Tämä minun akvaarioinnostus alkoi kääpiörihmakalasta, jonka haluaisin ehdottomana kalastooni. Suodattimeksi erehdyin hommaamaan Fluval U3:sen, kun Faunattaressa sitä minulle suositeltiin (en tosin osannut silloin mainita tulevaa kalastoa, vaan altaan koon). Tuntuu sisäsuodatin tekevän aikamoisen puhurin, ainakin nyt kun kasvit on vielä pienikokoisia. Kääpiörihmis ei tykkäisi kovin virtauksesta, joten miten saisin akvastani sille sopivan? Akvan mitat on 40x40x80cm, kansilasit löytyy ja valaistuksena 2x18 W loisteputket.
Hommasin akvaarion marraskuun puolivälissä ja kypsytys on viety onistuneesti loppuun. Käytössä tuohon hommaan oli kukkamulta ja hirvensarvensuola + kalanruoka. Sisustin akvaa jo kypsytyksen aikaan kasveilla, olisin jättänyt tuon tekemättä jos olisin tiennyt että kasvit tykkää kyttyrää nitriitistä...Nyt ovat kasvit vähän alkaneet kasvaa onneksi.
Suodattimen olen laittanut "suihkuputki"-asentoon, jotta virtaus ei olisi niin pistemäinen. Onkohan huono asia, jos annan puhalluksen olla suunnattuna etulasiin? Silloin ainakin akvan toinen pääty on kevyemmällä virtauksella. Vai suuntaanko virtauksen "päästä päähän" ja yritän rajoittaa virtauksen voimakkuutta kasveilla? Jos teen näin, onko jotain kasvia joka olisi erityisen hyvä tuohon hommaan? Ajattelin hommata muutaman pientä kantoa tuon olemassaolevan lisäksi, lisää piilopaikkoja altaan asukkaille

Vielä haluaisin kommenttia tulevaan kalastoon, nykyiset vesiarvot JBL:n tippatesteillä:
NO3 10-15 (hanavedessä 10),
NO2 <0,025
pH 7,2-7,4 (hanavedessä mitattuna 7,4, vesilaitoksen sivuilla väittävät että keskimäärin 7,6)
dH ~2,1 (vesilaitoksen sivuilta tämä tieto, ei ole omaa testiä)
Suunniteltu kalasto:
1 kääpiörihmakalauros TAI 1 uros + 2 naarasta
10-15 rusokiilakylkeä/kiilakylkeä/kirsikkabarbia/rubiinitetraa (muitakin parvikaloja voi ehdottaa ottaen huomioon pH)
6-8 täplämonnista/leopardimonnista
5-10 leväsukarapua
Ensin ajattelin hankkia piikkisilmiä monnisten sijaan, mutta luovuin haaveesta kun tajusin että tuo Fluval U3 voisi koitua niiden surmaksi (luin tarpeeksi tarinoita siitä kuinka piikkisilmä-poloiset tunkevat itsensä suodattimen sisään).
Laitoin kuvan akvasta nykyisellä kasvimäärällä ja sisustuksella, kritiikkiä otetaan vastaan

http://kuvanjako.fi/u0w16.jpg (etupuoli)
http://kuvanjako.fi/q3k1c (oikea pääty)
Ja oikein leppoisaa joulunaikaa!