Pseudotropheus Saulosi

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Katja H.
Starting Member
Starting Member

Pseudotropheus Saulosi

Viesti Kirjoittaja Katja H. »

Ostin kyseisiä kaloja jonkin aikaa sitten 1+4 haaremin. Mutta nyt minusta alkaa tuntua että minulla on kuitenkin useampi uros. Onko malaweilla samantapaista käytöstä kuin esim. miekkapyrstöillä että urokset kypsyvät hitaasti. Ei nimittäin mennyt kauaa, kun yksi naaraista alkoi muuttaa väriään pikkuhiljaa sinisempään päin. Ensin kropastaan ja sitten myös evien väritys muuttui, mustareunainen alaevä jne.
Kyseinen kala ei ole niin sininen kuin kuningas Sauli on. Mutta huomattavasti sinisempi kuin muut "naaraat", joista itse asiassa vain yksi on sellainen kirkkaan keltainen. Ja sitä sitten kosiskelee tämä valenaaras. Kuningas Sauli kaivaa kuoppia, mutta sitten tämä valenaaras kosiskelee sen kauneinta kuningatarta. Mielenkiintoista. .
Sitten jos jollain ois myytävänä malaweja ton haaremin kaveriksi 250 l:seen niin tarjouksia kiitos!!

Katja
VetyVoima
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VetyVoima »

"Kuningas Sauli" - hyvä valinta nimen suhteen, onnittelen :)

-Sale

Mun kalat ei osaa puhua. P*rkeleen valehteleva myyjä.

Muokattu - VetyVoima on 21/01/2002 13:21:08
Tartaros
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tartaros »

Onko malaweilla samantapaista käytöstä kuin esim. miekkapyrstöillä että urokset kypsyvät hitaasti. Ei nimittäin mennyt kauaa, kun yksi naaraista alkoi muuttaa väriään pikkuhiljaa sinisempään päin. Ensin kropastaan ja sitten myös evien väritys muuttui, mustareunainen alaevä jne.
. .

Tuo "kypsyminen" on malaweilla suhteellisen normaalia. Itsellänikin on käynyt samantapaisesti juuri Saulosien kanssa. Komea uros Saulosini muuttui muutamassa viikossa ilmiselväksi naaraaksi. Siitä lähtien se on ollutkin "Tranvestiitti-Sauli"

Löydät tietoa ja valokuvia muutoksen vaiheista osoitteesta: http://www.vatoelvis.com/P_saulosi.html
MiSt
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MiSt »

Ostin kyseisiä kaloja jonkin aikaa sitten 1+4 haaremin. Mutta nyt minusta alkaa tuntua että minulla on kuitenkin useampi uros. Onko malaweilla samantapaista käytöstä kuin esim. miekkapyrstöillä että urokset kypsyvät hitaasti. Ei nimittäin mennyt kauaa, kun yksi naaraista alkoi muuttaa väriään pikkuhiljaa sinisempään päin. Ensin kropastaan ja sitten myös evien väritys muuttui, mustareunainen alaevä jne.
Kyseinen kala ei ole niin sininen kuin kuningas Sauli on. Mutta huomattavasti sinisempi kuin muut "naaraat", joista itse asiassa vain yksi on sellainen kirkkaan keltainen. Ja sitä sitten kosiskelee tämä valenaaras. Kuningas Sauli kaivaa kuoppia, mutta sitten tämä valenaaras kosiskelee sen kauneinta kuningatarta. Mielenkiintoista. .
Sitten jos jollain ois myytävänä malaweja ton haaremin kaveriksi 250 l:seen niin tarjouksia kiitos!!

Katja
Malawien joukossa lienee varsin tavallista, että "alistuneet" tai nuoret koiraat pitävät naaraan väritystä eräänlaisena suojavärinä dominoivalta urokselta. Fiksuja kaloja. :)

4x I. sprengerae
3x L. fuelleborni
4x L. caeruleus
4x Ps. saulosi
Nx L. ocellatus (F0)
MiSt
Senior Member
Senior Member

Tässä kuva nuorista Pseudotropheus sauloseistani.

Kuva
oletettu koiras ~5cm ja oletettu naaras myös ~5cm

Olisi mukava nähdä kuvia myös sinun sauloseistasi Katja.

4x I. sprengerae
3x L. fuelleborni
4x L. caeruleus
4x Ps. saulosi
Nx L. ocellatus (F0)
MiSt
Senior Member
Senior Member

Kuva pitäisi taas toimia. Kalat tosin ovat kasvaneet, mutta tuoreempaa otosta ei ole. Uros alkaa olla varsin upea.

Miten kalasi jaksavat Katja?
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
Katja H.
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Katja H. »

Kalat jaksavat ihan kivasti, mutta meni hermot niitten urosten kans ku niitä oli niin paljo. Olen myymässä kalani pois, ja siirryn taas tavallisiin tylsiin kaloihin...
Katja
MiSt
Senior Member
Senior Member

Äläpäs nyt vielä heitä pyyhettä kehään Malawien kanssa. [;)] Koetapa vaikka jotain muuta lajia, josta uros on helpompi tunnistaa. Mun mielestä ainakin touhukkaita Mbunia on huomattavasti mukavampi katsoa, kuin monia paikallaan kököttäviä kaloja.
Mari_P
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mari_P »

Meidän akvassa ainakaan Labidochromis caeruleukset eivät rähistele keskenään vaikka (jos oikein olen tutkinut) on kaksi koirasta + kolme naarasta. Saulosi-pari kyllä kiinnostaisi... 8)

MiSt; L. trewavasaet muuten lopetti rähinöitsemisensä kun sain niille muutaman naaraskalan lisää seuraksi. Sillä pahnanpohjimmaisellakin on taas komea pyrstö :D
jhmp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jhmp »

MiSt kirjoitti:...Mbunia on huomattavasti mukavampi katsoa, kuin monia paikallaan kököttäviä kaloja.
Ehdottomasti samaa mieltä! 8)

---> Jani
MiSt
Senior Member
Senior Member

Mukava kuulla Mari P. :D

Mun Ps. sauloseista yksi naaraaksi luulemani taitaa olla alistettu uros, joka alkaa pikkuhiljaa vaihtaa väriään. On huvittava katsella, kun hallitseva saulosi kosii tätä "feikki naarasta?". No eihän sitä tunnu kiinnostavan [;)] , vaan se vuorostaan kosii naaraita hallitsevan koiraan ollessa muualla. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”