Akvaario 375 l, ostettu vajaa kuukausi sitten käytettynä. Ei ole siis kypsytetty tyhjästä, vaan vanhat hiekat kierteisineen jne. muutettu tänne. Tässä oli valitettavasti viivästystä, eli kesti pari päivää saada allas uudestaan käyttöön. Lisäsin vielä safe starttia kun täytin altaan, kun olin epävarma siitä, miten bakteerikanta selvisi tuosta viivästyksestä. Olen sitten olettanut, että kyllä siellä täytyy jotenkin toimiva bakteerikanta olla, kun kierteiset ei oo olleet moksiskaan, ja nitriittiä ei näy testeissä (tai se alle 0,3 mg mikä tuossa Tetran tippatestissä on alin).
Tetran tippatesteillä vesiarvot:
PH 8 (sama kuin hanasta, ei oo altaassa laskenut. JBL liuskat näyttää jotain 7,2

KH 5
GH 6
Nitraatille ei oo tippatestiä, liuska on näyttänyt koko ajan sen ihan haaleimman eli 10 mg (tää mua vähän huolettaakin, ettei se oo noussut koko aikana, vaikka kuormitus on lisääntynyt).
Kalastona nyt partamonni, 10 kuparimonnista (plus mahdollista jälkikasvua), 10 intiaaninsulka ja 3 ihan pienenpientä haarniskamonnia.
Niin ja tiikerileväkotilo ja merkkileväkotilo ja ne kierteiset.
Kaloja ei oo tuotu kaikkia kerralla, vaan erissä. Partis tuli ekana 13.10., siitä muutaman päivän päästä viisi monnista, sitten noin viikon päästä viisi monnista ja inkkarit, ja siitä päivän päästä haarniskamonnit.
Kuparimonniset aloittivat heti saavuttuaan kututouhut, ja tuolla pohjalla on vilahdellut jo poikasia, ja on näyttänyt että voivat mainiosti. Eilen huomasin kuitenkin, että useammalla monnisella on kidukset ikävän punaiset ja joillain ehkä vähän ulkonevatkin, ja hinkkaavat itseään hiekkaan. Eikä ole nyt missään nimessä mitään lievää punoitusta, vaan selvästi jotain oikeasti vialla.
Mulle tuli mieleen, että voisko olla kyse siitä, että on ollut liikaa hajoavaa orgaanista materiaalia vedessä. Monet kasvit mitkä tuli altaan mukana oli huonossa kunnossa ja alkoi hajota, enkä aluks uskaltanut varmaan tarpeeks siivota, kun pelkäsin sen bakteerikannan puolesta. Tai jos pohjahiekka on jostain tukossa?
Eilen kun huomasin asian, vaihdoin about 30 % vettä, yrittäen imuroida vähän joka puolelta pohjaa (mitä en oo niiden poikasmonnisten takia uskaltanut oikein, mutta yksi sieltä vaan päätyi sankoon nyt).
Niin ja nolottaa myöntää, että ois tuosta ollut oireita näkyvillä jo aiemmin, jos oisin tajunnut. Eli ei oo eilen alkanut ongelma, koska sitä satunnaista hiekkaan hinkkaamista oli jo aiemmin.
Sori selostuksen sekavuus. Eikös ne vaihtoehdot tuossa ole joko loiset, bakteeritulehdus tai joku myrkytys?
Voiko olla ammoniakkia, jos liikaa mätänevää kasvimateriaalia ja ei tarpeeks hyviä bakteereja?
Kloorikin mietitytti, kun vesijohtovesi täällä haiseekin siltä aika voimakkaasti. Aqua safea käytän toki vedenvaihdon yhteydessä. Mutta siis näyttää mun silmään nyt hiljaa kertyneen ärsytyksen aiheuttamilta oireilta nuo, ei miltään äkilliseltä myrkytykseltä.
Oisko tässä järkevää tehdä nyt päivittäin vedenvaihtoa ja imuroida pohjaa ja katsoa auttaako se? Ja miten tuota hiekkapohjaa olisi paras käydä läpi, pöyhiä tms., jos se on jostain tukossa?
Pelkään, että jos lähden lääkitsemään ilman varmempaa tietoa, saan vaan koko tankin epätasapainoon.