![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mutta tuota noin, tuon Tunzen mukana tulevasta kiertovesipumpusta sanotaan (akvaarioon.fi), että se kierrättää vettä 150-300l/h ja mun Eheimin pumppu kierrättää 150-1000l. Eli en taida pistää Eheimiä myyntiin.

Valvoja: Moderaattorit
Tuota joskus kanssa katellu. Olis aika raju peli jo ja ei tarvis miettiä liukeneeko hiilarit.tate kirjoitti:Tälläinen sitten http://www.aqua-medic.de/freshwater/en/ ... or%201000/
Mulla on tuollainen käytössä.tate kirjoitti:Tälläinen sitten http://www.aqua-medic.de/freshwater/en/ ... or%201000/
Hemmetin hyvä tietää tuo ennen kun ehdin tehdä tilausta!Koss kirjoitti:Muuten ihan hyvä tuo Tunzen levitin mutta muutaman miinuksen se saa. Tukkeutuu helposti (joutuu puhdistelemaan usein). Varsinkin kasviroskia kertyy imuritilään. Reaktoriputkeen ei kovin runsaasti mahdu hiilidioksia, jolloin hiilarin määrän joutuu säätämään melko pienelle, ellei halua että suurin osa menee hukkaan. Ei ainakaan isoimmissa altaissa riitä laskemaan pH:ta riittävän matalaksi, jolloin hiilidioksidia joudutaan syöttämään jatkuvalla syötöllä.
Voisikohan tuota Eheimin pumppua käyttää Seran levittimen kanssa myös nurinpäin?AnnaS kirjoitti:^ En ole Modifier, mutta pidän myös samanlaista pumppua ylösalaisin. Tämä sen vuoksi, että veden vaihdon yhteydessä pumppu jää kuiville ja täyttyy ilmalla. Se ei lähde toimimaan, ennen kuin ilmat on päästelty pois. Jos pumppu on nurinpäin, ei tätä ongelmaa synny.
Voi käyttää. Onko sulla miten tehokkaalle säädetty tuo pumppu?Paavo2006 kirjoitti:Voisikohan tuota Eheimin pumppua käyttää Seran levittimen kanssa myös nurinpäin?
Paljonko sulla on KH tällä hetkellä?Paavo2006 kirjoitti:Selvä, olkoon noin päin sitten.
Tuo tosiaan lähti toimimaan eli pH:ta laskemaan puhdistuksen jälkeen mutta jäi mietityttämään, voisiko se sittenkään johtua puhdistuksesta. Ainoa, mikä tulee mieleen on, että jostain falskaa eli pääsee kaasua hukkaan mutta miten ihmeessä nyt yhtäkkiä...? Meinaan kun aika kovalla syötöllä saa noita kuplia tulla, että pH laskee, ainakin se 4/sekunti, allas siis vajaa 400l. Mihin tahtiin teillä muilla niitä kuplia oikein tulee, tarviiko kovaa tahtia, että pH laskee ja syöttö sammuisikin välillä?
Tuo hystereesi on mielestäni tosi paljon. Itse laittaisin max 0.02, mulla on 0.01.Paavo2006 kirjoitti:Mulla on KH 4 myös. Luulin ennen, että 3 mutta kyllä se 4 taitaa olla, on niin hitusen hieno ero siinä värien tulkinnassa, milloin se on vihreää ja milloin muuttuu keltaiseksi...Meillä taas vesijohtovesi on 7,6 ilman hiilidioksidia, olen säätänyt halutun pH:n 6,9:n. Hystereesi on 0,8 mutten ole tutkinut, kuinka kauan tuolla kestää laskea pH 6,98;sta takasin sinne 6,9:n. Täytyy selvittää.
Mutta ainakin tosiaan tahtiin 3-4 kuplaa sekunnissa tulee mulla, että pH laskee. Luulen, että se on ennen laskenut rauhallisemmalla tahdillakin mutta tietenkin hitaammin ja että nyt olisi jotain ongelmaa mutta saatanhan kuvitella. Tuntuisi oudolta, että tammikuussa laitetut letkut, jotka ei ole silikoniletkut, alkaisivat yhtäkkiä itsekseen falskaamaan...Tai joku muu tuossa vehkeessä.
Miten pintaveden kierto? Ilmastusta? Jonnekkin se co2 nyt katoaa. Onko tuhottomasti kasveja?Paavo2006 kirjoitti:No mä laitoinkin sen nyt 0,5:n...Se on ollut mitä sattuu, välillä se on ton 0,8 ja välillä 0,6 ja välillä jotain muuta. Jos se on 0,1 tai 0,2 niin se neulaventtiilihän napsuu koko ajan.
Mulla on se tunze. Vedenvaihdossa pyyhkäisen pumpussa olevan ritilän, siinä se. Akvaariokeskuksessa muistaakseni sanottiin, että laita kuplia tulemaan paljon, sitä se säätöyksikkö sitten katkoo. Eli kokeile vaikka liian paljon/sek, vaikka tulis yli. Ei se pullo siitä kovin paljoa nopeammin tyhjene.Paavo2006 kirjoitti:Niin joo, tota 0,01 hystereesiä mäkin tarkotin kun sanoin, et se neulaventtiili napsuu koko ajan...Mä laitoin nyt kokeeks hystereesiin 0,3. PH jämähti taas niille sijoilleen eikä laske kun hieman hidastin kuplien tahtia, sen mitä pystyin laskemaan niin ehkä niitä se 3/sek. tuli. Mihin hittoon se katoaa?Tuolla on samat kaksi ulkosuodattimien suihkuputkea mitkä on tähänkin saakka olleet eikä mitään ilmastimia eli pintaveden keirto on samaa luokkaa kun koko ajan. Kasveja on se mitä tähänkin asti, ei tuhottomasti ja aika hidaskasvuisia. Ja tämä ihme pH:n laskemattomuus ilmiö on ilmennyt nyt vasta tänään, havaitsin aamulla, että pH ei ole laskenut lainkaan siitä, mitä se illalla oli kun niitä kuplien nopeuksia silloin hieman hidastin. Onko se vaan niin, että niiden pitää tulla nopeammin ja kuvittelen vaan, että on ongelmaa vai hitto mitä ihmettä...Kai mun täytyy kokeilla uusia letkuja.
Tylsää, että ton kanssa saa pelata koko ajan, ei viitsi sitä monien kehumaa Tunzen levitintäkään hankkia jos sekin on jatkuvasti tukossa.
Eipä mitään, olen joutunut itse tarpomaan näiden asioiden kanssa melkosissa soissa ja kantapäiden kautta.Paavo2006 kirjoitti:Mulla kesti parhaimmillaan toi pullo 7 vkoa ja viimeksi 3 viikkoa kun oli kuplatiheys niin tiheä, että kaasua kertyi reaktoriin, jolloin vedenpinta laski liian alas ja kaasua pääsi kuplina ulos levittimestä ja hukkaan tietenkin. Mutta siis kyllä se kuplien tulo varmaan kuuluukin olla aika nopea muttei liian. Mulla on toi reaktori aika lähellä pohjaa, pumppu siinä ehkä 15 cm sen yläpuolella. Nämä ovat ulkosuodattimen imuputken vieressä (olleet aina) ja siinä yläpuolella on suihkuputki. Altaan toisessa päässä on pH-elektrodi, siellä toisen ulkosuodattimen suihkuputki hieman kauempana elektrodista, jottei veden pinta siinä elektrodin tuntumassa liikaa liiku. Ja sen kun ei pitäisi olla samoilla kohdilla kun reaktorin. Säädin nyt tuon hystereesin 0,3:n ja siellähän tuo pH on kulkenut missä pitääkin. Hidastin silloin aikaisemmin niitä kuplia hiukan ja kyllä se nyt pysyy. Ehkä se oli silloin jymähtäessään tiettyyn pH-arvoon vaan liian hitaalla...Vielä mietityttää pitäisikö hankkia se Tunze...epäilyttää vaan se sen pumppu, joka kierrättää vaan sen 150-300l/h vettä, vaikka onkin mukamas 1000l:n saakka suositeltu, kun Eheimini kierrättää 150-1000l/h...![]()
Kiitos Protozoon kun olet viitsinyt kuluttaa aikaasi ja nähdä vaivaa tässä asiassa.
Jep.Modifier kirjoitti:Nimenomaan. Nuihin pumppujen tehoihin ei näissä kannata tuijottaa liikaa, eikä verrata suodattimista tuttuihin lukuihin.
Pääasia on reaktorin koko ja siellä tapahtuva veden liike, että kuplat imeytyisivät mahdollisimman tehokkaasti veteen. Kuitenkin niin ettei niitä turhan kovalla
pyörteellä reaktorissa hätistellä liukenemattomana altaan pintaan ja sitä kautta hukkaan.