Poikasallas alkaa olla ok. Minun olisi pitänyt käyttää karkeampaa suodatussientä kaikissa altaissa kun tuo tiheä suodatussieni menee aina niin nopeasti tukkoon. Lisäksi käytän sitä minimiteholla useimmiten, onhan siinä max 400 l/h kierrätysnopeus mutta se tekee todella voimakkaan virtauksen maksimiteholla. Minulla on nyt jokaisessa altaassa tuo sama Aqual Minipat suodatin. Luultavasti siinä ei ole edes paljoa tehoja esim. 105 litran akvaariossa, mutta en ole jaksantu välittää niin kauan kun edes iso Aquael ASAP 500 suodatin on käynnissä. Siinä alussa vain on sellainen vedenkiillotusefekti, vesi on välittömästi kirkasta tunnin sisällä vedenvaihdoista ja imuroinneista kun vesi on sekoittunut sakkaiseksi. Mutta siksi pitäisikin pestä sieni varmaankin päivä vedenvaihtojen jälkeen myös. En pidä isoista kalliista pöntöistä suodattimina, koska niissä on pieni vesivahingon riski, mieluummin 2 pientä suodatinta altaan sisällä jos 1 ei riitä.
Poikasallas alkaa olla myös kypsä, ammoniakit ei olleet vieläkään nousseet kolmantena päivänä vedenvaihdoista, jee. Se on meinannut myös sitä, että poikaskuolemat on taas loppuneet, ei ole ollut yhtään pitkään aikaan. Kun altaassa oli pitkään ongelmia, niin niitä kuoli joka päivä yksi tai 2. Virheistä oppii, parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Ne alkavat olla lisäksi niin isoja, että ehkäpä eivät ihan vähästä kuolekaan. Ripariumkasvit ovat viihtyneet ja peikonlehti on jopa alkanut kasvattaa uusia lehtiä. Juuret yltävät nyt pohjahiekkaan. Pothos vai mikä lie tuo toinen kasvi onkaan on pysynyt samanlaisena, ei ole kuollutkaan. Vesikasvien laita sen sijaan on toinen, ne eivät juuri näytä viihtyvän altaassa. Lisään kellukasveja aina toisten akvaarioiden siivouksen yhteydessä, nyt ne alkaa olla kuin rikkaruoho, että riittää lisättäväksi. Ne silti näyttää kärsivän, ehkäpä lamppu on liian voimakas niille. Sammaleista toinen tuppo näyttää olevan kuolemassa ja karistaa moskaa pohjalle, otin sen pois. Pistän 2:n viikon välein 2 isoa catappan lehteä, se määrä näyttää olevan ihan sopiva. Vesi on jatkuvasti lievän tanniinista nyt tuon pohjakalikankin kanssa.
Rohkeimmat käy syömässä välittömästi vedenvaihdon jälkeen. Koskaan kerralla niitä ei näe, olen nähnyt maksimissa n. 7 poikasta. En siis ole varma onko niitä enää edes yli 10 elossa. Koska osa on niin arkoja, ne eivät saa syödäkseen niin paljon ja ovat pienempiä. Nyt on alkanut upota nopeammin 2 tablettia päivässä, ehkäpä sopiva määrä olisi 3 pohjatablettia päivässä. Olen ruokkinut mieluummin niukasti, ettei allas taas likaannu ja poikasia kuole ammoniakkiin. Vesi alkaa haista n. kolmantena päivänä vedenvaihdosta mullalle, en pidä hajusta. Huolellinen imurointi auttaa parhaiten hajuongelmiin.
60 litran akvaario on todella leväinen, siinä huomaa sen eron kun ei ole levänsyöjiä. Oikeastaan haluaisin antaa pois 4 poikasta sieltä ja jättää vain 4 monnista ja ottaa 4 muuta levänsyöjää tilalle, esim. otocincluseja joita oli akvaariokaupassa ja näyttivät oikein virkeiltä ja terveiltä, ne kuulemma sopivat pieneenkin akvaarioon. Sinne oli tullut uusia taistelukaloja pari, toinen oli komean sininen, toinen oli ruosteenvärinen, mikä herätti huomioni. Olen kahden vaiheilla ottaako uusi taistelukala vaiko ei. Koen että ikävä kyllä voin vaikuttaa vain siihen, onko kalojen loppukoti hyvä vaiko ei. Ruosteenvärinen oli rumempi mutta virkeämpi. Sillä oli kyllä persoonallisen näköinen väritys ja sinänsä näyttäisi paremmalta akvaariossani. Ensi viikolla haluaisin jo luovuttaa 4 isointa monnista 60 litran akvaariosta, koska ne sotkevat altaan todella nopeasti. Ne näyttävät jo täysin täysikasvuisilta monnisilta, samoja mitä näkee kaupassa ja kasvavat hurjaa vauhtia. Ne ovat kohta 3 kk ikäiviä nyt kaikki. Vaikka minulla on nyt siellä Aquael Asap 300 suodatin apuna, toinen minipat filter on koko ajan tukossa.
Luulempa että minulla on jo nyt liian täyttä, haluan silti ottaa maksimin mitä voi ilman että allas voi huonosti. Minulla on 105 litrainenkin vähän liian täysi, mutta olen saanut siihen hyvän hoitotasapainon ja kaikki kalat näyttävät viihtyvän siinä todella hyvin. Kerran viikossa vedenvaihto ja imurointi pitää altaan kirkkaan näköisenä. Joka toinenkin viikko varmasti riittäisi kalojen hyvinvoinnin kannalta, mutta silloin se ei olisi niin hoidetun näköinen. Siinä on tällä hetkellä 5 leväbarbia, 6 täplämonnista sekä 6 kirsikkabarbia. Epäilin hetken että leväbarbeille allas on liian ahdas, mutta ne näyttävät virkeiltä ja onnellisilta sekä ovat melko kesyjä. Luulempa etteivät ne haluaisi jättää kotiaan, johon ovat tottuneet. Ehkäpä ne kuitenkin muksii itseään ja siksi niillä puuttuu välillä suomuja. Nyt en ole nähnyt lisää suomujen lähtöä. Kirsikkabarbiuroksilla näyttää suomut melko kuluneilta, mutta ne ovat todella aggressiivisia ja minun mielestä jahtaavat ja jopa näykkivät toisiaan. Silti ne ovat virkeitä ja minusta ovat normaaleja, ne on aina olleet tosi aggroja. Ne ovat aina tosi virkeitä ja elinvoimaisia ja älyttömän innostuneita kylläkin ruoasta, tulee hemmoteltua niitä ihan liikaa kaikenlaisilla herkuilla mitä on kertynyt kaappiin. Artemiapelletit ja tubifexmadot on niiden suosikkeja.
Täplämonnisilla on tapana käydä louskuttelemassa pinnalla liian ison aterian jälkeen, ehkäpä hapen haukkominen auttaan niiden ruoansulatusta, samaa tekevät pienemmät poikaset 60 litran altaassa aterian aikana, käyvät useammin haukkaamassa happea vaikkeivat jääkään pinnalle.