Mä olen ihan newbie täällä, tosin akvaarioharrastus on jokseenkin tuttua ja tämä esittelyketju on todella hyvä idea niin mä rohkaistun myös kertoon itsestäni:) Eli kiitokset Teemulle jo heti tähän alkuun!
Hauskintahan tässä on se, että itse olen jo 50v ja mun piti oikeasti soittaa pohjoiseen mun kohta 89v äidilleni ja kysyä, että milloin mulla olikaan niitä akvaarioita silloin teininä:D

Parhaat naurut saatiinkin tässä äitimuorin kanssa, että kummalla se terävämpi pää ja muisti onkaan:D
No, muistikuvat kirkastuivat ja oikeinhan minä kelailin, että 12-vuotiaana on tullut ensimmäinen akvaario hankittua. Itsellä on muistikuva, että ensimmäinen oli suorakulmion muotoinen ja 40L, mut paremmin muistan kyllä sen 60-litraisen joka tuli seuraavana. Siinä oli vielä sellaiset hienot alumiinilistat ja se oli enemmän kuution muotoinen. Kaloina oli miljoonakaloja, platyja ja monneja ainakin. Johonkin sekin akvaario sitten katosi, taisi frendi ostaa sen.
Vasta joskus 10v myöhemmin innostuin uudelleen ja tällä kertaa aika hurjalla suunnitelmalla, päätin rakentaa altaan itse. Muistan, että otin selvää ihan kaikesta mikä liittyi rakentamiseen, miten paksua lasin piti olla että kestää altaan vedet ja millä tavalla lasit piti liimata toisiinsa nähden, jotta rakennelma pysyy koossa:D Alumiinilistat kävin ostaan rautakaupasta ja sahasin ne oikein jiiriin, että näyttäis hyvältä.)
Muistan, että homma oli ihan älyttömän mielenkiintoista ja tiiviskin se allas oli, ei minkäänlaisia vuotoja. Silloinkin mulla oli aika pitkälle perus miljoonakala-platy-monni kalastoa. Ensimmäisen taistelukalan hankin silloin, ihan perus punaisen. Muistelisin, että allas muutti mun mukana yksiöön, kun silloisesta kumppanista erosin. Sittenpä muisti pätkii, jonnekin taisin myydä sen.
Jälleen taisi 10v vierähtää kunnes innostuin ostamaan uuden akvaariopaketin, tais olla 250 litrainen ja siinä oli sellainen metallikehikko jalustana mikä tuli paketin mukana. Sekin koki yhden muuton, ja kalat jälleen peruskauraa, ensimmäinen pleko tuli silloin hankittua ja myin sen sitten jossain vaiheessa läheiseen eläinkauppaan, kun se kasvoi jotain 20-senttiseksi. Muistan että kasvit vaan lähti juurineen kellumaan ja muutakin tuhoa sai aikaan, jos tää pleko sattui säikähtämään jotain. Kyllästyin korjailemaan sen täystuhon jälkiä:D mut toisaalta ajattelin et allas alkaa olla aivan liian pieni sille. Tämäkin allas tuli myytyä, kun hiipui innostus harrastusta kohtaan.
Nämä kaikki akvaariot on olleet Rovaniemellä asuessani ja muutin 2005 Kuopioon muutamaksi vuodeksi ja siellä ostin käytettynä 300 litraisen akvaarion omalla kaapistolla. Silloin koin ensimmäisen vesivahingon altaan kanssa. Lähdin viikonlopuksi systerin luo Espooseen ja kun palasin kotiin ja avasin ulko-oven, kuulin jo heti oudosta lirinästä, että nyt ei ole kaikki kunnossa. Olohuone lainehti vettä ja akvaariossa oli vajaa puolet vettä vielä jäljellä, kalat oli hengissä:D Mulla oli silloin eka ulkosuodatin eikä sille ollut tapahtunut mitään, siellä se kierrätti vettä ja pulputti iloisena. Ilmeisesti akvaarion saumat petti, en löytänyt muuta syytä vahingolle. Vakuutus korvasi loppujen lopuksi kaiken, aluksi kieltäytyivät maksamasta kuivauslaskua Cramolta n. 2000€. Onneksi mun asiakas on asianajaja ja kun mulla tapana höpötellä asiakkaiden kanssa niin hän ihmetteli asiaa ja halusi vakuutuyhtiön nimen ja yhteyshenkilön numeron. Tän jälkeen rahat tuli alta aikayksikön ja mun asiakas oli kuulemma antanut tiukkasanaista palautetta yhteyshenkilölle. Siellä oli yritetty huijata mua jättämällä kertomatta että mulla oli vastuuvakuutus, joka kattoi kuivaamisen.
Luonnollisesti akvaariohommat jäi tän episodin jälkeen.
Sitten päästäänkin tähän päivään. Mulla on ollut jo pitkään haaveena aloittaa taas tää harrastus ja korona kun iski, niin päätin että nyt hommaan altaan. Eli mulla on nyt Juwelin 180-litrainen allas kaapistolla(musta) ja Eheim ulkosuodatin experience 350. Pieniä viivästyksiä matkaan mahtui, ostin altaan viime vuoden huhtikuussa ja ehdin liimata 3D taustalevyt akvaarioon, kun tajusin että mitä kaikkea kivaa vois rakentaa akvaarioon noista taustalevyjen jämäpaloista:D siitähän tulikin ikuisuusprojekti, into loppui välillä ja asunnon vaihtokin tuli tehtyä. Nyt kuitenkin sisustus valmis ja kolmatta viikkoa on nyt allas kypsynyt. Kommelluksia on mahtunut mukaan, ensiksikin en tajunnut eikä kukaan kertonut että niitä bakteereja pitää ruokkia:D (kiitos tämän saitin, löytyi tuokin tieto täältä:D) tämähän tietty päivänselvää kun nyt ajattelee. No tietty pitkittää projektia. Toiseksi altaasta puuttuu hiilidioksidi, ja mulle kaupattiin akvaarioliikkeessä 250 euron pakettia. Päätin että nyt ei lompakko taivu tähän vaikka oliskin ollut varaa ostaa. Kyhäilin DIY levittimen ja muutaman hienosäädön jälkeen tuolla se toimii kuten pitääkin:D Ja maksoi ehkä sokeripaketin ja biltemasta hankitun letkun verran.
Testejä oon ostanut useamman, kiitos jälleen kerran tämän foorumin ja teidän vinkkien, että minkä firman testerit hyviä. Täytyy sanoa, että tää on ihan älyttömän mielenkiintoista, vaikka välillä koettelee kärsivällisyyttä kun haluais jo ostaa kalat altaaseen. Taistelukalan hommaan ehdottomasti ja ison parven kardinaalitetroja (niiden värit vaan miellyttää mun silmää), plekon ja monneja pohjakaloiksi.
Ja vaikka altaassa ei ole kaloja vielä niin aika useasti pysähdyn sen eteen vaan istuun ja katseleen sitä rauhoittavaa maisemaa.