Lähtötietoja: Akvaario 128 l, suodatuksena Eheim Pickup 2012 ja 2008. Äskettäin mitatut vesiarvot:
pH 7
GH 3
NO3 5 tai 10 (luetaanko JBL:n pro NO3 -testissä sitä ylempää vai alempaa asteikkoa?)
PO4 0,4
NO2-testiä mulla ei tällä hetkellä ole, kun se pääsi vanhentumaan.
Lämpötila 25 astetta.
Fosfaatti oli aamulla mitattaessa 0,1, ja nyt nousi Eichen Extractin lisäyksen jälkeen tuohon 0,4:ään. Nostaako tuo humusuute tosiaan fosfaattipitoisuutta? Lisäsin samalla myös EasyLifen Nitroa ja Carboa, mutta ymmärtääkseni ne eivät sisällä fosfaattia.
Kalastoa akvaariossa on 3 kirsikkabarbia, 5 rusokiilakylkeä, partamonni ja 10 pandamonnista, joista 6 poikasta on ostettu kaksi päivää sitten lauantaina.
Lauantaina, eli samana päivänä kuin milloin uudet monniset saapuivat, alkoi yksi kirsikkabarbeista hangata vatsaansa erilaisiin pintoihin. Tavallaan kiepsahtaa aina nopeasti ympäri jonkin kiven vieressä, ja hieraisee samalla siihen vatsansa/kylkensä. Kala myös syöksähtelee ajoittain pieniä pyrähdyksiä, jotka usein päättyvät tähän hankailuun. Näyttää selvästi siltä, että yrittää päästä jostain kutittavasta eroon. Muuten kala on pirteä, syö hyvin, ulkonäkö ei poikkea normaalista, ja jahtailee muita barbeja pois "reviiriltään" kuten ennenkin. Olen yrittänyt tihrustaa kalan vatsan alusta, mutta mielestäni se ei näytä poikkeavalta. Muilla kaloilla, edes muilla kirsikkabarbeilla, en ole havainnut tällaista käyttäytymistä.
Voiko olla kyse jostain loisesta? Luulisi, että oireita olisi sitten muillakin kaloilla. Nitriittiä en usko akvaariossa olevan, koska siihen viittaavia oireita ei ole, ja lisäsin veteen bakteerivalmistetta uusien monnisten saapuessa, sekä suodatinmassat olivat ennen sitä pesemättä muutaman viikon. Olen seurannut tilannetta pari päivää, mutta kalan kiepsahtelu näyttää lisääntyvän. Yhtä aikaa monnisten kanssa lisäsin akvaarioon rasvalehteä, mutta huuhtelin kasvit hyvin ennen akvaarioon laittamista.
Muutenhan tuonne voisi jonkin loislääkityksen laittaa, mutta pelkään monnisten puolesta. Voiko yksittäiselle kalalle tehdä jonkun suolakylvyn tms, ja miten sellainen toteutetaan? Tai olisiko monnisille turvallista loislääkettä olemassa?
Kiitos kovasti avusta jo etukäteen.