Onko tämä edennyt?
Mulla ei ole ollut, mutta joskus olen miettinyt, että sellainen voisi olla kyllä mainio. Mitään kaivavia kaloja sinne en ottaisi, että siellä ei ole kohta pohja sekaisin... Kardinaalikalat voisi olla yksi vaihtoehto tuollaiseen altaaseen.

Viileässä viihtyvä "retrokala", jos haluaisi tehdä wanhanaikaisen akvaarion systeemistä. Jos allas on tarpeeksi iso, niin paratiisikalat voisi olla myös hyviä sinne, kun ne ainakin saavat haukattua happea pinnalta.
Happiasia kyllä mietityttää siinä mielessä, että öisin kun kasvitkin haukkaavat happea, niin riittähän se varmasti, jos ei ole yhtään pinnassa veden liikettä, että joku kiertovesipumppu voisi olla kyllä ihan perusteltu.

Ja kiertovesipumppu on aika huoltovapaa, se ei mene tukkoon kuten suodatin "hoitamattomana".
Vedenvaihtotarve on hyvä kysymys kanssa. Ne jutut, mitä mä olen aiheesta lukenut, sisältävä hyvin niukan vedenvaihdon, mutta sitten mietityttää, että jos siellä on enemmänkin kaloja, niin kasvaako veden patogeenipitoisuus, että pitäisikö kuitenkin vaihtaa kalallisessa akvaariossa vettä melkein normaalin akvaarion tapaan. Kun olen "tässä vaiheessa harrastusta" tullut siihen tulokseen, että puhdas vesi on ehkä kala-akvaarion tärkein juttu. Mutta toisaalta, minimaallisella tekniikalla selviäisi yhä, jos sitä pitää yhtenä "arvona" akvaarion kanssa.