1. Minulla on merestä kerättyjä sileitä luonnonkiviä. Jos kivet ovat lionneet siellä suolavedessä satoja vuosia, voiko niistä liueta edelleen suolaa veteen vaikka olen ne pessyt JA keittänyt? Eivät ole vähäsuolaisesta Itämerestä vaan Jäämerestä.
2. Olen kerännyt luonnosta myös liuskekiveä, voiko sitä käyttää akvaariossa?
3. Tahtoisin rakentaa kivistä kaloille luolia ja piilopaikkoja, seinämiä yms, mutta miten ja millä aineella saan kivet idioottivarman lujasti kiinni ettei rakennelmasta tule vaarallista kaloille tai ettei liimaus/saumausaineesta liukene mitään myrkkyä veteen? Mitä olette käyttäneet? Riittääkö pelkkä "liimausaine" vai pitääkö runkona olla joku tukirakennelma mihin ne kiinnitetään päälle, esim saviruukun puolikas?
4. Minulla on myös muutama reikäinen korallia muistuttava musta kivi. Netistä katsoin ja lähinnä niitä muistuttaa hohkakivi, mutta minun kiveni ovat mustia. Uskaltaako niitä käyttää edes keitettynä? Mietin, että voisivat olla hyviä piiloja pikku vauvakaloille jos niitä sattuisi ilmestymään. Voivatko tuollaiset kivet kerätä esim kalankakkaa tai jotain muuta kökköä alkaa mätänemään niissä rei'issä?
5. Minulla on myös muutamia kantoja ja puita, jotka on kerätty järven pohjasta. En kuitenkaan tiedä puulajia, joten onko haittaa jos joukossa sattuisi olemaan mäntyä tai kuusta tai muuta pihkapuuta tai myrkyllisiä pajun sukulaisia jos ne on vuosikymmeniä jo lionnut? Onko pihka ja muut mahdolliset myrkyt poistuneet?
6. Puut ja kannot pehmentävät käsittääkseni hieman vettä, vai olenko ihan väärässä?
Kiitos jo etukäteen jos joku auttaisi!