisin ehkä viitisen senttiä pohjalle. Tai reilumminkin. Tykkäävät kaivaa. Itselläni on tuolla hiekan alla retkipatja mutta en ole oikein varma onko siitä nyt varsinaisesti ollut mitään hyötyä. Hiekan päällä kivet ovat ja vaikka kalat kaivavat alta niin ei ne kivet kuitenkaan ole aivan suoraan lasin päällä. Ja niin järjettömästi kiviä ei altaaseen saa, että siitä huolestuisin. Itselläni oli aikaisemmin altaan päästä päähän pintaan saakka ja ylikin avoimessa akvaariossa kiviä.
Itse olen karruttanut kivikokoelmaani pikkuhiljaa. Kiuaskiviä, tekokiviä, liuskekiviä, luonnosta kerättyjä ym ym. Laavakivet ihan ok, mutta moska jää kivasti sinne väleihin. Korallikivi on ok myös. Periaatteessa varmaan vähän voi vettä koventaa ja nostaa ph:ta, mutta kannattaa oikeasti ostaa NL-Aquasta malawisuolaa ja annostella sitä vedenvaihtojen yhteidessä. 500 gramman pussukka maksaa kympin ja kestää pitkään. Muuttaa veden oikein annostellen juuri sopivaksi ja ei tartte miettiä sen enempää.
Kaloista sen verran, että kannattaa oikeasti lueskella ajatuksella ja hartaudella kalavalikoimista. Jos englanti taituu niin juttua löytyy riittävästi. Agressiivisuus, ruokavalio ja koko ehkäpä ne tärkeimmät tutkimisen aiheet. Katsele joku tietty laji minkä ehdottomasti haluat ja kasaa sitten loppukalasto niin, että ne sopivat tämän lempparikalan seuraksi.
Itse olen myymässä elokuun lopussa seuraavia lajeja joita voin myydä osissa:
Cynotilapia afra (Cobue)
http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... hp?id=1371
2 poikaa ja 6 tyttöä
Metriachlima estherae (Maylandia estherae)
http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... hp?id=1730
1 poika (Valkoinen/vaaleapunainen/oranssi)
2 poikaa (Sinertävä luonnonmuoto)
2 tyttöä mahdollisesti
Löytyy myös noita kiuaskiviä jos haluat. Ne on ilmaisia. Ostin niitä aikoinaan aivan liikaa

Joitain muitakin kiviä löytyy joita voin lahjoittaa pois.