Monster Fish Keepers
Valvoja: Moderaattorit
Monster Fish Keepers
Mitä mieltä ollaan maailmalla nykyään suositusta monster fish -suuntauksesta? Tähän kuuluu jättimäinen akvaario, jättimäiset kalat, yleensä vain yksi yksilö kutakin lajia, hyvin niukka sisustus. Tyypillisiä esimerkkejä:
https://www.youtube.com/watch?v=9iIPj5C1pGA
https://www.youtube.com/watch?v=EkBiC3t-Fck
https://www.youtube.com/watch?v=9iIPj5C1pGA
https://www.youtube.com/watch?v=EkBiC3t-Fck
Re: Monster Fish Keepers
Luulis ettei kalat voi viihtyä kovin hyvin, kun ei akvaariossa ole kaloille mitään piilopaikkoja eikä mitään luonnollista.
Todella karun näköstä kun pohjakin on tyhjä.
En kyllä itselleni tuollaista haluaisi.
Erikseen sitten joku poikasallas/karanteeni missä kalat eivät joudu kauaa asumaan.
Todella karun näköstä kun pohjakin on tyhjä.
En kyllä itselleni tuollaista haluaisi.
Erikseen sitten joku poikasallas/karanteeni missä kalat eivät joudu kauaa asumaan.
540l 260l 128l
Olen kanssa ihmetellyt, että mikä noissa viehättää. Ankea ympäristö kaloille ja ylikansoitettuja. Silmäni eivät näe mitään katsomisen arvoista tuollaisessa vesisäiliössä.
Ilmeisesti siinä viehättää yksinkertaisesti isot petokalat. Sitten voi ylpeillä kavereille ja nettiyhteisöille sillä, millaisia hirviöitä kotona pitää.
Jos laittas youtubeen videon 50-litraisesta,jossa ei ole mitään sisustusta, kirkas valaistus, voimakas vedenkierto ja 1 palettikala, 1 kongontetra, 1 haarniskamonni, 1 vaanija, 1 taistelukala, 1 miekkapyrstö ja 1 lehväkala, kyllä riittäis syytöksiä, kuinka voi pitää kalaraukkoja tuollaisissa olosuhteissa. Sitten kun on MonsterFish-video, jossa saattaa olla vastaava kala-litra-suhde, tulee pelkästään ihailevia viestejä, kuinka upea akvaario ja upeat kalat. Missä ero kalojen kannalta?
Tietysti tuollaista kalanpitoa voisi verrata vaikka häkkilintujen pitoon, missä ei pyritäkään tekemään luonnonmukaista ympäristöä vaan pidetään vain lintuja.
Jos laittas youtubeen videon 50-litraisesta,jossa ei ole mitään sisustusta, kirkas valaistus, voimakas vedenkierto ja 1 palettikala, 1 kongontetra, 1 haarniskamonni, 1 vaanija, 1 taistelukala, 1 miekkapyrstö ja 1 lehväkala, kyllä riittäis syytöksiä, kuinka voi pitää kalaraukkoja tuollaisissa olosuhteissa. Sitten kun on MonsterFish-video, jossa saattaa olla vastaava kala-litra-suhde, tulee pelkästään ihailevia viestejä, kuinka upea akvaario ja upeat kalat. Missä ero kalojen kannalta?
Tietysti tuollaista kalanpitoa voisi verrata vaikka häkkilintujen pitoon, missä ei pyritäkään tekemään luonnonmukaista ympäristöä vaan pidetään vain lintuja.
-
- Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
On aika sairasta.
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Yleisestikin tullut ihmeteltyä ulkomaisia altaita joissa ei ole mitään muuta kuin kalat. Tai esimerkiksi malawiallas jossa kaksi kiveä lasin päällä ja siinä se sisustus sitten on.
Ja nämä isojen kalojen altaat on kyllä surullista katsottavaa.

Ilmeisesti tällaiset ovat muodissa etenkin Itä-Aasiassa. Siellä tietyt isot kalat, etenkin arowanat, ovat kai jonkinlaisia statussymboleita, erikoisista värimuodoista maksetaan huikeita summia.
Isoista "seura-akvaarioista" youtubessa tämä on yks mun suosikeista:
https://www.youtube.com/watch?v=QaODCvXlBuM
10.000 litran akvaario, mutta sentti/litra-suhdetta ei oo pilattu laittamalla monster fishes, vaan tavallisen kotiakvaarion kaloja.
10.000 litran akvaario, mutta sentti/litra-suhdetta ei oo pilattu laittamalla monster fishes, vaan tavallisen kotiakvaarion kaloja.
Tuo on kyllä todella upea!kr70 kirjoitti: ↑14:21, 27.06.2021 Ilmeisesti tällaiset ovat muodissa etenkin Itä-Aasiassa. Siellä tietyt isot kalat, etenkin arowanat, ovat kai jonkinlaisia statussymboleita, erikoisista värimuodoista maksetaan huikeita summia.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Ei pitäisi tuomita, mutta tuomitsenpa kumminkin: aika hanurista olevaa hommaa nuo monster fish -peeloilut. Itse olen enempi biotooppiakvan kannalla, tosin en ole vielä kasannut ihan puristista sellaista (joka siis olisi tiukasti vaikkapa yhden Amazonin sivuhaaran oikean kalaston ja kasviston mukainen).
Monster fish keepers keskustelufoorumista on toisinaan kyllä löytänyt hyvää tietoa ja vinkkejä erilaisiin akvajuttuihin, se sanottakoon sen porukan kunniaksi.
Monster fish keepers keskustelufoorumista on toisinaan kyllä löytänyt hyvää tietoa ja vinkkejä erilaisiin akvajuttuihin, se sanottakoon sen porukan kunniaksi.
Minuakin kiinnostaa ajatus todellisesta biotooppiakvaariosta, johon olisi mahdollisimman tarkasti kopioitu yhden tietyn paikan olosuhteet ja eliöstö. Ei siis esim. "amazon-akvaario", vaan vaikka yksi tietty puronmutka, esim. matkakertomuksien tai videiden perusteella. Toisaalta, on niin paljon tekijöitä, joita ei voi kopioida kotiakvaarioon: ruoka, vesi (ml. sameus), valo, kausivaihtelut, vaellusmahdollisuudet, saalistussuhteet, pieneliöstö jne. Kalojen kannalta etulasin läpi näkyvä huone (yleensä lähes puolet näkymästä) on tietysti myös täysin luonnoton.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Näinhän se on, tiettyjä elementtejä vaan ei mitenkään pysty toteuttamaan akvaariossa.kr70 kirjoitti: ↑01:46, 01.02.2022 Minuakin kiinnostaa ajatus todellisesta biotooppiakvaariosta, johon olisi mahdollisimman tarkasti kopioitu yhden tietyn paikan olosuhteet ja eliöstö. Ei siis esim. "amazon-akvaario", vaan vaikka yksi tietty puronmutka, esim. matkakertomuksien tai videiden perusteella. Toisaalta, on niin paljon tekijöitä, joita ei voi kopioida kotiakvaarioon: ruoka, vesi (ml. sameus), valo, kausivaihtelut, vaellusmahdollisuudet, saalistussuhteet, pieneliöstö jne. Kalojen kannalta etulasin läpi näkyvä huone (yleensä lähes puolet näkymästä) on tietysti myös täysin luonnoton.
Lisäksi vielä se, että luonnon olosuhteissa kala- ja kasvilajien määrä per m2 jokea/puroa/järveä on lähes poikkeuksetta hyvin pieni (1-5 kalalajia ja sama määrä kasvilajeja). Akvaariossa taas tämä lajitiheys tuppaa olevan huima. Isossakaan akvaariossa harvemmin on edes viittä neliömetriä pinta-alaa. Tämä siis aspekti, jossa lähes poikkeuksetta mennään luonnonmukaisten olosuhteiden asettamien raamien ulkopuolelle.
Tulipa surullinen olo kun katsoin videot... ja voimaton. Niin paljon pidetään eläimiä huonosti ja väärin.
Olen itse kaupassa töissä ja kerran yksi aasialainen nainen kysyi, että saisiko ostaa lyhdyistä pelkästään sisällä olevat lasilieriöt. Ihmettelin mihin niitä tarvitsee niin kertoi ihan innoissaan, että hän on tilannut erilaisia taistelukaloja ja sijoittelisi nämä lasiastiat (siis todella pienet!) ympäri asuntoaan ja jokaiseen yksi taistelukala.
Mä kauhistuin, että ethän sä voi kalaa tuollaiseen laittaa, niin hän vaan sanoi että tottakai voi. Ennenkin on näin pitänyt. Varmasti ne minilasipurkit jostain löysi. Kaloja oli tulossa muistaakseni 15kpl hänelle sisustuselementiksi.
Olen itse kaupassa töissä ja kerran yksi aasialainen nainen kysyi, että saisiko ostaa lyhdyistä pelkästään sisällä olevat lasilieriöt. Ihmettelin mihin niitä tarvitsee niin kertoi ihan innoissaan, että hän on tilannut erilaisia taistelukaloja ja sijoittelisi nämä lasiastiat (siis todella pienet!) ympäri asuntoaan ja jokaiseen yksi taistelukala.
Mä kauhistuin, että ethän sä voi kalaa tuollaiseen laittaa, niin hän vaan sanoi että tottakai voi. Ennenkin on näin pitänyt. Varmasti ne minilasipurkit jostain löysi. Kaloja oli tulossa muistaakseni 15kpl hänelle sisustuselementiksi.
Eipä ihme, että tuollainen tulee mieleen, kun kaupoissakin taistoja pidetään joskus jopa litran rasioissa.
Onhan meillä täällä suomessakin ainakin yks monsteriharrastaja joka elelee amerikkalaisten oppien mukaan. Muutama vuosi sitte oli somessa hyvinkin aktiivinen, mut viimei aikoina ollut kovin hiljaista.